[TI] gedrag van de drachtige tinkers van 2010

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kick1972

gedrag van de drachtige tinkers van 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 00:25

Mijn drachtige Tinker is nu 7 maanden drachtig en heeft nu al geen zin meer om rijden. We rijden nu maar zonder zadel staprondjes want het zadel past ook niet meer zo goed en aansingelen wil ze niets meer van weten.

Andere paarden in haar buurt vind ze 10 x niks en ze is flink sacho :(

Hoe zijn jullie drachtige tinkies is het gedrag nu???? En zijn ze ook al zo dik?? Loesje waggelt namelijk al en je kunt het veulen zien bewegen.

groetjes van kick

tengeltje11

Re: gedrag van de drachtige tinkers van 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:59

hier varieerd het enorm.

er lopen er hier 4 rond die ook een maand of 7-8 zijn en nog 2 die een maand of 4-5 zijn.

bij die die 7-8 maand ver zijn,zijn er 2 die al bijna op ontploffen staan....ongelooflijk bijna(ergens heb ik zoiets van 'wie weet zitten er wel tweelingen in!want zo erg is het!)
de andere is 'normaal' om zo ver te zijn en van de 4de zou je in de verste verte niet gokken dat ze drachtig is(en ze is een goeie week terug nog gecontroleerd,dus ze is echt drachtig)

qua gedrag...de een is super aanhankelijk,2 doen normaal en de 4de is een mokkige tante geworden die niet al te veel meer moet hebben(laat zich bv niet pakken,moet niets meer weten van borstelen,...)

rijden met hun doen we niet meer,in de winter rijden we hier toch minder,en dan wel met paardjes die of niet drachtig zijn,of nog maar 4 maand zijn.

de beide dames die 4 maand zijn,daar merk je nog niets aan

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:22

Kayleigh haar hormoontjes spelen echt, ze is heel dominant, en het eerste kwartiertje/half uurtje met rijden is het een rodeo paard :D

Jill merken we nog niks bij, die is nog niet ingereden, maar ook in de omgang is er niks aan haar te merken

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:29

hey mijn tinker is ook ong. 7 maand drachtig. ze is over het algemeen nog gewoon het zelfde gebleven. alleen rijden doen we niet meer want ze vond het aansingelen vond ze niet leuk end dan deed ze de oren in de nek. ben nu begonnen met vrijheids dressuur dat vind ze nog wel super.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 12:05

Ik ben blij om te lezen dat onze Loesje niet de enige is die niet meer wil rijden met zadel. Onze waggelende stinkies zijn dus gewoon lekker zwanger en nemen het ervan???

Ik had me voorgenomen om haar toch een beetje fit te houden tot de bevalling omdat de bevalling dan makkelijker zou gaan maar ja.... als mevrouw niet meer wil en er al behoorlijk last van heeft dan word het toch rustig staprondjes maken of als een hondje aan het lijntje uitlaten :D

Dat de tinkies al zo dik zijn ligt dus waarschijnlijk aan het ras????

Fijn om jullie ervaringen te lezen, bedankt!!!

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 12:45

Tot een paar weken terug heb ik nog gereden op Ruby.
Ik heb geen goede vergelijking met het jaar daarvoor want toen was het gewoon een takkeknol om op te rijden, afgelopen zomer is ze naar school geweest en als een ander paard terug gekomen.
De laatste ritjes die ik gemaakt heb waren met lange teugel en bijna sjokkend.......zo niet Ruby!(maar zóóó prettig voor mij :D )
Nu al een paar weken rotweer of sneeuw.
Weet niet of ik er voor de geboorte nog echt op ga zitten, 5 mei wordt het veulen verwacht. En dat terwijl ik ook van plan was om voor enige conditie te zorgen. Maar ach, ze lopen 24/7 buiten dus zorgen zelf ook nog voor beweging.
Qua gedrag is ze nu wel wat rustiger, nog steeds dominant maar wel op mindere manier.
Aan d'r buik zitten vindt ze niet meer zo fijn.
Ik zie het dus allemaal wel, kijk wel hoe het gaat lopen. :+

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:05

Ik heb met loesje wel vanaf het begin geoefend dat ik aan haar tiet mag komen..... dit heb ik gedaan voor het geval het nodig is na de bevalling zodat ze gewend is dat ik er aan kom. Dit mag ik nog steeds doen maar aan haar buik verder komen vind ze ook niet echt fijn, de oren gaan dan in de nek.

