[TI] te veel voer of te weinig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fiewie

te veel voer of te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 09:59

vraagje,
ik heb drumhorse en die krijgt 1 kg musli per , half schep 'ochtends en s'avonds halfe schep en wat hooi krijgt ie overdag.
nou werd er gister op het pension waar me paard staat me verteld dat 1kg veel te weinig en dat ik meer moest geven, en vervolgens later komt er zo grietje naar me toe die dan zegt dat het paard te actief is en dat ik dan minder voer zou moeten geven.

dus is het nou te veel, te weinig of gewoon normaal :?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:25

je moet kijken naar het paard. Mijn oude merrie kreeg niets als ze niet drachtig was en matige arbeid deed. (alleen een klein handje zodat de voer gewenning bleef)

Mijn nieuwe dame zit nu aan een kilo merriebrok (hadden we nog staan gemengd met muslie) met beleer arbeid.

Hier wordt meestal op het oog gevoerd gaan ze te veel naar hollandse welvaren dan krijgen ze minder worden ze naar mijn inzicht iets te dun dan krijgen ze meer. Ik let wle op de beweging dat ik geef als we op vakantie gingen liep ze meer en had ze ook wat meer nodig.

Maar hoe staat je paard gestald heel de dag binenn of 24/7 buiten of een combo.

Je hebt paarden die heet worden van krachtvoer maar het kan ook komen omdat hij graag wat wil doen.

Vraag anders aan janet wat zij hem gaf en hoe hij reageerde. Ik vermoed dat het over ziggy gaat als dat klopt.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:26

is per dier verschillend, opzich vind ik een kilo netjes hoor, rijd je veel met hem??
liever zie ik dat hij onbeperkt/of meer hooi krijgt ipv wat hooi

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:26

Misschien kan je even toelichten wat je met m doet en hoe lang hij per dag op de wei staat. Ook zijn leeftijd en preciese hoeveelheid hooi is van belang. "wat" hooi klinkt nl wel echt te weinig, tenzij hij heel de dag op een volle wei staat. Al blijf ik voorstander van ten alle tijden hooi aanbieden...

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:27

Als jouw paard er goed en gezond uitziet en energie genoeg heeft, dan zou ik me niks van andere aantrekken.

Tassie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:29

wat stal nijnmegen al aangeeft ruwvoer is belangerijker ...en als jou paard het op die kilo goed doet is het primma hoor ;)

8nnemiek

Re: te veel voer of te weinig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:03

Ruwvoer is de basis, en als een paard met onbeperkt ruwvoer te dun of te sloom wordt dan hoef je pas bij te voeren :j Dat is in ieder geval de ideale manier :)
En dan hoor je wel eens "Ja, maar een groot paard heeft niet genoeg aan alleen hooi.." Niks van waar hoor, want een groot paard eet toch ook veel meer hooi dan een kleine pony..! :)
Als je paard echt te druk wordt van de muesli (wat trouwens vrij logisch is, want in muesli zit héél veel suiker) dan kun je dat eventueel vervangen door een brok met minder suiker, zoals de dodson&horrel Safe&sound of de Marstall Vito. Daar doen de meeste koudbloeden het beter op dan op muesli, ook qua mok en schuren en eczeem :)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:09

Je hebt een drumhorse en dat is een schraal ras. Dit betekent dat het nog belangrijker is als bij andere rassen om zo min mogelijk krachtvoer geven en veel, liefst onbeperkt, ruwvoer, bij voorkeur in de vorm van hooi. Je zult waarschijnlijk nog vaak gaan horen dat je meer krachtvoer moet geven; trek je daar niets van aan! De meeste paardenmensen, hoe ervaren ook, hebben weinig ervaring met schrale (koudbloed) rassen en geloven domweg niet dat die nu eenmaal anders gevoerd moeten worden dan de gemiddelde kwpn'er. Kijk hoe je paard het doet op het voer dat hij krijg en leg wat anderen er allemaal van vinden gewoon naast je neer!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 15:24

in een muesli zit niet noodzakelijk véél suiker :n dat hangt helemaal van de samenstelling van je voer af en in hoeverre je muesli gemellasseerd is.

voor wat betreft voeren moet je geheel naar je paard kijken

de onze (weliswaar geen drum horses) krijgen 2k basisrantsoen per dag.

teveel voeren is niet goed, maar te weinig voeren evenmin
en zeker als je dan naar van die vitaminenkoeken gaat grijpen want die zitten pas vol suiker

sober ras, oké, maar ik krijg evengoed wat van al die mensen die dan gelijk gaan gillen dat je vooral géén krachtvoer mag geven... o

