[TI] NSvT / ICS / GCDHA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

NSvT / ICS / GCDHA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 23:22

Ik kan me voorstellen dat hier al eerder een topic over is gemaakt maar kan het niet goed vinden.
Ik open dit topic niet om discussies op te rakelen maar wil gewoon duidelijkheid in een wirwar aan regeltjes en dingen voor een nieuweling in het wereldje van ... laat ik het maar bonte koudbloeden noemen.
Helaas heb ik gemerkt dat er tussen mensen met tinkers/cobs en drumhorses vaak wat irritatie is, dat is geen oordeel, maar zo voel ik dat.
In mijn zoektocht naar een grote maat bonte koudbloed heb ik van diverse mensen gehoord, wanneer ik zei dat ik zocht naar een tinker van 160 of hoger, dat n bonte boven de 1.60 geen tinker is. Sommigen waren hier ontzettend fel in.
Uiteindelijk heb ik een bonte koudbloedmerrie gekocht van 1.63. Kijk mij maakt het niet uit hoe ik het ras noem, ik vind het gewoon een mooi en lief paard, dat is voor mij het belangrijkste.
Na aankoop bleek ze echter drachtig te zijn, en lijken zowel zij als de hengst vrij goed te zijn. Ik wil het veulen dus graagt.z.t. als alles goed gaat naar de keuring gaan brengen, maar voor welk stamboek moet dat dan?
Ik heb enkele stamboeken gebeld maar wordt er eigenlijk een beetje droevig van want de een na de ander klinkt geirriteerd als ik iets vraag over het verschil tussen de diverse stamboeken.
dat wil ik dus niet ik wil gewoon een eerlijk verhaal. Voor mij zijn alle drie even prima, maar ik kom er zo niet goed uit.

Zoals bij mij nu de situatie is: Ik heb een paspoort afgegeven door het NSvT. Mijn merrie is als 2-jarige verkocht en bij de nieuwe eigenaar staat een ICS-stempel. Ook is ze door het ICS gekeurd en heeft (naar horen zeggen) 2e premie behaald. De hengst heeft een eerste premie bij het ICS. En mijn merrie is vorig jaar gekeurd bij het GCDHA en had daar een eerste premie.
Ik wil haar op mijn naam laten zetten, maar bij welk stamboek moet ik dan zijn? en waar moet ik het veulen laten inschrijven en laten keuren? Misschien wel alle drie? net als mijn merrie.

Graag zou ik jullie meningen en ervaringen willen horen (dus gewoon eerlijke ondervindingen, geen "gekleurde" verhalen, ook liever geen zwartmakerij van een stamboek)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:35

Is de hengst alleen bij het ICS goedgekeurd?
Als dat zo is dan kun je overwegen om alleen om die reden naar het ICS te gaan zodat de vader ook op het paspoort/papier van het veulen vermeld kan worden. Weet je of er ook een dekbon is van de dekking? Want daar zal ieder stamboek naar vragen.

Je merrie is het laatst bij het GCDHA gekeurd? Dan is dat het stamboek waar ze nu ingeschreven staat (en zij kunnen het paspoort dus ook op jouw naam zetten, maar als je overstapt van stamboek kun je het ook bij het nieuwe stamboek regelen). Merries mogen maar in 1 stamboek ingeschreven staan dus als het goed is dan staat ze niet meer in het NSvT of ICS ingeschreven. Als de bewuste ICS hengst ook bij het GCDHA is goedgekeurd dan kun je daar ook nog voor kiezen.

Een andere optie is vragen of het GCDHA de vader op het papier wil vermelden, ook als deze niet bij hen is goedgekeurd.

Welk stamboek je kiest maakt denk ik niet heel veel uit. Het verschil zit 'm soms in het fokdoel, soms simpelweg in de mensen. Kies iets wat bij jou past. Uiteindelijk is het belangrijk dat je veulen een compleet papier krijgt dus daar zou ik me door laten leiden.

