[TI] Het beste Sinterklaas cadeau ooit! Maar die mok..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Simbaa

Het beste Sinterklaas cadeau ooit! Maar die mok..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 00:39

Jullie raden het al, Sinterklaas heeft voor mij en mijn zusjes een heel bijzonder cadeau,
namelijk een Tinker!
Deze is van zijn derde tot zijn zevende van mijn oma geweest. Helaas is hij iets te sterk voor haar
en heeft ze besloten hem aan ons te geven.
Heel leuk en ik ben dan ook ontzettend blij!

Maar nu heeft dit paardje, net als vele tinkers, ontzettend last van mok.
Wat doen jullie hier tegen?
Waarschijnlijk gaan we (heel zonde), zijn sokken er af scheren, maar wat dan?
Welke antimok zalf? En hoe lang duurt het voor dat de sokken weer aangegroeid zijn?

Wat doen jullie verder om dit te voorkomen?
Bedankt alvast! :D

21deees

Re: Het beste Sinterklaas cadeau ooit! Maar die mok..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:48

Wij hebben dit met een fries ook gehad.. het was echt zonde om zijn sokken eraf te scheren.. dit heb ik dan ook met veel pijn gedaan.. Welke zalf wij hierna gebruikt hebben weet ik niet maar houd vooral de voeten goed schoon.. spuit ze dus goed af na het rijden en was ook met betadine.. droog ze hierna goed af want door de vocht zal de mok niet verdwijnen..

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:51

Hoi,

Allereerst, wat een super sinterklaascadeau! :D

Probeer eens Mok cure tabletten van VSM, heb bij heel veel paarden de mok ervan weg zien gaan. (ook tinkers.)
Daarbij hou het zo droog mogelijk, koffie erop smeren schijnt ook te werken.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 01:25

Ik ken eerlijk gezegd niet zo heel veel tinkers die last hebben van mok. Wel van mijt of rasp. Ik zou eerst aan de dierenarts vragen wat het precies is (als dat niet al gedaan is natuurlijk) en die kan je dan ook helpen met de behandeling als het goed is.

Echte mok komt vaak van binnen, dus dan kun je zijn voer eens goed onder de loep nemen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:48

Fleur_V schreef:
Jullie raden het al, Sinterklaas heeft voor mij en mijn zusjes een heel bijzonder cadeau,
namelijk een Tinker!
Deze is van zijn derde tot zijn zevende van mijn oma geweest. Helaas is hij iets te sterk voor haar
en heeft ze besloten hem aan ons te geven.
Heel leuk en ik ben dan ook ontzettend blij!

Maar nu heeft dit paardje, net als vele tinkers, ontzettend last van mok.
Wat doen jullie hier tegen?
Waarschijnlijk gaan we (heel zonde), zijn sokken er af scheren, maar wat dan?
Welke antimok zalf? En hoe lang duurt het voor dat de sokken weer aangegroeid zijn?

Wat doen jullie verder om dit te voorkomen?
Bedankt alvast! :D

waar heeft hij de mok zitten?
want gil heeft ook wel eens last van mok(droge)
maar dan alleen in de kootholtes,
dus ik zorg altijd dat de kootholte helemaal kaal zijn...
zodat je makkelijk het zalf er op kunt smeren en zodat de kootholtes sneller droog zijn als zijn sokjes nat zijn geworden(dat is wel vaak een oorzaak van mok)

dus als jou/jullie tinker alleen mok heeft in de kootholtes,
kun je ook overwegen alleen dat weg te scheren...
de rest van de sokken vallen daar gewoon overheen dus valt het ook niet zo op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 09:50

Ik heb hele goede ervaringen met sudocreme, maar heb dan ook geen tinker met sokken. Ik zou zeggen: sokken eraf, en probeer het met sudocreme. Als dat niet werkt, haal mokwater bij de DA, eventueel in combinatie met een orale antibioticakuur. Zorg dat je paard binnen staat, en hou de plekken schoon en droog.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:24

Je moet wel uitkijken met scheren in de kootholtes! Doordat de haartjes weer gaan groeien wordt de huid opnieuw geïrriteerd en kunnen nieuwe wondjes ontstaan.

