[TI] Voeding voor drachtige Tinkermerries

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stalnijmegen

Voeding voor drachtige Tinkermerries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:46

KootMiraDrum schreef:
Zal ook iets met het zorgen van de merrie voor het veulen te maken hebben? Mijn oudste merrie zorgt zonder merriebrok of krachtvoer erg goed voor haarzelf en haar veulen. Gevolg, vette merrie + groot veulen, dat nu 3x, van 2 verschillende hengsten.

katje is daar bij mij iig voorbeeld van
bij de dracht van ori op merriebrok gehad
peerd had jeuk, en noem alle bijwerkingen maar op
veulentje was een hummeltje ( v lexx)
nu 2e dracht geen merriebrok maar muesli gegeven,
geen peerd wat stampt en jeukt omdat ze altijd op deze meusli staat
dit keer weer een hummeltje
mijn conclusie bij haar is, zij werpt klein/ heeft kleine baarmoeder, noem het maar op
want beide keren waren het zwaardere hengsten, en beide geen bloedverwanten van elkaar ofzo
scheeld, veulen moet buiten de buik groeien niet perse erin.

gips heeft hetzelfde voedings patroon meegemaakt als hierboven beschreven, beide keren
eerste veulen was hummeltje, 2e dus dat beertje die vast zat
dus dan zou je in theorie eerder kunnen zeggen dat ze van die meusli teveel over had om af te staan dan vd merrie brok
( eerste veulen was trouwens van een jonge O'malley en de 2e van een jonge Drum)

Moderatoropmerking:
Laatst bijgewerkt door Ods op 21-12-11 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

Ariebren

Re: Welke hengst voor mijn kruising!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:33

Heel interessant dit verhaal over grootte veulen en moeilijke bevalling.
Ik heb een keertje de drachtige merrie, Marleen X Cochise, geen merrie brok gegeven in de laatste drie maand.
Resultaat was een slungel hengst veulen die op zijn koten liep.
Alle andere veulens waren sterk in de benen.
De merrie kreeg in de laatste drie maand een kg merriebrok per dag en gaf sterke veulens.
Bevallingen gingen goed, geen hulp nodig.
De keren dat de merrie jeuk had was in de zomers dat ze op een weitje liep, samen met het veulen, op kort gras.
Kort gras, veel fructaan in verhouding.

Ik heb dit jaar een merrie drachtig, voor de tweede keer.
Haar eerste veulen was een kneiterd, heb haar moeten helpen bij de bevalling. (vader Quarter hengst)
Ben benieuwd wat er nu uitkomt. (Ella X Victorio)

http://www.mijnalbum.nl/Album=QHZKGGVG

Ze is nu 7 maand drachtig en de DA had van de week moeite om het veulen te vinden in de buik.
Ze draagt heel laag en in de midden van de buik, de arm van de DA was bijna te kort om een hoefje te kunnen voelen.
Het is dat ik aangaf, ze moet drachtig zijn, ze slaat Victorio het licht uit zijn ogen.
Dus de arm van de Da tot en met de schouder naar binnen en toen, de grote glimlach.

Maar mijn drie drachtige merries gaan in januari op de merrie brok, schep per dag.
Ik wil sterke veulens ter wereld laten zetten die flink protesteren als ze op de geboorte dag de veulenprik krijgen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:47

Hier ook geen goede ervaringen met merriebrok bij tinkers. Ariebren is voor zover ik weet de enige waar ik tot nu toe van gehoord heb dat het zo goed is :Y).

Hier gaan ze ook mega jeuken ervan. Dus dit jaar geen merriebrok. Kwam een klein maar mooi en gezond veulen uit wat gelijk al netjes recht op de beentjes stond.
Hier krijgen ze gewoon lekker muesli bij.

Celtic Lijkt mij ook een goede combi. Mijn Elise is een mooi dier, niet te groot en veeeel sok. Maar heeft wel zwaar beenwerk ondanks dat Liza dat niet heeft en Moet zeggen dat het bij Celtic ook niet extreem zwaar is. Gewoon goed in verhouding.
Dus of Liza of Celtic geeft het door. Dat weet ik niet want heb er bij andere celtic veulens niet zo op gelet. Maar dacht dat Kasha's Nora ook wel flinke stampers had.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:52

hier ook geen veulens die "krom op de pootjes staan" door meusli of merriebrok
met hummeltjes bedoel ik niet extra klein ofzo en gewoon aan maat met niet ZO zwaar

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:56

Maar aan de andere kant, waardoor ontstaat die jeuk ??
Melasse, suiker, kolydraten, eiwit, fructaan ?
Ik voer in de winter ook een peentje bij en sommige krijgen een boterhammetje erbij.
We zitten steeds de oorzaak en problemen van jeuk terug te voeren op het krachtvoer.
Maar wat is de invloed van één kg krachtvoer op 7 kg super goed hooi of voordroog ??
De merrie brok geeft extra vitamientjes en vooral mineralen.
En om die mineralen, daar gaat het mij om.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 21:58

die voer ik bij via een suplement Henk ;)
elke dag scheutje over de meusli gedurende 14 dagen en dan weer ff nie.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:04

Ik heb goede kwaliteit hooi/voordroog, maar nooit eerste snee, zit gewoon téveel in.
Als ik teveel wortels bij voer gaat alles ook gelijk aan de jeuk (alleen Noedel lijkt nooit ergens last van te hebben. Misschien is het ook meer een merriekwaaltje krijg ik het idee).

