[TI] Beenbescherming bij tinkers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Beenbescherming bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:48

Hee, ik heb een verzorgtinker van 1.53.

Maar hij heeft van die mega-sokken, echt joekels!
Kan hij nu wel 'beenbescherming' om enzo?

Wat een vreselijke vraag, maar het knaagt echt aan me. :o

LovingTweety

Re: Beenbescherming bij tinkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:51

Waar heb je bescherming voor nodig?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 13:51

Gewoon, voor als ik foto's ga maken vind ik het leuk staan. :o
En wat fijner als ik hoger ga springen..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:54

Beenbescherming is voor geen enkel paard goed. De pezen worden er te warm van.
Tinkers hebben van nature al bescherming ;) Voor het springen kan je in noodgevallen bandages gebruiken, al ben ik daar ook geen enorme fan van.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-10 14:12

Echt niet? Dat wist ik niet.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:17

LovingTweety heeft helemaal gelijk! Beenbeschermers doen vaak meer kwaad dan goed en zouden alleen toegestaan moeten worden op advies van een DA! :( Bovendien hebben Tinkers juist al hele mooie 'ingebouwde' beenbescherming <3 :D :+ .

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 14:22

been bescherming zou ik alleen doen bij extreme vormen van trainingen
bv een volle cross training en dan niet het rustige oevenen
en transport beschermers bij een lange trailer rit (die gaan er zowizo bij mij om de 1,5 uur af zodat ie even lekker rond kan stappen
maar goed niet iedereen zou ik het aan raden met een paard langs de snel te gaan stappen :P )

verder niet doen
ook niet voor de leuk of een shoot
zoals al gezegd word een tink heeft die haren niet voor niets
verder word je paardje er sterker van als ie kan trainen zonder die zooi er om heen

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:10

Sokken moet je niet verbergen, die moet je met trots laten zien!

lautje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 19:26

Ik heb tijdens het rijden altijd beenbeschermers aan gehad.
Met dressuur alleen voor, en met springen voor en achter.
Ik vind de bescherming belangrijker dan pronken met sokken.
En mijn tinker trapte soms met zijn achterbenen zijn voorbenen open dus heb er ook nog springschoenen bij aan.
Ik ben zelf tegen bandageren omdat je deze kunst goed moet beheersen. Het zit zeer snel te strak.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:26

Maar Lautje, welke maat heb jij dan voor je tinker? en heeft die niet genoeg sokken dan? Als ik kijk wat Mo voor sokken heeft zou ze zichzelf niet eens kunnen aantikken.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 22:33

lautje28 schreef:
Ik heb tijdens het rijden altijd beenbeschermers aan gehad.
Met dressuur alleen voor, en met springen voor en achter.
Ik vind de bescherming belangrijker dan pronken met sokken.
En mijn tinker trapte soms met zijn achterbenen zijn voorbenen open dus heb er ook nog springschoenen bij aan.
Ik ben zelf tegen bandageren omdat je deze kunst goed moet beheersen. Het zit zeer snel te strak.

Daar heb je gelijk in, maar TS gaf aan dat ze het leuker vond voor de foto en daar was mijn opmerking op gebaseerd.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 14:32

Okeej. Ik gaf aan dat ik het leuker vind voor de foto, maar ik dacht ook dat het nodig was bij hoog springen.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 09:24

Ik gebruik alleen bij Gryffindor en Kanyana beenbescherming, omdat ik met Gryffindor oefeningen train als passage, pirouttes, appuyementen. En daar wilt ze nog wel eens stapjes in verkeerd zetten, omdat ze te enthousiast wordt. Ze heeft dan gewoon peesbeschermers om. Ze springt ook L en daar heeft ze ook bescherming om. Kanyana heeft van voor heel veel beweging en een zeer sterke achterhand waardoor ze nog wel eens wilt aantikken. Zij heeft meestal springschoenen en peesbeschermers om. Ik ben ook begonnen met het springen met haar en in de trainingen loopt zij nu al op Z niveau.
Melby heeft geen bescherming om. Zij loopt Z1, maar doet verder geen hogere oefeningen en springt niet zo vaak.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 11:00

ook voor een foto shoot zou ik het niet doen

sil heb ik nog nooit bescherming om gedaan voor trainingen oid
en we doen wel rare dingen
tikt ie zichzelf aan weet ie dat ie de volgende keer beter moet opletten
mijn vorige ponny had alleen spring schoenen om (helaas ook in de weide) wand die trapte zijn ijzers onder zichzelf vandaan
met als gevolg dat meneer weer in een ijzer lip stond en ik weel weken mocht gaan ontsmetten ed
shet heeft de eerste 2 x voor het karretje achter bescherming om gehad omdat ik haar nog wel zag bokken en steigeren voor het karretje, gelukkig steigert ze alleen maar dus dat was ook wel klaar
dat zou een reden voor been bescherming kunnen zijn
verder ??
voor het mooie
voor een shoot
of een andere nutteloze reden ??
nee vind ik een not done

het meest duidelijke voorbeeld van wat het resultaat is van het principe van het ondersteunen van een lichaamsdeel is gipsen
als jij je been breekt en jij zit 8 weken in het gips moet jij weer leren normaal te lopen (eerst met krukken ed)
dat zelfde is met bandageren
jij ondersteund die pezen zodat ze niet zo hard hoeven te werken
het gevolg is dat ze zwakker worden

en dit staat nog los van het temperatuur verhaal

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:03

Ik draag vaak wel bescherming bij mijn Tinker, na het rijden gaan ze weer af. Maatje Full past meestal wel mits de bandjes lang genoeg zijn. Qua hoogte kan hij eigenlijk geen Xfull hebben. Hij heeft werkelijk nog nooit een pas kreupel gelopen oid.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 23:56

LovingTweety schreef:
Beenbescherming is voor geen enkel paard goed. De pezen worden er te warm van.
Tinkers hebben van nature al bescherming ;) Voor het springen kan je in noodgevallen bandages gebruiken, al ben ik daar ook geen enorme fan van.

bescherming is beter dan blessures ;)
en als je het over het te warm worden van de pezen hebt,
moet je zeer zeker geen bandages gebruiken!!!!
peesbeschermers zijn maar aan 1 kant dicht(daarom ben ik ook geen voorstander van de 3 in 1 peesbeschermers van eskadron ;))
daarom worden de pezen niet te warm, aangezien er nog lucht bij kan!!

