[TI] Barefoot zadel kleine tinker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Barefoot zadel kleine tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 09:13

Even een vraagje. Wie heeft er ervaring met een Barefoot zadel op een kleine tinker? Ik ben dus gisteren bij mijn nieuwe tinkerruin Gammon geweest die binnenkort deze kan op komt (wordt nu ingereden). Ik heb mijn hoofdstel en Barefoot Cheyenne (maat 2) van mijn vorige tinker meegenomen om te passen. Gammon is echt een smurfje, mijn full hoofdstel paste absoluut niet (had hem uiteraard op de kleinste stand) dus daar moet zelfs een pony maat voor komen. Bit 12,5 paste ook niet, dat wordt nu een 11,5. Hij is nu denk ik ongeveer 1.40 qua stokmaat en is 3 jaar oud. Hij heeft ook een vrij korte rug. Ik heb gisteren dus mijn Cheyenne op hem gelegd maar vind hem toch wel wat groot. Ik heb gevraagd aan iemand daar en zij dacht dat het misschien nét zou kunnen.

Op zich kan ik nu natuurlijk voor een kleiner maat gaan, het probleem is alleen dat ik zelf geen maatje 34/36 heb :o . Ik kom eerder op een 42/44 uit. Ben niet groot (1.65) dus dat scheelt wel weer.

Mijn vraag is nu vooral, wie heeft er een boomloos zadel op een kleine tinker? En zo ja, welk type en welke maat? En met welke confectiemaat pas je daar dan nog in? Ik ben zo'n ongelooflijke fan van mijn Cheyenne dat ik er van zou balen als ik over zou moeten stappen naar een ander zadel, dus ik hoop dat er een oplossing voor is.

Voor de duidelijkheid zal ik even wat foto's van Gammon hierbij doen zodat jullie zijn bouw zien (dit is overigens een ander zadel hè die op hem ligt maar dat moge duidelijk zijn ;) ).....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dakota_75

Re: Barefoot zadel kleine tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 10:07

Even handig misschien ter aanvulling.... (ik kreeg namelijk al PB dat ik te groot ben voor de tinker). De ruiter hierboven dat ben ik zelf niet. Ik ben kleiner dan haar.....

Ik ben dus 1.65 bij 72 kg. En van het gewicht moet en gaat zeker nog een aantal kilo's af de komende tijd haha.

Verder is hij nog erg jong en daar ben ik me ook van bewust. Zodra hij bij mij komt krijgt hij ook zeker ruimte er zal ook veel grondwerk met hem gedaan worden en buiten wandelen is ook favoriet bij mij. Dus dat komt allemaal goed.

Het gaat mij echt even om het zadel zeg maar..... ;)

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:16

Ik heb een paar jaar terug een klein tinkertje gereden (1.40-1.45) ook niet heel lang in de rug. Daar hadden wij een barefoot maat 1 of 1,5 (dat weet ik niet meer :o) op liggen en dan is je zit ruimte nog vrij groot ;) ik ga even kijken of ik nog een foto kan vinden... (ik dacht dat het een barefoot cheyenne was maar daar kan ik mij in vergissen) Ceesje hier op bokt weet het wel want het is een haar paard ;)

Ohh en zoals je, jezelf beschrijft ben je echt niet te groot hoor en zeker niet te zwaar, deze tinker ziet er prima gebouwd uit die kan dat makkelijk hebben :D

edit er staan in mijn profiel 2 foto's waarvan 1 in een link waar het zadel oplicht zoek er nu nog 1 zonder ruiter (het is het eerste paard dat je tegen komt in mijn profiel)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 10:30

Dank je Jayney ;). Ik heb even gekeken naar de foto's (leuk paardje ook :) ) en dat zadel lijkt daar een stuk minder groot op inderdaad. Maar zijn er ook halve maten bij Barefoot? Volgens mij ga je van 1 naar 2?

En Gammon is wel een echt cobje maar hij moet zeker nog uitzwaren en hij mag ook wel wat meer hebben. Hij is nog niet zo lang in Nederland en wordt nu dus beleerd dus dat heeft ook wel het nodige van hem gevergd. Straks als hij bij mij komt staat hij ook langer in de wei dan nu en ik zal hem ook even wat extra geven tijdelijk.

Jayney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:33

Je hebt er heel goed over na gedacht met wat je met hem gaat doen, dat klinkt allemaal super ;)

Ja ik zit nu na te denken maar ik dacht toch echt een keer gehoord te hebben van maat 1,5, ik kan mij ook vergissen hoor dat doe ik wel vaker :')

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 10:37

Op het kleine tinkertje(1,35 ?) dat ik ken ligt een cheyenne maat 0, maat 1 paste ook maar niet zo mooi.
Ruiter is ook erg klein, dus past mooi.

