[TI] Welke hengst zou bij Diaz passen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Welke hengst zou bij Diaz passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 22:31

Allereerst: Ik heb nu geen plannen om met haar een veulentje te fokken, eventueel in de toekomst wanneer we paard-aan-huis hebben, en dan nog.. )

Ik merk dat er hier mensen zijn die het leuk vinden om 'matches' te zoeken. En ik ben serieus benieuwd welke hengst(en) jullie zouden aanraden in geval van Diaz. :j

Algemene info:
Diaz papa is Garish van de Vrijheidshoeve.
Mama is Molly/ TinkerZwart (ofzo)
Ze is nu (met 3,5 jaar) 1.34

minpunten:
- vrij smal/luxe gebouwd (dunne beentjes, smalle schoudertjes..) Al is ze nog niet helemaal uitgegroeit natuurlijk...
- erg korte rug
- kleine pasjes/gangen
- (te) groot hoofd in verhouding
- weinig sok

Pluspunten:
- op hoofd na vind ik haar verhoudingen wel mooi/goed
- dikke volle manen en staart
- compact gebouwd

Wat zou ik verbeterd willen zien:
- Ruimere gangen (diaz heeft echt een dribbel pasje met draven :') )
- Meer sok
- breder, vooral stevigere benen.
- hoofd mag ietsjes verfijnder..
- langere rug.

Foto's:
Afbeelding
http://i115.photobucket.com/albums/n319 ... M_7127.jpg
http://i115.photobucket.com/albums/n319 ... iazokt.jpg

zomers:
Afbeelding
http://i115.photobucket.com/albums/n319 ... 100585.jpg

Zelf vind ik Captain wel echt een optie.. <3 Kwa maatje ook erg leuk! Mooi klein hoofdje, VEEL sok.. perfect lijkt me!
http://tinkerstalvlot.webs.com/208546_1 ... 2230_n.jpg

Ben benieuwd naar jullie ideen!
Laatst bijgewerkt door Sica op 20-12-11 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Maximaal 2 foto's ter illustratie

Ariebren

Re: Welke hengst zou bij Diaz passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 11:27

Heb even naar Captain lopen zoeken op de ICS site.
Maar daar staat hij als Captin ingeschreven met een stokmaat van 150 cm.
Tinkerstalvlot geeft aan dat de Captain 137 cm is.

Is hij echt 137 cm, dan is het een mooie match voor Diaz.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 12:04

Diaz, ik hoop echt dat je het me niet kwalijk neemt want ik bedoel het op geen enkele wijze rot, maar bij deze merrie zou ik zeggen: geen. Ik zou er niet mee fokken :=
En er zijn veel meer merries zoals Diaz waarover ik dezelfde mening heb overigens.

Als je ooit een veulentje wilt dan zou ik er eentje kopen. Wil je echt fokken dan zou ik het met een andere merrie doen. Als je echt met Diaz een veulen wilt fokken dan alleen als het bijv. als opvolger zou zijn en je dus zelf het veulen houdt. Want aan de tinkerfokkerij an sich kan je niet veel toevoegen denk ik momenteel (dit komt er hard uit, maar zo bedoel ik het niet).

Captain staat trouwens al een tijdje in Engeland, dus die is geen optie meer :n

Haar rug vind ik overigens niet te kort. Haar lendenen zijn wel wat bol en haar achterbenen stijl. Daarbij is ze onderstandig op de voorhand en die combi zorgt voor die korte gangen. Ze kan aan de voorkant niet weg en aan de achterkant kan ze niet ondertreden. Dat is een vrij forse opgave om dat weg te fokken. Een goede comformatie-verbeteraar (duur woord voor hengst die de bouw kan verbeteren op deze punten) vind ik Silas. Alleen qua hoofd heb ik enige twijfel in dit geval want ik weet niet of hij die ook kan verbeteren.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:58

Diaz is maar 134 cm, dan is Silas wel wat groot en zwaar.

De korte draf kan ook nog komen doordat de pijpen van de voorbenen erg kort zijn tov het bovenbeen en de pijp van het achterbeen.