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 17:57

ik doe elke dag wat met hem, sóchtend vaak longeren en s'avonds rijden. hij staat op een wei waar aardig wat gras op staat. qua musli krijgt hij nature best van pavo. dat voer is eiwit arm en hij krijgt droog hooi

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 18:02

Kijk even op de zak of je paard met die kilo (is het een kilo of een voerschep..? Die verhoudingen komen nooit overeen nooit) de benodigde vitaminen/mineralen/sporenelementen binnenkrijgt. Zo ja, lekker zo houden.
Zo nee, kijk naar je paard, en mocht je willen minderen kun je er een supplement bijgeven zodat hij aan voedingsstoffen (dus geen krachtvoer) niets tekort komt.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:37

Ziggy kreeg bij mij als hij flink aan het werk was, 1 kilo op een dag.
Dat is genoeg voor Ziggy, anders wordt hij heel druk.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:01

_janet_ schreef:

En kreeg hij via die kilo dagelijks zijn benodigde vitaminen/mineralen/sporenelementen binnen...? Stond de hoeveelheid die je voerde in verhouding tot zijn lichaamsgewicht?
Heb het dus níet over de hoeveelheid krachtvoer en of hij wel of niet druk werd.

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 22:26

nou ik hou het gewoon op een 1kg per dag en hooi,
hij ziet er gezond en fit uit,
en ik moet idd me niet veel aantrekken van wat andere er van vinden. ieder geval bedankt voor de advies iedereen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:30

Niet gaan twijfelen en gewoon op het oog blijven voeren.
Mijn beide Tinkers staan nu 24/7 buiten op en krijgen helemaal niks bijgevoerd wat muesli of brok betreft. Ze hebben een liksteen en krijgen dagelijks 1-2 sneetjes brood (omdat een van beide d'r medicijnen krijgt met dat sneetje brood). Beide dames zijn eerder wat aan de te dikke kant dan te mager.
In de winter staan ze 's nachts op stal en overdag op de weide/paddock. Dan hebben ze onbeperkt hooi tot hun beschikking en krijgen ze ca. 0.25-0.50 kg muesli per dag als 'binnen-halertje' 's avonds als ze op stal gaan.

Edit: qua beweging werken ze allebei 4-5 keer per week; rijden, longeren en mennen.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:03

Sientje schreef:
_janet_ schreef:

En kreeg hij via die kilo dagelijks zijn benodigde vitaminen/mineralen/sporenelementen binnen...? Stond de hoeveelheid die je voerde in verhouding tot zijn lichaamsgewicht?
Heb het dus níet over de hoeveelheid krachtvoer en of hij wel of niet druk werd.

Ik heb dit paard (van de TS) 6 jaar lang gehad. Ik voer dus puur op zicht.
In elk soort voer zitten alle benodigde mineralen en vitamine. Ongeacht de hoeveelheid die hij krijgt.
Plus als je goed hooi voert en/of op het land, dan krijgt hij ruim voldoende binnen.

Fiona kijk naar Ziggy. Van krachtvoer wordt hij niet dik. Hooi is een dikmaker. Dus heb jij het idee dat hij invalt, voer hem meer ruwvoer. Heb je het idee dat hij wat sloom wordt met rijden geef je hem wat meer krachtvoer. Totdat je het gewenste effect hebt bereikt.

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-10 23:07

ja idd, zo als ik hem nu zie ziet hij er super strak in het pak uit^^

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:24

Inderdaad altijd naar het paard blijven kijken, daar win je zoveel mee :j

Nog even ter aanvulling: dit is wat een da me een poosje terug verteld heeft: een werkend paard zou per dag 2kg krachtvoer moeten krijgen om de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamines en mineralen binnen te krijgen. Het klopt dat in gras en hooi ook vitamines en mineralen zitten, maar de hoeveelheid is erg afhankelijk van bodemgesteldheid, kwaliteit van het grasland, etcetera. Een vitaminepreparaat zorgt er ook voor dat ze de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnen krijgen. Het voordeel hiervan is dat ze de 'extra's' aan hulpstoffen, melasse, ed. van het krachtvoer niet hoeven te verwerken.

