[TI] Wel of geen winter deken voor mijn tinker????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

babet1991

Wel of geen winter deken voor mijn tinker????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 12:43

Hoi,
ik ga vanavond naar paardenwinkel in de stad,
maar moet ik nou wel winterdeken kopen of niet?????

wat hebben jullie swinters op jullie tinker??

groetjess!! :9 <3

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:45

batet,

misschien even zoeken in de topics bij seizoensvragen en onder tinker want er is al veel over geschreven.

Daarnaast is het lastig je te adviseren als je geen informatie geeft.
Wt zou voor jou de reden zijn om hem een deken om te doen of wil je het alleen omdat veel mensen het hebben?
Laatst bijgewerkt door Zoefff op 14-10-10 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamday92

Re: Wel of geen winter deken voor mijn tinker????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:46

Ik denk dat hij geen deken nodig heeft tenzij fdie neit goed in zijn vacht zit.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:51

Hallo Babet,
Zonder verdere info van je is het moeilijk adviseren.
Er zijn veel topics over het voor en tegen van dekens.
Kan je wel vertellen hoe ik ermee om ga:

Mijn tink krijgt een hele dikke vacht in de winter. Ik laat de vacht net zo lang staan (vind het nl prachtig zo'n teddy-beren-paard <3 ) totdat mijn tink last krijgt van zijn lange vacht met werken. Ik merk dan dat ie: heel snel bezweet is, zijn warmte niet goed kwijt kan, minder snel op adem komt etc.
Dan ga ik hem scheren in een jachtmodel, en ga de dekendikte aanpassen aan het weer/de koude.

Het allerliefst zou ik mijn paard niet scheren. M.i. geeft een eigen vacht altijd betere bescherming, dan een "door mensen gekochte vacht".
Alleen vind ik het ook heel vervelend om mijn paard in de winter stil te zetten, vandaar dus toch het scheerapparaat en de deken.

Succes met je keuze.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 12:59

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:02

Het is maar wat je zelf wilt natuurlijk. Mijn tinker staat bijvoorbeeld "bloot" s'winters :D Zij heeft een deken ook absoluut niet nodig. Ik rijd gewoon door in de winter en zet haar zelfs kleddernat bezweet en al weer terug in de wei of stal (na héél goed uitstappen!). Ik doe dit al aardig wat jaren zo en ze heeft er nog nooit, maar dan ook nog nooit een koutje van opgelopen hoor. Zoals ik ooit al eerder las...stel een wild paard of een willekeurig paard in de wei trekt een sprintje in de winter en raakt bezweet, denk je dat het paard daar ziek van wordt en dood gaat? Nee hoor! Mensen denken teveel dat hun paard een mens is. Mensen worden na zweten en daarna naar buiten ziek. Paarden kunnen daar erg goed tegen. Zweet trekt door de vacht naar buiten, dus de vacht kan nat zijn, maar de huid is dan wel vaak droog.

Maar het is natuurlijk wat je zelf wilt natuurlijk, daar kan niemand over beslissen natuurlijk.

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 13:57

hoi,

ze is 16jaar jong :P

uhhhh ik rijdt haar niet heel intensief, 1 a 2 x in de week en soms iets meer..
en staat voornamelijk op STAL, ze zweet snel, en is nu al net een beertje hihi

mochten jullie nog meer info willen hebben dan hoor ik het wel
Laatst bijgewerkt door babet1991 op 14-10-10 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:01

geen deken als ik uit ga van de info hierboven

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:11

oke, ja iedereen hier in de buurt roept deken erop :)
en opzich heeft een deken ook zo zn voordelen...het is er niks voor niks, maar alst niet nodig is koop ik geen deken!;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:13

geen deken opdoen
als hij nu al snel zweet.. en lkkr in het vacht staat is een deken nergens voor nodig!
als hij buiten staat kan een regendeken handig zijn als hij niet kan schuilen
(ow en niet teveel naar andere mensen luisteren maar kijk naar je paard en volg je gevoel! )

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:16

hihihi ik vind het zo wel best:D

ik zou alleen een deken kopen voor de sier:P hahha maar dat is ook zo stom, ik heb wel een zweetdeken,met hals,

en ze komen nu niet meer naar buiten.
ze maken het hele land stuk, de keren dat ze nog naar buiten gaat is dat in de bak , even lekker uit razen, of met rijden, of gewoon zo lekker aan de wandel....!!

