[TI] tinker/drumhorse!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pardy

tinker/drumhorse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 12:38

Overal lees ik iets anders.....
Wie kan me nu eens vertellen hoe het echt zit?
van de één hoor ik dat tinkers boven een bepaalde maat geen tinkers zijn maar drumhorses.
De ander zegt dat het beide kan zijn..... enzovoorts...
Ook op diverse sites lees ik weer verschillen.

Ik heb nu een merrie van 1.63, hier in nederland gefokt.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:38

Het ligt er maar net aan bij welk stamboek je zit. Bij het GCDHA wordt een paard boven de 1,62 drumhorse genoemd, maar bij een ander stamboek kan dat weer een andere benaming krijgen, afhankelijk van het type/bouw van het paard. Enige verschil is wel dat een drumhorse een tinker gekruist met shire, clydesdale of fries mag zijn. Het is dus geen eis, het mag ook 100% tinker zijn, als hij/zij maar groot genoeg is dan.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 13:54

Devon in mijn profiel is een tinker (moeder is een tinker en vader is een tinker)
Devon is 1.64 dus qua maat zou het een drumhorse kunnen zijn. hij staat echter ingeschreven in het ponystamboek, dus officieel is het geen tinker en geen drumhorse maar hij zou het wel kunnen zijn.

zijn moeder is officieel te klein om Drumhorse te kunnen zijn maar omdat ze wel grote nakomelingen geeft zou zij ook in het Drumhorse stamboek opgenomen mogen worden.

De eigenaar heeft ze niet ingeschreven in de tinker of drumhors stamboek, ponystamboek was goedkoper 8)7 logica van de eigenaar :=

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 15:39

Bij dit ras hebben 'we' nogal de neiging om verschillende naampjes te willen geven :+
Kies zelf welke naam en welk stamboek je het beste past...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 17:07

Schimpje schreef:
Het ligt er maar net aan bij welk stamboek je zit. Bij het GCDHA wordt een paard boven de 1,62 drumhorse genoemd, maar bij een ander stamboek kan dat weer een andere benaming krijgen, afhankelijk van het type/bouw van het paard. Enige verschil is wel dat een drumhorse een tinker gekruist met shire, clydesdale of fries mag zijn. Het is dus geen eis, het mag ook 100% tinker zijn, als hij/zij maar groot genoeg is dan.

Aanvulling: En als beide ouders niet als Gypsy Cob staan ingeschreven ;)

door_en_teun

Re: tinker/drumhorse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:21

Ik heb zelf een onverwacht veulen, Mees, gekregen dit jaar en heb nu net het resultaat van het dna onderzoek terug gekregen waaruit blijkt dat mama, vanner tinker, flinke lol heeft gehad met een shirehengst tijdens onze vakantie. Nu is Mees al ingeschreven bij het NSvT. Is het nu niet logisch dat ik hem van stamboek laat overschrijven of hem gewoon bij dat stamboek zal laten. Groot gaat hij zeker worden gezien hij nu net 5 maanden oud en al 1,37 hoog is.

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:25

ik heb een ggk hengst die zowel als tinker staat ingeschreven bij ics en nsvt en als drumhorse bij hetg gcdha

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 11:34

Wilgje2003 schreef:
ik heb een ggk hengst die zowel als tinker staat ingeschreven bij ics en nsvt en als drumhorse bij hetg gcdha

Om het allemaal nog makkelijker te maken...... ;)

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 12:42

tja ik zit er niet mee
het is nog te doen vind ik dus

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:51

mijn veulen is moeder tinker 1.60 en vader shire 1.82,
dus drumhorse.
als ze onder de 1.65 blijft kan ze dan denk ik ook in tinker stamboek,
maar toch schrijf ik haar dan in bij drumhorse stamboek want ze is niet 100% tinker.

nadinelisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:58

heeey,
ik heb nu pas een paard gekocht van 1.60 ongeveer
en allebei zijn de vader en moeder onbekent maar er staat in het paspoort van mijn paard zo'n stempel van GCDHA met zo'n handtekening op de voorpagina helemaal rechts onder
maar ik heb me dat eens opgezocht, maar ik kwam daar uit dat dat tinkers en dergelijke zijn?
maar mijn paard is dus absoluut geen tinker!
nu wil ik graag weten waarom die stempel met handtekeking daar staat?
heb ik een vervalstpaspoort ofzo?
kan iemand me helpen ermee, want ik wil het natuurlijk wel graag weten! ;)
alvast bedankt haha.
:D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:01

ik heb een tinker die een Appaloosa paspoort heeft. Op de één of andere manier mag je voor elk type paard bij elk stamboek een paspoort aanvragen. :D

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:12

Willy was ook een Appaloosa en Katootje was een KWPN-er :+ Het gaat erom dat GCDHA een paspoortuitkerende instantie is. Je kan je chipnummer en je paard daar dus laten registreren en een paspoort van hun krijgen ;)

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 09:20

Wilgje2003 schreef:

Nee Joella het is anders.
Bandit is bij het ICS een Irish Cob A sectie
Bij het NSvT een Tinker type Vanner en
bij het GCDHA een Drumhorse :D :D :D

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:13

door_en_teun schreef:
Ik heb zelf een onverwacht veulen, Mees, gekregen dit jaar en heb nu net het resultaat van het dna onderzoek terug gekregen waaruit blijkt dat mama, vanner tinker, flinke lol heeft gehad met een shirehengst tijdens onze vakantie. Nu is Mees al ingeschreven bij het NSvT. Is het nu niet logisch dat ik hem van stamboek laat overschrijven of hem gewoon bij dat stamboek zal laten. Groot gaat hij zeker worden gezien hij nu net 5 maanden oud en al 1,37 hoog is.