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-10 15:28

ja maar ziggy is een koudbloed paard, en zo ver als ik weet eten die heel schaal en mogen ze niet teveel hebben omdat ze anders te druk miss kunnen worden

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 15:36

Gewoon op het oog voeren. Niet te dun, niet te dik? Vrolijk, goed in de vacht, kan het werk goed aan? Houden zo! Voor je het weet is je paard te dik - zeker met weidegang - en dat is zeker ongezond. Je zou een keer een monster kunnen nemen van je grasland, als dat erg schraal is moet je misschien over een supplement gaan nadenken. Maar onze ervaring is dat het meestal erg meevalt - zelfs de wedstrijdpaarden (B t/m Z) staan hier op max. een kilo krachtvoer....ik gooi ze af en toe een summerfit koek in de bak (ja, weet het - staat ook ter discussie) en heb eigenlijk nooit problemen. Af en toe laten we wat bloed trekken en de afwijkende waarden die we hebben gehad kwamen nooit voort uit te weinig of verkeerd voer, maar uit ziektes of ontstekingen.

_daf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 11:09

Hier zitten ze (de tinkers) normaal ook rond de kg (sport/basisbrok Havens) per dag. Eentje krijgt 0,5kg is al met pensioen en eentje krijgt 1,5, die kan wel even wat extra energie gebruiken. Alleen dragende/zogende merries krijgen meer... (en merriebrok)
Gewoon naar je paard kijken, zit die lekker in z'n vel dan is er niks mis met jouw voerschema!

Blendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 13:25

ElsB schreef:
Je hebt een drumhorse en dat is een schraal ras. Dit betekent dat het nog belangrijker is als bij andere rassen om zo min mogelijk krachtvoer geven en veel, liefst onbeperkt, ruwvoer, bij voorkeur in de vorm van hooi. Je zult waarschijnlijk nog vaak gaan horen dat je meer krachtvoer moet geven; trek je daar niets van aan! De meeste paardenmensen, hoe ervaren ook, hebben weinig ervaring met schrale (koudbloed) rassen en geloven domweg niet dat die nu eenmaal anders gevoerd moeten worden dan de gemiddelde kwpn'er. Kijk hoe je paard het doet op het voer dat hij krijg en leg wat anderen er allemaal van vinden gewoon naast je neer!

Hier ben ik het honderd procent mee eens,

Een Tinker zijn sombere dieren die horen op onbeperkt hooi te staan.. dat is in feiten al genoeg voor ze! , mocht je veel werken 3/5 uur per dag kan je altijd nog een handtje granenmixs geven of Pavo Summerfixs of een halve schep Pavo Liga wat voor sombere paarden bedoelt is.

LiBella8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 20:19

Blendy schreef:
Hier ben ik het honderd procent mee eens,

Een Tinker zijn sombere dieren die horen op onbeperkt hooi te staan.. dat is in feiten al genoeg voor ze! , mocht je veel werken 3/5 uur per dag kan je altijd nog een handtje granenmixs geven of Pavo Summerfixs of een halve schep Pavo Liga wat voor sombere paarden bedoelt is.

Ik hoop dat je sobere dieren bedoelt? ;) :D ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 21:36

ik vind 1kg krachtvoer voor een recreatief werkend paard een prima gemiddelde, bij sobere rassen is het miss zelfs wat veel.
ruwvoer vind ik belangrijker, daar mag je wel zo'n 8kg per dag van geven afhangend van hoe groot het paard is.
op www.pavo.nl kan je een voedingadvies invullen, deze houd rekening met het ras van het paard en hoeveel beweging hij krijgt.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 07:12

Idd naar het paard zelf kijken.
Doen wat je zelf goed lijkt en niets van anderen aantrekken.

Maar wat ik nog even wil opmerken is dat 1 schep muesli vaak geen 1 kg weegt. Heb je het al eens exact gewogen? Kan nog wel eens minder zijn dan je denkt, is mijn ervaring.

Verder voer ik pavo koeken (verkruimeld) voor alle vitamienen en mineralen. En daarbij muesli naar behoefte. Gewoon naar het paard kijken.

Oo, en meten is echt weten. Dus weeg je voer. Zo kun je samen met de voedingswaarden van je voer (kun je op internet terug vinden) bv. bepalen of je paard genoeg vitamienen en mineralen krijgt, en of je niet teveel suikers voert (belangrijk bij een sober ras). Zo kom je er ook achter dat dat hele suikerverhaal over de pavokoeken (er zou zo ontzettend veel suiker in zitten dat het niet geschikt zou zijn voor sobere rassen) onzin is. Het gaat namelijk om de hoeveelheid per dag, niet per definitie om de gehaltes in het voer.
Laatst bijgewerkt door Christah op 21-08-10 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt