Volgend voorjaar willen we onze Dorina graag laten dekken en dus is de zoektocht naar de best passende hengst gestart

Dorina is homozygoot bont, dus kleur maakt niet uit.
Dorina is zelf ruim 1m50 dus ook de grootte van de hengst speelt weinig rol.
Ze is ICS-ingeschreven, dus de hengst moet goedgekeurd zijn bij ICS.
Ze heeft denk ik al een veulen gehad, maar nu voor het eerst bij ons, dus bij voorkeur een hengst die geen al te zware veulens geeft bij geboorte.
Aangezien ze nu nog geen veulen aan de voet heeft, is de afstand niet echt belangrijk, al moet het wel redelijk blijven. Zou dan eerder dit jaar opteren voor een hengst wat verder weg en de optie van de hengst wat dichterbij nog een jaartje langer openhouden.
Ik wil een cob fokken in een normale gebruiksvriendelijke maat (1m40 à 1m55), met de mooie cobtypische ronde en compacte bouw, klein hoofdje, veel uitstraling en charisma, stevige hals, soepele gangen, een flinke portie behang en vooral een fijn, rustig en werkwillig karakter.
Ik hou ook van een mooie brede en goedgevormde borst/boeg, een goed solide achterbeen met mooie spronggewrichten en een goede, ronde croupe.
Dorina heeft een heel erg fijn karakter en goede bewegingen.
Haar achterbeen/sprong is wat recht, dus die mag wat meer uitgesproken zijn bij de hengst.
Meer behang mag altijd

Haar hoofd is wat lang, verder wel zeker niet grof.
Ze lijkt momenteel nog wat hoogbenig, dus de hengst mag wat korter.
Haar croupe zou ook ronder mogen.
Volgende hengsten had ik al op gevoel uitgekozen :
- Cillbarra Curran; minpunten zijn zijn toch wel ietwat recht achterbeen, croupe en lange hoofd (+ vooral het feit dat hij dat hoofd ook sterk vererft) + hij geeft wel veulens met zwaar beenwerk bij de geboorte
tóch was hij mijn eerste keuze naar gevoel
- Meadows Selwyn; geeft mooie compacte en ronde veulens, met een goed achterhand, vererft zijn beweging goed, klein aansprekend hoofdje
- Sandokan van Stoeterij de Ierse Tinker; zou ik alleen al voor z'n croupe kiezen
heeft ook massa's uitstraling ondanks dat zijn hoofd puur objectief gezien zeker niet het mooiste is
goede beweger ook- Victorio; effen, helaas nog niet veel nakomelingen van bekend, klein, geweldig leuke compacte bouw, klein hoofdje, veel uitstraling, helemaal verzot op zijn hals en body
Selwyn en Sandokan hebben beide als voordeel dat er 1 vd ouders bekend is, dus toch een "hokje" meer ingevuld op de stamboom (officieus bij sandokan zelfs 2 bekend).
Selwyn, Sandokan en Victorio zijn allemaal wat verder weg; zo'n 2 à 2.5 uur rijden
Curran is maar 45 minuten rijden

Maar heb wel net als jij de voorkeur voor effen in dat geval. Helaas staat O'Bryan voor mij echt te ver weg anders had ik het wel geweten.