[TI] Tinker uit Engeland halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

Tinker uit Engeland halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 11:19

Ziggy staat nu te koop, en ben langszaam aan het rondkijken naar een leuke nieuwe opvolger. Het liefste een merrie, leeftijd tussen de 5 en 8 jaar, bereden.

Nu ben ik ook op wat site's aan het rondkijken uit Engeland. Zag dat daar erg leuke tinkers voorbij kwamen, meestal al bereden en/of betuigd. En een stuk goedkoper dan hier in nederland.

heb oa op deze site gekeken
http://www.dragondriving.co.uk/

Nu was mijn vraag wie heeft er al een keer een tinker uit Engeland gehaald?
Hoe heb je dit aangepakt? Via iemand of zelf?
Ben je zelf ook gaan kijken? Of heb je hem/haar blind gekocht via foto's?

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes Janet

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 11:41

Ik heb onze Primrose via Ceclile (tinkervlot) ze is net een maand of 2 in nederland pas.
deze haalt geregelt ook merries uit engeland. volgens mij heeft ze er nu ook wat te koop staan wat jij zoekt.
maar zo zijn er meer stallen die geregelt zulke tiners uit engeland halen...

Rose is echt een schat van een merrie!
4/5 jaar oud en licht bereden moet ze zijn maar eerst dat veulen er maar uit
Afbeelding

ellieellende

Re: Tinker uit Engeland halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:00

Ik zou ook bij cecille op bezoek gaan! Volgens mij heeft ze nu ook een leuke merrie gekocht!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:17

ja een palomino bont emerrie....wordt drachtig van Falcon maar daar hangt wel ene behoorlijk prijskaartje aan vast....

volgens mij heeft ze nog wel adv op mp staan

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:31

Ik heb zelf wat 'onderzoek' gedaan naar het importeren van een paard uit de UK (geen tinker dan, maar zoveel zal dat niet uitmaken). Veel paarden zijn daar stukken goedkoper dan in Nederland, en vaak ben je inclusief keurings- en transportkosten nog minder kwijt dan bij het kopen van een paard in Nederland.

Ik heb er dus zelf geen ervaring mee, maar ik zou het zeker doen :j. Wel zou ik dan kopen bij een fokker/handelsstal, niet bij particulieren. Ik zou een paard willen zien en proberen voor ik het koop, dus dan zou je er naartoe moeten reizen. Als je dan particulieren af moet gaan reizen, kost dat bergen met geld en het is gewoon ook niet handig. Veel fokkers/handelaars bieden trouwens in de UK ook aan om voor je op zoek te gaan, mochten zij niet hebben wat jij zoekt.
Ik zou ook eerst bij het stamboek rondvragen naar goede adressen, zij kunnen je vast verder helpen!

En houd er rekening mee dat een paard importeren uit Ierland duurder uit kan vallen dan vanuit de UK, vanuit Ierland moet het dier namelijk meer grenzen over :). Mijn ervaring is trouwens dat veel fokkers ook je transport kunnen regelen, maar ik weet niet of er dan bemiddelingskosten worden gerekend. Een transporteur waar ik op internet veel goede reacties over heb gelezen is Gelissen: http://www.horse-transport.nl/.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Ik ben zelf uit aan het zoeken hoe ik over een tijd een Irish Sports Horse kan laten overkomen, dus ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 12:35

Ik zal het hier trouwens ook maar neerzetten :)
Tom Price komt regelmatig naar Nederland met een vrachtwagen (vol) :7 Hij heeft ook altijd érg leuke paarden kijk maar eens op Facebook in zijn albums ;) (Open Dag is trouwens pas geweest, maar volgens mij kun je daar altijd wel terecht)

Cecille had vorig keer ook al leuke bij en nu weer :j alleen dan vaak wel meteen dragend weet niet of je dat wilt? maar anders kun je via haar vast ook wel iets regelen :)

Of Lies?

Zou trouwens paard wel 1st graag in het echt willen zien :j ook ivm kijken of klikt en als t kan ook rijden :) dus óf daarheen reizen of iemand (die toch al meerdere overhaald) 1 mee laten nemen en wellicht iets kunnen afspreken dat pas kopen als gezien en klikt ??

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 13:35

Janet je mag altijd komen kijken hoor :)

En ze zijn niet allemaal drachtig

Die zwarte merrie is niet drachtig en die bijna witte is ook niet drachtig... En dan hebben we ook nog Guusje....

