[TI] Jaarling merrie hengstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Jaarling merrie hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:30

Is dit normaal of heb ik weer wat bijzonders.
Eén van mijn jaarling merries is zo hengstig als de pest.
Ze staat continu te blitzen richting Victorio.
En ik wilde juist komende week Victorio bij de merries en ukken zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Wat is het risico dat de jaarling Elina gedekt wordt als Victorio bij de merries mag.

Het wordt wel een kudde van drie volwassen merries, twee jaarlingen en een veulen.

chocobroodje

Re: Jaarling merrie hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:32

Als ze hengstig is, dan is die kans heel dik mogelijk! Tsja net als bij mensen, de een is vroeg de ander laat. Het komt vaker voor.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:43

Heb hier ook een jaarlingmerrie in de opfok gehad die zo hengstig als ik weet niet wat was... :j

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-10 21:48

Lucy, was die jaarling ook in de buurt van volwassen hengsten ?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:55

Hok ernaast stonden 2-jarige hengsten... Die vonden haar ook erg leuk en zij zocht voortdurend contact met de heren... Die dus lekker op hun kop stonden door haar :D Ze konden er overigens niet bij hoor :+ Alleen net met hun neus...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 21:56

heb het idd ook wel vaker gehoord en gezien
al vraag ik me af of het ligt aan de samenstelling van de kudde of de nabijheid van een hengst

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:00

Hier heeft een jaarlingmerrie gestaan die hurkte voor alles wat mannelijk was, met of zonder bal....

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 00:13

Ik ken ook wel jaarlingmerrie's die hengsten naast hun hebben staan en waar ze ongelofelijk hengstig op reageren

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:18

sabey is hier al vanaf ze 10 maand is regelmatig enorm hengstig, echte pismerrie dus, ik denk dat het ook wel komt door de nabijheid van pappa chuck, als hij in de buurt komt is ze gelijk hengstig en is ze in staat om over zn sokken heen te piesen, en neem van mij aan als hij de kans kreeg dekte die haar, dus ik denk dat vic dat ook doet bij jou kleine meid.

mijn tip, houd ze maar ff lekker uitelkaar ;)

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 08:32

Ja hoor dat kan, heb er hier ook eentje gehad die zo vroeg was :Y)

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 10:45

mijn merrie was de eerste keer hengstig
in april en was 9 maanden er stonden toen geen hengsten op een uitzondering van een 4 maanden oud veulen en een veulen van 1 maand.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 20:39

Ja hoor, niks vreemds aan. Fayette was op krap 10 maanden-leeftijd ook al hengstig. Gelukkig wisten haar hengstenvriendjes destijds nog niet wat ze er mee aan moesten :D

cobfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:18

Ja Henk dit is de natuur dus normaal, met zoveel jaren ervaring en dan deze vraag stellen?.

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 07:14

Ik heb het ook wel gezien dat een jaarlingmerrie hengstig was,zal net als bij mensen zijn de ene is vroeg en de ander wat later.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:04

Niks aparts, hoord gewoon bij de natuur. Hier Dixie die sinds haar 11mnd gewoon regelmatig hengstig is.

maar verbaast me dat je vraagt wat als ze nu gedekt word?? dat moet je zelf bij zo een uk helemaal niet willen.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:11

Ik heb een jaarling merrie in een groep met 1 x 8-jarige merrie, 2x 7-jarige merries, 3 veulens.

Ik had mijn hengstje de weide ernaast, en ze is ruim 2 weken aan 1 stuk hengstig geweest. Mijn hengst kon er niet bij, maar ik vond het hoe langer hoe zieliger voor hem en heb hem terug aan huis staan nu. Ik had hem daar geplaatst naast de weide van de merries om te kijken welke merrie (volwassen) hengstig werd of niet. Er is er 1 die ik wou laten dekken dit jaar, de anderen niet, maar mijn jaarling dacht dat het allemaal voor haar was :+

Niet dus.... ze is echt enorm hengstig en je kunt er niet naast kijken dus ja, het kan bij jaarlingen. (t'is ook de eerste keer dat ik het zelf meemaak bij een jaarling moet ik zeggen)

Leuk is anders vind ik zelf moet ik toegeven. Ze heeft het echt enorm en zonder twijfel zou die al drachtig kunnen worden. Maar dat is allesbehalve aan te raden voor zo'n jonge merrie vind ik zelf dus hou ze zeker apart!

