[TI] Keuringen: Voorbrengen met bit verplicht?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Keuringen: Voorbrengen met bit verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 04:27

In het holst van de nacht zit ik nog te denken aan Luna die volgend jaar (als ze 3 is en dus meedingt bij de volwassen merrie's) mee zal doen aan een premiekeuring (als alles een beetje gaat zoals verwacht).

Maar, ik beleer haar bitloos, bitje zal ze op den duur wel leren kennen, maar haast heb ik daar echt niet mee. Grote kans dat dat volgend jaar nog onbekend is. Is het echt zo dat het verplicht is een paard met bit te (laten) voorbrengen?

NSvT:
"BIT
Tinkers van drie jaar en ouder moeten worden voorgebracht met bit, ook de merries waarvan alleen het veulen gekeurd wordt. Indien er een medisch attest voorligt, kan een Tinker zonder bit worden voorgebracht. Voorwaarden hierbij zijn: Het medisch attest dient bij de inschrijving meegestuurd te worden met een kopie WA verzekering. Het bitloos voorbrengen geschied geheel op eigen risico houder/eigenaar paard. De voorbrenger mag weigeren het paard zonder bit voor te brengen, bij gevaar voor veiligheid paard, voorbrenger en omstanders. De eigenaar/houder wordt dan alsnog de mogelijkheid geboden het paard met bit voor te laten brengen. Indien hier geen gevolg aan wordt gegeven wordt de eigenaar/houder verzocht het terrein met paard te verlaten."

ICS:
Ik kan niks vinden, maar weet wel dat wij vorig jaar zelf een volwassen merrie haar veulen hebben laten keuren terwijl merrie zonder bit in de ring liep. Hier is niks van gezegd, merrie was ook gewoon braaf.

Persoonlijk snap ik dat de wat moeilijkere paarden een bitje uitkomst kan bieden, maar gezien de mijne dus niet gestructureerd een bitje in zal krijg lijkt dat het juist wel eens averechts zou kunnen werken. Ook snap ik wel dat er voor mij geen uitzondering gemaakt zal worden, maar de gedachte dat ik niet de enige zal zijn die met deze gedachte loopt zal zijn vind ik dan weer niet zo gek.

Wie kan mij duidelijkheid geven hoe dit in praktijk wordt nageleefd?
Is dit iets wat in een ledenvergadering zou kunnen worden aangehaald? Of zal dit voorschrift gewoon zo blijven en moet ik Luna maar gewoon laten wennen aan het bit wil ik haar voor brengen bij het NSvT?

LecyTinker

Re: Keuringen: Voorbrengen met bit verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 07:32

hey lotte....
hahaha, ik vannacht ook wakker gelegen.

zoals ik het opmaak betekend het gewoon dat je je paard op elke manier mag voorbrengen als je wil, zolang je je paard maar volledig onder controle hebt.
Besluit jij toch om je paard aan een haster voor te brengen en je het dier niet onder controle kan houden, dan kunnen ze je voor veiligheidsredenen verzoeken om te vertrekken.
Dus als Luna gewoon netjes doet wat jij zegt en niet hangt, trekt, schopt en bijt, dan gaat niemand een probleem hebben dat jij je paardje met een halster presenteerd.
Ik weet alleen hoe het bi jhet ics zit en daar is het geen probleem. Maar je moet uiteraard wel de veiligheid van andere in het oog houden.
Ik denk daarom dat het NSvT ook gewoon besloten heeft om het als regel in hun regelement te zetten, maar ze laten ruimte voor keuze. Maar laten ook weten dat die keuze consequenties kan hebben als je je paard met een halster niet onder controle kan houden.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:47

Bij het NSvT moet een volwassen paard altijd met bit worden voorgebracht, uitzondering is alleen met medische verklaring van de DA. Er is dus uitdrukkelijk geen ruimte voor keuze!!! Ook bitloos gereden paarden moeten voor deze ene dag toch een bit in, ondanks dat ze het niet kennen. Ze zijn hier erg consequent mee! Kom je met je paard zonder bit de ring in zonder vooraf een medische verklaring te hebben overhandigd, wordt je zowiezo de ring uitgestuurd. Je krijgt de kans om een hoofdstel met bit op te zoeken en anders kan je echt ongekeurd naar huis met je paardje..

ICS is er een stuk soepeler in, keuze voor bit of bitloos wordt overgelaten aan de eigenaar van het paard. Alleen volwassen hengsten moeten aan het bit worden voorgebracht.
Laatst bijgewerkt door DianneM op 20-08-11 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:49

Bij het ICS zit ik mij altijd te verbazen dat alles gewoon aan een halstertje (in alle kleuren van de regenboog) mag. Ik vind het gewoon niet netjes op een keuring maargoed dat ben ik.
Bij het NSvT is een bit inderdaad verplicht vanaf 3 jaar :j

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:52

LecyTinker schreef:
Ik denk daarom dat het NSvT ook gewoon besloten heeft om het als regel in hun regelement te zetten, maar ze laten ruimte voor keuze. Maar laten ook weten dat die keuze consequenties kan hebben als je je paard met een halster niet onder controle kan houden.

Zover ik weet is dit echt niet zo hoor. Heb 1 keer meegemaakt, weet niet eens meer waar. Dat er een 3 jarige was die nog geen bit kende. Maar die mocht dus niet de ring in. Het staat gewoon in de regelementen dat het verplicht is vanaf 3 jaar. Daarbij staat het ook altijd nog heel duidelijk in het keuringsboekje dat je vooraf krijgt.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 09:55

Vergeet trouwens ook niet dat een paard niet pas volwassen is volgens de regeltjes op de dag dat hij 3 wordt, maar op 1 januari van het jaar waarin hij 3 wordt..

Persoonlijke meningen doen er niet toe wat betreft stamboekregels.

Ik persoonlijk denk dat een eigenaar van een paard prima zelf kan beoordelen of een paard wel of geen bit in moet. Controle over je paard is niet afhankelijk van de hoeveelheid ijzer in de mond maar van vertrouwen, opvoeding en opleiding van je paardje.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 10:08

Teuntje111 schreef:
Ik persoonlijk denk dat een eigenaar van een paard prima zelf kan beoordelen of een paard wel of geen bit in moet. Controle over je paard is niet afhankelijk van de hoeveelheid ijzer in de mond maar van vertrouwen, opvoeding en opleiding van je paardje.

Een heleboel eigenaren wel, dat klopt :j Maar er zijn er ook genoeg die totaal geen idee hebben hoe hun tinker gaat reageren op onbekend terrein, in een ring met publiek, voorbrengers en een jury. Dat kan een gebrek aan voorbereiding zijn of gebrek aan inschattingsvermogen.

Als alternatief kun je ook kiezen voor een leren bitje bijvoorbeeld, in plaats van direct metaal, als je tot die tijd nog niet echt met een bit bezig bent geweest. Leer is aanzienlijk zachter en wordt vaak makkelijk aangepakt door een paard.
Maar mijn ervaring is wel dat een paard vaak het bit moeiteloos accepteert (mits het natuurlijk netjes ligt en de goede maat heeft). Een keer of 2-3 oefenen voor een keuring en dan zal het daar geen enkel probleem geven. Daarna kan je het bit gewoon weer lekker in de kast hangen ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 11:55

zelf vind ik ook een paard wat met hoofdstel en bit wordt voor gebracht netter staan dan een paard wat met een gekleurd halster wordt voor gebracht.
maar vind het wel fijn bij het ics dat men zelf kan kiezen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 12:08

cp112 schreef:
LecyTinker schreef:

Zover ik weet is dit echt niet zo hoor. Heb 1 keer meegemaakt, weet niet eens meer waar. Dat er een 3 jarige was die nog geen bit kende. Maar die mocht dus niet de ring in. Het staat gewoon in de regelementen dat het verplicht is vanaf 3 jaar. Daarbij staat het ook altijd nog heel duidelijk in het keuringsboekje dat je vooraf krijgt.

ik dacht tussen de regels door te lezen dat het een keuze was.
Niet dus, sorry... wist niet dat het NSvT zo streng was op dit gebied.
Ik zit zelf bij het ics, dus weet niet beter dan dat het een keuze is.
Ik heb mijn merrie zelf met een bit voorgebracht omdat ze een pittige tante was tussen alle andere tinkers en vond het persoonlijk ook mooier overkomen met een hoofdstel zonder neusriem.
Volgend jaar als ik mn, dan, 3 jarige merrie voor ga brengen zal ik meer dan waarschijnlijk ook een bit gebruiken. Simpelweg omdat veel tinkers toch net een stukje pittiger worden als ze lang moeten wachten op een plek waar veel gebeurd en je met meerdere paarden in een piste moet komen en moet opstellen.
Mijn tinker is gewoonweg TE sterk om het risico te nemen dat ze even een wandelingetje met me gaat maken.
Goed opgevoed of niet, dat zijn dingen die je bij zo een jong paard gewoonweg niet kan voorzien.
Bit geeft toch net dat extra beetje controle.
Zal meer dan waarschijnlijk een lekker dik bit zijn of een appelbitje ofzo. Maar zal wel al ruim van te voren ermee gaan oefenen, zodat ze daar gewoon netjes reageerd op het bit en niet steeds met een open mond het probeerd te ontwijken. Komt qua presentatie ook weer een stuk minder over.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-11 12:47

Bedankt voor de reactie's. Ik weet nu in iig dat ik bij het NSvT niet aan hoe te komen zonder bit.

Teuntje111 schreef:

Amen, beter had ik het niet kunnen zeggen.

Keuze wel of geen bit hangt bij mij voornamelijk af van het paard. Bijv. Thigor zou ik nooit voorbrengen zonder bit, maar Luna is heel anders. Als ze teveel spanning krijgt gaat ze steigeren, dat corrigeren zal een bit niet voor helpen. Ze is nog nooit door mij heen gelopen, ik heb nog nooit met haar gevecht gehad omdat ze te sterk werd. Ze is gewend op druk op de neus te moeten luisteren en doet dit keurig, dus waarom anders?

Mensen die aankomen dat het netter is dan een regenboog halster, er zit een boel tussenin. Mijn egaal zwarte sidepull is niet veel anders dan een hoofdstel met bit, en er zijn zoveel nette voorbrenghalsters op de markt.

Gezien het bij de ICS wel zonder bit mag, is het daar dan ook voorgekomen dat er inderdaad paarden stonden die niet te houden waren?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:30

het ligt er een beetje aan Lot. Ik moet zeggen dat op alle ics keuringen dat ik geweest ben het allemaal heel erg sociaal is gegaan. Natuurlijk heb je wat tinkers die trekken, maar over het algemeen is iedereen vrij vriendelijk tegen elkaar en over elkaar.
Maar misschien juist vanwege die omgang dat mensen wat meer tips van elkaar aannemen.
Ik kan niets zeggen over een NSvT keuring, ben er nog niet geweest ( hoewel er altijd ene recht naast de deur bij mij was).
Maar Luna zal toch moeten leren met een bitje te gaan, niet? Of wil je haar bitloos gaan rijden als ze groter is?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 16:48

Liza had voor de keuring vorig jaar in oktober 1 keer een bitje in gehad. Met de keuring was dus de 2e keer en het was geen probleem. Meeste paarden accepteren het wel net wat Leonoor zegt. Alleen zullen ze misschien wat knauwen e.d.

Ik bedoelde niet gelijk met mijn opmerking dat ik hoofdstel netter vind alleen de regenbooghalsters, maar halsters in het algemeen. Ok een mooi leren halster vind ik tot daaraan toe maar een gewoon halster hoort mijns insziens niet thuis op een keuring.

Maargoed, ik heb zelf een speciaal keuringshoofdstel omdat ik dat gewoon netjes vind :j
Hetzelfde vind ik van de halsters van veulens. Mij zal je niet zien op een keuring met een veulen in een nylon halstertje oid. Vind het gewoon niet netjes :o

Afbeelding
Afbeelding

nijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 17:23

ik heb mijn merrie bij het ics voorgebracht met freestyle halster, we kregen hiervoor een compliment.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 20:03

Ik moet eerlijk zeggen dat een ik mooi leren halster net zo netjes vind staan als een hoofdstel met bit :)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-11 23:16

Ik vind het vaak ook niet netjes ogen, al die verschillende kleuren halsters :+
Maar dat is smaak en denk niet dat je daar verplichtingen in kan stellen.

Bit of geen bit, vind ik verantwoordelijkheid eigenaar en niet stamboek.... maar helaas.
Overigens mensen die niet goed kunnen inschatten hoe hun paard op vreemd terrein reageert, zal waarschijnlijk ook niet weten of het bitje wel/niet goed past. Misschien wat kort door de bocht, maar dat geeft dan meteen aan hoe ik over de regelgeving hierover denk :o

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:39

Bries had ik met een lekker fel roze (jaja, ik ben zo iemand die wat aparts moet) halster op de keuring, maar dan wel eentje die ter plekke nieuw uit de verpakking had gehaald. Twee jaar geleden had ik haar samen met Bonita mee, beiden samen hetzelfde witte halster. Drie jaar daarvoor had ik Bonita met een wit touwhalster. Bries kent geen bit nog en had geen zin om haar dat nog te leren alleen voor een keuring.. Ik weet hoe ze is en hoe ze reageert, thuis en op vreemd terrein. Dat zijn de uren en uren en uren die je samen met je paardje doorbrengt om haar te krijgen zoals je ze graag ziet. Meewerkend, vertrouwd en rustig.

Boyan is tot nu toe altijd met een leren halster op de keuring geweest, maar die heb ik nog nooit als volwassen paard meegenomen. Voor hem heb ik staks voor de hengstenkeuring een heel mooi western showhoofdstel wat ik daar ook speciaal voor aangeschaft heb, met zijn eigen enkel gebroken bitje waar hij ook mee gereden wordt. Hij is op vreemd terrein wat onvoorspelbaarder omdat er bij hem wat meer testosteron mee speelt, maar hij is snel onder de indruk en volgzaam. Zijn drukte is meer afhankelijk van de aanwezigheid van andere mannelijke paarden. Hij wordt dan best brullerig, maar niet overdreven heet ofzo.

Weet je niet hoe ze reageert op vreemd terrein, neem haar dan mee naar een plaatselijke rijvereniging en ga daar eens in de bak lopen. Oefen met trailerladen, zodat ze daar geen stress van opbouwt, oefen met vreemde paarden in de ring. Heeft ze een vast vriendje waar ze een innige band mee heeft, neem die dan vooral NIET mee tijdens het oefenen, zodat ze de dingen alleen met jou leert doen. Zet vlaggen in de bak, harde muziek, balkjes pionnen, partytentje en andere hele rare dingen die je op een keuring tegen kan komen. Organiseer een proefkeurinkje bij jouzelf op stal en dan ook echt met een "jury" (je stalbaas of leraar bijvoorbeeld) en ook prijzen zodat je zelf lekker zenuwachtig wordt, want dat is ook een variabele. Allemaal dingen die je vantevoren al kan oefenen.. Doe grondwerkoefeningen om haar in jouw leiderschap te laten vertrouwen. Laat een stalgenoot naar haar tanden kijken, aan haar benen voelen en dat soort dingen, nadat ze het bij jou allemaal goed doet.

Mijn ervaring is dat als paarden op de keuring stresserig zijn er vaak iets anders dan het vreemde terrein ook meespeelt zoals voor het eerst weg bij hun vriendjes, enge muziek, wat meegemaakt onderweg op de trailer, met vreemde paarden op het terrein waar alle eigenaren keuingsstress hebben, een recent trauma, baas met flink keuringsstress (paarden spiegelen). Op een gegeven moment zijn ze zo overstuur geraakt van alles wat nieuw voor ze is, dat ze er zelf even niet meer uitkomen en daardoor niet meer stil kunnen blijven staan. Paarden met echt stevige stess maak je niet rustig door er een bitje in te hangen op een keuring terwijl ze dat fenomeen niet kennen, daar gaan ze dan alleen maar tegen vechten (omhoog komen) of ze hebben vluchtgedrag wat zich uit in continu om je heen rennen, zich niet willen laten aanraken door de jury. Paarden met stress voelen zich niet veilig. Hetgene wat wél veilig voor ze is, is hetgene waar ze vertrouwd mee zijn.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-11 03:42

Zoals sommigen mee weten ben ik zelf veel met Luna bezig, en idd wat boven mij gezegd wordt. Ik wil dat ik haar steunpunt wordt in een vreemde omgeving, en niet afhankelijk ben van een bitje.

Ja, ik ga haar bitloos beleren, of iig zoals het er nu uitziet, zeker weten doe je de toekomst nooit. Tot nu luistert ze prima naar de side=pull (vanaf de grond al bezig met het betreffende hoofdstel haar te leren wat halthouden en voorwaarts is), ik zou niet inzien waarom anders. Kyra, mijn verzorgtinkertje (eveneens 2 jaar) bereid ik momenteel met dezelfde sidepull voor op het aangespannen rijden. Of ik daadwerkelijk haar voor de wagen met sidepull mee naar buiten durf te nemen ben ik nog met mezelf over in beraad, maar ze heeft tot nu toe nog nooit laten zien dat het niet zou kunnen. Dat is een van de reden dat ik liever met een twenter bezig ga dan een ervaren dier koop, het kan op mijn manier, met de hulpen en gevoeligheid die ik wens. Ik sta nog steeds vaak verbaasd hoe ver paarden zijn te vormen na een bepaalde manier van opleiden, communiceren en leiding geven. Ik vind jammer dat het NSvT wat anders daarop kijkt.

Voor het geval van verkoop, of weet ik veel wat, bedenk maar, wil ik wel dat mijn paarden bekend zijn met het bitje, maar dat komt wel een keer. Dat hangt niet samen met het beleren, en ik ga geen uitspraak doen of dat volgend jaar al gedaan is. Sterker nog, zoals het er nu uitziet heb ik volgend jaar nog helemaal niet de intentie op Luna te gaan zitten, ik ben veel liever bezig vanaf de grond en daar hebben we samen nog zoveel te leren en uitdagingen liggen. Mijn bijrijdpaardje zit ik ook zelden op, en Thigor net zo. Enige wat ik mis zijn stukken vrije galop door de natuur, maar dan wel op stemhulp en zonder zadel, dus in hoeverre het dier dan ingereden moet zijn is de vraag. Het enige daarvoor nodig is vertrouwen, acceptatie dat ik erop ga zitten, en mijn vermogen om leiderschap te geven van bovenaf.

Als het nodig is voor de keuring dan ben ik best bereid de dames kennis te laten maken met het bit. Maar Luna begint zich steeds meer te vormen naar een leuke Cob, de Cob waar ik fan van ben en naar mijn idee graag gezien wordt bij het ICS, samen met dat de keuringen veelal gunstiger zijn qua afstand, en dus het mogen voorbrengen zonder bit ga ik toch eens denken over overschrijven. Ik was voorheen meer bekend met het NSvT, maar het ICS begint mij ook wel steeds meer aan te spreken. En dan om meerdere dingen, niet alleen om het bitloos mogen voorbrengen.

Denk niet dat ik nu vandaag of morgen naar het ICS zal rennen, mijn idee was Luna volgend jaar mee te nemen voor de ervaring, het jaar daarna naar beide stamboeken (dan is ze dus 4) voor de beoordeling, en daarna een keuze te maken bij welk stamboek ze ingeschreven blijft staan.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 14:19

alle antwoorden zijn al gegeven

wil alleen graag iets toevoegen:
dat je bitloos wilt, is mij best ;)
maar van wennen aan een bit in dr mond, gaat je paardje niet opeens moeilijker bitloos kunnen beleerd worden ;)
er zijn zat paarden die eerst gewoon met bit gereden werden en dan omschakelen op bitloos, dat maakt ze daarom bitloos niet sterker of lastiger
voor een keuring moet je ook al niet veel doen met dat bit in die mond, dus het probleem met bitloos willen rijden enz zie ik niet ;)

ik vind ook een lederen halster of hoofdstel het mooiste staan
wel zuurstokkleurtjes halsters voor aan de trailer of op stal te staan die alleen voor de keuring gebruikt worden :+ met blauw als het hengstveulens zijn en met roos of oranje als het merrietjes zijn en de moeders het bijpassende halster :+
maar voor in de ring de merries met bit en de veulens met lederen halster
maar dat maakt voor de jury niet uit ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 16:16

Ik vind dat wel netter, sowieso neutrale kleur en leer.

Je hebt gelijk hoor, ik ben ook niet tegen het bit, ook niet om ermee te rijden. Kyra kent het bitje ook gewoon ;) Maar waarom een stuk ijzer erin hangen als het ook zonder kan? En inderdaad, ook bij bitloos komen mindere optomingen voor, en voornamelijk mindere ruiterhanden. Daarom ga ik beginnen met gewoon een simpel side-pulltje, met uitsluitend druk erop als het dier dient terug te komen in tempo, anders hangt hij gewoon los. Heerlijk ligt op de hulpen, hoe minder optoming hoe mooier ik het "rijden" vind. Het mooiste vind ik zonder optoming puur op houding en stem te kunnen rijden, maar dat gaat niet vanzelf, dus eerst zal ik toch echt enige hulpmiddelen moeten hebben.

Ik vroeg me ook voor de keuring af; waarom met bit als het ook zonder kan? In dit geval: Omdat het regelement het zo wenst. Prima, dan heb ik me daar maar aan te houden. Maar dat je hier als paardeneigenaar niet vrij in bent vind ik wel jammer.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 10:39

Anders zelf voorbrengen een dubbel lijntje eraan. 1 aan de neusriem en 1 aan het bid dan heb je het bit voor de regelementen maar kan je toch alles doen op de neus i.p.v op het ijzer.

Zelf ben ik er niet tegen als je paard braaf is merkt hij/zij niets van het bit want dan luisteren ze.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:16

Ze merken het wel, het hangt immers wel in hun mond...
Dubbel lijntje... Hmm, das wel een idee, alleen dan moet wel dus de neusriem eraan blijven en zelfs voorbrengen. Tja, heb dat eerder gedaan, was leuk, maar had het idee dat ik niet het maximale uit het paard heb gehaald waardoor het lager beoordeeld werd. Aan de andere kant, ICS is ook zelf voorbrengen toch?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:29

Zolang je een goed passen bit neemt wat ze gewent zijn en je zit er niet aan dan heeft 99% van de paarden er geen hinder of last van naar mijn mening. De ander 1% heeft waarschijnlijk wat aan zij/haar tanden of een toch niet passend bit in.

Nsvt kan je kiezen en ICS is volgens mij echt per keuringslocatie verschillend of er iemand voor je kan lopen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:41

Bij jonge paarden is het helaas vaak zo dat een bitje (nog) niet lekker past, mede door dat het gebit/de mond nog vele veranderingen ondergaat. Dus grote kans dat ze liggen te klooien met zo'n bitje. Zeker als ze er nog niet goed aan gewend zijn geraakt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-11 12:46

Dat wennen komt wel goed, als het moet voor de keuring zorg ik dat ze dan volledig gewend is. Echter blijf ik erbij dat ik het onwijs jammer vind dat dit zo wordt opgelegd door het stamboek. En idd, wat Leon zegt, de mond verandert nog zo, echt rustig en stabiel zal het niet liggen, al heb ik haar er goed aan laten wennen. En in mijn opzicht merkt het dier altijd wel wat van dat stuk ijzer in de mond, hoe dan ook. Net als dat ze wat merken van een halster om hebben, het kan geen kwaad, maar ze merken het wel.

Maargoed, nogmaals, jammer dat het een moeten is, maar het is geen ramp. Ik ga Luna er gewoon aan laten wennen, dat zou ik sowieso al doen. Alleen hoogstwaarschijnlijk wat eerder dan ik van plan was.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:53

_Lot schreef:
Dat wennen komt wel goed, als het moet voor de keuring zorg ik dat ze dan volledig gewend is. Echter blijf ik erbij dat ik het onwijs jammer vind dat dit zo wordt opgelegd door het stamboek. En idd, wat Leon zegt, de mond verandert nog zo, echt rustig en stabiel zal het niet liggen, al heb ik haar er goed aan laten wennen. En in mijn opzicht merkt het dier altijd wel wat van dat stuk ijzer in de mond, hoe dan ook. Net als dat ze wat merken van een halster om hebben, het kan geen kwaad, maar ze merken het wel.

of je stapt over van stamboek.

Maargoed, nogmaals, jammer dat het een moeten is, maar het is geen ramp. Ik ga Luna er gewoon aan laten wennen, dat zou ik sowieso al doen. Alleen hoogstwaarschijnlijk wat eerder dan ik van plan was.