Vitamines en mineralen voer ik bij middels supplementen (van Pavo, ben zo de naam ffies kwijt)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:18

Wat voor suplement is dat ??
Ben benieuwd.

Kwaliteit en voedings waarde van het hooi is heel erg afhankelijk van wat voor zomer we gehad hebben.
Dit jaar is er haast niet aan de 1ste (mei) en 2de snee ( juni, juli) geoogst.
Vandaar die hoge handelaars prijzen.
3de snee van september, soms voor de eerste keer gemaaid is nu makkelijk aan te komen.
Tot vorig jaar toe heb ik altijd hooi en voordroog gehad van natuur gebieden, eind juni geoogst.
Nu kan ik alleen maar september hooi, voordroog kopen.

Maar de peentjes voer ik alleen maar in de donkere maanden, vanaf april zijn ze op of gelijk aan het schimmelen. Nu zijn de merries niet echt jeukerig.
Ze zijn pas jeukerig als ze op de wei lopen wat ze kort gegraasd hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:20

Ik heb normaal ook hooi of voordroog van natuurland. Nu inderdaad is daar niet aan te komen.
Wij hebben in september toen zelf maar een stuk gras opgekocht en balen van gemaakt.

Worteltje krijgen ze hier alleen als extratje. Heb wel een zak liggen maar meestal begint dat al te schimmelen ruim voordat het op is. Noedel kan het dus wel hebben. Maar gezien die nu weer bij de hele groep in staat vind ik het weer zo wat om alleen hem een wortel te geven :Y) haha.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:49

We zijn eigenlijk een beetje off topic bezig.
Toch vind ik dit een belangrijk onderwerp.

Maar waar ik het meeste van baal.
Voer fabrikanten propageren hun eigen voertjes !!!
Maar echt wetenschappelijk onderzoek kan je nergens vinden.

Dus hollen we dan met zijn allen achter onze eigen ervaringen aan ??
Doe ik ook met de podo van de Pavo.
Wie bewijst mij dat ik goed zit met de schep merrie brok per dag ??
Peentjes bijvoeren in de winter voor de vitamine A, is dat ook zo'n broodje aap verhaal ??

Net zoals de fructaan en hoefbevangenheid.
Mijn stuudje op stal, die in Gent voor veearts aan het studeren is, geeft aan dat er ook in Belgie nog geen sluitend bewijs is over hoefbevangen en fructaan.

Het zal tijd worden dat de wetenschap eens goede onderzoeken gaat doen !!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 22:54

zo is het maar net henk
geen een zak voer met zijn voedingspatroon
kent mijn merrie's zo goed als ik zelf
dus ik voer op
oog en gevoel= de conclusie daarvan, dus wat ze krijgen

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:02

Maar zijn wij dan één van de weinige op meer dan 400.000 paarden eigenaren in Nederland die de wijsheid in pacht hebben ???
Ik voer al 15 jaar lang als krachtvoer de granenmix van Hippostar.
Pure graan, gerst, mais, witte en zwarte haver met een mineralen en vitamine korreltje.
De paarden glimmen en glanzen, en mijn grijze ouwe Cochise slobbert zijn betonnen voerbak zo hard, dat over een tig aantal jaren hij door het beton heen is.
Maar doe ik het goed ??
Er is geen wetenschappelijk bewijs.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:03

Nooit geweten dat Tinkers zulke zwakke dieren zijn :D
Zonder merriebrok zwak en door de kogels zakken? Blij dat ik geen Tinkers fok ;)

Kom trouwens wel eens bij een fokker van Tinkers en die geeft ze niet anders dan goed gras. Prachtige dieren! Vreemd dat blijkbaar niet iedere fokker van Tinkers die ervaring mag hebben. Misschien eens kijken naar je merriemateriaal?

Bovenstaande zal trouwens wel wat ergerlijke reacties e.d. opleveren maar goed :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:07

uryanne schreef:
Nooit geweten dat Tinkers zulke zwakke dieren zijn :D
Zonder merriebrok zwak en door de kogels zakken? Blij dat ik geen Tinkers fok ;)

Jammer dat je niet goed leest wat ik aangaf.