ps: ik heb geen tinkers (minipaardjes) maar in theorie werkt dat hetzelfde hoor ;)

james_bont

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:22

Jemig,ze ziet er wel wat zielig uit....
Zal wel een domme vraag zijn maar gaat het goed met haar?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 08:37

wat een pak haar zit daar nog op henk!

onze jaarlingmerrie staat met een jaarlinghengst samen, ze is recent voor het eerst hengstig geweest (12 maand oud)
dat was heel duidelijk, aangezien ze anders de jaarlinghengst domineert en van zodra hij ook maar wil bijten of springen, hem een mep verkoopt.
Nu plaste ze haar sokken onder :roll: en drukt zelf haar kont richting zn neus, zelfs al had ie helemaal geen interesse :=
Hij weet alleen nog net goed hoe het moet, uiteindelijk sprong hij er wel op, maar uitschachten enz was er niet bij.
Voor alle zekerheid hebben we ze gedurende die dagen wel van elkaar gescheiden gehouden.
Met een volwassen hengst zou ik het zeker niet aandurven.
Al moet ik wel zeggen dat je er niet zomaar mag van uitgaan dat hengstig = eisprong betekent. Ik heb ons merrietje niet laten scannen ofzo ;) maar het kan best zijn dat ze wel hengstig tonen maar nog geen eisprong hebben en dus ook van een dekking niet drachtig kunnen geraken.
Maar ik zou het risico niet nemen, daarvoor heb ik al teveel 2jaarse moeders gezien die uit land van oorsprong komen.
Ze staan nu weer samen en we houden haar cyclus nu in de gaten. Mocht ze weer hengstig worden, worden ze opnieuw gedurende die dagen gescheiden. Uiteindelijk zullen ze in de loop van de zomer volledig gescheiden worden, maar mijn ene merrie moet eerst nog drachtig zijn van een andere hengst, dan mag zij de jongeman op zn plaats gaan zetten :D

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:35

bij ons hebben we ook regelmatig dat de jaarlingen al hengstig zijn

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:36

Lotje was met een jaar (en 3 maanden) ook goed hengstig :j geen hengst in de buurt, alleen een paar andere merries.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:16

Mijn twee tinker jaarlingen zijn ook heel erg hengstig geweest, stond een hengst in de buurt en toen zijn ze allemaal uitgebroken. Lang verhaal kort, ik denk dat ze gedekt zijn door de hengst, dus nu wacht ik de volgende hengstigheid af en anders worden ze gespoten zodat ik zeker ben dat ze niet drachtig zijn. Want zodra ze hengstig zijn zijn ze ook vruchtbaar. Dus reken erop dat als je er een hengst bij zet dat ze dus gedekt gaan worden.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:19

Dan zag ik het dus toch goed ik was bij mijn jaarling in die met 3 andere in de wei staat.
En ik denk wat doet die jongste jaarling nou?
Ik nog eens kijken en toen dacht al he die is hengstig? nu al?
De geene die hengstig is is denk ik bijna of net aan een jaar.
Maar ik stond ook effe gek op te kijken.

(vooral toen mijn merrie besloot lesbisch te worden)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:35

pismerries zijn vaak nog al plakkerig met andere merries...

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:48

LecyTinker schreef:
Mijn twee tinker jaarlingen zijn ook heel erg hengstig geweest, stond een hengst in de buurt en toen zijn ze allemaal uitgebroken. Lang verhaal kort, ik denk dat ze gedekt zijn door de hengst, dus nu wacht ik de volgende hengstigheid af en anders worden ze gespoten zodat ik zeker ben dat ze niet drachtig zijn. Want zodra ze hengstig zijn zijn ze ook vruchtbaar. Dus reken erop dat als je er een hengst bij zet dat ze dus gedekt gaan worden.

Je moet ze wel laten spuiten voor dat ze normaal hengstig komen want anders heeft het geen effect meer. Dan moeten ze het vruchtje gaan afnijpen

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 19:54

LecyTinker schreef:
pismerries zijn vaak nog al plakkerig met andere merries...

mocht dit naar mij zijn dat is de mijne absoluut niet en het was ook meer bedoelt als grapje aangezien het mij opviel dat die andere hengstig was toen mijn merrie haar neus in het kruis van die andere liep te douwe.