[TI] Kruisen met een tinker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Kruisen met een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 03:03

Wie heeft er ervaring met kruisen met een tinker? Hoe zien die er uit?
Het gaat mij vooral om de wat 'fijnere' kruisingen met bijv. fries of kwpn??
Eventueel ook foto's ervan!

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 06:55

Mijn hengst heeft 1 nakomeling van een kruising met een kwpner

Afbeelding

rommulus

Re: Kruisen met een tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 07:01

zoek functie al gebruikt ???
zijn er een hele hoop namelijk ;)

trouwens waarom kruizen ???

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 07:31

ik heb zelf alleen een tinker x welsh super leuke pony en loopt goed in de koets.verder weet ik niet zoveel van het kruisen met kwpn.maar wel dat je een tinker met draver kunt kruisen en dat dit dan een type tinker scudder word dus als deze ras typische kenmerken heeft ook opgenomen kan worden,deze type;s werden gefokt om te race bij de zigeuners(maar moet je maar eens google daar vind je vast nog meer over).
waarom zou je niet kruisen soms kan het best wat toevoegen
succes

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 07:45

soms wel maar soms ook niet (heb kruisingen gezien die niet ok zijn maw niet kloppen qua bouw)
als het bv zou gaan om het paard wat sportiever te krijgen mag ze wel een rondje op de mijne ;)

ik snap best dat je wil kruizen met een bepaald doel (ik ben altijd nieuwsgierig naar welk doel dat is)

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 08:17

Ik ben geen voorstander/promoter van kruisen, het ligt ook wel aan het doel zeg maar....
De mensen van de kwpner wilden een cooler en relaxter paard als opvolger van hun merrie.
Hij is dus niet voor de verkoop gefokt..
Op de foto is hij ongeveer 2 jaar geloof ik. Niet echt een voordelige foto...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 08:21

ik heb een kruising tinker volbloed, heerlijk paard, toch die tionker uitstraling en toch de sierlijkheid en soepelheid van een volbloed
ik zal eens een foto plaatsen straks
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Berdien op 30-11-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik liever de 'wijzig' knop dan veel berichten kort onder elkaar te plaatsen.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 08:48

Die vind ik wel leuk gelukt...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 09:48

silas schreef:
Ik ben geen voorstander/promoter van kruisen, het ligt ook wel aan het doel zeg maar....
De mensen van de kwpner wilden een cooler en relaxter paard als opvolger van hun merrie.
Hij is dus niet voor de verkoop gefokt..
Op de foto is hij ongeveer 2 jaar geloof ik. Niet echt een voordelige foto...

Niet speciaal voor Silas..

Ieder moet vooral doen wat ie wil natuurlijk maar ik vindt het kruisen van 2 paarden die zo verschillend zijn niet een goed idee.
Er zijn behoorlijk wat nadelen. Je krijgt er geen papier bij. Dat vind niet iedereen belangrijk...maar stel dat je onverhoopt toch moet verkopen dan is het wel handig.

Een groter nadeel is...wat als de kruising niet leuk lukt??? Doordat een KWPNer en een Tinker qua exterieur nogal uit elkaar liggen heb je kans op exterieur problemen.
Als het veulen bijvoorbeeld de lange KWPN benen krijgt en de wat kortere Tinker hals kan het een graasvoetje ontwikkelen--> het graasvoetje heeft een hogere kans op HKO. Zo zijn er meer voorbeelden die tot problemen kunnen lijden.

En er is evenveel kans dat de kruising leuk lukt als niet. Bedenk goed...Je ziet vooral de leuke kruisingen

De eigenaar van de merrie heeft m.i. 2 mogelijkheden. Als ze een opvolger wil voor haar merrie maar dan wel een met een braaf karakter fokt ze Gelders. Dat zijn gewoon KWPNers maar dan steviger en met een zeer goed karakter. Qua bouw lijken ze(meer dan een Tinker) op KWPNers. Gelderse Paarden zijn geen tuigpaarden.

Als ze graag het uiterlijk heeft van een Tinker koopt ze een goede Tinker. En als ze er dan graag mee wil fokken een die daar voor ook echt geschikt is.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:12

Ik begrijp je helemaal en voel me niet aangevallen hoor... ;)

In dit geval heeft het diertje een paspoort gekregen met ouders erin vermeld
hij staat in het crossbred boek van het ics.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:23

Ik heb zelf een kruising met een Fjord en die is super gelukt maar dan heb je wel de rassen erg dicht bij elkaar liggen. Ik ben zelf geen voorstander om een tinker met een warmbloed te kruisen. Natuurlijk zijn er leuke tussen..... maar er zijn er ook een boel niet leuke! Een korte brede hals, slanke beentjes en dikke billen...... Het coole karakter van een tinker fokken bij een warmer paard is niet zomaar even gefokt.... daar gaan misschien wel generaties overheen. Ik ben uiteindelijk wel benieuwd wat je gaat doen en wat er dan eventueel uitkomt ;)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:25

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 10:55

ik ben geen voorstander van kruisen. de enige tinkerkruisingen die ik tot hiertoe over het algemeen erg goed geslaagd vind, zijn van rassen die nauw bij de tinker aansluiten, bv welsh cob, fjord, halflinger en belgisch trekpaard, normandische cob,...
De combi met Fries vind ik zelden mooi. Verder zie ik bij geen een van deze kruisingen echter het werkelijke nut van het kruisen op zich, aangezien de rassen toch al tegen elkaar aanleunen, dan kan je mijns inziens beter raszuiver blijven.

