[TI] bitloos met een tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tucky

bitloos met een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 02:16

Hallo
wie van jullie berijdt zijn tinker bitloos?
Lukt het sturen dan nog goed? Welk bitlooshoofdstel gebruik je?
Ik rijd momenteel met een touwhalster, maar denk er over om een hoofdstel aan te kopen.
Bedankt voor jullie reactie

FahyaFemke

Re: bitloos met een tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 02:21

ik rijd op een tinker met de Sidepull van de site uit mijn onderschrift.

het sturen zit hem niet in het hoofdstel, maar in de ruiter he. jij moet consequent zijn links = links, rechts = rechts, en niet alleen op het hoofdstel maar ook met de rest van je lichaam stuur je :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 02:24

Ik rij/beleer bitloos. Ik ben met mijn vorige Tinkermerrie begonnen met bitloos rijden met een stalhalster. Omdat het relais met sturen wel erg lastige was ben ik toen overgestapt naar een side-pull. Hiermee beleer ik mijn jonge Tinkermerrie van nu ook :j Mijn bijrijdpaardje rij ik me een kruislings systeem (kaakgekruisd). Dat werkt ook prima. Je hoort vaak dat er moeite is met loslaten ivm het vele haar, daar heb ik tot nu toe nog geen last van gehad (maar deze merrie is ook echt kuikenmak qua voorkant :D ). Een touwhalster zou ik persoonlijk nog niet durven pakken, dat is heel dun en kan daardoor heel scherp inwerken. Ik heb juist een bontje gedaan om de neusriem van mijn side-pull omdat ik die al te scherp vind, en er staat er een met een bredere neusriem op het verlanglijstje.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 02:50

ja ik beleer ook elk paard bitloos hoor trouwens (dus ook tinkers). dus ook een paard dat met bit gereden gaat worden, elk paard wordt bitloos zadelmak gemaakt/ingereden.
maar het was niet de vraag óf het kon toch, maar wie een tinker bitloos reed en met wel hoofdstel toch?

hijadelaluna wat voor sidepull heb jij dan. want mijn sidepulls hebben een brede platte neusriem dus het meest vriendelijke wat er is.
Ook daar doe ik nog een bontje om hoor, het velletje op de neus is hartstikke dun en met zweten ook echt niet prettig voor ze dat leer.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 03:01

Ik had eerst de FRA Pardoes, tweedehands overgenomen, had bij de vorige eigenaresse iets te lang in een oliebadje gelegen en is bij mij uiteindelijk geknapt op buitenrit... Gelukkig had ik een brave Tinkerdame mee! http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-F63SZ4MT.jpg

Ik heb nu iets wat LIJKT op de Barefoot Amber, voordeel tov de echt BF vind ik dat die van mij wel een driehoeksverbinding heeft. http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6181_n.jpg

Mijn bijrijdpaardje wordt gereden met een multifunctioneel hoofdstel, wij gebruiken hem dus als kaakgekruisd, maar hij kan ook als side-pull (mist dan wel weer het driehoekssysteem, echter denk ik dat hij nog wel redelijk stabiel zal liggen vanwege de breedste van alle riempjes). Eventueel kan hij zelfs nog met bitje. http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PSDFEVVG.jpg Neusriem is zoals je ziet behoorlijk breed en ook nog zacht onderlegd.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 03:14

Wat voor hoofdstel heb jij dan Marielle?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 03:25

die eerste vind ik wat te smal en scherp lijkt wel
die tweede te dik en gevlochten leer dus te scherp
die laatste is wel stoer, en heeft nog bont onderop ook? die vind ik wel leuk geloof ik :j

ik rijdt zelf met een Sidepull. Op elk paard wat bitloos door mij gereden wordt overigens.
http://natuurlijkmetjepaard.come2me.nl/ ... n-te-koop/