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:38

Ik zou als ik jou was geen paard uit Engeland importeren :o . Je geeft aan in je verkoopadvertentie dat je een onzekere ruiter bent en daarom ook je huidige paard wilt verkopen.

Zelf zou ik dan in Nederland op zoek gaan naar een paard waar je in ieder geval een aantal keren op kunt rijden of misschien zelfs op proef zou kunnen krijgen om te kijken of het gaat qua rijden.
Als rijden tenminste je doel is natuurlijk, anders wordt het een heel ander verhaal ;)
Laatst bijgewerkt door hermes op 10-06-10 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:54

Ik sluit me geheel bij Hermes aan. Een paard importeren uit Engeland/Ierland heeft iets idyllisch maar vaak sta je in no-time met beide benen op de grond wanneer het dier in NL is ;-)

Mocht je toch een Tinker willen importeren dan zou ik het heft in eigen handen nemen en rechtstreeks naar Engeland/Ierland gaan. Dan kun je uitzoeken wat je zelf mooi/leuk vindt en het bespaart je bovendien een paar honderd euro's van diegene die er anders tussen zou zitten. Er zijn immers genoeg mensen die je van gratis advies kunnen voorzien en ervaringen kunnen delen.
Zelf (laten) importeren is overigens geen kunst. Betrouwbare (voor zover je dat kunt bepalen) adressen zijn er genoeg en zij kunnen het transport voor je regelen.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:21

Sluit me ook bij hermes en Mero aan,er staan hier heel veel paardjes voor mooie nette prijzen te koop in nederland,zeker voor een goed thuis.
Koop je hier ,weet je wat je koopt,is er iets kun je terug ,en advies vragen is ook veel makkelijker,Helemaal fijn is het als ze hier geboren zijn,hebben vaak toch minder bagage en meer in de hand geweest als paarden die daar in een kudde hebben gelopen.
Paard over laten komen is niet moeilijk,is misschien ook iets goedkoper,maar ik zou in Nederland of eventueel Belgie zoeken,zodat je precies weet wat je koopt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:24

ik zou het wel durven overwegen maar wel zelf eerst gaan kijken ;-)
Zeker ivm onzekerheid.

maar wie weet vind je je droom wel dichterbij en staat ze bij cecile ;-)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:32

Hier zijn de kleintjes wel in de minderheid/ bijna niet te koop ;)

Maar idd zou wel altijd een paardje gaan uitproberen :j of dat nu hier of in Engeland is :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:36

Zomaar uit Engeland importeren zonder bekeken te hebben lijkt mij een te grote gok als je 1 paardje voor jezelf zoekt, helemaal als je graag een braaf en betrouwbaar dier wilt hebben.

Mijn nieuwe merrie komt ook bij Cecille weg.
Afbeelding

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-10 21:00

Ik wil ook zeker bij cecile gaan kijken, ben pas geleden ook al bij haar geweest.

Een tinker uit Engeland halen is gewoon iets wat ik in overweging wil nemen. Maar Hermes al zegt, dat houdt mij tegen.

Ben gewoon benieuwd hoe het gaat, en iets waar ik me gewoon weg in wil verdiepen. Maar wil dan ook zeker, samen met iemand die daar vaker paarden koopt, daar naar toe afreizen.

Wat mij gewoon opviel is dat de prijzen daar veel lager liggen, voor een mooie merrie.

Bedankt voor alle tips en ervaringen!

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:20

Janet, de prijzen kunnen dan misschien lager zijn in Engeland, maar ik zou hier in Nederland bij een merrie gaan kijken. Dan kun je misschien ook afspraken als het niet klikt. Elk paard is anders en reageert anders, ik zou in eerste instantie gaan voor een superbraaf dier, zodat je zelfvertrouwen groter wordt, want daar zit jouw eigenlijke probleem en dat is iets waar je eerst aan werken moet lijkt me.

Overigens klik ik beter met merries als met ruinen, misschien geldt dat voor ook jou.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-10 09:22

Binnen kort ga ik bij Cecile kijken naar een merrie :) Ik hou jullie op de hoogte

Nikita: Ziggy is mijn eerste ruin, daarvoor heb ik altijd merrie's gehad.
En wil ooit misschien ook nog wel eens een veulen fokken. Dus merrie gaat de voorkeur naar uit.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:40

Er zijn hier in Nl zoveel paarden te koop, zoveel paarden waar WEL een achtergrond over bekend is, sommige ook met een rugzakje.. Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik zeker niet aan die buitenlandse paarden beginnen, stel je gaat naar engeland om er eentje te bekijken, dan zie je die toch maar 1x en moet dan beslissen. Hier in Nl kan je er een paar keer na toe gaan, uitproberen in die dingen die je zo belangrijkt vind.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 09:46

