[TI] De perfecte match voor Lady ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

De perfecte match voor Lady ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 00:01

Ik ben wel eens benieuwd welke hengst(en) jullie bij Lady vinden passen, en waarom.
Zelf heb ik er al wel een paar in gedachten, maar ik ben benieuwd wat jullie aandragen.
Als het financieel mogelijk is, en ik er met de eigenaar uit kan komen wil ik Lady volgend jaar laten dekken en dan het veulen overnemen.

Lady is 1m50 hoog en geregistreerd als Cob, als was ze een twijfel richting de Grai.
Haar afstamming is volledig onbekend, ze is als 2 jarige geïmporteerd uit Ierland.
Op haar zevende is ze stermerrie geworden op de keuring, en res. dagkampioen.

Lady's karakter is lief, werkwillig maar ook wel enigzins met een eigen willetje. Wanneer ze je kent doet ze echt alles voor je, maar vreemden zijn maar vreemden. Typisch voorbeeld is dat ze voor onbekenden weg loopt in het land, maar bij bekenden zo voor de neus staat. In Lady's woordenboek komt het begrip bang zijn niet voor. Lady is zelf heel duidelijk in grenzen aangeven, ze zal ver voor je gaan, maar genoeg is genoeg.

Hierop zijn Lady's bewegingen enigzins te zien (ff spoelen)

Afbeelding

Afbeelding

http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 110011.jpg

http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 080882.jpg

http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 100265.jpg

http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 0517-1.jpg

Hier zijn haar sokken zoals ze echt zijn, mooi vol en lang (en droog :Y) )
http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 0541-1.jpg

http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 110659.jpg

http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... os-9-1.jpg

http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... os-8-2.jpg

Lady heeft in 2008 en 2009 een veulen gehad van Garish vd Vrijheidshoeve.
De oudste kreeg een hoge tweede premie, de jongste een nette eerste premie.

http://i556.photobucket.com/albums/ss1/ ... 100153.jpg
Laatst bijgewerkt door Berdien op 08-05-10 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Max 2 foto's, de rest in link gezet

silas

Re: De perfecte match voor Lady ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:21

wat wil je zelf graag terug zien in het veulen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 18:28

Lady is 1m50, van mij mag het veulen wel 5 à 10 cm groter zijn, zonder dat het ten koste gaat van de toch wat zwaardere bouw en behang. Lady's gangenwerk is vrij ruim, dat zou ik graag behouden, net als de sterkte van het beenwerk. Dat het veulen bont moet zijn is bijna een vereiste, vosbont vind ik erg leuk maar hoeft niet persée. Al is er een kans dat Lady homozygoot voor (zwart)bont is. Ze is niet getest, maar Garish vd Vrijheidshoeve geeft veelal driekleur, en ook effen, veulen, en Lady heeft twee zwartbonte veulens van hem gegeven.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 18:57

Ik dacht dat Garish homozygoot was? Heb jij trouwens wel wat te zeggen over de hengstenkeuze, omdat ze niet van jou is? Of ben je gewoon benieuwd?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:02

Als ik me niet vergis heb ik ooit gelezen dat hij bij een niet-Tinker merrie een eenkleurige heeft gefokt.

Edit, dit is geschreven vorige zomer:
annelot schreef:
Garish is niet homozygoot, Jan Vos. eigenaar van garish, vertelde dat hij dit jaar het eerste effen veulen gegeven heeft bij een friese merrie.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 19:05

KootMiraDrum schreef:
Ik dacht dat Garish homozygoot was? Heb jij trouwens wel wat te zeggen over de hengstenkeuze, omdat ze niet van jou is? Of ben je gewoon benieuwd?

Ja, heb ik, aangezien als er gefokt gaat wordt het veulen voor mij is ;)
En ben sowieso wel benieuwd welke hengsten andere wel een mooie combi vinden met Lady.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:10

Ik vind dit een mooie zware rastypische merrie.
Persoonlijk zou ik voor een mooie korte en zware Cobhengst gaan met een fijn hoofdje..

Enneh, nog persoonlijker: ik vind haar op vrijwel alle foto's nogal schraal, onbespierd en uitgeblust ogen.. ik zou deze merrie graag eens in vol ornaat in een mooie groene weide zien staan ipv over een hindernis e.d springen.. volgens mij is ze dan helemaal een plaatje van een merrie maar dat is slechts mijn mening :o ..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 20:27

Mero schreef:
Ik vind dit een mooie zware rastypische merrie.
Persoonlijk zou ik voor een mooie korte en zware Cobhengst gaan met een fijn hoofdje..

