[TI] Wintervacht..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Wintervacht..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 21:29

Zijn jullie tinkers ook rustig een teddyvachtje aan het aanmaken?
Diaz krijgt ineens best een vacht.

Ik merkte het aan haar baard :') en lange haren onder haar nek..
Haar baard heb ik geknipt, en nu een tondeuse gehaald om het makkelijk bij te houden.
(ik vind tinkers met baarden prachtig bij een wintervacht hoor.. maar Diaz heeft al zo'n groot hoofd :') )

Hoe gaan jullie dat doen?
Ze zweet zich nu al kapot als we in de stal staan bijv.
Hoe gaat dat bij jullie met rijden enzo dan?

Ik wil/ga geen deken op doen denk ik. Ze heeft nog wel af en toe haar exceemdeken om.
Met een (dunne) deken word de vacht niet zo heel dik toch?

Ik kan ergens niet wachten op alle wollige winter-tinkers <3

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 21:40

Gaat in enen erg hard idd.
Roos staat al onder een katoentje,ik wil geen vacht.
Maar ben bang dat ik al te laat ben,en dat ik het scheermes er over heenmoet jassen straks.
Met de arbeid die ze moet presteren is die bontjas funest.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:00

Luna staat 24/7 buiten, en maakt ook al vacht. Gelukkig maar, ik werk tot midden in de nacht, als ik dan rond drieen naar huis fiets is het echt niet warm! Vanaf ongeveer november gaat ze 's nachts op stal, waarschijnlijk container dus ook dan kan ze haar vachtje goed gebruiken. Ik ben erg benieuwd hoe ze dit jaar eruit zal zien, toen ik haar kocht in februari zag ze er niet uit :=

Een deken, nee hoor, ik denk niet dat ik daar snel aan zal beginnen. Dit jaar rij ik nog niet dus sowieso niet, maar daarna denk ik ook niet. Ik heb een paar Tinkers met deken gehad, en blijkt toch dat veel dekens met sneeuw en 24/7 buiten niet waterdicht zijn... Vervolgens ga ik rijden en moet ik een natte, koude deken op mijn warm gelopen paardje leggen, ook niet echt fijn. Gewoon zonder deken lijkt me prima. Geen gedoe met natte, kapote dekens, en zolang het paard maar droog is op de huid is het geen probleem om het paard nat weer buiten te zetten hoor. En als ik een droog paard wil rijden moet ik gewoon 's ochtends komen, als ze nog van de nacht op stal staat. (Overigens is je paard in de zomer net zo goed wel eens nat, en zo erg is rijden met een nat paard nou ook weer niet....)
Laatst bijgewerkt door Caily op 01-09-11 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:04

Mijn tinker is ook alweer volop bezig aan zijn wintervacht. Hij voelt alweer een stuk wolliger!

stalnijmegen

Re: Wintervacht..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:15

hier is katousca al erg aant verharen, de rest valt eigenlijk wel mee...

Leppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:23

_Lot schreef:
Een deken, nee hoor, ik denk niet dat ik daar snel aan zal beginnen. Dit jaar rij ik nog niet dus sowieso niet, maar daarna denk ik ook niet. Ik heb een paar Tinkers met deken gehad, en blijkt toch dat veel dekens met sneeuw en 24/7 buiten niet waterdicht zijn... Vervolgens ga ik rijden en moet ik een natte, koude deken op mijn warm gelopen paardje leggen, ook niet echt fijn. Gewoon zonder deken lijkt me prima. Geen gedoe met natte, kapote dekens, en zolang het paard maar droog is op de huid is het geen probleem om het paard nat weer buiten te zetten hoor.

Haha mijn ex verzorg tinker sloopte altijd zijn dekens tot het niks meer was dan een afgesleten vod wat met een touwtje bij elkaar werd gehouden. Misschien houden tinkers gewoon niet zo van dekens :P Lijkt me logisch ook, ze krijgen niet voor niets zo'n mooie wintervacht. ^^,

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:27

Die van mij krijgen een dezer dagen een deken op, eentje wordt deze winter bereden en d ander gaat in training. Dikke vachten is niet handig dan en een van de twee heeft komende winter/ voorjaar twee keuringen en dan vind ik een dikke vacht niet mooi..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:31

"Mijn" twee vorige Tinkers hadden beide wel een deken, de ene vond ik het maar gedonder, soms was hij doorweekt, en was het droog was ik bang dat ze het koud had tijdens het warmstappen. De volgende Tinker met andere deken die had hem zo vaak doorweekt dat ik vreesde dat hij echt ziek zou worden van de kou, maar afdoen hartje winter durfde ik ook niet...

Vriendin haar Tinkers die ik wel eens reed liepen zonder Tinker, nooit gedonder en heerlijke haarballetje :+:

Nee hoor, voor mij geen dekens meer. Ten minste, zolang paardlief in staat is zichzelf warm te houden. Als dat niet gaat dan neem ik een ander standpunt.