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 03:41

Ik gebruik dus nu voor mn eigen (met wandelen en af en toe lange teugelen) de tweede met een bontje, anders idd veel te scherp. De derde staat op mijn verlanglijstje, die op de foto is van mijn bijrijdpaardje. Bij mijn eigen zwartbonte dame hoort natuurlijk de zwarte versie :D Ik vond hem eerst erg gaaf via internet, maar in praktijk lag hij vaak wat dicht op de ogen, dat is nu opgelost door de frontriem wat naar achteren te schuiven (keelriem eraf), gaat prima! Ik kan dat hoofdstel echt aan iedereen aanraden :j Die van jou vind ik ook wel gaaf, mocht ik voor een wat simpelere gaan ga ik die ook onthouden (ook omdat die weer zo'n driehoek heeft wat bij die onderste van mij ontbreekt)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 03:45

ik heb bij een lespony een hackamore sinds kort, maar die ligt ook zo dicht langs de ogen. Ik weet dat mensen er soms een extra riempje aan laten maken tussen de kinriem en de keelriem dus echt om de kaak.
zelf bedachten we misschien een grotere frontriem dat dat ook zou schelen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 08:56

Ik rijd mijn tinker regelmatig met halster of hoofdstelloos, en dat gaat prima :) ik rijd vooral op mijn zit, met losse teugels, dus dan maakt het sowieso weinig uit wat er om het hoofd hangt.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:08

En ik rijd sinds kort met kaakgekruisd van Barefoot Walnut. Ik las ergens dat als je overstapt van bit naar bitloos het het makkelijkst is om eerst kingekruisd te doen. Ik ben hier erg tevreden over: mooie zachte kwaliteit leer en ze reageert erg goed. Buigen naar links en rechts gaat zelfs beter. Ik denk omdat je het hoofd eigenlijk een beetje in de goede richting 'drukt'. En Damita reageert heel goed op zachte druk, beter dan op 'trekken'.
Staat ook nog eens mooi vind ik.

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 09:25

Ik rij ook bitloos met mijn tink. Sidepull voor trecwedstrijden. http://www.reitsportgroskorth.de/conten ... fter-luxus
Ik heb voor deze gekozen omdat hij een mooie brede zachte neusriem heeft. Op de foto staat nog z'on oording eraan maar die heb ik niet. Ik heb dus alleen een neusriem en dan loopt het achter zijn oren langs.

En sinds kort rij ik thuis met een FRA touwhalster. Dit durfde ik eerst niet ivm sturen. Maar hij reageert precies het zelfde als met de sitepull. Lekker licht halstertje om mee aan de lange teugel door het bos te rijden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:02

Ik rijd met bosal, sidepull, touwhalster, hoepel / touw om hals e.d. :+

Bosal en touwhalster zijn meest favoriet en ik denk er aan om de sidepull te verkopen.
De release van kingekruisd beviel hier ook niet voldoende. Vaak zie je wel dat de paarden nog wel goed te sturen zijn e.d. met kingekruisd, maar dat desondanks de slechte release zegmaar.

Sidepulls vind ik ook slecht discrimineren, maakt niet uit als het paard verder gereden wordt op zit en neckreining e.d., maar de finishing touch is dus slordig. En doordat de discriminatie slecht is, zie je dat er soms meer druk nodig is waardoor de neusriem toch wel al snel te scherp blijkt.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:06

Ik rij met een touwhalster buiten, dat gaat prima!

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:18

ik heb maandag voor het eerst bitloos gereden op mijn irishcob-bijrijdpony.. ze is nog geen jaar onder het zadel dus had verwacht dat ze het lastig zou vinden, maar het was echt opstappen en wegrijden!:)

Juliekeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:37

Ik heb een periode enkel en alleen bitloos gereden, mijn paarden die toen in die periode zijn overgeschakeld naar bitloos worden dan ook niet meer met bit gereden :)
Koby, mijn oudste tinker is toen overgeschakeld naar bitloos en heb toen zelfs les gegeven aan kleine kindjes met haar (en haha een kindje van 5-6j kon haar perfect op haar eentje door kegels laten slalommen terwijl het zusje van dat meisje aan de andere kant op een cirkel draafde aan de longe, Waneer de smid dan eens 'stoer' wilde doen en dacht van op mijn tinker te springen en met haar een rondje te draven en galoperen had ie het toch goed verkeerd :D Koby week niet van de zeide van het andere paard en meneer kreeg haar niet in galop :D (ik stapte op en er was geen enkel probleem...))

