[TI] Beetje dilemma wel laten dekken, niet laten dekken....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Beetje dilemma wel laten dekken, niet laten dekken....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 11:56

Ik zou heel graag nog 1x een veulen willen fokken (voor verkoop) bij Anouk, maar met het oog op de paardenmarkt die ingestort is blijf ik twijfelen. Boyan was ik na enkele dagen al kwijt aan teuntje111 ;) , maar Navarino heb ik nog bijna 2 jaar moeten onderhouden wat me een hele hoop geld gekost heeft, omdat ik hem maar niet kwijt raakte. Ook hij heeft uiteindelijk gelukkig een superbaasje gekregen. Ik fok niet om winst te maken, want dat lukt ook gewoon niet, maar gewoon omdat ik Anouk haar lijn een beetje door wil laten lopen. Ze geeft wel haar showige kenmerken door wat toch wel een beetje een *ahum* apart soort tinker maakt (kijk naar showbink Boyan :P ). Zitten mensen hier wel op te wachten bij een tinker??

Helaas heb ik ook nog steeds geen hengst ontdekt waarvan ik zeg ja dat moet hem worden voor Anouk... Ook ben ik wel geschrokken van het dekgeld voor sommige hengsten. Prijzen zijn ook behoorlijk gestegen (wat ik ook wel kan begrijpen), want ik ken de prijs nog van ong. €275 (voor Boy heb ik zelfs nog minder betaald ivm regeling, en Navarino was een ongelukje en heeft me niets gekost), en nu zie ik al prijzen van €400 en hoger voorbij komen. Moet ik er nog aan beginnen om een veulen te fokken vraag ik mezelf dan regelmatig af....het is niet alleen het dekgeld, maar verder ook alles wat erbij komt daarna. Ik wil natuurlijk zelf nog wel een beetje geld op de rekening houden :P Ik heb natuurlijk ook geen eigen grond, maar sta met Anouk op een pensionstalling wat dan ook aardig aantikt....

Misschien kunnen jullie me wat adviezen geven en helpen de knoop door te hakken ;)

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:06

Ik zou het niet doen... :o Of je moet geld zat hebben om het veulen langere tijd zelf te onderhouden...
Heb zelf ook een stermerrie en ga voorlopig niets meer fokken hier. Ik hoop in de toekomst nog weleens als de markt weer heel goed is, maar voor nu zijn er zat, ook leuke paarden, te koop. En als ik die prijzen dan zie? :n

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:08

Ik zou de komende tijd niet fokken. Laat eerst de markt maar weer een beetje aantrekken.

Ik heb hier een fjordenveulen staan en het is echt moeilijk om er vanaf te komen (ondanks dat het een erg leuk dier is, vind het wat dat betreft dan ook wel weer gezellig dat ze er nog loopt). Daarnaast heb ik voor komend seizoen nog 1 merrie drachtig, maar het staat echt al vast dat er voorlopig niet opnieuw gedekt gaat worden, want de markt is echt slecht.

Paintlinger

Re: Beetje dilemma wel laten dekken, niet laten dekken....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:09

Ik zou het ook niet doen.
Het zal nu niet makkerlijker gaan dan met Rino, om een veulen te verkopen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 12:20

Dus meer mensen die zeggen niet doen.... Dan is het jammer maar helaas. Er staan inderdaad al zoveel paarden te koop voor belachelijke prijzen op het moment.... Ik verdien goed, maar ben geen rijk iemand. Twee paarden zal ik kunnen onderhouden, maar dan zou ik verder niets meer kunnen, en dat is het me niet waard eigenlijk. Hopelijk trekt de markt in de komende jaren aan, maar heb er een hard hoofd in. Anouk wordt natuurlijk ook ouder, en dan wil ik met oog op haar gezondheid ook het risico niet meer nemen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:57

Ik zou het jezelf dan niet moeilijker maken dan het is........en gewoon lekker op Anoukje focusses :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 12:59

Wat wil je? Als je als doel hebt zo snel mogelijk verkopen dan zou ik het idd niet doen. Als je bereid bent het dier bij jou te laten opgroeien en onder het zadel te laten brengen is alweer een ander verhaal, dan zal het wellicht makkelijker te zijn om te verkopen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:03

Staat wel in d'r posts _Lot

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:07

Een opfokweide kost tegenwoordig ook niet zoveel meer. en als je een veulen aanbied voor een normale prijs, want de prijzen die ze tegenwoordig vragen van 1500 tot 2500 euro voor een veulen is natuurlijk absurd! logisch dat de markt dan op zijn gat blijft liggen.