Snap dat anderen andere standpunten innemen, hangt van ervaringen, doel wat je met het paard af, en houding van het paard tov de deken af :P

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:33

Hier zijn ze ook al volop aan het verharen :j Laat maar komen die teddybeertjes!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:35

En van de winter roepen we weer laat maar komen die strakke vachtjes :))
Ikzelf precies zo, het is nooit goed eigenlijk, verharen vind ik ook maar niks :+

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:35

Hier ook jeuk, zweten en verharen...
Idd Leon, heerlijk die harige knollies straks weer in de wei! :j

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:48

hier ook allemaal al. de dagen worden weer korter. heerlijk die dikke teddy vachten :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:51

bij die van mij is de wintervacht ook al aan het komen en liggen de katoenen dekens en al weer op, bij Gilbey 's nachts ook een regendeken erover (24/7 buiten)
Moet de messen van mijn scheermachine maar vast gaan slijpen, bij Gilbey mag binnen kort de race streep er weer op/in.
ik heb tot in oktober wedstrijden en die zijn niet vol te houden als ze zoveel vacht heeft, verder begint de training in december al weer voor het volgende seizoen.
Als Gil stapt met haar wintervacht komt het zweet er al na 5 minuten in stroompjes uit gutsen en word ze ook super taai te rijden.
Vroeg onder de dekens en race streepje voor die van mij.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 22:56

Volgens mij wordt het een strenge winter. De tinkers van mijn moeder zitten ook lekker in de vacht. Mijn WPN was begin augustus al wintervacht aan het aanmaken.... Ik geloof niet zo in dekens en ik heb niet eens een tinker. Dat lijkt me nou een heel apart gezicht om te zien. :j

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 07:26

met dat de dagen weer korter worden zijn ze hier ook al begonnen aan een dikke vacht. lekker zacht worden ze, en ook hier beginnen de baarden al te groeien.
ben erg benieuwt hoe ze eruit zien in wintervacht, want ken ze alleen maar glad.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 08:15

Hier idem dito...maar een deken is ook lastig...de ene dag is het net 15 graden...de andere dag zoals vandaag wordt het weer bijna 30 graden.....gek dat ze overdag nu staan te zweten....

Hier zal het scheermes ook wel weer over de ene gaan ivm wedstrijden, de andere weet ik nog niet.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-11 08:24

Ik ga Diaz zeker dit jaar lekker dekenloos laten.. maar geen idee in wat ik later ga doen. Voor wat rustige recreatie ritjes hoeft ze dan ook niet geschoren, maar ga ik ineens wedstrijden doen.. tja :P

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:13

callum is ook al bezig met verharen en heeft ook jeuk en krijgt bij zijn billen al weer langere haren. geen deken voor hem hij hoeft niets te doen behalve wandelen en een beetje lange teugelwerk

Sunnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:49

mijn 2 jarige tinkertje is ook al flink aan het verharen.
met borstelen vallen er hele plukken uit.
ik geef hem ook geen deken op, hij word zon schattig bolletje met wintervacht. :D

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:48

Hier gewoon lekker 24/7 buiten zonder deken. 's Winters dus een lekker teddybeertje :)
Zodra de dagen weer korter beginnen te worden merk je meteen dat ze dikkere vacht beginnen te krijgen. Andersom precies hetzelfde, meestal rond Januari beginnen de eerste haren er alweer uit te vallen.

Ach met een beetje aanpassen qua rijden en goed uitstappen gaat het prima.

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:55

Mijn tinker heeft ook al een flinke vacht. Na een half uur is ze helemaal op, en zeiknat.
Ik heb haar nu het even warm is alleen onder bucas buzz of staan. Anders staat ze gewoon onder haar regendeken.
Ga haar woensdag laten scheren. De hoeveelheid haar is niet echt handig met het rijden helaas.

patrick1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 01:10

Shadow begint ook al weer een aardig vacht te krijgen |( Niet echt handig gezien het rijden 8-)
Vandaag half uurtje gereden en helemaal nat van de zweet ( al was het vandaag ook wel warm natuurlijk)
Jammer genoeg kan ik Shadow pas naar 1 oktober scheren dus ze moet nog even wachten:D
Nu ik toch aan het typen ben welk patroon is voor een tinker handig i.v.m met de sokken??? :D

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 08:58

De Tinkies zijn hier inderdaad ook alweer goed aan het verharen maar de wintervacht viel me gisteren pas echt goed op bij mijn Shet. Ik denk dat ik die binnenkort maar alvast een keer ga scheren anders komen we er in oktober niet eens meer door :oo

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:53

Clover is ook goed aan 't verharen. Haar vachtje doet 't goed hor :D als het dan een tijdje niet aan het verharen is en het wordt weer een paar dagen goed warm reageerd ze daar meteen op, en heb ik weer een compleet 2e paard eraf te poetsen!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 19:58

Janus staat ook al weer flink in zijn vachtje. Ik hoop dat ie dit jaar níet geschoren hoeft te worden. Ik ga het gewoon weer proberen. Hij krijgt er iedere winter last van dat ie zijn warmte niet kwijt kan met werken, hoop zo dat het dit jaar geen probleem is. Ik vind tinker-beren echt geweldig <3