[TI] Bries x ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Bries x ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 10:22

Eigenlijk ben ik erg nieuwsgierig naar wat anderen een goede match zouden vinden voor mijn merrie Bries (Noa van de Gadedijk x Keltic van de Gadedijk) voor ooit
Ik heb zelf al twee hengsten op het oog die ik persoonlijk erg goed passend vind voor haar, maar zou toch eens de meningen van anderen willen horen.

Kenmerken van Bries
*Grote merrie (ca 1.55-1.60m) Sectie A / Vanner type cq Wagon type
*Staat goed in het type
*Goede stuwende gangen
*Erg goede achterhand
*Zwaar beenwerk en erg veel behang
*Rustig en zachtaardig karakter, veel will to please
*Homozygoot voor bont en zwart

Verbeterpuntje: haar lange hoofd

Wat ik zoek in een hengst
*Maat: minimaal 1.55
*Sectie A, zwaar gebouwd, ICS Nederland goedgekeurd, minimaal 140 punten
*Voor een zeer mooie NSvT gekeurde zware Vanner hengst wil ik een uitzondering maken, lichte Vanners en Tinkers van het NSvT-Cobtype vallen dus af.
*Een iets eleganter, korter hoofd, mag wel grof zijn met iets ramshoofd, maar niet lang en smal zijn
*Een goede sterke, ronde achterhand en een schuine schouder
*Veel behang (liefst keuringsresultaat 10 voor beenbehang, 9 of 10 voor manen en staart)
*Geen heethoofd, merrie is maiden
*Röntgenologisch goedgekeurd volgens PROK normering
*Geen Crosby bloedlijnen bezitten, geen Keltic van de Gadedijk en liefst ook geen Thunder, liefst een zeldzame lijn
*Geen appaloosa kenmerken, verder mogen alle kleurtjes van de regenboog

Behouden moet blijven
Massa
Bouw
Goede, bij het type passende gangen
Kalme karakter
Maat
Behang

Hier een paar foto's
Afbeelding

Afbeelding

Hengstenkeuze graag motiveren *D

frenia

Re: Bries x ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:32

ik zou er juist een wat kleinere hengst opzetten :+ puur van gevoel uit
bedoel dan geen minimaat ook ;) maar zoiets van circa 1m50
dus moet even gaan 'omdenken' eerst voor ik verder een zinnige match naar jouw fokdoel post :+

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:04

Zou ik ook doen Alexandra, maar is wel eens leuk om buiten de normale manier te denken vind ik :)

Nakomelingen genoeg, maar de eerste waar ik aan dacht was Maestro eerlijk gezegd. Ik kan iig bevestigen dat hij geen Thunderbloed heeft ;) Ik weet alleen even niet goed hoe de vorm van zijn hoofd is.

Welke hengsten röntgonologisch zijn ggk volgens de PROK norm weet ik overigens echt even niet sorry :o

Een andere hengst waar ik van gecharmeerd ben is Tolkien. Geen idee wat zijn stokmaat nu is, staat niet op de site, maar volgens mij wel rond de 1,55m. Maar ook bij hem ben ik wat onzeker over het hoofd in combinatie met Bries.

De laatste hengst die ik ga noemen is Sir Camelot. Vind ik persoonlijk een erg mooi en correct gebouwd paard. Maar hij is erg groot: 1,66m. Maar bij de maat van Bries moet dat volgens mij kunnen. Nu ik erover nadenk zou ik persoonlijk misschien wel voor deze hengst zijn gegaan (als ik ook zo groot zou willen fokken)

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:37

Nuage schreef:
Een andere hengst waar ik van gecharmeerd ben is Tolkien. Geen idee wat zijn stokmaat nu is, staat niet op de site, maar volgens mij wel rond de 1,55m. Maar ook bij hem ben ik wat onzeker over het hoofd in combinatie met Bries.

De stokmaat van Tolkien is 1.50 :)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:43

Aha, nou dan valt die af :)
Thank Resi-lover!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:05

Ik las dat men vroeg naar maestro's koppie :) Hij heeft een erg mooi koppie vind ik :)) <3 8-) 1 vd redenen dat ik voor hem gekozen had *D maar Ruari heeft dus 100% Say's hoofd meegekregen :+

Zijn al oude foto's, maar van die ik zo 123 kan vinden kun je hier zijn koppie het beste zien :)
Afbeelding
Afbeelding

Op recente foto zie je er niet veel van :+ (gemaakt door Resi_lover)
http://i814.photobucket.com/albums/zz63 ... K254-1.jpg

Verder kan ik eraan toevoegen dat Maestro in ieder geval ook goed sokken vererft :j was bij Ruari ook al meteen goed te zien en ook bij andere nakomelingen uit moeders met erg weinig/ geen sok zie je bij allemaal meer sok dan moeders :)

O en Ruari was met 6,5 week (1,5 mnd) al 116m ;) Sayla is 155 en Maestro 158.

Het is wel geen "zeldzame lijn" al is er volgens mij met nakomelingen nog niet echt vaak verder gefokt, waren vaak mensen die keertje fokken "voor de leuk" (net als ik nu ook gedaan heb eigenlijk := al heeft say wel 1ste premie gekregen :) )
en vaak dus ook geen premiemerries of zo...
Laatst bijgewerkt door balance op 23-06-11 19:59, in het totaal 6 keer bewerkt
Reden: 3e foto in link geplaatst

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:07

Bij Bries zou ik ook Rudolph te zetten. Hij is echter nog wel groter dan Sir Camelot (1.69). Hoofd is mooi in verhouding met zijn bouw, hij is ook pittig aan het uitzwaren nu. Beweging vind ik persoonlijk subliem. Is volgens eisen NSvT (komt overeen met PROK) gekeurd op rontgen.
Echter volgens mij niet aangeboden bij ICS.

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:17

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke 2 hengsten jij zelf op het oog hebt, Dianne? :)

Grappig overgens dat Maestro in dit topic wordt genoemd aangezien Noa, de moeder van Bries dit jaar door hem gedekt is :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:44

haha esme wat grappig :D eerste waar ik puur op gevoel aan dacht waren tolkien, o'bryan
en omdat het een maatje groter moest zijn sir camelot maar gadr dus nog es over nadenken

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 19:45

Dat is zeker grappig :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 20:38

De reden voor het niet kleiner gaan dan 1.55 is omdat de hengst dan meer richting kleine cob gaat en niet meer helemaal bij haar type past. Bries is trekpaardtype, geen rijpaardtype qua gangen en bouw. Kleinere cobs hebben rijtypische gangen, dragen meer als dat ze stuwen. Zo past Boyan ook absoluut niet bij Bries..

Een van mijn voorkeuren is reeds genoemd :+

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:32

Teuntje111 schreef:
Een van mijn voorkeuren is reeds genoemd :+

Sir Camelot? :)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 23:31

Yup :)

Frenia, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waarom je juist voor een kleinere hengst zou kiezen :-) Bries is namelijk voor mij alles behalve hetgeen mijn eigen fokdoel zou zijn :+ maar dat fokdoel is dan ook eigenlijk klein, compact en edel.. Iets wat je niet kan bereiken met een merrie als Bries haha.

Ik vind het echter wel zonde om afbreuk te doen aan haar type, want binnen haar type staat ze naar mijn idee wel goed. Haar met een (veel) kleinere hengst aanfokken lijkt mij toch best een risico, omdat je in het veulen dat minder type terug kan gaan zien.. Vandaar dat ik de maat toch wel zou willen behouden, voor het behoud van type..

Resi_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:27

Nuage schreef:
Aha, nou dan valt die af :)
Thank Resi-lover!

Tolkien is dan wel 1.50, hij fokt over het algemeen best groot, zijn 2jarige zoon bijvoorbeeld komt uit een merrie van 1.45 is al groter dan Tol zelf: Faramir is rond de 1.52. En een van zijn jaarling hengsten uit een moeder van rond de 1.55 is ook al aardig aan de maat :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:01

was toevallig hengstfoto's aan het bekijken en kwam er eentje tegen die ik wel leuk zou vinden met Bries :D Bowen!
volgens mij valt die ook binnen het type dat jij zoekt, denk dat hij de komende jaren ook nog flink gaat uitzwaren

waarom een kleinere hengst:
ik vind bries een leuke merrie, die, zoals je zelf ook zegt, binnen haar type mooi gebouwd is en in verhouding. dat mis ik vaak bij de grotere maten (lees 1m58 en meer)
Bij Sir Camelot is dat bv ook in orde, daarom dat ik ook aan hem dacht.
ik vind het 'gevaarlijk' om groot x groot te doen, want waar kom je dan uiteindelijk uit en hoe groter hoe moeilijker om de juiste, compacte verhoudingen te bewaren.
ik volg je uitleg wat betreft de gangen wel, maar ben het er niet mee eens. ook de kleinere ronde cobs zijn paarden die voor een kar (kunnen) lopen en die gangen behoren niet alleen tot de vanners, heb ook al zat cobs gezien die zo lopen. hangt meer van de rest van de bouw af dan van de grootte.
zeg ook niet dat ik er hengst van minder dan 1m50 op zou zetten, wordt het verschil weer te groot idd, ik noem het altijd pony-type cobs en paard-type cobs. En zou bij Bries wél voor een paard-type kiezen passend bij haar type. (bv chakotay, cochise, bowen, sir camelot, moes, black shadow, ... noem ik paard-types en bv victorio, onze deaglan, sandokan, ... noem ik pony's en dat heeft met meer dan allee maat te maken, maar is er wel sterk mee gerelateerd. en dan heb je zo nog wat gevalletjes tussenin naar mijn gevoel dat zijn dan zo de hengsten die met quasi elke merrie matchen)

