[TI] Groentje op het gebied van tinkers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blueguy

Groentje op het gebied van tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 21:13

Goedenavond allen,

Op zeer korte termijn wil ik graag een paard kopen (eindelijk na al die jaren) maar weet nog niet precies wat voor ras.

Mijn voorkeur gaat uit naar een mooi groot en breed paard met van die mooie 'sokken', ik kwam uiteraard als eerst uit bij de mooie verschijning van de Tinker. Helaas viel het mij erg tegen wat betreft de stokmaat, dit ligt bij de Tinkers vaak zo rond de 1,55 en ik zit eigenlijk wel een beetje rond de 1,70 - 1,75 te denken.

Nou is mijn vraag, zijn er Tinkers welke wél een stokmaat hebben van ongeveer 1,70 ,..? Of zit ik helemaal in de verkeerde hoek te zoeken :)

Ik wil het paard echt puur gaan toepassen op Recreatief gebruik, lekker verwennen en heerlijk buiten rondlopen ^^
*Mijn eigen maatje*,..

Bedankt voor het lezen en wacht jullie antwoord graag even af :)

Groetjesss

Bear95

Re: Groentje op het gebied van tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:24

haaii
ja de meeste irish cobs zijn wel rond de 1.50 er zijn nu ook kruisingen met shire's (drumhorse) die worden wel groter maar vergis je niet! een tinker van 1.70 is wel erg groot! ik zou er zelf niet aan moeten denken 1.60 is voor mij groot genoeg ik ben zelf 1.70 en heb een tinker van 1.45 en gaat makkelijk!

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:25

Ja zeker die zijn er wel!, zijn er niet veel maar ze zijn er wel, meestal zijn de maximum stokmaat 1,65, ik denk dat je eens moet kijken voor een shire ofzo, die zijn vaak erg groot en prachtig en ook mooie sokjes:d..

Succes!!

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 21:29

Heey,

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik ben zelf 1,85 dus dan is het naar mijn mening wel beter om een wat 'hoger' paardje te kopen ^^

Naar het Shire ras was ik ook al aan het kijken, zien er ook echt super mooi uit :),..!

TinkerMarley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:35

opzich als je een bredere tinker hebt, dan kan die lengte prima op een tinker ( is mijn mening), maar dat is denk ik net zoeken naar een leuke naar jou smaak Tinker,en dan gaan kijken en rijden, dan kan je zien of je echt voor een Tinker moet of wilt gaan of toch voor een grotere bijvoorbeeld dan de shire ( die er op kan lijken:P)

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 21:39

Klinkt goed, dat ga ik binnenkort zeker doen!

Wat ik trouwens ook vaak hoor is dat een Western zadel beter rijd op een Tinker dan een normaal Dressuur zadel i.v.m. de bouw van het dier. Hebben jullie hier ook ervaring mee?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:42

Ik ben 1.76 en rijd op een tinker van 1,40 :) een tinker van 1,60 zou jou dus wss heel niet verkeerd staan :) ook door de bouw en sokken toont het groter :) misschien is een drumhorse idd iets voor je :j

Wbt dressuur/western, nee hoor, ik heb zowel boomloos als dressuur spring en western erop liggen, boomloos is heerlijk voor buitenrijden, western ook wel maar moet je wel opletten dat een tinkerrug vaak kort is en je dan beter een round skirt zadel kunt kopen ed. Maar ik gebruik voornamelijk spring en dressuurzadel

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:44

Ik heb een ruin van nog geen vier die op dit moment 1.63m is. Beide ouders zijn Tinkers van ±1.55m. Ze zijn er dus zeker wel van boven de 1.60m. Wat is je reden dat je een dusdanig grote Tinker zoekt?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:48

blueguy schreef:
Heey,

Ik ben zelf 1,85 dus dan is het naar mijn mening wel beter om een wat 'hoger' paardje te kopen ^^

Naar het Shire ras was ik ook al aan het kijken, zien er ook echt super mooi uit :),..!

Zelf ben ik 1.82 en rijd momenteel een merrie van 1.65, past prima. Haar papa, die wel van mij is, is 1,66 hoog en dat gaat ook prima.

Ze zijn er dus zeker wel, die maat. Maar je moet wel beter zoeken, helemaal nu de kleintjes wat meer in trek zijn en daar ook echt gericht op gefokt wordt. Ken nog wel een 2 jarige hengst die zeer zeker aan de maat zal zijn, die te koop staat.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:50

Helemaal over je reden heen gelezen :+

Ik ben zelf 1.80m en mijn merrie is dus 1.55m. Past prima hoor :j

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 21:54

De reden dat ik een wat groter paard zoek is omdat ik uiteraard niet klein ben, het moet niet zo zijn dat mensen het zien als; "Kijk daar heb je een persoon met een paard eronder,.." Maar dus juist andersom ^^

Ook vind ik het gewoon een geweldig gezicht om een mooi groot en breed paard te zien, altijd al één voor mezelf willen hebben ^^

Maar als ik het zo een beetje hoor mag het paard dus ook wat lager zijn, dan staat het nog steeds niet verkeerd,..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 21:57

Mijn man is ook 185 en hij misstaat zelfs niet op een brede tink van 140. Zijn eigen paardje is nu tussen de 155 en de 160 in.. Gaat echt heel goed. Zorg alleen wel dat je een wat breder type hebt dan. Ik heb zelf een belg gehad, ardenner, zij was 158 cm en bij haar kwam ik met mn benen tot 2/3 van haar buik, ben zelf ook 158 cm..

