[TI] tinker die gereden word dekenloos of deken op in de winter

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

tinker die gereden word dekenloos of deken op in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 15:22

het is nog vroeg maar zit te dubben voor de winter wel deken of geen deken mijn tinker wil ik komend winter dekenloos laten is dit verstandig?
afgelopen winter heeft ze 4 dekens gesloopt en vindt het niet bepaald leuk deken op

snachts op stal
overdag van 10.00 tot 17.00 in buitenbak in weer en wind.

ik rij recreatief zwinters veel stap af en toe drafje en galopje(alleen buitenritten)
dus ze zal misschien wat gaan dampen.

nu is dit het eerste jaar voor mij om dit te proberen

kan het wel?
na het rijden komt ze eerst even op stal te staan om haar muesli op te eten daarna moet ze weer de bak in.

graag afvies van tinkerkenners .
ze scheren soms ook wel eens een baan in de vacht voor warmte kwijt te kunnen tijdens rijden

een 0 grams regendeken op doen wil ik liever niet want volgens mij worden ze dan kouder omdat het geen warmte geeft en omdat ze zelf hun haren niet overeind kunnen zetten om warm te blijven.

hoor graag hoe jullie je tinker houden in de winter .

Olikea

Re: tinker die gereden word dekenloos of deken op in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:40

Ik heb dan wel geen tinker, maar wel een koudbloedkruising.
Mijn stalling is ongeveer hetzelfde als bij jou, overdag buiten, elke dag, in weer en wind.
En s'nachts op stal.
Ik scheer altijd een baan uit de hals, en dan een racestreep. Anders kan meneer zijn warmte niet kwijt tijdens het rijden.
Dit gaat echt heel goed, hij heeft het nooit koud volgens mij.
En het rijden gaat een stuk vlotter als hij geschoren is.

Het enige nadeel... Vind het erg lelijk..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:56

Ik heb mijn merrie jarenlang (intensief) gereden zonder deken. Ze staat sinds afgelopen winter wel met deken ivm artrose, ze kon zich zelf niet meer warm houden. Zolang je goed uitstapt, zorgt dat ze op adem zijn EN niet meer zweten (lees: op de huid zijn ze droog) moet het goed gaan.
Merrie is nooit ziek geweest en heb ik regelmatig bezweet in de wei gezet. Dan zijn ze nog wel nat.. maar dan zijn ze na een regenbui ook ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:58

Ik heb ook een jaarling een tinkermerrie gereden van Angeliekje hier op bokt.

ook zonder deken.
Ze werd savonds gewoon terug gezet in de wei..

Je rijd haar, ze gaat zweten, en je loopt net zo lang met haar tot haar zweet koud is, en dan kan je haar terug zetten, zonder dat ze ooit ziek is geweest.
De paarden huid werkt van binnen naar buiten, als ze aan de buiten kant koud aan voelt is het goed!.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 17:14

Olikea schreef:
Ik heb dan wel geen tinker, maar wel een koudbloedkruising.
Mijn stalling is ongeveer hetzelfde als bij jou, overdag buiten, elke dag, in weer en wind.
En s'nachts op stal.
Ik scheer altijd een baan uit de hals, en dan een racestreep. Anders kan meneer zijn warmte niet kwijt tijdens het rijden.
Dit gaat echt heel goed, hij heeft het nooit koud volgens mij.
En het rijden gaat een stuk vlotter als hij geschoren is.

