[TI] Knippen van de staart van je tinker (bij de staartwortel)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Knippen van de staart van je tinker (bij de staartwortel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:46

Een vraagje, Crosby heeft een mooie volle staart maar op één of andere manier trekt hij de haren ter hoogte van de staartwortel 'naar binnen', het draait helemaal onder zijn staartwortel door zeg maar. Met als gevolg dat het heel vies en vettig wordt en gaat klitten. Ik ben daarna dan me ook helemaal suf aan het ontwarren enz. om het er weer een beetje toonbaar uit te doen zien.

Heb de haren boven aan ook al wel eens een stukje ingevlochten gehad en dat ging wel beter omdat de haren dan netjes naar voren zaten natuurlijk, maar dit lijkt me niet goed om altijd maar te doen.

Nu zit ik er dus over te denken om wat weg te knippen, maar ja... wil natuurlijk ook niets verpesten ;).

Wie van jullie houdt de bovenkant van de staart ook bij, en hoe doen jullie dat? (Foto's zijn zeer welkom). Andere tips zijn natuurlijk ook welkom! *D

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:56

Knippen vind ik erg zonde |( zou ik zeker niet doen , vind het ook niet mooi.
Ik zou dan toch voor invlechten gaan , ik zie niet in wat daar slecht mee is hoor. ;)

Dakota_75

Re: Knippen van de staart van je tinker (bij de staartwortel)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 13:47

Maar dat wordt toch wel vaker gedaan? Alleen een beetje aan de zijkant van de staartwortel wegknippen?

Ik heb begrepen dat als je het altijd in een vlecht laat hangen dat het dan vanzelf afbreekt allemaal dus dan wordt het er ook niet mooier op lijkt me....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:52

Gewoon regelmatig ontklitten en ontvetten met Cowboy Magic, dan gebeurt het niet meer zo snel.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:56

ik vind het persoonelijk zonde en heb hier nog niemand gehoord die zijn tinker de staart daar knipt, goed onderhouden en ontklitten, uitpluizen en cowboy magic erin idd werken wonders.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:09

Ik hou het ook gewoon bij met ontklitten en ontvetten, hoort er ondertussen gewoon bij en ik weet niet beter :+

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 15:16

Oké.... ik ben blijkbaar de enige met dat probleem :D . Cowboy magic gebruik ik inderdaad dat werkt goed, maar de volgende dag is het toch echt weer een dikke ellende.... Hij trekt het op één of andere manier echt 'naar binnen' zeg maar.... Ik wil ook echt niet de hele bovenkant kortmaaien natuurlijk, 't gaat me meer om de zijkantjes zeg maar. Gisteren was er een instructrice bij ons op stal om les te geven en die opperde het ook al, vandaar dat ik er hier maar eens naar informeer.... ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:35

Ik ben ook elke dag aan het onderhouden daar, gewoon bijhouden. Zeker in deze periode is het erg snel weer zo.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:46

Ik vlecht de staart van Anouk nu al zo'n 3 jaar vanaf onderaf de staartwortel naar beneden in. Als ik het niet doe dan zit die staart binnen no time van boven tot onder vol met mest... Ze is niet zo'n nette merrie die haar staart netjes omhoog doet lijkt wel...(ook erg handig met een witte staart). Toch heb ik ook dat bovenaan de staartwortel de losse haren om de staartwortel heen krullen. Hier is verder ook niet veel aan te doen dan het te onderhouden. Dat doe ik nu ook praktisch dagelijks. Knippen zal wel zonde zijn denk ik...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 15:58

Neej, niet knippen! Zonde joh ;)

Een vlecht kan absoluut geen kwaad. Ik heb de staart van Mystic 's winters altijd ingevlochten, vaak de hele winter lang zonder ook maar een keer los te halen.. je zou zeggen, dan gaan de haren kapot.. maar dat valt reuze mee: [ITP] Dikke staart in 5 stappen

Dus gewoon na het borstelen losjes invlechten, en niet te vaak loshalen.
Je kan ook gewoon met vlecht rijden, maar dan zou ik hem wat hoger vastbinden, boven de spronggewrichten, zodat het onderste deel nog los hangt. Dan slaat de staart niet steeds tussen de benen in met lopen :)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 16:15

Oké..... als het vlechten echt niet zoveel kwaad kan dan gaat mijn voorkeur daar natuurlijk ook naar uit.... ;). Dus dan ga ik daar maar eens lekker mee aan de slag, gelukkig is Cros een fröbelkont en staat hij met z'n oogjes dicht zowat te slapen als ik aan het frutten ben! :D

Bedankt voor de reacties in ieder geval (en de link)! +:)+

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:04

Ik denk dat ik snap wat je bedoeld, toen hier shannah en gipsy geleverd waren zagen die staarten er niet uit, een grote klikt was het
Bij shannah zat het onder haar staartwortl door gedraaid.
leek mij erg pijnlijk, het snijd dan in de staartwortel
ik heb het toen door geknipt ( net als het touw van bv een rolade gewoon zo aan de binnenkant staartwortel door geknipt
je ziet er niks van, maar ze heeft er wel aanleg voor dat het om haar wortel gaat wikkelen, nu houden we het bij, maar verbaast me hoesnel het er weer omheen gaat

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:11

Ik heb op een stal gewerkt met friezen en daar vlochten wij de staart ook meestal in en die vlecht lieten we gewoon zitten met rijden, op stal enz.
Een dikke vlecht en dan onderin een elastiek (zo'n dikkere van de drogist voor je eigen haar).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:13

same here... vlechten vanaf onder de straartwortel heeft geen nut voor die kortere haartjes. die zijn nog niet lang genoeg...

ik heb er een klein invlechtje in zitten.. niet jaar in jaar uit laten zitten, amar af en toe los maken en opnieuw doen. doe je met vlechtren in de manen toch ook?