Zelf heb ik geen tinker maar een kruizing, ook met zeer korte rug.
Maat 1 vind ik zelf niet zo heel mooi liggen, maar kan ermee door.
Zelf heb ik een cherokee maat 1 waarvan ik hoop dat hij ietsie mooier ligt als de cheyenne.

Het zadel wat maat 1,5 is is een westernzadel overigens, dus weer langer helaas..

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 10:42

Ja ik heb er zeker over nagedacht, ik zal hem echt niet teveel belasten daarvoor is hij me teveel waard. Zodra ik merk dat het hem boven de pet gaat krijgt hij zeker rust van me ;). Maar ondertussen wil ik dus wel op zoek naar hét geschikte zadel voor ons.

En dat vergissen dat ken ik helaas maar al te goed haha :p ik zal eens gaan googelen op de maten ;).

*edit* Siskeh je was me dus net voor met de maten ;). Maat 2 ligt hier dus ook niet mooi dus ik hoop dat maat 1 dan wel goed gaat. Nu alleen nog kijken of ik met mijn derrière er nog in ga passen......

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 12:49

Ik zelf ben 168 en ook 73 kilo en rijd met de Freemax bomloos, past op al mijn kleine tinkers tussen de 1.40 en 1.45 en zit prima!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 12:54

Freemax dus, nog niet van gehoord, zal Google eens z'n werk laten doen haha.... bedankt in ieder geval voor de tip! ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:00

Oww als ik een ander merk aan mag dragen, misschien een Ghost zadel?
Als je tegen een 2e handse aanloopt zal de prijs ook meevallen :j
En sowieso even de tip om hem op te meten...

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 13:30

Tot op heden vond ik Barefoot nog altijd de mooiste zadels om heel eerlijk te zijn vandaar dat ik ook het liefst een weer wil. Heeft dus een absolute voorkeur! Maar opties van andere goede merken zijn natuurlijk het overwegen waard. Ghost zadels vind ik meestal niet zo mooi, maar kan me er natuurlijk eens in verdiepen.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:35

Ik heb zelf een ghost zadel voor mijn haflinger die ook niet zo'n lange rug heeft. Ik vind het een erg fijn zadel. :j Een foto kan je vinden in mijn profiel helemaal onderaan. Ik denk ook dat een barefoot maat 2 te lang is voor je paardje.

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:36

Je bent zeker niet te groot. Ik ben 1.70, weeg 88 kilo maar ben toch iets of wat slank gebouwd. Mijn tinkertje is 1.50 maar heeft er totaal geen last van.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 13:39

Bedankt beiden ;). Ik zal me zeker nog even gaan verdiepen in Ghost zadels. En fijn om nog eens te horen dat ik niet te groot ben voor Gammon..... :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:43

Rede dat ik Ghost aanraad is dat het zadel zelf gewoon "kleiner" is.
En als dat beter is voor je paardje is is dat natuurlijk belangrijker..

Heeft ellepel trouwens niet een ghostzadel?
Die woont in Assen, misschien handig voor TS?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 13:52

Ellepel heeft een ghost zadel. :j

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 14:03

OK, thanx! ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 14:32

hier is ook al een topic over
zal de link even opzoeken

ik had een startrekk op sil liggen die paste prima qua lengte

trouwens leuk paard !!!! :D

edit nou was pag 8 van western tinkers
rommulus @ [TI] Western tinkers meld je hier!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:16

Dank je haha. Ik vind het ook een leuk paard (duh hihi). Ik zal eens op de link kijken die je erbij zet, ik had het niet direct in dat topic gezocht ;).

Ik zag dat jij een startrekk western zadel verkoopt, dat is het zadel dat je bedoeld? Wat vraag je daar eventueel voor? ;)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 16:20

yup dat is het zadel wat ik bedoel

zal je even pben

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 16:26

OK ;)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:10

De Ghost vind ik een geweldig zadel, met een mooiere, kleinere en stabielere ligging dan de BF :j Je Gam groeit de komende jaren in zijn ruglengte zeker nog een 10cm. maar daar heb je nu niks aan. :)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-10 18:12

Ow is dat zo? Zal hij in ruglengte nog zoveel groeien? Dat had ik niet verwacht ;). Tot welke leeftijd groeit dat nog door dan? Helaas ligt de Ghost zadel van Rommulus boven mijn budget.

Tja, ik heb een nieuw paard gekocht, ik moet nieuw hoofdstel, nieuw zadel en andere halsters, tel maar uit pfffttt.....

Ik denk dat zodra Gammon hier is ik in ieder geval even een kenner er bij laat komen om te kijken hoe mijn eigen zadel er op ligt en wat advies te geven....

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:14

@pellie: dat had ik ook niet verwacht, die van mij is in 2,5 jaar (van 2,5 tot 5) namelijk niets gegroeit...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 18:16