Het enige nadeel... Vind het erg lelijk..

heb je foto welk patroon die je bedoeld?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:12

Afbeelding

Deze heb ik later nog wat breder gemaakt, dit was net te smal.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 20:49

Ik rij mijn tinker best intensief in de winter, Stevige buitenritten en ook dressuurmatig en dat gaat prima zonder deken :) (ze staat nu 24/7 buiten met inloopstallen en voorheen snachts op stal overdag buiten)

Op buitenritten is het erg makkelijk om gewoon de terugweg/ laatste 20 minuten te stappen en dan is ze alweer mooi op adem en bijna droog als ik thuis kom dan krijgt ze nog ff een hapje op stal :Y) en dan kan ze zo weer naar buiten :)

Als ik dressuurmatig rij moet ik er iets meer op letten dat ik haar niet méga in het zweet rij, maar dan nog kan ik prima lekker rijden :j wat langer uitstappen dan normaal en dan met zweetdekentje een half uurtje op stal en dan is der ondervacht meestal alweer droog en kan ze gewoon weer naar buiten :) Is het erg koud of toch wat natter dan gedacht dan laat ik haar nadat zweetdeken af gaat nog ff wat langer (of evt over de nacht) op stal staan da's gelukkig op allemaal mogelijk waar ik sta.
Toen ze nog snachts op stal stond was dit iets makkelijker want op stal was t altijd warmer dan buiten dus na ff uitstappen en half uurtje zweetdeken kon ze daarna prima gewoon op stal :)

Heb een vriendin met ijslander en die heeft er meer last van dat ie warmte niet kwijt kan en die scheert dus ook de hals en dan tot net achter voorbenen dat scheelt een boel, maar is bij mijne dus tot nu toe nog niet nodig geweest :)
Zoals plaatje 11
Afbeelding

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 20:54

dankje wel grid
ik ga het eerst zo proberen want inderdaad laatste 20 min lekker stappen moet ze aardig op adem kunnen komen.
kan ze haar warmte niet goed kwijt dan scheer ik haar hals en dan naar onderen en singelplek mee bedoel je dan net achter de voorbenen?

maar eerst zo scheren kan altijd nog ;)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 21:05

de tinker die ik rij ( in mijn profiel) staat 24/7 buiten zonder deken.
in de winter ( als het echt koud is) zet ik m een nacht op stal al we naar de les zijn geweest, maar als ik een bosrit gemaakt heb zet ik hem meestal weer in de wei omdat ik dan hem minder in het zweet rij dan met de les.
ik heb hem afgelopen winter geloof ik 5 of 6 keer een nacht op stal gehad. verder gewoon lekker in de wei als de omstandigheden er naar zijn

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 08:57

Ik rijd vrij intensief met mijn tinker. In de winter staat hij van half 8 tot 5 buiten. Hij krijgt geen deken op en wordt ook niet geschoren. Zolang ze goed op adem zijn en afgekoeld zijn, kan zweten echt geen kwaad.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 09:35

Hier ook dekenloos. Heb het 1 winter geprobeerd en dat was een ramp dus voor mij geen dekens meer als 't niet echt nodig is. Ik rij gewoon lekker, stap lang uit en zet ze weer in het land. Als ik 's avonds bijv. intensief les heb gehad en 't is vreselijk koud dan zet ik d'r wel eens even een uurtje of 2 op stal voor ze weer naar buiten gaat.
Ik had afgelopen winter wel haar hals geschoren, maar doe dat denk ik ook niet meer.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:25

Mijn pony heeft heel veel winterhaar en staat 24/7 buiten. Ik scheer haar wel (plaatje 9) en doe haar ook een deken op. Ik heb gewoon gemerkt dat het voor ons niet werkt, met de flinke dressuurtraining. Voor mij geldt ook dat op wedstrijden ze zich echt kapot zweet in de binnenbak en dan met losrijden het al helemaal heeft gehad.
Ik zou zeggen, als je hem zonder deken laat, scheer dan niet.
Als je gaat scheren, hoe weinig dan ook, doe hem een (dunnere) deken op. Je haalt toch haar weg wat er anders zit.
Als je niet heel erg hard traint en genoeg tijd hebt om hem op stal te laten drogen, of koud te laten worden of inderdaad heel lang uit te stappen, dan kan het prima lukken. Ligt volgens mij ook n beetje aan het paard, de een heeft er veel meer last van dan de ander.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:32

