[TI] Wie heeft zijn/haar tinker elders laten beleren/inrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Wie heeft zijn/haar tinker elders laten beleren/inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 21:03

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zo super tevreden zijn over het adres waar zij hun tinker/shire/drumhorse hebben laten inrijden (en eventueel betuigen) omdat ze dat niet zelf konden, wilden of anderszins. Normaliter doe ik dat inrijden en betuigen gewoon op eigen stal, maar wegens drukte en verandering in (paarden)activiteiten zie ik dat er op termijn even niet van komen. En mijn bonte bink komt juist dan op die leeftijd (3,5 tot 4 jaar) waarop ik toch wil dat hij uiteindelijk in training komt.

En natuurlijk wil ik alleen het allerbeste voor hem :D . Ik weet inmiddels uit eigen ervaring (correctie werk) wat er allemaal mis kan gaan, dat zoek ik dus absoluut niet. Ik oriënteer me daarom nu al op een werkelijk super, deskundig en vertrouwd adres. Het is pas bedoeld voor eind volgend jaar of iets later nog, maar wil er echt de tijd voor nemen. Pas als mijn bonte vent er klaar voor is, gaat ie in de leer. Heb geen haast. Vandaar dat ik dit topic start om jullie referenties eens te horen/lezen.

- wie & waar?
- was er ervaring met koudbloeden/tinkers/shires/drumhorses?
- hoe lang duurde de training, hoe lang was je paard van huis?
- werd je er zelf actief bij betrokken?
- wat ging er goed?
- wat kon er beter?
- indicatie van de kosten (mag per PB)
- zou je dit adres weer kiezen?

Dank voor je reactie alvast!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:26

Ik heb zelf geen tink die moet worden ingereden.. maar als ik er een zou hebben dan zou hij naar Stoeterij de Ierse Tinker in Oirsbeek gaan. Ze doen hun eigen tinkers allemaal zelf inrijden, ook diegene die vanuit Ierland komen en dus vaak al wat hebben meegemaakt.. Dat wordt daar allemaal heel netjes en met veel geduld gedaan, en ze hebben gewoon heel veel ervaring met eigenwijze, sterke tinks, en weten ook dat je een tinker niet kan dwingen om iets te doen als ie niet wil (zoals wel vaak op handelsstallen wordt gedaan bij warmbloeden)..
Ik weet niet of ze daar wel vaker prive paarden inrijden, maar als je het vraagt zullen ze je zeker willen helpen :) Het zijn ontzettend aardige en betrouwbare mensen. En de locatie is ook prima, ze hebben een boel mooie stallen, grote weides en een mooie bak.
Ik ken wel een paar mensen die hun tinker daar hebben gekocht, en daarna ook daar hebben laten inrijden, en die werden er zelf heel netjes bij betrokken. Mochten komen kijken wanneer ze wilden, en mochten ook al erop zitten tijdens de training enzo.

MiSz_SaNdY

Re: Wie heeft zijn/haar tinker elders laten beleren/inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:32

wie & waar? onder de kastanje kootwijkerbroek
- was er ervaring met koudbloeden/tinkers/shires/drumhorses?
ja ze hadden destijds zelf een stuk of 12 tinkers staan voor buitenritten lessen enz
- hoe lang duurde de training, hoe lang was je paard van huis?
- werd je er zelf actief bij betrokken?
- wat ging er goed?
- wat kon er beter?
- indicatie van de kosten (mag per PB)
- zou je dit adres weer kiezen?
ja!

ik heb hier stage gelopen al jaren geleden maar lijkt mij de perfecte locatie om je paardje te laten beleren enz
gewoon hele aardige mensen met echt hart voor de dieren!!
ze blijven zich ook altijd ontwikkelen met een cursus enz enz
vind ik zelf ook erg belangrijk
www.onderdekastanje.nl
ik zou als ik jou was gewoon op verschillende locatie's die je bv aanspreken in dit topic even mee gaan praten enz alles bekijken en of je het zelf wat vind

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:44

Wij hebben de tinker van mijn oma laten beleren voor de kar bij Onder De Kastanje in Kootwijkerbroek! Wij waren daar super enthousiast over, en mijn opa en oma zijn daar zelf nog regelmatig een maand te vinden! Ze zijn net weer terug van een maand 'vakantie' om te mennen op de veluwe!
Over africhting bij hun: http://www.onderdekastanje.nl/paardenactiviteiten/africhting/africhting
En ze zijn ook zelf een menbedrijf wat eigenlijk een soort 'menmanege' is! En hun 'manegepaarden' zijn ook bijna allemaal tinkers er zijn ook nog 2 friezen.
De training duurt een maand en je kan dan 3 weken van die maand ook 'meelopen'.
Voor de prijs kan je gewoon op hun site kijken bij tarieven.
Als ik mijn paard zou willen laten beleren voor de kar, zou ik het zeker nog een keer daar doen! Er zijn vriendelijke mensen en ze gaan goed maar consequent met de paarden om.
Ik zie dat het dezelfde stal is als hierboven, maar nu vanaf klant besproken!