Enneh, nog persoonlijker: ik vind haar op vrijwel alle foto's nogal schraal, onbespierd en uitgeblust ogen.. ik zou deze merrie graag eens in vol ornaat in een mooie groene weide zien staan ipv over een hindernis e.d springen.. volgens mij is ze dan helemaal een plaatje van een merrie maar dat is slechts mijn mening :o ..

Mee eens, en ik persoonlijk zou graag willen dat het groter fokken nu eens ophield.
Ik heb ook eens zo'n type merrie gehad. Ga niet groter want dan wordt het een rijpaard.
En dat is juist iets wat volgens een manifest niet graag gezien wordt.

Gewoon een goede compacte hengst zoeken, liefst met een 1ste premie en dan heb je een kampioens veulen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 20:33

Ik zou eigenlijk graag een naam horen van zo'n korte en zware Cobhengst.

Deze merrie heeft in 2008 en 2009 een veulen aan de voet gehad, is vanaf voorjaar 2008 tm september niet gereden of wat dan ook. Toen ik begin oktober kwam zag ze er zo uit:

Afbeelding

En inmiddels zijn we al op weg naar zo:

Afbeelding

We zijn er nog lang niet, ze is idd een klein beetje aan de schrale kant. Maar haar conditie is gelukkig al een stuk beter! Paard heeft de hele winter 24/7 buiten gestaan en staat nu buiten met uitsluitend hooi (en brokken). Als het aan mij had gelegen had ze ook al op het land gestaan, maarja, ik ben geen eigenaar. Helaas. (En dat springen, dat gebeurd eens in de maand zo ongeveer, voor de rest doen we uitsluitend buitenritjes over de heide en in het bos, zo nu en dan een keer een rondje voor de wagen, dus paard heeft niks te klagen).

Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar Drumshabo (Of Collin), dus dat wordt dan zeker geen rijpaardtype. Ik ben zelf ook nogal van de zware rastypische Tinker, maarja, ik ben zelf 1m77.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 21:49

Groter is niet persé meer rijpaard type.

Drumshambo en Collin zijn wel zeer uiteenlopende types, Lotte. Niets mis mee, maar wees je daar wel van bewust in je keuzes.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 21:57

Dat ben ik :j
Beide hebben ze voor en nadelen. Momenteel neig ik meer naar Drum, terwijl ik een tijd lang Collin heb gedacht.

Maare, ik heb hier eigenlijk nog niet echt namen gehoord. Ik kan het niet afdwingen, maar vind het wel jammer :Y)

Wat betreft haar lichamelijke conditie ed, dat weet ik zelf nog wel het beste, in het echt is het weer net even anders. Haar geestelijke conditie is iig een stuk beter, en als gevolg daarvan volgt het lichaam nu langzaam maar zeker ook, helemaal als ze van de zomer op het land komt zet dit wel door.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:06

om heel eerlijk te zijn, zou ik deze merrie nog niet dekken, als ze er een half jaar geleden nog zo schraal uit zag en nu nog steeds een behoorlijke achterstand heeft.. Ze zit in de lange haren, wat toch wel duidt op een mindere conditie. Beter wil niet zeggen goed.. Ik zou echt wachten tot ze weer in topconditie is, een veulentje vraagt erg veel van een merrie en ze zal best weer even terugvallen in conditie. Terugvallen zoals ze nu zou zijn, lijkt me niet bepaald wenselijk..

Als ze in betere conditie is, heb je ook een beter beeld van de merrie, waardoor je je hengstenkeuze beter kan bepalen..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:37

Beter wil zeker niet zeggen goed, goed is het nog lang niet, maar je moet ergens beginnen.

Het gaat om een dekking voor volgend seizoen, zoals al eerder vermeld. Ben blij dat ze dit jaar niet gedekt wordt/is!

Die haren, die foto is ook alweer een paar weken oud, en toen was het 's nachts nog rond het vriespunt dus ben blij dat ze nog wat haar had/heeft.

Ze is idd niet in topconditie, zoals al eerder gezegd. Maar komop, aan bouw en gangen zal niet zo heel veel veranderen, en ik vraag simpelweg welke hengsten jullie wel geschikt voor haar vinden. Wie weet heb ik het financieel nog niet rond volgend jaar en wachten we nog een jaartje, daar gaat het niet eens zozeer om.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:47

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:51

En nog wel een leukerd ook ja.
Nakomeling mag er zeker wezen, en de hengst ook.

Ik zie alleen wel gelijk een ruglijn die ik persoonlijk niet heel sterk vind, en die van Lady is dat ook niet, dus dat is wel jammer. Maar ga hem zeker eens verder uitdiepen! Weet je zo gauw of hij homozygoot is?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 22:53

Laatst bijgewerkt door moyra op 08-05-10 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 22:57

Bedankt! :)

_Lot schreef:
En nog wel een leukerd ook ja.
Nakomeling mag er zeker wezen, en de hengst ook.