Omdat je een grotere maat merrie hebt klinkt het GCDHA logisch, maar 1,60 is niet te groot om bij het NSvT of ICS goedgekeurd te worden (zoals ook al blijkt). Volgens mij is de max. stokmaat bij die stamboeken nog altijd 1,70m.

Als je trouwens ook graag wil meedoen aan onderlinge wedstrijden dan kun je op de websites van de stamboeken kijken wat ze organiseren. Ik weet dat NSvT en ICS daarin samenwerken. Als je niet van plan bent om echt actief deel te nemen aan dat soort dingen dan zou ik gewoon alleen gaan voor het beste en meest complete papier voor je veulen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 23:44

Wat betreft het veulen zou ik als het je verder niet uitmaakt bij het ICS gaan, daar staat de hengst ook, en waar jouw veulen dus dus erkende ouders zal hebben (als je dekbon hebt?). In dat geval zou ik de merrie ook weer bij het ICS laten keuren, en haar daar dus weer te laten inschrijven. Ze staat nu bij het GCDHA ingeschreven.

Echter vind je het misschien wel leuk om voor jezelf een keuze te maken, ik zou bij alledrie de stamboeken naar een keuring gaan en goed letten op wat voor paarden er worden voorgebracht en hoe zij beoordeeld worden. Adh daarvan kan je een keuze maken wat het beste past bij jou.

Mijn EIGEN INTERPRETATIE

Ik ben zelf nog nooit bij het GCDHA geweest, het stamboek spreekt mij totaal niet aan, ik vind het het bij elkaar gooien van alle zware rassen met sokken, op trekpaarden uitgezonderd. (Dan blijven rassen als Clydesdale, Shire, Tinker etc. over) men noemt dit type paard Drum Horse. Echt staat in mijn ogen "Tinker" als ras nog in de kinderschoenen, en om er dan ik weet niet hoeveel ander bloed in te kruizen vind ik niks. Echter moet ik wel bekennen dat als ik bekijk naar hoe ze de paarden beoordelen op keuring (alleen dus uitslagen gezien en paard kennende, nooit gezien hoe ze voorbrengen) kan ik me er vaak wel in vinden. In dat opzicht vind ik het stamboek juist erg positief!

Zowel naar het ICS als NSvT ben ik wel geweest met paarden van vrienden, helpen met voorbrengen etc, dus echt van dichtbij mee gemaakt.

Qua type paard wat werd aangeboden voel ik me beter bij het ICS, ik heb daar eigenlijk alleen maar paarden gezien die ik kan plaatsen in hoe ik de "Tinker" als ras graag zie. Ook de beoordelingen kon ik me wel in vinden. Echter is dit stamboek wat "stiller/kleiner" dan het NSvT, in mijn ogen dan. Iets wat ik erg jammer vind. De twenter waarmee ik gekomen was werd beoordeeld met een 2e premie, van meerdere kanten heb ik toen gehoord dat ze bij het NSvT waarschijnlijk meer had gekregen, dat is jammer op zo'n moment, dan voel je je wel een beetje op de verkeerde plek. Mede ook omdat zij als twenter tussen de volwassen paarden moest meedingen voor het dagkampioenschap.

Het NSvT is in mijn ogen het meest ontwikkeld stamboek in NL. Het maakt onderscheidt in types, of dat een voor- of een nadeel is ben ik nog niet helemaal uit. Enerzijds zijn de verschillen binnen het ras te groot om alles in een pot te kunnen gooien. Maar er wordt ook gekeken naar hoe het paard binnen het type past, dus wordt de kloof tussen de types misschien in de toekomst groter, wat ik persoonlijk erg jammer zou vinden. Verschil moet er zijn, dat is juist leuk, maar het blijft wel een "ras". Ik heb zelf nu een vrij rank, compact, maar wel rond gebouwde twentermerrie, en heb haar laten inschrijven bij het NSvT. Op dit moment denk ik dat ze daar het beste past, een ander paardje wat ik voor de toekomst op het oog heb staat ook daar ingeschreven, om verschillende redenen ga ik die iig niet overzetten, en 2 bij een stamboek is wel zo makkelijk. Mocht het me nou in de toekomst niet bevallen, kan ik altijd nog switchen.