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-09 21:46

Onder de Kastanje voor het betuigen staat inderdaad al op mijn lijstje. Nu voor het zadelmak/inrijden nog....

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 21:50

volgens mij doen ze daar ook inrijden tenminste destijds hebben we wel eens ene paardje onder het zadel geloof ik gedaan maar of ze het nog doen?
ik weet ook niet of dat meisje die dat deed er nog is enz?

miessie erg leuk dat je zo'n beetje dezelfde gevoelens over deze stal hebt!
als ik later een stal heb dan hoop ik dat er net zo'n sfeer hangt als daar en nut zulk goed werk aflever zeg maar

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:32

wij hebben het toen bij het hof van ede laten doen, niets dan lof over petra, die het deed, echt goed verzorgt in alle rust, zou er zo weer een paard heen brengen

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 23:59

Ga dit even volgen

inrijden doe ik zelf, maar het beleren voor de wagen gaan we uit besteden...

eens kijken of er nog meer goeds uitkomt dan alleen onderdekastanje

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 09:53

Mijn bink in western beleerd door Jan Pieter Koopman in Oud Gastel
super trainer! legt alles heel goed uit en als je het niet snapt legt hij het nog zovaak uit als nodig is.
Je mag altijd bij een training komen kijken en hij houd je op de hoogte van wat hij allemaal gedaan heeft.
Als hij het tijd vind kun je zelf ook gaan rijden onder zijn begleiding.
Hij traint je paard zo n 5 keer per week.

Ik heb van hem nog wel filpmjes van de training,
Grappig moet wel lachen nu ik dit terug zie wat een puppy was het
deze is na 2 weken training, moet er wel bijzeggen dat hij al wel zadelmak was voordat ik hem bracht
http://www.youtube.com/watch?v=F_-DlCFG_-c

en deze is van 2 maandjes later met een maand tussenpauze.
http://www.youtube.com/watch?v=bhQslTlFTps

Ervaringen met koudbloeden heeft Jan Pieter al veel.
Hij heeft zelf een tinker als lespaardje die het zelfs goed doet op wedstrijden.
Hij vind het een uitdaging om andere rassen te trainen, hij heeft friezen getraind, shire s, belgen, tinkers, en natuurlijk vele paint s en quarters.

Ik zou zeker dit adres weer kiezen!

Oja en wat het kost, maand training was toen 2007/2008 ik geloof 275 euro en stalling 325 all inn, dus totaal iets van 600 per maand incl.

silas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:47

mijn kanjer is ook beleerd door Jan Pieter Koopman!!!!
SUPER TRAINER!!
ik heb dezelfde mening als TinkerTom, echt een aanrader

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:10

Idem ik, naast Victorio zijn er meerdere Quarters door JP ingereden.

Afbeelding

Eldert61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:12

hoi ik was zaterdag op de
stal hof van ede in vorden om een tinker jaarling op te halen van dribbelkont
maar zag er erg verzorgt uit
en gastvrij vond ik.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 14:57

Dat waren de tips:
Onder de Kastanje en JPK?
Er zal toch wel meer te vinden zijn. Anders is het vergelijk zo gedaan. Als er particulieren zijn die ook regelmatig inrijden, zijn die tips ook zeer welkom!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 15:01

hoi,

wij hebben een africhtingsstal, waar we naast KWPN-ers, ook andere paarden zadelmak maken.
(op het moment hebben we bijvoorbeeld ook 2 friezen staan).
Als je interesse of vragen hebt, PB maar even!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:23

en hof van ede, of heb je daar overheen gelezen. echt de moeite waard om eens te gaan kijken,

ik betaalde overgens 150 euro per week, inclusief stalling en training.

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 17:25

o ja vergeten te vermelden: prijs zadelmak maken is bij ons 300 euro per maand, dit is inclusief stalling, voer, weidegang en rijden

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:30

Hof van Ede is zeker een aanrader.

En POLLO/Leonoor op bokt?

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:51

Ik zou een erkende stal nemen, en meningen van andere aanhoren.
Misschien gewoon is gaan kijken bij stallen die paarden beleren.