Als dit echt jou wens nog is en je kan bijv. het veulen aanhouden, zou ik het gewoon doen.
Er zijn genoeg hengsten nog die voor een normale prijs een dekking mogen verrichten.
Of zoek iemand op die bijv. een proefdekking wilt doen, kost vaak minder maar dat is omdat de hengst vaak nog niet goed gekeurd is.
Er zijn namelijk genoeg personen hier op bokt met Hengsten.. dusjaa ik zeg, doen, mits (zie bovenstaande).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:23

fayem89 schreef:
Een opfokweide kost tegenwoordig ook niet zoveel meer. en als je een veulen aanbied voor een normale prijs, want de prijzen die ze tegenwoordig vragen van 1500 tot 2500 euro voor een veulen is natuurlijk absurd! logisch dat de markt dan op zijn gat blijft liggen.

Dit ben ik helemaal niet met je eens :o Ten eerste komt er veel meer bij kijken dan alleen een opfokweide.
1500 tot 2500 voor een veulen vind ik ook niet absurd, het maakt mensen een stuk bewuster van waar ze mee bezig zijn.
Net als de dekprijzen, laat maar stijgen hoor :j Het is geen tweede auto, het is een levend wezentje wat je creëert, waar je ten alle tijden verantwoordelijk voor bent, ook financieel, en dan kan het begin maar beter niet al te makkelijk in de schoot geworpen worden.

TS, je zegt het veulen te willen verkopen, maar als dat niet wil, kan/wil je het dan aanhouden tot het 3 jaar is geweest? Zoniet, dan sowieso niet fokken. Zoja, dan is de keuze aan jou of jij op die manier je geld wilt besteden.
Laatst bijgewerkt door Caily op 16-12-11 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 13:24

Het is niet zo, dat als ik een veulen zou fokken, er razend snel vanaf moet. Ik zou het veulen tot max een jaar aan kunnen houden. Veel langer dan dat wordt gewoon erg lastig qua financieel opzicht. Dus tot het 3e jaar ga ik echt niet halen. Opfok voor Rino heeft mij in totaal best wel wat gekost, dus echt heel goedkoop vind ik het niet :o

Er zijn inderdaad hengsten die (nog) niet gekeurd zijn, en met zo'n hengst zou ik het best aandurven om mee te fokken (kijk maar naar Boy). Er kan best wat moois uitkomen. Hengst moet qua bouw, hoogte, bewegingen, behang, uitstraling, karakter e.d. mij wel aanspreken. Heb er helaas nog geeneentje gezien die aan mijn eisen voldoet :)

Ik blijf er nog even heel erg over nadenken. Het is ook niet zo dat het direct volgend dekseizoen moet gebeuren :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:27

bij twijfel niet doen.

Hier moet er volgend jaar 1 van de 3 weg. (mag er maar 2 hebben van mezelf) maar fok voor mijn eigen hart. (2010 merrie + veulen overleden bij bevalling) anders was ze misschien ook nog een jaartje leeg gebleven.

Fayem89 -> 1500 tot 2500 vindt ik normale prijzen voor een goed gefokt en opgevoed veulen. Op KS staan lijstjes van wat je kwijt bent voor je een gezonde merrie en veulen in de wei hebt staan dat op afspeenleeftijd is. dan moet je goed spelen wil je al een ieniminie geld op overhouden.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:51

Gelukkig verschillen de meningen ;) daar is zo'n topic voor bedoelt.
Ik weet hoeveel geld er komt kijken bij het fokken van een veulen maar ze geeft zelf aan geen winst te willen maken op een veulen.
En voor die 2500 euro kan je tegenwoordig heel veel leuke doorgereden tinkers kopen. Dus als je een beetje reeel bent en je kijkt naar de finaciele stand van NL op dit moment en van de paardenmarkt dan raak je op dit moment niet snel een veulen kwijt voor 2500 euro.
Ik zeg niet dat deze veulens dit bedrag niet waard zijn, maar bij het fokken van paarden komt meer kijken dan alleen geld, of je moet een broodfokker zijn (al moet je er zelf niet op in gaan leggen).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:58

Juist door veulens voor een lage prijs te gaan aanbieden hou je die prijzen in stand en daalt dus de waarde van het ras. Dat is jammer. Als men geen veulens meer voor die prijzen aanbied zal de koper ten eerste beter nadenken omdat de financieel drempel hoger is (er zijn best wat mensen die een dier kopen en er vervolgens niet voor kunnen zorgen) en ten tweede stijgt de waarde van het ras, dat lijkt me voor niemand nadelig :) Omdat de prijzen (terug) omhoog gaan stijgen de dekprijzen uiteraard mee.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:00

alleen fokken als je het veulen voor jezelf wilt houden. anders niet doen.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:02

Ja ik vind de dekprijzen van tinkerhengst vergeleken bij warmbloedpaarden laag. Ik vind rond de 400 euro wel een net bedrag, lager is altijd leuk meegenomen. Maar die kom je niet meer zoveel tegen. Daarom riep ik al gauw met mn grote mond een hengst die een merrie zoekt voor een proefdekking, kost vaak maar iets van 150 euro. maar dan moet je bij jezelf nagaan, draait het alleen om het geld, dan zeg ik indd ook nee doe het niet.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 16:00

Ik vond juist door de waarde van tinkers op het moment het dekgeld aan de hoge kant. Als ik veulens op MP zie staan van bij wijze 750 euro, hebben die dan ook rond de 400 euro dekgeld betaald??

