Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
hij krijgt wel steeds meer levenservaring maar volwassen daar heb ik mijn vraagtekens bij
Ze staat tweede in rang in de kudde en weet echt wat leiderschap, keuzes maken en afwegen inhoudt. Wat niet wil zeggen dat het een suffie is geworden, zeker niet. Het is een koddigerd.. from hell
Ze laat me regelmatig nog alle hoeken van het bos zien
Maar rennen en spelen met andere ruinen blijft ie nog altijd doen, hij is nu n jaar of 10. Lichamelijk volwassen was hij ook rond die tijd (jaar of 6). 

Maar goed, die hoeft ook niet want Fayette is de Big Mama van de kudde en er is dus geen reden voor Dunla om die taak op zich te nemen
; helemaal op tempo wat het paard aankon. En toen nog een half jaar op de wei gezet. Nu is hij weer langzaam aan het werk ( 2x per week afhankelijk van wat we doen 1/2 tot 3/4 uur). Veel longlinen en onder het zadel wat stap en draf en oefeningen met wenden en overgangen. Daarnaast nemen we hem regelmatig mee de weg op; aan de lijn of onder het zadel langs de fiets. dat vind hij geweldig leuk en hij leert er erg veel van. Wel vind hij de ruiter van ondergeschikt belang als er iemand naast loopt of fietst
, ik zit er zo'n beetje voor de sier op lijkt
. Hij loopt dapper met de begeleider mee, vind niks eng en is reuze nieuwsgierig. Volwassen is hij nog lang niet........speels als een kleuter en geen lange concentratieboog. maar dat geeft niet; ik heb de tijd..... 
Mystiek schreef:Ik vind jonge tinkers (van een jaar of 3 ) ook al veel jonger ogen als bijvoorbeeld een warmbloedpaard van diezelfde leeftijd.
Maar ook qua gedrag is het goed te merken.
Iemand enig idee hoe dat zou komen?
Ariebren schreef:En wat betreft volwassenheid:
Iemand die veel ervaring met paarden heeft ziet wanneer zijn paardje zich volwassen gaat gedragen.
Volgens mij wordt een paard nooit volwassen, het zijn en blijven kinderen in hun gedrag.
(sorry, kon het niet laten
)