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:08

Black Shadow leeft al een tijdje niet meer ;)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:24

dat weet ik wel en chakotay dekt niet meer :+
was meer om wat duidelijke voorbeelden op te sommen ;)

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:34

Ik ging er wel van uit dat je dat wist, maar misschien is het voor iedereen handiger om voorbeelden te geven van paarden die nog wel leven of actief in de dekdienst zijn zodat het voor lezers niet verwarrend kan zijn, niet iedereen is op de hoogte van de actualiteiten ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:32

Even een opmerking tussendoor van een fokker die nu alweer 11 jaar bezig is.

De uitgroei, bouw, of de hoogte van het veulen wordt ook bepaald door de merrie.
Eigenlijlk is de merrie de belangrijkste ouder in de vererving.
25 % eigenschappen van de hengst, de rest, 75 %, regelt de merrie in haar baarmoeder.
En een oud gezegde; De merrie de maat, de hengst het karakter.

Onze stamboeken zijn nog zo jong, je kan niet fokken op een grootte of een type.
De voorouders zijn niet bekend.

Het enige wat nu wel bekend is dat sommige hengsten stempelen op kleine onderdelen.
Misschien komt dat, doordat de merrie die eigenschappen ook in haar genen heeft.

En er lopen nu al stempel hengsten rond die negatieve eigenschappen doorgeven.
Ook wel positieve eigenschappen.
Maar om daar achter te komen moet je heel veel onderzoek doen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 00:13

Er zijn enkele gepensioneerde of overleden hengsten die ik wel heel erg goed voor Bries vind passen..

Absolute nummer 1 (gepensioneerd) is en blijft Chakotay
Nummer 2 (overleden): Bas
Nummer 3 (gepensioneerd): Cochise

Bas en Chakotay hebben beide massa, terwijl ze naar mijn idee goed in verhouding zijn, Chuck iets meer als dat Bas was. Cochise is een middelzware hengst, die een veulen uit Bries wat meer souplesse zou kunnen meegeven en zijn verhoudingen kloppen ook.

Fokken op grootte en type is ook in mijn ogen een illusie als je alleen al kijkt naar wat voor een lel er soms uit kleine ouders komt. Maar je kan het toeval ook een handje helpen door een passende hengst te zoeken..
Naar mijn idee zijn er weinig sectie A hengsten die echt alles mee hebben (massa, behang, ronde vormen, compacte bouw). Sir Camelot is er daar een van..

Een erg edel paardje zou ik met haar denk ik niet kunnen fokken, is mijn streven met haar ook niet, maar wat ik toch wel graag zou voorkomen is een paard wat geen verhoudingen heeft. Het zogenaamde grote paard met korte benen bijvoorbeeld..

Ik had het over de gangen niet goed geformuleerd lees ik nu terug, maar punt is denk ik wel dat over het algemeen veel van de pony-achtige cobs wat gracieuzer, dragender lopen dan de grote zware cobs met veel shire/clydesbloed.. Uitzonderingen zijn er altijd.

Maestro is een erg mooi paard, maar hij mist met name massa mbt zijn borst, ook een minder puntje van Bries.

Eentje die gecastreerd is, wat ook een mooie match zou zijn geweest is McMurphy :-)

Bowen had ik nog niet over nagedacht eigenlijk, maar daar had ik het topic ook oorspronkelijk voor gemaakt. Nu ik aan hem terug denk is het zeker eentje om in de gaten te houden, komt uit zeer mooie ouders, maar is zelf nog niet uitgegroeid. Dat zou ik dan wel eerst af willen wachten, klinkt gek :+

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:33

Stipje om Briesje's topic te kunnen volgen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:36

Op de farm en countryfair was de Drum Horse Minstral Boy aanwezig. Geen idee of het een ruin of hengst is...
Maar indien hengst zou deze denk ik ook wel in jouw rijtje passen. En hoe is Sir Mackkinley Hill in het echt?

Maartje1012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:27

Volgens mij is er nog sperma beschikbaar van Bas via KI.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:07

Bas is inderdaad nog beschikbaar via KI en henk wil misschien met cochise ook nog wel langskomen.

Zelf vindt ik het een lastige merrie (omdat je als eis hebt 1,55). Je kan ook (het is wel Nst) kijken naar Rudolph. Mooie maat goede bewegingen en vriendelijk.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 13:48

Ja Rudolph zou ook wel eens kunnen passen mo!!

Bowen, ik denk nog steeds dat hy helemaal de bom wordt als die eens klaar is met groeien, maar dat heb ik ook al wellis tegen Sandra gezegd ;)