Kom trouwens wel eens bij een fokker van Tinkers en die geeft ze niet anders dan goed gras. Prachtige dieren! Vreemd dat blijkbaar niet iedere fokker van Tinkers die ervaring mag hebben. Misschien eens kijken naar je merriemateriaal?

Voorlopig fok ik wel kampioenen en dat kan niet elke Tinker fokker zeggen.

Bovenstaande zal trouwens wel wat ergerlijke reacties e.d. opleveren maar goed :D

Dus doe mee aan de voer discussie.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:32

ik ben dus ook iemand die wél vind dat merriebrok (nuja, muesli dan, i don't like brok :+ ) een toegevoegde waarde heeft
nou vind ik het wel steeds raar dat iedereen altijd van jeukende paarden klaagt want de mijne hebben daar dus compleet geen last van :n
ik voer altijd 1ste snee voordroog juist omdat daar meer in zit, ik voer flink krachtvoer in verhouding tot vele anderen, ze krijgen ook in de winter flink penen bij tot zelfs een emmer per dag en ik kan ze ten allen tijde gewoon het gras op gooien. heb nog nooit een paard gehad dat hoefbevangen was en ook geen jeukklachten :n
de enige die last heeft van jeuk, is Tinkerbell en dat is door de mijten, die wel onder de duim te houden zijn, maar nooit geheel en langdurig weg te krijgen :n
overigens ook met merriebrok wel eens een veulen dat wat weker in de koten was gehad, dus die 2 zijn niet echt te linken, ligt ook aan de ligging van het veulen in de baarmoeder

ik denk overigens dat de grootte van het veulen een combinatie is van verschillende factoren, merrie, hengst (en dan niet perse eigen stokmaat maar doorfok), grootte van de baarmoeder van de merrie, voeding, jaargetijde, ...
mijn ene merrie heeft van dezelfde hengst een veulen gehad dat bij geboorte 95cm en eentje van 1m06 (die laatste ging moeizaam...)
en van een grotere hengst een nog kleiner veulen :+ (Lexx)
Bij Lexx valt me op dat de meeste van zn veulens heel klein en frummelig zijn bij geboorte, daarom durfde ik de combi met mijn merrie aan, maar dat is erg veralgemend, want hier op bokt is een merrie-eigenaar haar merrie verloren doordat het veulen van Lexx te groot was bij geboorte ;(
je blijft dus toch nog altijd met een onzekere factor bezig...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:45

Hier voer ik ook "fokkerij-muesli" van het merk Mijten tijdens dracht- en zoogperiode.
Maddox krijgt nu ook merriebrok erbij.

Bij drachtige merries heb je vaak wel minder kans op hoefbevangenheid en jeuk van gras en hooi e.d. Zij hebben veel meer te 'verdelen'.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 09:56

misschien ligt het aan het merk merriebrok??
Ik had die van havens
daarbij ik ben anti brok, vandaar mijn meusli verhaal

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:09

Ik ben absoluut geen anti brok. Wel ben ik van mening dat (en er is ook onderzoek naar geweest) het niet bevordelijk is voor het gestel van een paard als hij/ zij te snel groeit. Wat dus vaak gebeurt met krachtvoer.
Ik ben helemaal overtuigd geraakt toen ik na jaren brok voeren eens een winter geen brok voerde. Nog steeds glanzende en spelende dieren in het land. Nu voer ik alleen nog brok wanneer een dier echt te mager gaat worden of weinig energie heeft.

Het geeft niets om eens een ribbetje te zien bij een opgroeiend dier. Vele malen slechter is een dikke vetlaag.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:03

Dat ben ik met je eens, uryanne.
Hier krijgen ze dan ook geen kilo's krachtvoer zoals je soms leest, maar echt enkel het (imo) hoognodige in bepaalde perioden.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 19:50

Ik ga jullie van de week even jullie toevoegingen en vele pb's lezen en beantwoorden.
Dit weekend is er een dierbare overleden, dus heb even veel andere dingen aan m'n hoofd, maar wil wel heel graag iedereen bedanken voor het meedenken en alle informatie!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:10

Ik heb een flink aantal off-topic berichten verwijderd. Vanaf hier weer bij het onderwerp blijven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:08

Balance,

Jammer dat je niet inziet dat soms een beetje off topic gaan heel leerzaam is voor een hoop jonge Bokkers.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:17

En voor oudere bokkers natuurlijk net zo leerzaam ;)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:18

Heb je al een beetje een idee voor jezelf TS? :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 23:28

uryanne schreef:
En voor oudere bokkers natuurlijk net zo leerzaam ;)

Tuurlijk voor de oudere Bokkers ook, maar ik ben al zo oud dat bijna iedereen voor mij een jongere bokker is. :7