Combi's met kwpn of erger nog volbloed, vind ik eigenlijk not done, omdat het 'risico' op mislukkingen qua bouw (en dus gezondheid) maar ook qua karakter daar te groot wordt.
Met een beetje pech krijg je een paard met de massa van een tinker maar gestoord of heet of flippig in de kop. Maw een paard waar haast niks mee aan te vangen is.
Verder vind ik het niet nuttig om rassen zoals tinker/haf/fries enz luxer en sportiever/eleganter te willen fokken. Daar zijn ze niet voor gemaakt. Als je het echt wilt màken in de sport, dan kies je voor een ras dat daarvoor geschikt is. Je moet gewoon weten wat je wilt en daarnaar kiezen.

Uiteraard kunnen kruisingen ook erg leuk uitdraaien... probleem blijft dat je dat niet op voorhand kan voorzien/inschatten.
Doordacht fokken binnen eenzelfde ras is al moeilijk genoeg!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 15:46

die is echt heeeeel leuk mieske!!

ik begrijp dat deze discussie hier komt, maar ik wijt het aan het probleem dat deze onder het kopje 'tinkers' staat. Van dit topic bestaan dezelfde bij haflingers, fjorden etc. daar hoor je dezelfde geluiden van de liefhebbers van dat ras. Imo moet bokt er gewoon een tabje bij krijgen in de rassenpraat [KR] Kruisingen';-) dan zijn we van dit hele 'probleem' af ;-)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:52

Ik heb een kruising Tinker X new Forest gehad:
Afbeelding

Waaruit ik 2 nakomelingen heb gefokt, de vader van beide nakomelingen is een volbloed arabier:
Deze heb ik nu nog en is dragend van Don cremello du Bois:
Afbeelding

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:01

Afbeelding
Afbeelding

kruising fries x tinker

ze leek eerst heel erg op een tinker maar nu ze richting de 5 gaat, gaat ze steeds meer op een fries lijken..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:17

Zidore schreef:

ik begrijp dat deze discussie hier komt, maar ik wijt het aan het probleem dat deze onder het kopje 'tinkers' staat. Van dit topic bestaan dezelfde bij haflingers, fjorden etc. daar hoor je dezelfde geluiden van de liefhebbers van dat ras. Imo moet bokt er gewoon een tabje bij krijgen in de rassenpraat [KR] Kruisingen';-) dan zijn we van dit hele 'probleem' af ;-)

dat is niet het probleem
ik wil je best eens onder de arm nemen om te laten zien wat voor "gedrochten" kunnen ontstaan door slecht fokken
2 paarden met elkaar combineren moet een wel doordachte beslissing zijn
de kruising die jij aan geeft zouden voor mij een heel erg groot risico zijn, de kans op een paard die totaal niet in verhouding is is extreem groot
ga maar eens kijken op paarden markten daar zie je verschrikkelijk veel van die paarden
paarden met een te grote voorhand in vergelijking met zijn achterhand
steile schouders
dikke gevoelige gewrichten
veels te groot hoofd in verhouding
mega oren
etc etc etc

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:20

Zidore schreef:

:? ook onder 'kruisingen' zou je dergelijke reacties mogen verwachten hoor :=
ik zeg imo ook niet dat kruisingen 'slechte paarden' zijn
ik zie er alleen het nut niet van in om er nog bij te fokken
als je een kruising met een bepaald ras overweegt, ben je imo al liefhebber van dat ras, dus waarom dan nog gaan kruisen?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:31

Je kruist en ras om het te verbeteren. Een meer waarde toe te voegen.
Anders ben je gewoon aan het vermeerderen!!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:23

Johanna59 schreef:
Je kruist en ras om het te verbeteren. Een meer waarde toe te voegen.
Anders ben je gewoon aan het vermeerderen!!

inderdaad!! Een tinker is een tinker en een tinker kruisen voegt dus aan het ras tinker niets meer toe (vind ik zelf dan :o )

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:58

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:03

De eigenaar van het paard wat ik rij wilde dolgraag een bont veulen en heeft er dus een tinker op gezet, ook niet mijn keus, maar ze was dus al drachtig toen ik haar leerde kennen. Het is dus een KWPN (tuiger) x tinker geworden. Erg leuke poownie uitgekomen die komende lente 3 gaat worden. Ze is wel erg tinkerig ik zie weinig van moeders terug, lekkere dikke billen, stevig onderstel, een staart waar je 'u' tegen zegt en ietsjess sokken :D
Afbeelding
(wel een beetje modderig, maar ja 24/7 buiten he :+ )

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:10

Ik heb een kruising tinker x arabier een heel lief dier. heeft het hoofd van een arabier de rest van een tinker. behalve los in de bak of als we een sprintje trekken dan komt de arabier naar boven. voor Foto's zie profiel.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 01:17

Tinker x koudbloed vind ik nog wel gaan vaak.... de tinker zelf is tenslotte ook een mengelmoesje.

Tinker x Belgisch Trekpaard vind ik overigens de minst geschikte kruising van koudbloeden onderling.

Emil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 12:03