Er hoeft maar een ander paard in de buurt te lopen en het lijkt wel alsof ze elk moment kan uithalen, echt een zwangere bitch hoor!!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 13:42

die van mij loopt nog rustig haar rondjes we gaan dan wel niet hard maar ze moet van mij wel altijd een stuk draven en zelf galopperen. Maar dit komt omdat ze op de terugweg wel altijd heel hard wil.

Kwa gedrag is ze niet zo veel veranderd van kroelen en poetsen is ze nooit fan geweest maar ze moet het maar toestaan.

Met het aan de buik zitten nooit problemen mee gehad had ze dat wel dan kon ze de pot op het moet maar even (was jaren geleden nu weet ze dat als ze het toestaat het zo voorbij is) vooral voor controle op wondjes ect. aan de uier zitten is niks erg aan volgens haar je moet ze toch schoonmaken vooral het prutje wat er tussen zit.

Ze is nu ongeveer 7 maanden op weg en is een veel ste dikke dame voor mijn gevoel. Dadelijk ongeveer een maand voor de bevalling als het weer weer beter wordt gaan we samen hartlopen voor de conditie vindt zij geweldg en is ook nog goed voor mijn eigen conditie.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 13:44

samen hardlopen, goed idee!! Zou voor mij straks in het voorjaar ook goed zijn...... er moeten namelijk wat kilootjes af hihihihi

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:48

Qannick is nu 7 en halve maand drachtig, ze is nog redelijk slank, is ze altijd, word pas aan het eind mega.
Rijden en zadel geen probleem, wel heeft ze zo nu en dan veel gerommel in dr buik en heeft ze ook soms last vh druk bewegende veulen.
Zoals altijd is ze lekker sjaggo naar pleegkind en andere paarden.

hier ff picca van gister:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-WFNGBVSQ.jpg

Qannick is trouwens een halfzus van jouw toekomstige veulen, wat de kleine in haar buik een half neefje/nichtje maakt :D

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 17:09

ohhhh wat grappig!!! Qannick is wel heeeeel erg mooi hoor!!!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 17:39

Hee leuk, ik heb ook een merrie drachtig van Ryon O'Malley (mijn merrie Bonita > zie profiel. ze is 9 juni 2010 uitgerekend).
Ik rijd sowieso eigenlijk niet meer, maar zij is wel iets chagrijniger geworden ;)

En daarnaast heb ik sinds november een merrie erbij (ook drachtig), uit een kudde uit Engeland geimporteerd,
is ook wel een merrie die haar mannetje staat, maar omdat ik haar drachtig gekocht heb weet ik niet wat haar ' normale' gedrag is

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 10:40

Ik had een aantal jaren geleden dit topic aangemaakt.
Kwamen hele leuke reacties op.

[TI] Wat beweegt meer in de merrie, een merrie of hengst veulen?

Gisteren zijn mijn twee drachtige merries voor de tweede maal opgevoeld.
De eerste keer opvoelen was van de zomer bij ongeveer drie maand dracht.
Helaas is voor de tweede keer één merrie weer leeg. (Cochise X Marleen)

Hier op stal wisten we het eigenlijk al dat de merrie haar veulentje kwijt was.