Ik denk dat ik een dekking maar moet vergeten, en aan moet kijken of de markt weer de betere kant op gaat. Ik denk dat dat het verstandigst is.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 16:46

ik weet het niet, je zou eens bij die mensen via MP kunnen nagaan hoe of wat, en als de afstamming er al bij staat kan je de hengst via internet weer traceren en kijken wat het dekgeld is.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 18:51

Hier in Duitsland zit het dekgeld tussen de 250 en de 300 euro in, ik moet er eerlijk bij zeggen
dat ik mijn beide merrieveulens voor 2000 euro verkocht heb, de beide hengstveulens zijn voor 1350
per stuk verkocht, dit jaar verwacht ik maar 2 veulens omdat de markt slechter is.
Toch blijf ik er bij dat als je kwaliteit fokt en de veulens een goede afstamming hebben en zelf ook een
goede premie krijgen je daar best geld voor kunt vragen. Het is waar dat je voor 2000 euro "goed" bereden
spul uit Engeland kan krijgen, maar ik wil eigenlijk niet weten wat zo een dier allemaal al heeft meegemaakt
of wat voor een ziektes hij onder de leden heeft.....

VandeMol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:35

Ik fok nog niet met mijn merrie ,maar ga dat zeker wel doen...
Maar ja , wat jij zegt , dat je geen eigen grond hebt , maakt het wel moeilijker.....

Ik heb het geluk grond en stallen genoeg te hebben en er is al vraag naar een veulen van mijn merrie.....
Maar de het merrieveulen is voor mijzelf :D !!!
( Hengst is voor mijn merrie ook al bekend ....2013 wordt het pas , maar je moet je goed voorbereiden :j )
Mocht ik een veulen niet kunnen verkopen , kan ik het aanhouden , beleren en dan verkopen.....

Maar ja , ik hoop dat je eruit kunt komen , wat het best is voor jou !
Succes met je keuze......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:42

Waarom zou je in hemelsnaam nog een Tinkerveulen op de wereld zetten?
Noem eens drie goede redenen, met 100 slagingskans. Als dat lukt, weet je dat je wat nuttigs doet.
En anders zit je alleen Nederland nog voller te maken.

Ik begrijp sowieso die drang van "ik heb een merrie dus daar moet maar mee gefokt", niet erg.

Ik bedoel het niet zo negatief als het wellicht overkomt, maar je twijfelt, dus ik geef even een zetje naar de "nee" :D Als je desondanks tochvoor "ja" kiest , is het tenminste een bewuste keuze.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:09

Bij Rhino kwam het mede door zijn kleur denk ik.
Ik zie het her en der steeds weer dat mensen appaloosakleurtjes bij tinkers wel interessant en apart vinden, maar niet zelf willen.

Opfokweides goedkoop? Dekgeld duur? Hmmz
Dekgeld vind ik mooi zo tussen de €350 en €550, met enkele uitschieters aan beide kanten. Opfok vind ik niet goedkoop te noemen ook, terecht overigens. Maar €100,- per maand is misschien nog net gemiddeld te noemen. En dan, zoals al gezegd, komt er nog veel meer bij kijken.
Het moet een weloverwogen keuze zijn tenslotte, dus die prijzen vind ik wel OK.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:19

Alleen, wie houdt rekening met de bijkomende kosten op het dekgeld ?
De merrie gaat in stalling bij de hengstenhouder, 7,5 euro per dag ??
Dan wordt de merrie een paar keer gescand op eisprong en drachtigheid, 20 tot 40 euro per keer.
Als ik nu een all in prijs reken van 650 euro, ben ik dan duur ?
Dus de merrie gaat drachtig het erf af en er zijn geen bijkomende kosten.

Opfok voor 100 euro per maand is heel goedkoop.
Met de tegenwoordige hooi en stro prijzen kom je daarop te kort.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:33

Wel goedkoop te noemen voor de stalhouder, niet goedkoop te noemen voor de doorgaanse paardeneigenaar, zo bedoelde ik het. Daarom ook wel terecht, maar niet goedkoop.

DeCobvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:39

helemaal eens