Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
LecyTinker schreef:Ik denk daarom dat het NSvT ook gewoon besloten heeft om het als regel in hun regelement te zetten, maar ze laten ruimte voor keuze. Maar laten ook weten dat die keuze consequenties kan hebben als je je paard met een halster niet onder controle kan houden.
Teuntje111 schreef:Ik persoonlijk denk dat een eigenaar van een paard prima zelf kan beoordelen of een paard wel of geen bit in moet. Controle over je paard is niet afhankelijk van de hoeveelheid ijzer in de mond maar van vertrouwen, opvoeding en opleiding van je paardje.
cp112 schreef:LecyTinker schreef:Ik denk daarom dat het NSvT ook gewoon besloten heeft om het als regel in hun regelement te zetten, maar ze laten ruimte voor keuze. Maar laten ook weten dat die keuze consequenties kan hebben als je je paard met een halster niet onder controle kan houden.
Zover ik weet is dit echt niet zo hoor. Heb 1 keer meegemaakt, weet niet eens meer waar. Dat er een 3 jarige was die nog geen bit kende. Maar die mocht dus niet de ring in. Het staat gewoon in de regelementen dat het verplicht is vanaf 3 jaar. Daarbij staat het ook altijd nog heel duidelijk in het keuringsboekje dat je vooraf krijgt.
Teuntje111 schreef:Ik persoonlijk denk dat een eigenaar van een paard prima zelf kan beoordelen of een paard wel of geen bit in moet. Controle over je paard is niet afhankelijk van de hoeveelheid ijzer in de mond maar van vertrouwen, opvoeding en opleiding van je paardje.
_Lot schreef:Dat wennen komt wel goed, als het moet voor de keuring zorg ik dat ze dan volledig gewend is. Echter blijf ik erbij dat ik het onwijs jammer vind dat dit zo wordt opgelegd door het stamboek. En idd, wat Leon zegt, de mond verandert nog zo, echt rustig en stabiel zal het niet liggen, al heb ik haar er goed aan laten wennen. En in mijn opzicht merkt het dier altijd wel wat van dat stuk ijzer in de mond, hoe dan ook. Net als dat ze wat merken van een halster om hebben, het kan geen kwaad, maar ze merken het wel.
of je stapt over van stamboek.
Maargoed, nogmaals, jammer dat het een moeten is, maar het is geen ramp. Ik ga Luna er gewoon aan laten wennen, dat zou ik sowieso al doen. Alleen hoogstwaarschijnlijk wat eerder dan ik van plan was.