De andere merrie is nog steeds drachtig. (Victorio X Kristel-Kelly "GC")
Tijdens het opvoelen zei mijn veeartse: "ik voel het neusje naar mijn hand toekomen".
Dus ik zeg gelijk: "ze bijt toch niet ? "
Het antwoord was, natuurlijk: "nee"
Want een Victorio kind bijt niet.

Ik kijk tijdens het opvoelen altijd naar het gezicht van mijn veeartse.
En voordat ze wat zegt weet ik al of de merrie drachtig is of niet.
Ook een vrouwelijke DA laat aan haar gedrag zien of een merrie drachtig is.

Kristel staat weer als een dikke koe te chagerijnen van de dracht.
Dus het wordt weer een merrie veulen.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 10:41

oehhhh leuk leuk leuk al die nakomelingen van Ryon O'Malley :9

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-09 11:04

Hoi Ariebren,

heb het allemaal gelezen, leuk hoor!!! kunnen we nu weer mee doorgaan ;)

Loesje heeft nu ronde buik, begin erg lief en nu sachie en de beeb is rustig dus ik hoop op een merrie :D

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:41

Bonny is uitgerekend op 18/04/2010
Ze is in tegenstelling met vorig jaar nog heel erg actief en word nog gewoon een paar keer in de week gereden.
Vorig jaar rond deze tijd was ze al niet meer te rijden omdat ze zo'n enorme buik had en het aansingelen absoluut niet prettig vond.
Haar hum was iets minder, maar dat begint nu al weer wat beter te gaan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:04

Hier momenteel ook een flink sjaggo merrie..... geen zin om te lopen, geen zin om te knuffelen, geen zin in gezelschap, geen zin om te eten? (op brok na, die laat ze echt niet aan zich voorbij gaan haha)

Dacht eerst dat er een hengstje in zou zitten, maar twijfel nu wel weer.....

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 20:14

Hier zijn beide dames nogal chagrijnig, dus ik weer op 2 hengsten.. dat is vaste prik hier. hoewel ik stiekem hoop dat we dit keer ons 1e gezonde merrieveulen mogen verwelkomen in 5 jaar tijd!

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 21:48

Dus jij denkt dat als de drachtige merrie chagrijnig is dat het een hengstje word????? Wie deelt deze mening???? ben errug nieuwsschierig!!!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 23:57

Ik deel deze mening niet.
Vorig jaar was Bonny helemaal niet chagrijnig en toen heeft ze een hengstje gekregen.
Nu is ze niet zo lekker in haar hum geweest, maar dat kan ook komen door het afspenen van haar veulen dat is pas heel laat weg gegaan.
Het maakt mij trouwens helemaal niet uit wat het word zolang het maar gezond is.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:57

ik deel hem wel, 1x qannick sjaggo, werd een hengstje, 2ex niet sjaggo werd een merrie en nu is ze weer sjaggo......

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:43

word wel spannend wat het allemaal gaat worden!! Heel leuk om dit zo te delen!!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 17:50

Mijn merrie was vorig jaar superlief en aanhankelijk (meer dan niet drachtig zijnde)... werd een merrieveulen!! ;-)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 18:12

Bij mij is ze het allebij, sjaggo, maar wel lief, aanhankelijk en wil graag geborsteld worden.
Vorig jaar knapte ze juist op nadat ze gedekt was, beter in haar hum wou alleen de laatste maanden niet echt meer bereden worden door haar giga buik.

Kytha schreef:
Hier zijn beide dames nogal chagrijnig, dus ik weer op 2 hengsten.. dat is vaste prik hier. hoewel ik stiekem hoop dat we dit keer ons 1e gezonde merrieveulen mogen verwelkomen in 5 jaar tijd!

Gezond zijn is het belangrijkste, maar na zo veel hengsten zou ik ook stiekum wel hopen op een merrie. ;)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 20:06

Ow absoluut! Met gezonde hengstjes ben k dolgelukkig. maar een gezond merrietje zou ook wel heel speciaal zijn..