Ik sluit me volkomen bij Stalnijmegen aan, ook hier in Nederland en in Duitsland zijn nog mooie merries te vinden die prijstechnisch helemaal niet duur zijn. Bovendien kun je ze uitproberen in alle rust! We drijven zelf de prijzen zo belachelijk hoog door waanzinnige prijzen te vragen maar goed dat is een andere discussie!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:02

Ja dat zie je overal he, het is maar 'wat de gek ervoor geeft'

Zat ff op die Engelse site te kijken, tjemig moeten ze er vanaf ofzo? Sommige prijzen vind ik echt bezopen, daar krijg ik een beetje een, 'wat zou ermee aan de hand' zijn gevoel bij...

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 10:04

Prijzen verschillen in Engeland enorm dat heb ik ook wel in Appleby gezien... De prijzen die geboden worden voor de kleintjes zouden ze hier misschien 1000,- max voor geven het is idd maar net wat je zoekt en wat je wilt hebben....

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:44

Daarbij komt dat merries of ruinen of hengsten ,die net uit Engeland over gekomen zijn,vaak niet z ón verzorging hebben gehad als hier in Nederland gebeurd,zijn onder de indruk van de reis,en de nieuwe omgeving, ze komen vaak mager en met wormen over,waardoor deze paarden de eerste paar maanden erg braaf zijn.

Het echte karakter komt vaak pas weer boven als ze weer goed in hun vel zitten. Waardoor een paardje wat in eerste instantie erg braaf leek,toch een ander karakter kan hebben als je dacht.

Er zijn hier in Nederland fokkers die al zeker een tiental jaar bezig zijn en echt wel hele mooie paardjes hebben ,met super karakters.Als je deze aanschrijft zul je erachter komen dat hier in nederland en of belgie echt wel hele leuke paardjes ,met bekende afstamming ,te koop zullen zijn voor hele nette prijzen.

Waarbij je dan tevens weet hoe de karakters van de ouderdieren is .
Laatst bijgewerkt door julian op 11-06-10 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 12:56

Ben het met Julian eens. Paarden die net uit Engeland komen zijn nog niet te beoordelen, of dat nou een merrie of een ruin is, pas later als ze goed doorvoed zijn en zichzelf zijn geworden kun je dat beoordelen. Juist als je een wat onzekerder ruiter bent is een eigen geïmporteerd paardje of een net door een handelaar geïmporteerd paard (daar zit namelijk geen verschil in qua paard, behalve dat je ze in NL kunt bekijken en ze net wat duurder zijn ;-)) misschien niet de beste optie. Ik zou dan persoonlijk liever net iets meer betalen voor een stabiel paard wat de nodige ervaring heeft, 100% gezond is en wat je uit kunt proberen.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 14:05

nog beter die al wat jaren bij een eigenaar heeft gestaan, die kan jouw alles vertellen over het diertje

kijk voor mij maakt het niet uit, tover ze overal vandaan, bij mij gaat het ook niet om het rijden, dat ze braaf zijn etc.. ik heb hele andere prioriteiten aan zo een dier.
en zeg nou eerlijk, kan jij na een maand zeggen hoe een dier is? hier loopt bv iduna er al ruim een jaar, en nog sta ik soms versteld van dingen di ze doet, die ik totaal niet zo had verwacht, zo kan je zien dat na dat jaar er nog steeds dingen de hoek om komen...

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-10 16:30

Dat duurt zeker een paar maanden voordat je weet hoe een paard in elkaar zit, heb hier ook merries uit Engeland staan waarover ik me toevallig deze week nog erg over verbaasd heb.
En dan is wat Stalnijmegen ook zegt het rijden voor mij niet het belangrijkste! Misschien is een 2 of 3 jarige ook wel wat voor je samen een band opbouwen of een veulen misschien?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-10 14:38

Hengstveulen: Na Ziggy weet ik dat ik niet het type ben voor een jong paard/veulen. Daarom ben ik op zoek naar een merrie die bereden is.
Rijden is voor mij ook niet het belangrijkste, maar iets wat ik wel weer wil oppakken.

Gister avond heb ik naar een merrie gekeken bij Cecile. Heb er op gereden, en voelde gelijk erg goed. Ze is super braaf, lekker koel in haar koppie. En niet snel van stuk te brengen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik ben absoluut niet het type wat snel op een vreemd paard gaat zitten. Plus dat ik sinds september ook niet meer gereden heb.