Dan kan Mees nog steeds bij het NSvT ingeschreven worden hoor. Daar noemen ze zo'n grote Tinker een Vanner. Wij hebben er zelf ook één: Gijs. Hij is 1.67.
Edit: kijk hier maar eens http://www.sir-camelot.com/. Dat is Sir Camelot <3 ; Drumhorse / Vanner (stokmaat 1.70). Hij staat bij verschillende stamboeken ingeschreven als dekhengst.
Laatst bijgewerkt door ElsB op 10-02-11 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:17

er is alleen 1 maar... Als hij 1.70 of groter wordt, dan voldoet hij niet aan de rasstandaard en zal dan niet in het volwassen register opgenomen worden, denk ik.. Maar daarover zal je ze moeten mailen, want daar weet ik het fijne niet van..

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:24

Mag het NSvT wel bewezen kruisingen met shire opnemen dan?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:58

geen idee haha

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:58

Zolang de bonte paarden stamboeken "open" zijn mogen ze elk dier opnemen wat aan de rasstandaard voldoet.
Er zijn drie erkende stamboeken in Nederland; NSvT, ICS nl, GCDHA.
ICS ltd nederland is geen erkend stamboek in nederland en ligt nog heel gevoelig bij het PVE.
Voor de beschrijving van de rasstandaard, kijk op hun websites.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:47

Teuntje111 schreef:
er is alleen 1 maar... Als hij 1.70 of groter wordt, dan voldoet hij niet aan de rasstandaard

Volgens mij gaat dat alleen om die stokmaat op een leeftijd van 3 jaar. Wat ze daarna doen aan hoogte maakt niet uit.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:04

Chubby schreef:
Teuntje111 schreef:
er is alleen 1 maar... Als hij 1.70 of groter wordt, dan voldoet hij niet aan de rasstandaard

Volgens mij gaat dat alleen om die stokmaat op een leeftijd van 3 jaar. Wat ze daarna doen aan hoogte maakt niet uit.

dus dat houd in dat op het moment dat mijn veulen op 3 jarige leeftijd moet laten opnemen/keuren door de gcdha?
of is dit van toepassing bij de shire stamboek?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:14

Als ze boven de 1.70m zijn worden ze idd bij het NSvT en ICS niet ingeschreven. Kan niets vinden over leeftijd waarop dit gemeten dient te worden?!
http://www.tinkerstamboek.nl/page7/page ... VANNER.pdf
http://www.tinkerstamboek.nl/page7/page ... 20GRAI.pdf
http://www.ics-nederland.com/index.php? ... 0&Itemid=6

Een drumhorse is minimaal 1.62m staat er in de rasstandaard vd GCDHA :)
http://www.gcdha.nl/rasstandaard.htm

Waar een paard een paspoort van heeft hoeft trouwens niks te zeggen. Bij elk stamboek kun je een blanco paspoort aanvragen :) Zo lopen er bv ook heel veel paarden en pony(rassen) met een shetland pony paspoort rond, omdat die op dat moment het goedkoopste was :+

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:33

pluche_pluus schreef:
dus dat houd in dat op het moment dat mijn veulen op 3 jarige leeftijd moet laten opnemen/keuren door de gcdha?

Omdat je veulen een kruising shire is kan hij opgenomen worden bij het gcdha. Dat kan nu als veulen al. Mocht hij later de 1.62 net niet halen, kan hij in het drumhorse B-boek.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:54

Schimpje schreef:
pluche_pluus schreef:

Omdat je veulen een kruising shire is kan hij opgenomen worden bij het gcdha. Dat kan nu als veulen al. Mocht hij later de 1.62 net niet halen, kan hij in het drumhorse B-boek.

ja dat heb ik wel gelezen, ze kon gechipt worden en dan meteen in het stamboek drumhorse, maar dat doe ik op latere leeftijd wel, ook vanwege de kosten. Ik heb er nu nog niks aan om haar in een stamboek neer te zetten nu ze nog heerlijk in de opfok staat met vriendjes te spelen.
bedankt voor de info!

door_en_teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 13:47

ElsB schreef:
door_en_teun schreef:

Dan kan Mees nog steeds bij het NSvT ingeschreven worden hoor. Daar noemen ze zo'n grote Tinker een Vanner. Wij hebben er zelf ook één: Gijs. Hij is 1.67.
Edit: kijk hier maar eens http://www.sir-camelot.com/. Dat is Sir Camelot <3 ; Drumhorse / Vanner (stokmaat 1.70). Hij staat bij verschillende stamboeken ingeschreven als dekhengst.

Mees is gewoon bij het NSvT ingeschreven. Ik denk als ik hem met 3 jarige hengst/ruin laat nameten dat hij afgewezen zal gaan worden gezien hij nu met 6 maanden 1.44 is gemeten. De laatste maand is hij dus weer 7cm gegroeid en dat terwijl hij afgespeend werd... je zou verwachten dat hij niet meer zo hard zou groeien. Hij zal wel dus over de 1.70 heen gaan.

Nu is dat voor mij niet zo belangrijk gezien ik toch niet met hem wil gaan fokken. Ik moet eerst eens aan zo'n enorme hoogte gaan wennen en kijken of dat wel wat voor me is. Tenslotte heb ik mijn hele leven arabiertjes gereden en ben per toeval bij een tinker gekomen. Mijn wens om toch nog naar een arabier te gaan is er nog alleen zal ik mijn merrie en 2 1/2 jarige tinker zoon van haar er niet voor weg doen... Over Mees ben ik nog niet zeker.