Gillian heeft bij de dressuur geen peesbeschermers om, zolang hij geen ijzers heeft!!
zodra hij weer op ijzers staat, krijgt hij ook weer peesbeschermers om!!
bij het springen draagt hij ze altijd!!
voor peesjes, en achter halve peesjes :D

als mijn beschermers vies zijn,
gaan ze in de was en ja... dan doe ik bandages om zijn beentjes :D

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:45

Ik wil best normale beenbescherming bij het crossen met Mo omdoen, maar die past ze gewoonweg niet. Dan zit je dus vast aan bandages.

Veel blessures komen ook door beenbescherming. Pezen die het niet meer aankunnen etc. Natuurlijk heb je ook beenbescherming tegen blessures. Bij aantikken etc. Al ken ik weinig tinkers die zichzelf aantikken.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 08:55

Heb er een die zichzelf wel eens aantikt ;-).
Buiten dat heb ik graag bescherming om tegen trauma van buitenaf tijdens het rijden.
Mijne wordt al vanaf het begin met bescherming gereden, nooit wat gehad.

Sommige merken hebben langere klittenbanden, die krijg je beter om een sok heen.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 10:57

Ik gebruik voor alleen pees beschermers als ik echt ga trainen met het springen. voor een enkel sprongetje laat ik ze af. Mijn hebben ook extra lang klitterband.
Achter heeft ze tijdens buitenritten altijd kogel beschermers om, omdat ze nog wel eens met de bene langs elkaar wil strijken als ze wat vermoeit word.

voor een shoot zou ik e lekker af laten. al dat haar van die sokken geeft ook een mooi plaatje

Jans2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 11:59

Peesbeschermers beschermen de pezen tegen overbelasting
Nee, dit is echt een fabeltje! Als peesbeschermers al iets doen, wat nog maar de vraag is, dan is het de pezen beschermen tegen fysieke klappen van buitenaf.

Peesbeschermers beschermen totaal niet tegen overbelasting. Het is net zoiets als een touw waar je een kokertje omheen doet: Het touw met kokertje knapt nog even snel als je hard aan het touw trekt, alleen is het touw nu beter bestand tegen de inwerking van een mes.

Peesbeschermers hebben ondertussen echter veel nadelen: Ze verminderen de doorbloeding, de pezen kunnen de warmte minder goed kwijt (die kun je dan nog wel afspuiten na het rijden, maar tijdens het rijden kunnen ze hun warmte niet kwijt), er kan zand tussen de beschermer en het been komen (schuurplekken en infecties), etc.

Veel dierenartsen zijn van mening dat meer paarden schade opgelopen door peesbeschermers dan dat er schade mee wordt voorkomen...

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:06

Temperatuur kan oplopen bij bandageren, bij harde peesbeschermers valt dat enorm mee.

Bandageren helpt niet tegen het aantikken van het voorbeen door het achterbeen, dus bij springen heeft bandageren sowieso geen nut.

Ik bandageer nooit, peesbeschermers gebruik ik bij groter gevaar van beschadigen; dus bij longeren, bij beleren, bij serieus springen en op de trailer.

Als jij ze op wilt doen bij HOOG springen, rijst bij mij direct de vraag: het was toch een tinker?? Dan zul je, denk ik, niet echt de hoogte ingaan. Voor een huppeltje hoef je ze niet om te doen, tenzij hij nogal onhandig is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:11

thysvisscher schreef:
Temperatuur kan oplopen bij bandageren, bij harde peesbeschermers valt dat enorm mee.

Bandageren helpt niet tegen het aantikken van het voorbeen door het achterbeen, dus bij springen heeft bandageren sowieso geen nut.

Ik bandageer nooit, peesbeschermers gebruik ik bij groter gevaar van beschadigen; dus bij longeren, bij beleren, bij serieus springen en op de trailer.

Als jij ze op wilt doen bij HOOG springen, rijst bij mij direct de vraag: het was toch een tinker?? Dan zul je, denk ik, niet echt de hoogte ingaan. Voor een huppeltje hoef je ze niet om te doen, tenzij hij nogal onhandig is.

zeg dit niet te hard ;)
sommige stinkers kunnen best hoog komen

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:13

rommulus schreef:
thysvisscher schreef:

zeg dit niet te hard ;)
sommige stinkers kunnen best hoog komen

:j bijvoorbeeld Bonny van MelanieB !

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:34

Ik zie ze niet in bijv. het M-springen, maar goed: :(:)
ik wilde niemand tegen de schenen schoppen, ieder zijn ding...
als je maar lol hebt met je knol! :j

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:22

juist dat trauma van buitenaf is precies de reden waarom ik ze omdoe. Het is alleen tijdens het rijden en daarna zoals in stal/weide etc zijn gewoon blootbeens. Voor het ondersteunen hoef je ze niet te dragen, de pezen kunnen zo'n 2500 kg per been aan. Je hebt allerlei soorten peesbeschermers, ook die met meer ademing/ luchtgaten etc. Er zijn zoveel verschillende.