Clover staat in de winter ook gewoon dekenloos.
In de winter in het zweet rijden kan ook prima, als je inderdaad maar oplet dat de huid droog is wanneer je Zoe weer stil zet. Natte haren kan niet zo gek veel kwaad, en als je twijfeld kun je altijd nog een zweetdekentje opleggen als ze nog te nat is.
Het voordeel aan paarden die nog nooit een deken opgehad hebben vind ik zelf altijd dat ze prima in staat zijn hun tempratuur te regelen. Wanneer je gaat scheren / aan dekens gaat beginnen doe jij dat eigenlijk voor ze.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 10:37

Mystic staat ook al jaren dekenloos.
In de winter rijd ik alleen af en toe buitenritjes met stap, wat draf en af en toe een stukje galop. Meestal als het echt koud is dan gaat hij daar niet eens van zweten, voelt alleen warm aan. Goed uitstappen, eventueel de bezwete delen wat opwrijven met een pluk stro (ópwrijven, dus de haren rechtop zetten zodat er lucht tussen komt, dat dient als isolatie en zo kunnen ze rustig afkoelen, zelfde effect als een zweetdeken) en dan gaat ie meteen weer de wei op :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 10:44

dankjullie wel allemaal
ik ga haar lekker dekenloos laten
moet gewoon lukken.!!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:32

Anouk staat sinds een jaar nu alleen s'nachts op stal, maar daarvoor heeft ze altijd 24/7 buiten gestaan met schuilstal. Ik heb haar nu 7 jaar dekenloos staan in de winter, en echt waar ze heeft nog nooit iets opgelopen van zweten in de kou (ze is eigenlijk nog nooit ziek geweest) ;) Enige waar je heel goed voor moet opletten is dat ze op adem zijn, en dat het zweet koud aanvoelt. Ze kunnen dan prima weer de kou in :j Je kan het ook zien als ze bezweet zijn dat als je de wintervacht iets uit elkaar houdt dat de huid eronder droog is. Daardoor worden ze ook niet ziek (vacht trekt het zweet naar buiten zodat huid droog wordt/blijft). Ik denk dat als je zo'n baan wegscheert dat die vachtfunctie daar vervalt.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 16:41

Ik scheer hem helemaal kaal en dan een dikke deken op met hals. Ik heb het een jaar geprobeerd zonder deken, bij mij ging het echt niet, was bijna langer bezig met uitstappen dan met rijden zelf, en binnen tien minuten rijden had hij het zo warm dat ik hem echt tussendoor steed pauze moest geven. Als je fanatiek wilt werken (wat ik dus met hem doe) dan werkt dat niet zo fijn. Plus dat ik vaak geen zadel op kon leggen omdat de blubber op z'n rug nog nat was en niet af te poetsen...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 17:02

ik heb zoe vorig jaar incl som moeten scheren omdat ze onder de schimmel zat helaas en toen moest ze onder de deken komen te staan
nou is niet mevrouw haar ding
schuren om het leven met deken op .
trekt zelf met tanden aan de deken van he af!!!zodra ik hem af deed werd ze weer rustig.
heeft me 4 dekens gekost afgelopen winter dus daarom wil ik ook haar dekenloos proberen omdat ze het gewoon niks vindt heb ik het idee.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:05

Tja... het is net wat je zelf wil. Ik heb een haflinger zonder deken. Ze heeft een soort van inloopstal en als ik ga rijden moet ik erbij nadenken dat ik in de winter rustig aan doe omdat ze zoveel vacht heeft. Ik red me prima zo en denk dat mn paardje er ook blij mee is. Maar als je meer wil zou je misschien moeten scheren en met een deken aan de gang...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:21