Voeding blijkt bij die van mij heel veel invloed te hebben: als hij teveel wortels, brood of appels krijgt dan krijgt hij wat mokplekjes. (dat is teveel suiker). Verder zo min mogelijk eiwitten. Hij krijgt dus muesli met een laag suikergehalte en heel weinig en verder heel veel hooi.
Overigens moet je de sokken zoveel mogelijk met rust laten: ik borstel alleen af en toe de bovenste haren, maar daaronder eigenlijk niet.
Hij heeft eigenlijk nooit meer mok, hoewel hij elke dag, ook in de modder gewoon op de wei staat. De haren hebben namelijk juist ook een beschermende werking.

En als hij een plekje heeft heb ik ook hele goede ervaring met sudocreme of zinkzalf.

Succes!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:37

die haren beschermen juist tegen mok.. beter is om ze even te knippen.. en wel wát te laten zitten.

Wassen emt betadine..
afdrogen.
en als de wondjes nog dicht zijn, dus echt dicht.
Flinke klodder tandpasta pakken en smeren maar..

Arabiertje hier was er met 3 dagen vanaf. :) uiteraard wel weer uitwassen de volgende dag, schoonmaken, betadineshampoo erover, en afdrogen en weer insmeren.

Sommige zullen mij nu voor gek verklaren... maarja.. het werkt hier wel :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:41

dat zal wel prikken als een gek met die tandpasta :(:)

tinker die ik reed had ook veel last van mok, totdat we haar voer gingen veranderen, daar is het enorm van opgeknapt.

maar een onwijs leuk Sinta kado!!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:50

ik heb juist hele goede ervaringen met het scheren...
Dat tandpasta,
ik verklaar je niet voor gek hoor:D
dat helpt idd geweldig...
wat ook helpt,
is de plekken wassen met betadine shampoo of scrub,
laten drogen,
en vervolgens insmeren met dutaminpoeder(wel duur!)
paard bij mij op mijn werk kwam er maar neit van af,
vervolgens na alle zalfjes middeltjes en zalfs jodiumverband hebben we dit maar gedaan,
nou na 4 dagen was het weg...
gewoon elke dag herhalen, en na 2 dagen kun je de korstjes er met een harde borstel en batadinescrub van af wassen!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:00

Wat een geweldig Sint kado!! Gefeliciteerd!

Ik mis wel wat informatie. Je zegt dat hij het altijd al heeft. Dus hoe ziet het eruit (nat, droog, kleine of grote plekken, waar zit het) en hoe is het tot nu toe behandeld???

Mijn tinker is er gevoelig voor, gelukkig gaat het de laatste tijd erg goed, ondanks dat ook hij moddervoeten heeft. Modder en nattigheid hoeven dus geen probleem te zijn, de sokken geven ook bescherming aan de huid. Belangrijker is dat er geen mest/urine op de huid komt.
Ik kom zo min mogelijk aan de sokken. Ik kam ze niet, droog ze niet (een handdoek kan ook ruwheid van de huid veroorzaken) en ik scheer/knip niks weg. Ik voel alleen tussen de sokken of ik plekjes voel. Zoja, dan masseer ik het korstje zoveel mogelijk los met betadine en doe er daarna beetje mokzalf op. Plekje geneest bij mij zo het snelste. Als ik het korstje laat zitten, duurt het langer. Maar ook dat zal per paard verschillen.

Zoals je leest is er geen vast recept voor de behandeling van mok. Er zit heel veel verschil in mok en je zal zelf moeten proberen wat voor jullie paard gaat werken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:02

D_Travis schreef:
dat zal wel prikken als een gek met die tandpasta :(:)

Is lezen nou werkelijk zo moeilijk?
Tuurlijk moet je die tandpasta alleen gebruiken als het korsten zijn! NIET als het open is..
ja dán prikt het ......

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:06

dat had ik wel gelezen, maar mijn ervaring is als ze veel lopen of rennen, dat het wel weer "open" kan breken, de korsten zeg maar.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:08

D_Travis schreef:
dat had ik wel gelezen, maar mijn ervaring is als ze veel lopen of rennen, dat het wel weer "open" kan breken, de korsten zeg maar.