Wat betreft op naam zetten, volgens mij zou je dat zelfs bij het KWPN kunnen laten doen, dat maakt niet uit. Ikzelf ga met mijn twentertje dit jaar naar de keuring en ik heb via de mail afspraak dat ze dan voor mij de spullen voor het op naam zetten meenemen, dat gebeurd daar dus ter plekke.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:01

heel kort door de bocht

het ICS is eigenlijk voor de "kleinere" zwaardere types tinker (meer het originele type)
het NSvT is voor de luxere types tinker (meer gericht op de sportieve kant)
en het GCDHA is voor de grotere zwaardere paarden (later opgericht om mensen een andere keus te kunnen geven)

de onenigheid tussen de stamboeken heb ik persoonlijk nooit echt begrepen
wel weet ik dat ik dat als het kan ik me er nooit meer druk om wil te maken

mijn advies
kijk naar waar jij denkt dat je merrie het beste bij past
kijk goed naar het type wat ze vragen en ga daar heen dan zul je het beste resultaat voor je paard krijgen
uiteindelijk is het toch maar een papiertje die er bij zit, het enige belangrijke wat op dat papiertje staat is de stamboom (als die er bij zit)

er zijn hier idd al veel meer topic's over maar of je die wil lezen ???
ik zou het niet doen

Nuage

Re: NSvT / ICS / GCDHA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:04

Die indeling is idd erg kort door de bocht, denk toch dat je de stamboeken dan te kort doet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:11

het is de basis waar het op neer komt ;)
op iedere site staan de ras standaarden dus daar kan ze het beste kijken waar haar paard het beste onder valt
zo zie ik het

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:11

Nee, dat is niet waar, het NSvT heeft mooie zware paarden ertussen lopen die hoog geprimeerd zijn, wat dacht je van de hele klasse "Vanner"?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:04

rommulus schreef:
heel kort door de bocht

het ICS is eigenlijk voor de "kleinere" zwaardere types tinker (meer het originele type)
het NSvT is voor de luxere types tinker (meer gericht op de sportieve kant)
en het GCDHA is voor de grotere zwaardere paarden (later opgericht om mensen een andere keus te kunnen geven)

de onenigheid tussen de stamboeken heb ik persoonlijk nooit echt begrepen
wel weet ik dat ik dat als het kan ik me er nooit meer druk om wil te maken

Hier moet ik toch écht even op reageren, hoewel ik vermoed dat het verstandiger is om niet te doen. Zoals Nuage al zegt is deze opsomming inderdaad kort door de bocht.
En dan reageer ik alleen even op het stukje NSvT. Een luxer typetje kan zeker worden gewaardeerd bij het Nederlands Stamboek voor Tinkers, maar om te zeggen dat het stamboek meer gericht is op de sportieve kant is simpelweg gezegd, kul. De zwaardere types, cob en vanner, worden juist gewaardeerd en dat wordt schijnbaar bij een aantal mensen nog steeds niet gezien. Zonde, want het is echt het geval en dat kan je ook zien in de keuringscijfers van bijvoorbeeld 2010.

Verder is er niet echt meer sprake van onenigheid tussen de stamboeken. Tenminste, niet dat ik weet. Er is alleen nog maar sprake van bepaalde ideeën en gevoelens bij sommige mensen die er niet direct mee te maken hebben en dat is jammer, want dat is niet nodig.

Voor de TS, succes met het maken van je keuze ;) Kan me voorstellen dat het niet makkelijk is.

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 10:16

Een tip, ga gewoon eens bij de keuringen en evenementen kijken er worden er genoeg georganiseerd door het hele land heen en de data staan bij de betreffende stamboeken allemaal op de agenda en vorm dan je eigen mening. ;)

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:06

_Lot schreef:
Wat betreft het veulen zou ik als het je verder niet uitmaakt bij het ICS gaan, daar staat de hengst ook, en waar jouw veulen dus dus erkende ouders zal hebben (als je dekbon hebt?). In dat geval zou ik de merrie ook weer bij het ICS laten keuren, en haar daar dus weer te laten inschrijven. Ze staat nu bij het GCDHA ingeschreven.

Echter vind je het misschien wel leuk om voor jezelf een keuze te maken, ik zou bij alledrie de stamboeken naar een keuring gaan en goed letten op wat voor paarden er worden voorgebracht en hoe zij beoordeeld worden. Adh daarvan kan je een keuze maken wat het beste past bij jou.

Mijn EIGEN INTERPRETATIE

Ik ben zelf nog nooit bij het GCDHA geweest, het stamboek spreekt mij totaal niet aan, ik vind het het bij elkaar gooien van alle zware rassen met sokken, op trekpaarden uitgezonderd. (Dan blijven rassen als Clydesdale, Shire, Tinker etc. over) men noemt dit type paard Drum Horse. Echt staat in mijn ogen "Tinker" als ras nog in de kinderschoenen, en om er dan ik weet niet hoeveel ander bloed in te kruizen vind ik niks. Echter moet ik wel bekennen dat als ik bekijk naar hoe ze de paarden beoordelen op keuring (alleen dus uitslagen gezien en paard kennende, nooit gezien hoe ze voorbrengen) kan ik me er vaak wel in vinden. In dat opzicht vind ik het stamboek juist erg positief!

Zowel naar het ICS als NSvT ben ik wel geweest met paarden van vrienden, helpen met voorbrengen etc, dus echt van dichtbij mee gemaakt.

Qua type paard wat werd aangeboden voel ik me beter bij het ICS, ik heb daar eigenlijk alleen maar paarden gezien die ik kan plaatsen in hoe ik de "Tinker" als ras graag zie. Ook de beoordelingen kon ik me wel in vinden. Echter is dit stamboek wat "stiller/kleiner" dan het NSvT, in mijn ogen dan. Iets wat ik erg jammer vind. De twenter waarmee ik gekomen was werd beoordeeld met een 2e premie, van meerdere kanten heb ik toen gehoord dat ze bij het NSvT waarschijnlijk meer had gekregen, dat is jammer op zo'n moment, dan voel je je wel een beetje op de verkeerde plek. Mede ook omdat zij als twenter tussen de volwassen paarden moest meedingen voor het dagkampioenschap.

Het NSvT is in mijn ogen het meest ontwikkeld stamboek in NL. Het maakt onderscheidt in types, of dat een voor- of een nadeel is ben ik nog niet helemaal uit. Enerzijds zijn de verschillen binnen het ras te groot om alles in een pot te kunnen gooien. Maar er wordt ook gekeken naar hoe het paard binnen het type past, dus wordt de kloof tussen de types misschien in de toekomst groter, wat ik persoonlijk erg jammer zou vinden. Verschil moet er zijn, dat is juist leuk, maar het blijft wel een "ras". Ik heb zelf nu een vrij rank, compact, maar wel rond gebouwde twentermerrie, en heb haar laten inschrijven bij het NSvT. Op dit moment denk ik dat ze daar het beste past, een ander paardje wat ik voor de toekomst op het oog heb staat ook daar ingeschreven, om verschillende redenen ga ik die iig niet overzetten, en 2 bij een stamboek is wel zo makkelijk. Mocht het me nou in de toekomst niet bevallen, kan ik altijd nog switchen.

Wat betreft op naam zetten, volgens mij zou je dat zelfs bij het KWPN kunnen laten doen, dat maakt niet uit. Ikzelf ga met mijn twentertje dit jaar naar de keuring en ik heb via de mail afspraak dat ze dan voor mij de spullen voor het op naam zetten meenemen, dat gebeurd daar dus ter plekke.

ik ben hier niet helemaal eens,
het klopt dat het GCDHA zwaarde paarden ook in het stamboek neemt, maar dat wil zeggen dat ze dan allemaal meteen een drumhorse zijn.
om een drumhorse te zijn moet het paard zeker aan bepaalde voorwaarden voldoen.
op de site zie je een lijst van kenmerken van een drumhorse.

dit is niet aanvallend bedoeld, maar om te zeggen dat ze zwaardere rassen maar zomaar bij in gooien en dan een drumhorse is.
dat klopt gewoon niet.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:12

Tuurlijk zal een Drum Horse ook aan eisen moeten voldoen. Ik bedoel meer te zeggen, naar mijn idee is het GCDHA geen stamboek van een ras, maar waar voor veel meer een paarden een plekje is, en op zo'n moment vraag ik me af wat het nut is van een stamboek. Naar mijn idee is dat juist om een ras te behouden en verbeteren binnen bepaalde grenzen. Voor het GCDHA zou dan het ras Drum Horse kunnen zijn, wat in mijn ogen momenteel een kruizing is tussen rassen (wat ze zelf ook aangeven met zoveel % van het een en het ander), en dan nog wel een kruizing met een ras wat zelf nog in de kinderschoenen staat...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 11:18

trekt de site van het nsvt er voor
en idd de teksten daar zijn ook veranderd
voorheen stond daar ook duidelijk dat ze meer de richting op wilde van de wat sportievere tinker (en niet de tanken)
en voor zover mijn geheugen reikt is het me ook altijd nog bij gebleven dat de echt zware types het niet zo heel denderend deden op de keuringen

een goeie zaak vind ik dus bij deze

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-11 12:14

Wow! ik ben echt blij met de reacties tot nu toe! ik was erg bang voor gehakketak van voorstanders van of t één of t ander, maar dat valt gelukkig mee ;) thanks!

De eigenaar van de hengst en dus ook de vorige eigenaar van mijn merrie heeft aangegeven een dekbewijs te geven nadat haar hengst is goedgekeurd. Ik heb ondertussen begrepen dat dat niet helemaal de procedure is, maar ik wil de vorige eigenaar natuurlijk nu wel even te vriend houden :+ . De hengst is nog erg jong en heeft alleen een keuringsrapport als tweejarige.
Ik heb al even gecheckt en zag dat veel keuringen pas rond augustus plaatsvinden anders had ik inderdaad al lang een keuring bezocht. Ik kan me trouwens voorstellen dat de verkoop van een veulen op zo'n keuring (bij welk stamboek dan ook) misschien ook makkelijker is?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:30

Hengst is dus nergens goedgekeurd als dekhengst? Dus dan maakt het ook niet uit welk stamboek je kiest. Bij ICS NL zal dit veulen dan een HB2 zijn, waar je dus geen extra voordeel uit haalt tov de andere stamboeken (register).

Het is een erg persoonlijke beslissing, bij welk stamboek je je paarden wilt registreren... ga langs enkele evenementen/keuringen en oordeel zelf.

Lotte, wat meer verdieping voor je schriftelijk oordeelt zal je niet misstaan ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 12:40

In welke zin zit ik "fout"?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 13:13

Als de hengst volgend jaar wordt ggk voor het veulen er is, en er is een dekbon, dan heb je bij ICS kans dat je wel een vol papier krijgt :j

Een eigenaar mag (zelf bij eigen merries!) een proefdekking doen namelijk van het ICS. Het klinkt alsof het zo gegaan is in dit geval.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:41

Net als Leonoor bemoei ik me niet met zulke dingen maar graag wil ik toch op Lot reageren. Het blijkt dat je absoluut geen kaas hebt gegeten van het GCDHA. Ik heb een drumhorse. Vader is O Malley moeder is een vanner ingeschreven bij het NSvT. Ze is 172cm groot en daarom drumhorse. Dus volgens jou bij elkaar geraapt en geen ras(volle tinker). Sorry dat gaat mij te ver deze beredenering. Als de merrie bij het GCDHA is ingeschreven kun je het paspoort opsturen naar het gcdha en dan over laten schrijven op jou naam. Heb je vragen kun je die altijd stellen bij info@gcdha.nl en jou vraag is niet binnen gekomen op dit adres.
Lot ik zou toch maar eens gaan kijken bij een keuring en om formatie vragen bij het GCDHA.
Er is bij ons stamboek (GCDHA-NL) plek voor mensen met een gypsy cob of een drumhorse. Om een drumhorse te krijgen mogen wij een gypsy cob kruizen met clydesdale shire of fries. Dit hoeft dus niet kijk naar mijn merrie.
Ik vind alle stamboeken wat hebben. Kijk gewoon waar je je prettig bij voelt.
En hoewel sommigen nog graag onenigheid zien tussen de stamboeken kan ik zeggen dat dat mee valt hoor. We hebben een buitenrit georganiseerd met mensen van het ICS en NSvT die mee deden en het GCDHA.
Ga gewoon kijken proef de sfeer en kijk wat bij je past.
Verder reageer ik niet maar wilde dit toch even kwijt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 16:56

Dat er ook volle Tinkers worden opgenomen was mij wel bekend, daar val ik verder niet over, prima stamboek wat dat betreft, echter val ik meer over de andere tak, Drum Horse genaamd.

Echter ben ik dus geen voorstander van het inkruizen van Clydesdale, Shire of Fries, en die wel vervolgens in laten schrijven als paard met het ras Drum Horse, sorry, maar in mijn ogen heb je dan een kruizing en geen ras. En dat is in mijn ogen het "jammere" van het GCDHA, want verder vind ik het een prima "stamboek"! De beoordelingen en werkwijze kan ik me wel in vinden (ondanks dat ik geen keuring heb bijgewoond wel twee thuisopname's gehad en resultaten gezien).

Als ik me niet vergis is het ook mogelijk om hengsten die geschikt zijn voor het fokken van Drum Horse op te laten nemen? Iig staan die wel vermeld op de site, zo ook de Shirehengst van een kennis. Echter gaat een Shirekeuring er iewat anders aan toe dan een Tinkerkeuring (wat dat betreft staan NSvT en ICS en stuk dichter bij elkaar), en vind ik ook dat je dat niet even over een kamp kan scheren...

Overigens, het inkruizen van Shire's, Clydesdale of Fries op zich ben ik zeker geen tegenstander voor! Ik heb al meerdere malen prachtige resultaten gezien, en geloof dat deze kruizingen regelmatig iets passender bij het gebruiksdoel passen dan een volle Tinkers of Shire, Fries of Clydesdale.

@Riona, wat jij zegt, jij hebt dus een volle Tinker, staat deze bij het GCDHA ingeschreven omdat ze vanwege de hoogte gewijzigd is bij de andere stamboeken?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:01

Lot... Wat kan jij lomp l*llen.... Wat is een tinker/irish cob/gipsy cob nou eigenlijk????? Dat is een kruising met een kruising en kruising... 8)7
Jij snapt er echt geen snars van en zou beter op moeten letten met wat je typt! Tinkers zijn juist ontstaan door kruisingen!

TS... Gewoon gaan kijken bij de keuringen en kijken waar jij je het prettigst bij voelt! Ze hebben allemaal hun voor- en nadelen, maar het gaat met name vooral om de sfeer vind ik! Waar voel jij je het prettigst bij!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:03

Lucy_1 hou je het wel netjes ???

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:12

Nou ben het met lucy eens hoor, tjong lot snapt er werkelijk niets van, tijd voor een lesje geschiedenis in de tinkerwereld, en je zal zien dat de tinker voortgekomen is uit kruizingen,

TS je moet echt doen waar je je goed bij voelt, er zijn 3 stamboeken, 2 ken ik er goed van, GCDAH wat minder, maar zowel bij het ics als bij het nsvt zit je prima, gewoon kijken waar je zelf het prettigst bij voelt.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:29

rommulus schreef:
Lucy_1 hou je het wel netjes ???

Ja hoor Rom... Maar ze kletst in meerdere topics en ook daar zijn haar reacties niet altijd.... euhm... Nou ja, laat maar ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:42

hoef jij je toch niet schuldig aan te maken ;)
beetje andere bewoording bereik je het zelfde

het zou zonde zijn dat een topic met zo'n in het verleden bewezen gevoelig onderwerp gesloten zou worden door zo iets

zou mooi zijn dat het nu bewezen kan worden dat oude koeien begraven zijn

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:11

Lucy_1 schreef:
Lot... Wat kan jij lomp l*llen.... Wat is een tinker/irish cob/gipsy cob nou eigenlijk????? Dat is een kruising met een kruising en kruising... 8)7

Dat klopt, en daaruit is een type paard ontstaan wat men nu Tinker noemt, en nogmaals, het inbrengen van ander bloed ben ik niet tegen. Elk ras is ontstaan door kruisingen en selecteren, Tinker is wat dat betreft nog jong en speciaal omdat het eeuwenlang op een andere manier is geselecteerd dan bij de meeste (warmbloed) rassen. Dat maakt de Tinker zo divers en leuk, maar toch ook duidelijk te onderscheiden van de rest.

Lucy_1 schreef:
Jij snapt er echt geen snars van en zou beter op moeten letten met wat je typt!

Ik zou het fijner vinden als je het dan uit zou willen leggen ipv zo te keer te gaan....
Ik ben nog niet zo lang ben ik écht met Tinkers bezig, daarvoor was het meer fan zijn van.
Jij en vele anderen hier een boel meer en langer ervaring, en ik zou daar graag van leren, het boeit me enorm allemaal. Van wat jullie hebben kan ik alleen maar dromen, en met mijn ervaring is dat maar beter ook, dat weet ik maar al te goed. Ik ben dan ook al de hemel te rijk met de kanjer(s) die ik nu heb lopen. En misschien ben ik soms veel te snel met conclusies trekken en zeg ik dingen die gewoon niet zo zijn, ik vind het fijn als dat gezegd wordt, maar dan zou het wel fijn zijn als dat op een manier gebeurd waardoor ik ook wat wijzer wordt. Ik hoop dat ik die kans krijg, al zal het ongetwijfeld met vallen en opstaan gaan...

@TS, sorry dat er van het onderwerp wordt afgeweken...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 21:25

Om terug te komen op de vraag van topic starter.

Het op naam zetten van een paard moet je doen bij het stamboek waar het paard geregistreerd is.
In dit geval, zoals ik het lees is de merrie NSvT geweest, daarna ICS en toen nog een keertje GCDHA.

Maar topic schrijver geeft aan dat alle primeringen naar horen van zeggen is geweest.
Het ICS vermeld de primering in het paspoort.
Van het NSvTen GCDHA weet ik niet of ze een primering in het paspoort vermelden.

Dus als ze als laatste geprimeerd is bij het GCDHA dan moet ze daar ook opgenomen en ingeschreven zijn.
In het paspoort moet dat dan ook staan met stempel en handtekening van een bevoegd bestuurslid.
Zo niet dan moet je naar het stamboek gaan waar de merrie wel geregistreerd is, in dit geval het ICS.

Het veulen kan alleen maar geregistreerd worden bij het stamboek waar de merrie ingeschreven staat.