Ik heb ook zo'n merrietje staan, 142 hoog.
Maar die loopt harder dan mijn getrainde Quarters.
Draf, lijkt ze wel een tuiger.
Ze wordt bereden door een meisje van 11 jaar die om de week ook nog western les krijgt.
Victorio heeft haar gedekt, niet het meisje hoor, maar de merrie en in mei verwachten we de uk.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XZVUTZTC.jpg

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:02

Ja over die stokmaat heb je wel gelijk Ariebren. Dat maakt het nog moeilijk in dit geval.
Daar had ik even overheen gekeken :o

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:08

Nuage schreef:
Diaz, ik hoop echt dat je het me niet kwalijk neemt want ik bedoel het op geen enkele wijze rot, maar bij deze merrie zou ik zeggen: geen. Ik zou er niet mee fokken :=
En er zijn veel meer merries zoals Diaz waarover ik dezelfde mening heb overigens.

Als je ooit een veulentje wilt dan zou ik er eentje kopen. Wil je echt fokken dan zou ik het met een andere merrie doen. Als je echt met Diaz een veulen wilt fokken dan alleen als het bijv. als opvolger zou zijn en je dus zelf het veulen houdt. Want aan de tinkerfokkerij an sich kan je niet veel toevoegen denk ik momenteel (dit komt er hard uit, maar zo bedoel ik het niet).

Captain staat trouwens al een tijdje in Engeland, dus die is geen optie meer :n

Haar rug vind ik overigens niet te kort. Haar lendenen zijn wel wat bol en haar achterbenen stijl. Daarbij is ze onderstandig op de voorhand en die combi zorgt voor die korte gangen. Ze kan aan de voorkant niet weg en aan de achterkant kan ze niet ondertreden. Dat is een vrij forse opgave om dat weg te fokken. Een goede comformatie-verbeteraar (duur woord voor hengst die de bouw kan verbeteren op deze punten) vind ik Silas. Alleen qua hoofd heb ik enige twijfel in dit geval want ik weet niet of hij die ook kan verbeteren.

Ik zou het ook niet doen voor het ras, of de tinkerfokkerij an sich, daar is ze niet bijzonder of mooi genoeg voor, i know.. :j alleen ALS het gebeurd, voor mezelf, en blijft het veulen ook.

Balen van Captain in engeland.. hij leek me een goede optie!

Bedankt voor je reactie! Toch leuk om te lezen dat je er zo op mee kijkt! :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:11

Nuage schreef:

Ben ik met je eens. Zelfs als je voor eigen gebruik gaat fokken: er kan altijd wat gebeuren, en aangezien een GGK hengst op deze merrie geen enkele garantie geeft kan je beter een veulen kopen. Dan weet je wat je in handen hebt. Bedenk ook dat jou altijd wat kan overkomen, fysiek of financieel, waardoor je geen twee paarden kan aanhouden. Zeker op de huidige markt raak je een paard dat niet voldoet aan de rasstandaard niet makkelijk kwijt. En in het geval dat je snel een van je dieren moet verkopen kan je voor een hele moeilijke beslissing komen te staan.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:13

Silas dekt ook niet meer zag ik... en inderdaad een flink stuk te groot ;)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:14

s6801881 schreef:
Nuage schreef:

Ben ik met je eens. Zelfs als je voor eigen gebruik gaat fokken: er kan altijd wat gebeuren, en aangezien een GGK hengst op deze merrie geen enkele garantie geeft kan je beter een veulen kopen. Dan weet je wat je in handen hebt. Bedenk ook dat jou altijd wat kan overkomen, fysiek of financieel, waardoor je geen twee paarden kan aanhouden. Zeker op de huidige markt raak je een paard dat niet voldoet aan de rasstandaard niet makkelijk kwijt. En in het geval dat je snel een van je dieren moet verkopen kan je voor een hele moeilijke beslissing komen te staan.

Vandaar mijn allereerste regeltje in dit topic :j
Diaz heeft zelf een 2e premie gehaald.. dus ik denk dat het 'niet-rasstandaard' verhaal niet op gaat.
Ik wil, kan en ga nu de keuze niet maken over het wel of niet een veulen. Mocht er ooit de mogelijkheid voor zijn dan denk ik er HEEL goed over na! :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:16

Als het toch ooit zo ver zou komen dan zou ik me dus richten op een hengst die vooral de punten die ik noemde zou kunnen verbeteren. Dat vinden in die stokmaatcategorie is best moeilijk, maar misschien dat de kleine vent van Ariebren wel een optie zou zijn.

Toch blijf ik erbij dat je er beter niet aan kunt beginnen, maar als je voor jezelf fokt vind ik dat je vrij bent om die keuze te maken. Overigens top hoe je reageert, dat doen sommige paardeneigenaren je niet na hoor. Dus dat siert je!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 18:27

Thanks! Ik ben blij met de punten en meningen die ik krijg!