Die korsten braken hier niet meer open :)
Heb ook geen reactie gezien bij het paard...
Ennuh, paarden kunnen wel wat hebben :)
Er aan gaan plukken en trekken is pijnlijker...

het is gewoon een handige manier :)
alleen je moet gewoon goed uitkijken, aangezien tandpasta hard en droog word. Dus wel weer goed schoonmaken na een dag.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:16

Heb je weleens aan zinkzwavelpasta (van de Groene Os) gedacht? Ik heb dit altijd in mijn kast staan omdat het voor vele klachten goed is. Dit heb ik voor je van internet gehaald:

Deze zink-zwavel pasta bevat tevens celzouten voor een goede celstofwisseling van de huid, tea tree voor het remmen van infecties, vitamine E voor de stabilisatie van de celmembranen en de bescherming van de gezonde huid. De pasta heeft een onaangename geur en kan vlekken geven. Hierdoor is de pasta minder geschikt voor gebruik bij kleine huisdieren.

Eigenschappen:

Zink bevordert de wondgenezing.
Zwavel is van belang bij het bestrijden van infecties en maakt deel uit van de weefsel herstellende aminozuren.
Zilver werkt tegen vele soorten bacteriën, schimmels en virussen. Tevens helpt zilver het weefsel zich beter te herstellen.
Grafiet helpt de droge huid zich te herstellen en wordt veel ingezet bij mok.
Vitamine E helpt bij het vasthouden van de zwavelgebonden aminozuren, stabiliseert de celmembranen en heeft een ontstekingsremmende werking.
Cade olie wordt ingezet tegen huid en haar problemen, maar vooral tegen parasitaire infecties.
Thee boomolie (tea Tree) wordt vooral gebruikt bij ontstekingen.
Blauwe kamille wordt vooral ingezet bij ontstekingen van de huid. (ook preventief), wonden, schimmelinfecties, bacteriële infecties, jeuk en insectenbeten.
De celzouten (speciale voedingstoffen voor huid en haar) zorgen o.a. voor een goede celstofwisseling van de huid en ondersteunen daardoor het herstel van huid en haar.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 11:31

Bedankt voor de reacties allemaal!

Jordy_ schreef:
Hoi,

Allereerst, wat een super sinterklaascadeau! :D

Probeer eens Mok cure tabletten van VSM, heb bij heel veel paarden de mok ervan weg zien gaan. (ook tinkers.)
Daarbij hou het zo droog mogelijk, koffie erop smeren schijnt ook te werken.

Ja echt een top cadeau! Maar waar kan ik die tabletten halen? Zijn die alleen via de dierenarts te krijgen?
En bedoel je met koffie, koffie"poeder" of al opgelost?

Nuage schreef:
Ik ken eerlijk gezegd niet zo heel veel tinkers die last hebben van mok. Wel van mijt of rasp. Ik zou eerst aan de dierenarts vragen wat het precies is (als dat niet al gedaan is natuurlijk) en die kan je dan ook helpen met de behandeling als het goed is.

Echte mok komt vaak van binnen, dus dan kun je zijn voer eens goed onder de loep nemen.

Hij heeft altijd veel op de wei gestaan met veel gras. Hij is eigenlijk ook iets te dik.
Nu gaat hij per 2x per dag kuilgras krijgen en ook 2x per dag een kwart subli basisbrok.
Is hier iets verkeerds aan?
Verder komt hij bij ons helaas niet meer op het gras.

M_D_H schreef:
waar heeft hij de mok zitten?
want gil heeft ook wel eens last van mok(droge)
maar dan alleen in de kootholtes,
dus ik zorg altijd dat de kootholte helemaal kaal zijn...
zodat je makkelijk het zalf er op kunt smeren en zodat de kootholtes sneller droog zijn als zijn sokjes nat zijn geworden(dat is wel vaak een oorzaak van mok)

dus als jou/jullie tinker alleen mok heeft in de kootholtes,
kun je ook overwegen alleen dat weg te scheren...
de rest van de sokken vallen daar gewoon overheen dus valt het ook niet zo op.

Helaas heeft hij vooral last van hoge mok. In de kootholtes heeft hij eigenlijk niets.