Ook buiten word ze bitloos gereden, nu koby is nooit zeer fijn afgesteld, ze heeft 2jaar lang in buitenritten meegelopen en achter andere paarden gehobbeld, af en toe nam ik har zelf even mee buiten of in de piste om toch te proberen haar terug wat fijngevoeliger te krijgen (bedoel hiermee dat ik ze dus zover wilde krijgen dat ze met losse teugel perfect op mijn benen te sturen zou zijn ed maar daar moet ik nog wat op oefenen watn ze word eigenlijk amper gereden)

Sissy ben ik bitloos aan het opleren en ook geen probleem. Ik gebruik dus bij allen een op maat gemaakte sidepull en werkt eigenlijk net hetzelfde als met een bit qua sturen, ik probeer toch altijd mijn paard zoveel mogelijk te leren sturen op mijn benen zodat ik met lange teugel kan rijden.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:51

Mijn oude merrie reed ik zelf altijd "gewoon"
Nu rijden ze haarmet bosal en zelfs voor de koets!!!!

Ik zou het zelf niet eens proberen, het is echt iets waar je gevoel bij moet liggen.
Maar deze merrie doet het geweldig op zo'n bosal en is 100% te sturen..
de merrie is heel best vooruit gegaan!

Kan je niet eerst wat lenen om te proberen?!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:01

Ik rij sil ook maar met alles wat ik voor handen heb en zin aan heb :+
Ook zonder hoofdstel oid

Sturen doe je net je gewicht en benen ;)

Voorbeeldje :D
Afbeelding

hinke_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 13:52

Wat leuk om te zien dat er toch veel mensen zijn die bitloos met hun tinker rijden. Mijn merrie wordt in april 4 en we zijn haar nu langzaam aan het beleren. We gebruiken hiervoor dezelfde kaptoom die ik daarvoor ook al voor het grondwerken gebruikte. Werkt prima. Ze is hier door de oefeningen vanaf de grond al goed aan gewend en de overstap van 'er naast' naar 'er op' lijkt ze goed op te pikken. Ik zie in het rijtje boven mij maar weinig mensen die (in)rijden met een kaptoom. Iemand ervaringen?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:03

Doe je de teugels nu aan de neusriem, rommulus? Nog met een reden dat je die niet onder de kin bevestigd?
Ik persoonlijk vind juist dat het voordeel van het touwhalster, dus daarom valt me dat nu op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:18

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:56

Ook bij een touwhalster? Met een stalhalster is dat niet echt vergelijkbaar.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:00

Ik had ze idd aan de zijkant bevestigd
Als ik sil goed los wilde werken in zijn schouders trok ik het halster in zijn oog en op deze manier had ik daar geen last van

Ik doet dat ongeveer op deze manier
http://www.youtube.com/watch?v=tgqNBA7N ... re=related
Ongeveer op 2 min
Dit doe ik dus ook tijdens het draven en dan trek je het halster in zijn oog ondanks dat je geen kracht zet
Edit : de rest van het filmpje is ongeveer zoals ik train
Zacht maar toch om zoveel mogelijk lenigheid te krijgen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:01

Hier ook met touwhalster inderdaad :j Alleen heb ik daar geen foto van. Maar ik heb dus ook het probleem dat het halster scheef zakt en dan te dicht tegen de ogen aan zit.
Tegenwoordig rijd ik niet veel meer met touwhalster omdat een gewoon halster bij ons toch wat stabieler ligt en daar reageert hij beter op.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:58

Kan nu even geen filmpjes bekijken, maar reactie zegt al heel wat. Grappig, die verschillende ervaringen dan!
Uiteraard vooral doen wat zelf bevalt :j