Ik zou het met Patrick zelf doen met een goede instructrice.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:57

Als mijn kruising later groot genoeg is denk ik dat ik Mindfields op bokt eens aan haar jasje ga trekken; ik heb zelf nog geen ervaring met haar maar een aantal mensen die ik ken wel en aan de hand van haar uitleg en topics spreekt ze mij ontzettend aan.
Zowiezo wil ik het begin zelf doen maar het daadwerkelijke opstappen en doorrijden laat ik doen.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 22:41

Dank voor de tips:

Stal JPK - ga ik eens kijken, goede is dat deze meerdere tinkers heeft getraind.
Onder de Kastanje - ken ik goed en is voor betuigen een prima adres voor onder het zadel inrijden ben ik er niet zeker van.
Hof van Ede - ga ik eens informeren.
StalSens - ga ik eens informeren maar lijkt erg op sportpaarden gericht.
Stoeterij de Ierse Tinker - geen optie, vervalt voor mij.

Zou graag ook eens een adres willen weten waar specifiek ervaring met shires inrijden bestaat. Mijn bonte krijgt namelijk zeker dat formaat, gangen en eigenschappen. Alleen dan bont.

Dank voor het meedenken!

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:43

probeer wiskey hier op bokt eens, die heeft al meer als 30 tinkie's beleerd

skysari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:09

Ook mijn tinker staat momenteel in training.
Ik heb inderdaad ook voor een western stal gekozen

- wie & waar? Wendy van Osch performance horse - Verhorst
- was er ervaring met koudbloeden/tinkers/shires/drumhorses? Ja voor mij heeft ze al vaker tinkers ingereden/ doorgereden. ook fjordjes. Naast mijn Tinker staat er momenteel nog 1tje om verder ingereden te worden.
- hoe lang duurde de training, hoe lang was je paard van huis? Hij staat er nu een maand en het vermoede is dat hij er nog 1 a 1,5 maand zal staan dit ligt er voonamelijk aan dat mijn grapjas te slim is :+ en de volgende les al denkt hmmm hoe kan ik hier weer onderuit komen.(en ikzelf heb lange tijd niet gereden en wil dit helemaal goed hebben voordat ie weer naar huis komt) Ik moet er ook bij zeggen dat mijn paardje al zadelmak was toen hij daar kwam en de beginselen met ruiter op de rug aan de longeerlijn ook allemaal al gedaan waren.
- werd je er zelf actief bij betrokken? ook hier mag je altijd bij een training komen kijken en krijg je uitleg over alles. Die van mij heeft ook last van de mugjes gehad, maar ook hiermee houd ze rekening en staat hij snachts (en van de zomer met de dazen) altijd onder zijn deken.

Zelf ben ik er enorm een voorstander van hoe dat de paarden in training erbij staan, deze staan in open stallen aan de bakrand waardoor ze altijd wat te zien hebben, lessen, tracktor voor de bak te sleepen, spoeiers, koeien clinics. Ze zien daar een hoop overdag dus dat is voor die van mij een pluspunt want ik wil dat ie zo veel mogenlijk gezien heeft.

- indicatie van de kosten (mag per PB) Als je op bokt zoekt kan je de prijs vinden en bij intresse laat ik het wel via pb weten(vind het alleen niet zo netjes om het in het openbaar op een forum neer te zetten)- zou je dit adres weer kiezen? Jazeker!
Die wendy is in het zadel geboren! dat is althans mijn eerste indruk van haar :D
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik heb zitten twijfelen tussen Wendy en Jan Pieter. Maar ik denk dat bijde niet voor mekaar onder doen.

Zaterdag me eerste les op die witte dus ik ben benieuwd :o

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:27

snowdon schreef:
Hof van Ede is zeker een aanrader.

En POLLO/Leonoor op bokt?

In de winter hebben we sowieso geen ruimte, dus kan enkel in voorjaar, zomer of vroege najaar. Ilona (POLLO) doet het zadelmak maken overigens niet, dat is echt mijn taak. Als ze verder door gereden moeten worden, dressuurmatig, stapt Ilona over als ik de basis heb aangeleerd. Maar meestal gaan ze na de basis weer gewoon naar huis.

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:33

stalnijmegen schreef:
probeer wiskey hier op bokt eens, die heeft al meer als 30 tinkie's beleerd

Ruby is ook bij Gerda geweest, afgelopen zomer.
En het is het allemaal meer dan waard geweest!!! Ruby heeft een hele gedaantewisseling ondergaan.
Zijn er heel blij mee.
Alle rust, alle tijd en veel betrokkenheid.
Aanrader!!!!

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:30

@ TS, het is onze eigen stal, kan je dus van alle info voorzien.

Wij doen écht niet alleen sportpaarden, al zijn de meeste paarden die bij ons gebracht worden wel KWPN-ers.
Maar daarnaast doen wij vooral veel Friezen, en ook hebben we regelmatig diverse pony's staan voor zadelmak te maken.