Ik snap dat vooral in stokmaat het lastig is :j
ik vond Tolkien ook prachtig, maar toch heeft die ook al wat fijnere beentjes e.d. dus dan zou ik bewust voor het wat luxere moeten gaan..

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:36

Ik vind Diaz tog nog wel mooi voor een tinker, als je in Diaz haar profiel kijkt zie je toch dat het wel een mooitje is

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:54

@elisedcl: ik weet niet zo goed wat "toch nog wel mooi voor een tinker" precies betekent :+

Tolkien is best een flinke hengst hoor qua bot :j Voor mij valt hij absoluut niet onder de luxere types.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:57

jah sorry ik bedoel dat ik niet goed snap met wat je bedoelt dat je niet met een paard zoals Diaz niet zou mogen fokken

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:09

Nou niet mogen, dat heb ik nooit gezegd natuurlijk. Ik zou het alleen niet doen. De redenen daarvoor heb ik hierboven al neergezet in mijn eerste post ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:10

jah dat heb ik gelezen.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:16

Is het niet zo dat Diaz zomereczeem hetzij een voedingsallergie heeft? en dat het dan niet zo verstandig is om met haar te gaan fokken aangezien dit soort aandoeningen of in ieder geval de aanleg voor dit soort aandoeningen erfelijk is?

Zoals je misschien zelf hebt ervaren, is het vreselijk voor een paard om veel jeuk te hebben. De kans dat het kind van Diaz ook jeuk krijgt is erg groot natuurlijk! Ik zou dan ook zeker niet met haar gaan fokken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:22

Mij schoot bovenstaande ook te binnen toen ik de OP van dit topic las.
Is al bekend wat haar jeuk (heeft) veroorzaakt en of dat erfelijk is?

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:35

Dat zou een ding zijn dat ik (met bloedonderzoek) van te voren uit zou laten zoeken natuurlijk ;)
Ze is nu 100% jeukvrij. En nogsteeds niet duidelijk of Z.E. o.i.d. erfelijk is. maar dit risico ga ik niet nemen, en zou er dan uiteraard onderzoek naar laten doen :j (of ze dit heeft.. of voedselallergie o.i.d.)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 19:41

PS: Dit topic gaat niet over een veulen van Diaz, maar alleen om welke hengst jullie zouden vinden passen ;) puur voor de leuk eigenlijk.

(het zijn allemaal lieve en goedbedoelde tips en adviezen hoor.. maar zo heeft het topic niet de richting die ik wilde.. namelijk voorstellen van mooie hengsten die leuk zouden matchen.. ;) nu is het bijna een 'ik ga met diaz fokken... zou ik dat wel doen topic haha.. terwijl er een mega kans is dat dat nooit gebeurd.. en ALS dan weloverwogen, voor mezelf, met de nodige voorbereiding en tests e.d. ;) )

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 19:42

Ik kan je zo snel niet aan een leuke match helpen, maar wil wel even aanhalen dat een bloedonderzoek voor ZE niet 100% betrouwbaar is.
Wel goed dat je alles laat uitzoeken voor je eventueel gaat fokken :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:22

Dit tpic roept dus weer wat vragen op waar we allemaal heel graag een antwoord op willen hebben.

Dus modjes, please, niet gelijk de zgn off topic reacties verwijderen.
Er staat ook meer topic gerichte info in.

Bloed onderzoek naar zomer exceem, is daar een sluitende conclusie uit te halen ??
Idem het vererven van de gevoeligheid voor mok, is dat al aan te tonen ??

En dan, hoeveel kleine hengsten lopen er rond in Nederland ?
Hengsten onder de 140 cm, want voor zo'n kleine merrie (137) moet je wel bij de kleintjes blijven.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 20:33

Ariebren schreef:
En dan, hoeveel kleine hengsten lopen er rond in Nederland ?
Hengsten onder de 140 cm, want voor zo'n kleine merrie (137) moet je wel bij de kleintjes blijven.

1.34 :')

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 20:41

Sorry, foutje, dus het moet een kleine hengst worden, tussen de 134 en 144 cm.

Kom komende zomer maar eens kijken bij mij, wat Victorio er weer van gebakken heeft.
Ben zelf ook heel benieuwd naar het resultaat.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GKW3CSSR.jpg

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 21:22

Desnoods kan ze toch ook een on-natuurlijke dekking doen? Of zit ik nu fout? :P