Ik zie alleen wel gelijk een ruglijn die ik persoonlijk niet heel sterk vind, en die van Lady is dat ook niet, dus dat is wel jammer. Maar ga hem zeker eens verder uitdiepen! Weet je zo gauw of hij homozygoot is?

Eerste wat er staat dat hij juist een sterke rug heeft. Hmm, volgens mij mag ik eerst me kennis wel eens heel ver omhoog gaan halen :Y)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-10 23:08

moyra schreef:

Deze hengst is ook erug gaaf! Ik kende hem al wel van zien (foto's), maar heb er eigenlijk nooit aan gedacht die te matchen met Lady, maar op het eerste gezicht denk ik nu van zou best wat kunnen zijn.

Wat trouwens wel een verbeterpuntje aan Lady zou kunnen zijn is dat Lady vrij lang is, in de rug, maar ook in het totaal.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:57

Ik ben absoluut geen fokker, maar als ik zou moeten kiezen door wie ze gedekt wordt, zou ik gaan voor Pablo, Collin of Chandler (v. Collin).
Waarbij die laatste mijn favoriet zou zijn. Is namelijk wat groter dan zijn vader en ik vind hem nog aansprekender dan zijn vader. Nu al, en dat terwijl hij nog vrij jong is en nog lang niet klaar is met ontwikkelen.

Als je twijfelt tussen Drumshambo en Collin zou ik zeker voor Collin gaan, vooral vanwege het hoofd, hals en de rug. Want dat vind ik toch wel de grootste verbeterpunten aan de merrie. En ik vind Collin met zijn kleine hoofd, korte rug, hoge croup en stevige hals gewoon sterker dan Drumshambo die ik toch een wat langere, vlakke rug vind hebben met een matige croup en een vrij groot hoofd.
Verder vind ik dat de nakomelingen van Collin die ik gezien heb, de rug en croup van hem mee krijgen ook al is de merrie hier minder sterk in.

Maar vergeet Chandler niet, die vind ik minstens net zo sterk op de genoemde punten als zijn vader. Van Chandler zijn niet echt goede representatieve foto's te vinden vind ik, dus een bezoekje brengen om het in het echt te bewonderen zou ik zeker aanraden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:05

Leuk he, de verschillen tussen Grai en Vanner ;)
Ik zou voor deze merrie voor een Cob hengst gaan.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 10-05-10 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:13

Chandler en Collin zijn dan zelfs ook nog Grai's, Naat...
Dan spreek je al snel over mooie ronde (geen hoge!) croupe's en fijne hoofdjes...
Tinkers als Drum zijn robuust en hebben hun schoonheid op andere vlakken liggen ;-)
Deze merrie is mooi zwaar en heeft prima raskenmerken. Ze heeft verbeterpunten maar mijns inziens moet je die niet gaan verbeteren door met luxe Tinkers te kruisen.

Cecille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:43

Ik vind bij deze merrie ook wel passen ondanks dat ze wat kleiner zijn

Forrest, Maestro (is weer groter), The Welsh Tornado, Jonny Black leg

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:49

Bedankt voor alle reacties :)
Collins nakomelingen spreken mijzelf ook erg aan, ben groot fan van hem :j
Alleen staat hij niet echt om de hoek, maargoed, eigenlijk moet dat geen belemmering zijn.

Welsh Tornado en Forrest heb ik idd ook vaker te horen gekregen over Pb, die ga ik nog verder uitzoeken :j

En ook Chandler ga ik zeker ff nazoeken, meer dan een naam weet ik verder eigenlijk niet van deze hengst...

Edit: Nadeel van Collin is wel dat hij niet homozygoot bont is. Van Lady weet ik het niet, hoewel er best een kans bestaat dat zij het wel is :)

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:10

Je kunt laten testen of ze homozygoot is :)* Via de DNA databank vallen de kosten best mee!

Ik vind Lady een mooie cobmerrie en zou ook gaan voor een cobhengst om niet aan zwaarte bij het veulen in te leveren.
Er zijn al aardig wat namen genoemd. Je zou ook eens kunnen kijken naar Rob Roy of Meadows Denver. Die zijn beide dan wel niet homozygoot, maar rastype, bouw en gangen komen voor nog altijd voor het kleurtje wat er uitrolt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:22

Ik zit een beetje rond te kijken nu, en moet zeggen dat Chakotay ook wel een zeer geschikte cob lijkt te zijn.