Cassidy schreef:
Ik heb hele goede ervaringen met sudocreme, maar heb dan ook geen tinker met sokken. Ik zou zeggen: sokken eraf, en probeer het met sudocreme. Als dat niet werkt, haal mokwater bij de DA, eventueel in combinatie met een orale antibioticakuur. Zorg dat je paard binnen staat, en hou de plekken schoon en droog.

Dankjewel. We wilden hem nu als het droog is buiten zetten op het beton, dus geen modder ed. Zou dit wel nog kunnen?

Carlien1 schreef:
Je moet wel uitkijken met scheren in de kootholtes! Doordat de haartjes weer gaan groeien wordt de huid opnieuw geïrriteerd en kunnen nieuwe wondjes ontstaan.

Voeding blijkt bij die van mij heel veel invloed te hebben: als hij teveel wortels, brood of appels krijgt dan krijgt hij wat mokplekjes. (dat is teveel suiker). Verder zo min mogelijk eiwitten. Hij krijgt dus muesli met een laag suikergehalte en heel weinig en verder heel veel hooi.
Overigens moet je de sokken zoveel mogelijk met rust laten: ik borstel alleen af en toe de bovenste haren, maar daaronder eigenlijk niet.
Hij heeft eigenlijk nooit meer mok, hoewel hij elke dag, ook in de modder gewoon op de wei staat. De haren hebben namelijk juist ook een beschermende werking.

En als hij een plekje heeft heb ik ook hele goede ervaring met sudocreme of zinkzalf.

Succes!

Hij heeft altijd veel op de wei gestaan met veel gras. Hij is eigenlijk ook iets te dik.
Nu gaat hij per 2x per dag kuilgras krijgen en ook 2x per dag een kwart subli basisbrok.
Is hier iets verkeerds aan?
Verder komt hij bij ons helaas niet meer op het gras.

Jolliegirl schreef:
die haren beschermen juist tegen mok.. beter is om ze even te knippen.. en wel wát te laten zitten.

Wassen emt betadine..
afdrogen.
en als de wondjes nog dicht zijn, dus echt dicht.
Flinke klodder tandpasta pakken en smeren maar..

Arabiertje hier was er met 3 dagen vanaf. :) uiteraard wel weer uitwassen de volgende dag, schoonmaken, betadineshampoo erover, en afdrogen en weer insmeren.

Sommige zullen mij nu voor gek verklaren... maarja.. het werkt hier wel :)

Dat is een handige oplossing! Haha. Ik verklaar je absoluut niet voor gek hoor, smeerde ik vroeger ook op puistjes op mijn gezicht :P

M_D_H schreef:
ik heb juist hele goede ervaringen met het scheren...
Dat tandpasta,
ik verklaar je niet voor gek hoor:D
dat helpt idd geweldig...
wat ook helpt,
is de plekken wassen met betadine shampoo of scrub,
laten drogen,
en vervolgens insmeren met dutaminpoeder(wel duur!)
paard bij mij op mijn werk kwam er maar neit van af,
vervolgens na alle zalfjes middeltjes en zalfs jodiumverband hebben we dit maar gedaan,
nou na 4 dagen was het weg...
gewoon elke dag herhalen, en na 2 dagen kun je de korstjes er met een harde borstel en batadinescrub van af wassen!

Dutaminpoeder? Nooit van gehoord, maar het proberen waard zo te horen! Waar kan je dat halen?

Echt bedankt allemaal!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 11:32

Diaantjev schreef:
Heb je weleens aan zinkzwavelpasta (van de Groene Os) gedacht? Ik heb dit altijd in mijn kast staan omdat het voor vele klachten goed is. Dit heb ik voor je van internet gehaald:

Deze zink-zwavel pasta bevat tevens celzouten voor een goede celstofwisseling van de huid, tea tree voor het remmen van infecties, vitamine E voor de stabilisatie van de celmembranen en de bescherming van de gezonde huid. De pasta heeft een onaangename geur en kan vlekken geven. Hierdoor is de pasta minder geschikt voor gebruik bij kleine huisdieren.