Angeliekje schreef:
Anouk staat sinds een jaar nu alleen s'nachts op stal, maar daarvoor heeft ze altijd 24/7 buiten gestaan met schuilstal. Ik heb haar nu 7 jaar dekenloos staan in de winter, en echt waar ze heeft nog nooit iets opgelopen van zweten in de kou (ze is eigenlijk nog nooit ziek geweest) ;) Enige waar je heel goed voor moet opletten is dat ze op adem zijn, en dat het zweet koud aanvoelt. Ze kunnen dan prima weer de kou in :j Je kan het ook zien als ze bezweet zijn dat als je de wintervacht iets uit elkaar houdt dat de huid eronder droog is. Daardoor worden ze ook niet ziek (vacht trekt het zweet naar buiten zodat huid droog wordt/blijft). Ik denk dat als je zo'n baan wegscheert dat die vachtfunctie daar vervalt.

Helemaal mee eens.

Een vacht werkt precies het zelfde als een zweetdeken, de vacht trekt het zweetvocht naar buiten.

Afgelopen winter hebben mijn "rij" paarden en pension "rij" klantjes voor het eerst dekenloos gestaan.
De paarden die zwaar getraind werden hadden wat moeite met de warmte.
Het duurde vrij lang, ongeveer een half uur voordat ze weer op temperatuur waren na de training.
Dus een natte vacht die koud aanvoelt en ademhaling normaal.

En het grote voordeel hiervan is dat je elke keer met uitstappen, aan de hand, de band met je paard beter wordt.

Uit ervaring weet ik dat een paard na nog een winter zonder deken zijn vacht niet zo super zwaar meer maakt.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 18:30

Hier ook een Tink die dekenloos de winter doorkomt. Stalling en buiten is een beetje vergelijkbaar met die van jou. Paarden gaan van 10/11 u tot zonsondergang naar buiten, vanaf okt/nov is dat de buitenbak.

Ik rij de laatste paar maanden fanatieker dan de afgelopen jaren, maar ik laat 'm nog steeds dekenloos. Mocht het heel erg worden dan scheer ik z'n hals en anders zo'n geweldige race-streep erbij := Ziet er niet uit maar is wel effectief :j

Heb ook nog een zweetdeken die ik afgelopen jaren veel gebruikt heb, na training zweetdeken erop, stro eronder proppen, lekker muesli of slobbertje eten en daarna deken eraf. Dat is ook nog een optie.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:16

Geen goede optie.

Stro belemmerd de werking van de zweetdeken.
Stro werd vroeger gebruikt om een paard droog te poetsen.
Dus of een zweet deken, of met stro gaan poetsen om het paard droog te krijgen.

In de endurance sport wordt het eten van krachtvoer na de prestatie ten zeerste afgeraden.
Daar word aangeraden om het paard wat hooi te geven na de inspanning.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:30

Ik heb Gilbey in de winter met een streep geschoren en onder dek staan (ze staat 24/7 buiten)
Met haar wintervacht valt ze anders niet te rijden, ze word heel erg taai en is niet voorwaards meer te krijgen doordat ze te veel isolatie heeft van haar vacht.
Meestal scheer ik in het model 6 of 8 van hierboven.
Zonder heeft ze echt last van warmte stuwing en is ze bij 5 minuten stappen al doorweekt van het zweet en uitstappen heeft dan ook geen effect meer (de stap geeft al zoveel warmte productie dat ze blijft zweten en er dus geen droge onderlaag ontstaat)
Kijk dus goed naar je paard en besluit daarop wat bij jullie passend is.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-11 11:08

zal haar goed in de gaten houden
vorig jaar moeten scheren.
toen had ze het te warm op stal(andere stal met vele paarden) toen werd ze echt drijfnat van even loslaten in buitenbak en als ze dan klaar was stapte ik haar uit en dn op stal maar was amper droog te krijgen.
nu op een andere stal met de hele dag buiten en snachts op stal met deur altijd op een kier zodat frisse lucht wel naar binnen kan komen.
wil het niet ja dan eerst de hals uitscheren zien of dat voldoende is want liever geen dekens.
zoe haat dekens haha

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:30

De vacht hoeft ook niet droog te zijn he, alleen de huid.