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:18

hier krijgt tink haar "regenjasje" (lees: regendekentje met fleeceje in vanbinnen - geen wattering) pas op als het ook overdag begint te vriezen.

Reden: vooral omdat het voor mij net iets handiger is - krijg een modderbal maar eens schoon genoeg om er een zadel op te krijgen zonder dat je schuurplekken krijgt). Dus vooral om haar droog te houden en om haar een beetje proper te krijgen voor het rijden.

Beeb daarentegen maar haar eerste winters zonder jas doorbrengen, die mag gerust een bosbeer worden.

tis maar hoe je het bekijkt. Zelf vind ik het beter(handiger) dat rijpaarden een regenjasje aanhebben - niet gewatteerd maar wel waterdicht. Als ze echt de hele dag door op de wei staan grasmachien te spelen vind ik het niet zo nodig

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:25

[quote="cupcake1986"]hier krijgt tink haar "regenjasje" (lees: regendekentje met fleeceje in vanbinnen - geen wattering) pas op als het ook overdag begint te vriezen.

Heb bokt nog steeds niet helemaal door:$

hoe kan ik dat vinden?
kan je anders linkje sturen?

Heel erg bedankt

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:50

babet1991 schreef:
cupcake1986 schreef:
hier krijgt tink haar "regenjasje" (lees: regendekentje met fleeceje in vanbinnen - geen wattering) pas op als het ook overdag begint te vriezen.

Heb bokt nog steeds niet helemaal door:$

hoe kan ik dat vinden?
kan je anders linkje sturen?

Heel erg bedankt

ik snap je vraag niet helemaal maar ik vermoed dat je graag zou weten welk dekentje? ik heb deze in het grijs:
http://www.horze.com/Horze-Avalanche-Rain-Rug/24014,default,pd.html?dwvar_24014_color=BL&start=1&cgid=rainrugs
rechtstreeks vanuit Zweden :D - was daar toch en ze stonden in reclame
daar is men verplicht om je paard minstens zo een deken op te leggen

in se is het gewoon een regendeken met een half nekje en een fleecelaagje binnenin

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 14:55

hihi:D ik bedoelde jij zei lees: regendekentje met fleeceje in vanbinnen ,maar vroeg me af wat je daar mee bedoelde?

Heb jij daar een forum van?
of is daar een forum van?

groetjes

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:31

babet1991 schreef:
hihi:D ik bedoelde jij zei lees: regendekentje met fleeceje in vanbinnen ,maar vroeg me af wat je daar mee bedoelde?

Heb jij daar een forum van?
of is daar een forum van?

groetjes

neenee, dat bedoelde ik niet met "lees", met dit soort "lees" bedoel ik een synoniem voor "met andere woorden" of "ik verklaar verder"
dus als ik zeg ""regenjasje" (lees: regendekentje met fleeceje in vanbinnen - geen wattering)" staat dus na de "lees" een beetje verdere uitleg over het "regenjasje"

OMG dit is wel erg slecht uitgelegd van mij :o ik hoop dat je t een beetje begrijpt :P

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:07

babet1991 schreef:
hihihi ik vind het zo wel best:D

ik zou alleen een deken kopen voor de sier:P hahha maar dat is ook zo stom, ik heb wel een zweetdeken,met hals,

en ze komen nu niet meer naar buiten.
ze maken het hele land stuk, de keren dat ze nog naar buiten gaat is dat in de bak , even lekker uit razen, of met rijden, of gewoon zo lekker aan de wandel....!!

Ten eerste als je paard nu al bezweet is gaat ze met een deken op nog veeeeeeeeeel meer zweten!
ga zelf eens in huis met de kachel aan in een dikke jas zitten...krijg je het loeiheet van en vind je zelf ook niet fijn.

Gezien het feit dat je maar 1 of 2 keer per week rijd zou ik niet scheren en dus ook geen deken gebruiken.