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 17:47

Ah Stal Nijmegen, toch een stukje herkenning ;). Dat wat jij schrijft herken ik ook, bij Cros gaat het ook regelmatig gewoon onder de staart door.... Ik zeg wel eens voor de grap dat hij zijn staart vacuum zuigt in zijn achterste hihihihi.

Maar ik ga het gewoon een poos proberen met vlechten ;).

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:53

tis bij die van mij idd ook precies zoals stalnijmegen zegt...

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 19:18

Oké ;). En trouwens de manen vlecht ik regelmatig in (gewoon losse vlechten zeg maar) laat ik een aantal dagen zitten, dan weer een paar dagen los, dan weer vlechten etc. Maar als ik het goed begrijp laten jullie de vlechten in de manen ook veel langer zitten?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:03

Hier exact hetzelfde als we niets aan de staarten doen, dus ook ik snap precies wat je bedoel hoor Dakota ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 20:26

Aaaah gelukkig, begon al aan mezelf te twijfelen terwijl ik toch aardig bezig ben met z'n staart haha.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:07

Dat hebben mijn beide merries ook, het was dit jaar zelfs zo slim dat de staarten boven wat "schaafplekjes" hebben, nu vlecht ik de staarten ook in behandelt met cowboy magic en dit gaat nu stukken beter. Hoef nu tenminste niet meer te knippen!

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:09

En bij mijn tinker ook precies hetzelfde. Ik probeer het zo vaak mogelijk uit te borstelen en dan eerst flink wat antiklit erin (equishine of cowboy magic). Als je equishine gebruikt niet vlechten daarna, want dan kan het haar wel afbreken. Als je Cowboy Magic gebruikt is daarna invlechten geen probleem. Heb ik ook wel eens gedaan en die vlecht heeft er echt een week of 6 ingezeten zonder probleem.

Ik hoorde trouwens dat bij koudbloeden dat probleem zich wel vaker voordoet, omdat de staart erg zwaar is, waardoor ze de staarten minder goed op kunnen tillen als ze mesten. Bij KWPN-ers is de staart (meestal, zo niet altijd) veel lichter.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 21:13

Dat klinkt inderdaad wel erg logisch.... als ik de staart van Cros vergelijk met die van zijn weidevriendjes ;).

Ik ga morgen gelijk aan de slag met de staart. Moet alleen wel een beetje gaan oefenen met het invlechten want kan eigenlijk alleen maar netjes recht toe recht aan vlechten. Ach... oefening baart kunst zullen we maar zeggen hè?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:10

Hier vooral in de zomer last van dit probleem bij mijn oudste Tinkermerrie. Ik probeer het te voorkomen door regelmatig de bovenkant van haar staart uit te borstelen (dan echt zeg maar de bovenste 10 cm) en in te sprayen met antiklit.
Als het al een hopeloze zaak is dan knip ik het inderdaad net zoals bij stalnijmegen door. Het groeit van zelf wel weer aan ;)

Het gekke is alleen dat mijn andere Tinkermerrie (dochter van...) hier geen last van heeft :?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:19

Mijn tinker heeft dit ook! Lijkt me ook heel vervelend voor haar, want het zit behoorlijk strak en ik krijg het er haast niet meer uit.
De staart is wat mij betreft veel te dik en zwaar, ik ben minimaal 2 uur bezig als ik hem uit wil pluizen, wassen lukt bijna niet en al spuit ik er een halve fles antiklit in, ik merk er weinig van. Ze tilt de staart ook niet hoog genoeg op met plassen en mesten en een hele pluk is helemaal wit uitgebeten van de urine. Gelukkig is de mest goed vast, als ze ooit diarree krijgt, is het leed niet te overzien..

ik zou het dus prima vinden als ik de staart op een mooie manier wat dunner kan krijgen.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:37

hihi, Angel heeft dat dus ook altijd, die heeft zo'n vreselijk megadikke staart :roll:
ik bleef normaal ook altijd trouw ontklitten, laatst voor de keuring was het echter echt geen doen meer, heb me suf staan ontklitten, kammen, wassen, ontvetten,...
uiteindelijk heb ik de schaar genomen en die gewoon rechtaan rechtuit aan de achterkant van de staartwortel tussen de kleverige klitboel door gestoken en geknipt :=
eerlijk is eerlijk, ik heb ook gewoon de grootste klitten eruitgeknipt middenin de staart en aan de uiteindes :o
en ach, als je tink zn staart écht dik is, merk je dr gewoon helemaal niks van :oo ! bij angel iig toch helemaal niet :n