Afbeelding

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 22:01

Teuntje111 schreef:
Mijn man is ook 185 en hij misstaat zelfs niet op een brede tink van 140. Zijn eigen paardje is nu tussen de 155 en de 160 in.. Gaat echt heel goed. Zorg alleen wel dat je een wat breder type hebt dan. Ik heb zelf een belg gehad, ardenner, zij was 158 cm en bij haar kwam ik met mn benen tot 2/3 van haar buik, ben zelf ook 158 cm..

img,..

Dat ziet er inderdaad niet echt verkeerd uit, staat echt goed!
Dat is trouwens ook een echt mooi paard!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:06

Dankjewel :-)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:14

Tinkers zijn echt de leukste paarden die er zijn (a)
Maar vergis je inderdaad niet in de grootte,
ik rijd een supermerrie van 1.62 (geloof ik) en das een flink paard hoor!
Een vriend van me, hij is bijna 1.90, heeft erop gezeten en dat stond nog niet eens zo raar!

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 22:17

In ieder geval ontzettend bedankt voor alle reacties!

Ik ga binnenkort een even gluren bij Tinkers welke rond de 1,60 zijn, ook ga ik specifiek zoeken op de rassen "Drumhorse" & "Shire". Mocht er iemand zijn die toevallig een paardje heeft staan, hou ik mij aanbevolen ^^

avg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:45

blueguy schreef:
Heey,

Ik ben 1.89 en mijn tink is 1.58.... Mijn benen steken wel een beetje er onderuit (hij is ook niet superbreed) maar qua gewicht kan t makkelijk.

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:05

Aha,.. dat is nog eens een verschil, heb je hier heel toevallig ook nog foto's van?
Ik wil dat ook wel eens zien ^^

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:34

Ik denk dat je je niet teveel moet laten tegenhouden door hoogte, hou 1.50 en hoger aan maar ook door bouw lijken ze groter, ik bedeoel, tussen mijn tink en mijn hoogte zit 36cm.(1,40 <> 1.76) Nogal wat, maar ziet er ook niet raar uit ofzo, scheelt ook wel dat ik meer spring, maar ook dressuur kan nog best.
Maar het ligt ook echt aan de bouw, op mijn tinker pas ik wel, maar ga ik op de tinker van een vriendin die 1.44 is ziet het er niet uit. Dus gewoon uitproberen :j

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:37

MelanieB schreef:
Ik denk dat je je niet teveel moet laten tegenhouden door hoogte, hou 1.50 en hoger aan maar ook door bouw lijken ze groter, ik bedeoel, tussen mijn tink en mijn hoogte zit 36cm.(1,40 <> 1.76) Nogal wat, maar ziet er ook niet raar uit ofzo, scheelt ook wel dat ik meer spring, maar ook dressuur kan nog best.
Maar het ligt ook echt aan de bouw, op mijn tinker pas ik wel, maar ga ik op de tinker van een vriendin die 1.44 is ziet het er niet uit. Dus gewoon uitproberen :j

Haha, dat klinkt wel grappig ^^
Wat ik al zei, ik ga eerst wel even op een aantal Tinkers van ongeveer die maat rijden en dan pas een conclusie trekken ;)
Maarja toch blijf ik erbij dat een hoog paard vaak echt super mooi en deftig is/staat :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:39

Natuurlijk staat een hoog paard mooi en deftig, maar dat hangt ook af van je doel met paard in kwestie. Wil je er serieus mee de ring in? Dan zou je in jouw geval inderdaad kunnen kiezen voor een hogere, ietswat minder zware en goedbewegende tinker, maar zodra je van boshobbelen houdt en verder niet in de bak komt, dan is het plaatje toch net iets minder belangrijk.

Uiteindelijk moet je toch kiezen op gevoel, karakter, gezondheid en de klik is echt belangrijker. Wellicht ben je met een minder deftig kleinere tinker wel veel beter af dan bij het ideale plaatje ;)

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:44

idd je moet het in de breete kijken he.....een tink ben je meestal kleiner op dan je denkt.....mijne is maar 1.43 zelf ben ik gelukkig ook niet te grootste 1.63......maar tink hebben meestal vlink lijf dus je benen lijken snel korter je moet gewoon eens keertje bij een tinker gaan kijken en vragen of je erop mag zitten...dan heb je een idee.
ze ogen meestal groter dus dan ze zijn.

ik zou bijna zeggen kom eens kennis maken maar denk afstand probleem is.
ken je niet iemand met een tinker heel misschien ?
kan je ff kijken en passen. :j
Laatst bijgewerkt door frangelica op 26-04-11 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

blueguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 23:45

Ik moet het je nageven, de "klik" is uiteraard het belangrijkste ^^
"De Ring" ingaan zal niet gebeuren,.. het zal (zoals mijn eerste post al zegt) meer recreatief zijn en gewoon heerlijk verzorgen, vervolgens buiten 'showen' en genieten van een heerlijke rit :)

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 04:20

ik zou zeggen ga het eerst eens proberen, als jij een breed gebouwd paard hebt van tussen de 1.55 en 1.60 dat je al best een eind komt
mijn vriend is ergens in de 1.90 en kruipt hier zo op bv eentje van 1.43 kan allemaal prima, tuurlijk steken die benen dan uit, maar het scheeld ook weer of hij het dressuurzadel pakt, of een veelzeidigheidszadel, ipv de ligging van je benen.
het liefst pakt hij de hengst van +-1.63, en ja dat staat helemaal prima, maar ook hier weer zie je duidelijk verschil tussen welk zadel hij erop heeft liggen
( die laatste is eventueel bij heeeeeeeeeeeeeeeeeeeelllllllllll goed thuis te koop)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:52

Mijn merrie is ook rond de 1.60 (nog iets kleiner maar groeit nog door) denk dat zij ook uitermate geschikt is voor langere ruiters gezien eht feit dat ze enorm breedis :)