En ten 2e .....ik zou toch niet blij worden als mijn tinkies dag en nacht binnen staan en maar zo weinig gereden worden......worden ze niet happy van ;(

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:16

Paarden zijn geen kindertjes die een jasje aan moeten als het koud is.

En je trekt het kleine kindje toch ook niet zijn jas uit als hij buiten hard moet lopen ??

Paarden regelen hun eigen vacht als het te koud of te warm is.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:27

Ariebren schreef:
Paarden zijn geen kindertjes die een jasje aan moeten als het koud is.

En je trekt het kleine kindje toch ook niet zijn jas uit als hij buiten hard moet lopen ??

Paarden regelen hun eigen vacht als het te koud of te warm is.

In het geval van de TS zou ik zelf geen deken opdoen. Dier staat (wellicht te) veel op stal en wordt weinig gereden. Nazweten kan helemaal geen kwaad, helemaal niet als het in een box uit de wind gebeurd. Dus een deken zou hierin weggegooid geld zijn. Goed uitstappen tot dier weer goed op temperatuur is en de ademhaling weer normaal, dan is er niets aan de hand.

Sommige tinkers hebben tijdens het werken (en dan heb ik het over de zwaardere trainingen, ongeacht in wat voor discipline) last van hun dikke vacht. Dan kan het handig zijn om dat wat in te dammen met een goede deken en/of een scheerbeurt.

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:58

Ik scheer mijn tinker en heb er dan een deken op :)

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:13

Geen deken! Mijn Tinker x fjord staat overdag buiten en 's nachts binnen. Ze zweet uiteraard wat met rijden, maar dat doet ze ook zonder vacht. De vacht is precies aangepast aan de temperaturen. Mijn Tinkerveulen van 6 maanden daar in tegen... die staat 24 uur per dag buiten en die heeft een hele dikke beertjes vacht... Ook aangepast aan de temperaturen dus! Ik laat de natuur lekker zijn gang gaan en gebruik geen dekens. Mijn tinker x fjord is nog nooit verkouden of ziek geweest en ook zij staat regelmatig nat na het rijden weer op het land of op stal!

Dit ras heeft de genen om 24 uur per dag buiten te kunnen staan en de vacht past zich daar dus aan aan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 12:32

voor 1a2 keer rijden per week zou ik idd geen deken om doen

zou je veel intensiever gaan rijden ben je voor een deken nu telaat en zou je moeten scheren voor je een deken om legt

@ Ariebren zou jij je kindjes dan wel met hun dikke winter pakkie buiten laten hard lopen ???
en als ze terug komen en hun kleding is uit wring baar zou je ze dan buiten laten staan te drogen ???
de ervaring dat ik met sil heb is dat ie met een uurtje trainen zeik nat is en het er in stroompjes af loopt
als ik dat zou hebben met een dikke winter vacht gaat dat me een longontsteking kosten
ik denk dat het paard en trainings methode afhankelijk is ;)

Muuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 13:53

geen dekentje, ze ontwikkelen nu al een mooie dikke winter vacht (: !
onze tinx staan dag en nacht buiten.

Easy_Pelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:27

Niks!
Ze kunnen prima tegen de winter met hun wintervacht.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 13:17

Als je idd veel rijd zou ikhem scheren en dan een deken op doen.

Mijn paard zweet heel erg snel en had altijd erg veel last van zijn vacht. Het kostte hem veel energie om zoveel te zweten en veel energie om daarna weer droog te worden. Hierdoor ging hij in de winter altijd in conditie (lees vetpercentage) veel achteruit en had ik veel moeite om hem in conditie te houden met als concequentie dat ik hem veel moest bij voeren. Als ik hem schoor kon hij zijn warmte goed kwijt en was ook ook snel weer droog. Dit had als voordeel dat hij beter in conditie bleef en weinig tot niets hoefde bij te voeren, en het met alleen veel ruwvoer aankon. ik had niet eens een heel erg dik gevoerde deken op en hier had hij genoeg aan. Wel heb ik een deken die gemaakt is voor western paarden zodat hij beter voegde ivm alle rondingen (dikke billen, brede borst) die tinkers vaak hebben. Hierdoor voorkwam ik ook druk en schuurplekken. Big-D is hier zo'n merk van.