Ik dacht nog, als er maar niets mis is.
En we lopen richting zijn stal, ik kijk langs de bomen door, en daar lag meneer, plat op de grond. Ik schrok me dood! Hij ligt nóóit plat. Ik zag zijn been eventjes bewegen, pfoew, dat was een enorme opluchting

"MYSTIC!!" Ik rende naar hem toe, en heel rustig tilt hij zijn hoofd op en kruipt overeind. Ik heb hem meteen een dikke knuffel gegeven en hoopte dat hij gewoon lag te slapen. Maar na twee pasjes ging hij weer liggen..
Direct zijn halster om gedaan en gaan lopen, maar hij had er echt geen zin in. Een paar pasjes laten draven, maar dat lukte hem echt niet, en na een dik half uur wilde hij nog steeds gaan liggen.
Toen hebben we de dokter gebeld, en toen hij aankwam was mijn ma ook al gearriveerd. De dokter heeft even naar zijn hart en darmen geluisterd, dat was allemaal in orde. Volgens hem kwam het door verkeerd voer, er waren schijnbaar meer paarden met koliek doordat er op het moment zoveel fructaan in het gras zat. Ik vond het al vreemd, want we hebben bijna geen gras op de wei. Maargoed, Mystic kreeg twee spuitjes; eentje met pijnstiller en eentje tegen de krampen.
We hebben nog een paar rondjes met hem gelopen en toen wilde meneer ineens weer eten. Hij mocht een klein handje hooi hebben, meer niet, en de volgende ochtend pas weer brokken en hooi. Het zag er goed uit, we zijn nog zeker een half uur daar geweest, hij stond rechtop wat te slapen.. Dus toen besloten we naar huis te gaan om iets te eten (het was inmiddels al half 9 's avonds) en daarna weer even te gaan kijken.
Rond half 10 gingen we terug, en daar lag hij weer op de grond. Weer met hem gaan wandelen en ondertussen weer de dokter gebeld. Die heeft toen weer geluisterd, maar nu waren zijn darmen helemaal stil. Toen gevoeld, en hij voelde dat de darmen niet helemaal op de goede plek lagen, dus adviseerde hij ons om naar de kliniek te gaan.. Hij heeft Mystic nog een spuitje gegeven om te kalmeren.
Inmiddels was het half 12 en stond Mystic eindelijk op de trailer. Drie kwartier rijden, en toen kwamen we aan bij de kliniek. Daar hebben ze de arme jongen helemaal binnenste buiten gedraaid. Darmen gevoeld, bloed afgenomen, daarna een echo, daarna zijn maaginhoud eruit gehaald en gespoeld, en toen nog een punctie in zijn buik om te kijken of er een ontsteking zat..
Zijn dikke darm lag een beetje verkeerd en zat erg vol, en ook zijn dunne darm zat flink vol, maar ze zagen gelukkig geen knoop ofzo. Ook de bloedwaarden waren goed, en ook het vocht in zijn buik.
We hebben hem toen daar in een stal gezet, en we hebben alles besproken en de papieren ingevuld. Toen ze vroegen of we een maximaal bedrag in ons hoofd hadden heb ik uiteraard meteen gezegd dat geld geen rol speelt

Ze zouden hem 's nachts in de gaten houden en 's morgens weer verder onderzoeken, en zouden ons 's nachts alleen bellen als er iets mis was en 's morgens sowieso.
Rond 3 uur waren we eindelijk thuis, ik heb 2 uurtjes geslapen, maar daarna kwam ik echt niet meer in slaap. Als dat telefoontje maar niet komt..
Gelukkig, rond 9 uur kreeg mijn pa een telefoontje; de dunne darm was niet meer opgezet, en de dikke darm lag weer goed (dat zei mn pa in ieder geval, tegen de middag heb ik het hem nog eens gevraagd en kon hij zich t niet meer herinneren..). Mystic heeft in ieder geval wel 's nachts de hele buurt wakker gehouden met zijn gestamp

's Morgens zag hij er zo goed uit dat ze hem al een handje brok hebben gegeven en hooi. Maar hij had nog maar heel weinig gemest.
's Avonds hebben we weer gebeld, en heeft hij nog steeds niet gemest, dus nu gaan ze laxeermiddel geven.
Als dat goed werkt dan mag hij morgen misschien weer naar huis. Ik hoop het maar!
Morgenvroeg wordt ik weer gebeld.
Dat wordt nog zo'n slapeloze nacht ben ik bang..