Eigenschappen:

Zink bevordert de wondgenezing.
Zwavel is van belang bij het bestrijden van infecties en maakt deel uit van de weefsel herstellende aminozuren.
Zilver werkt tegen vele soorten bacteriën, schimmels en virussen. Tevens helpt zilver het weefsel zich beter te herstellen.
Grafiet helpt de droge huid zich te herstellen en wordt veel ingezet bij mok.
Vitamine E helpt bij het vasthouden van de zwavelgebonden aminozuren, stabiliseert de celmembranen en heeft een ontstekingsremmende werking.
Cade olie wordt ingezet tegen huid en haar problemen, maar vooral tegen parasitaire infecties.
Thee boomolie (tea Tree) wordt vooral gebruikt bij ontstekingen.
Blauwe kamille wordt vooral ingezet bij ontstekingen van de huid. (ook preventief), wonden, schimmelinfecties, bacteriële infecties, jeuk en insectenbeten.
De celzouten (speciale voedingstoffen voor huid en haar) zorgen o.a. voor een goede celstofwisseling van de huid en ondersteunen daardoor het herstel van huid en haar.

Thx! Ga hier zeker naar kijken!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 11:49

Citaat:
Dutaminpoeder? Nooit van gehoord, maar het proberen waard zo te horen! Waar kan je dat halen?

Drogisterij...
of Apotheek...
gewoon bij de balie vragen:D

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:04

Die tabletten kun je bestellen op de paardendrogist, even googlen en je hebt het zo gevonden. Werkt echt perfect, is op homeopathische basis.

En ik bedoel koffie-poeder idd :j

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:03

hoge mok? knieholtes? rasp :j wassen met zachte tea tree soap en niet al te veel willen smeren. je voer goed nalopen, want daar ligt ook vaak een oorzaak. wees blij dat het niet meer is en heus maak je er niet te druk om. :)

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:21

niets gaan smeren eers maar proberen het schoon en droog te houden
werkt dat niet droog zetters

werkt dat niet tja het mag niet meer maar sebacil

je kan gaan scheren (licht er een beetje aan hoe ernstig het is) dan kun je het wel makelijker behandelen
zorg er wel voor dat je dan daar wel goed borsteld ed zodat als het weer aan groeit niet gaat irriteren

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 21:53

Jemig, wat een geweldig sinterklaarscadeau!!! :#
Die mok kan echt heel hardnekkig zijn. En er zijn zoveel middeltjes tegen! Wat goed helpt bij de één hoeft weer niet te helpen bij de ander zucht
Mokzalf van Rapide werkte heel erg goed bij Janus. Alleen bleek te mok steeds terug te komen.
Uiteindelijk via dierenarts volgende advies gekregen.
4 weken: 1x per week benen in de een emmer sebacil-oplossing (ik was zelf ook meteen "gereinigd" want benen in een emmer kende meneer nog niet haha... %)
Dit heeft heel goed geholpen dus ik denk dat mijten de oorzaak van de mok waren.

Veel succes ermee, en heel veel plezier met jullie PRACHTIGE CADEAU!!!

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:12

Die van jou heeft dan idd last van Rasp.
Wat je al aan je voer zou kunnen veranderen is je basisbrok vervangen door een brok of muesli met minder suikers....kuil vervangen door een goede kwaliteit hooi.

Kuil gaan die van mij allemaal aan de dunne van,
dus ik voer nu eiffelhooi met kruiden, vinden ze heerlijk.
qua krachtvoer krijgen ze een klein beetje ponybrok en Muesli zonder van subli, is zonder havers en melasse en de plekjes zijn nagenoeg verdwenen!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:43

Sjee....dan heb je vast een hele grote schoenmaat hihi

maarre...dat mokgedoe. Ellende...... Ik heb vanalles gedaan. Pilletjes, smeerseltjes etc etc. Maar als zijn weerstand naar beneden ging kwam het gewoon weer terug.

Nu staat hij op de wei, en krijgt geen basisbrok meer. En nu verdwijnt de mok! Dus het heeft toch wel met voeding te maken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:12

Ik zal de brok vervangen door muesli zonder te veel suikers.
Het kuilgras vervangen zal helaas echt niet gaan,
aangezien wij op stal geen hooi op kunnen slaan, door ruimte gebrek.