[TI] Tinkers en kuilgras.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinks

Tinkers en kuilgras.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-09 02:10

Wie geeft zijn tinker kuilgras en hoe reageert de tink daarop?

Ik voer het alleen in de winter maar het lijkt wel of ze van kuilgras minder eten als van hooi.

I know een tinker is eigenlijk te sober voor kuilgras maar ik heb niet zoveel keus.

Heb er 3 maar 1 is helaas dampig |( .

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 05:56

Ik voer altijd kuilgras in de winter afgewisseld met hooi.
Of ze minder van kuil eten geloof ik niet.
Over het hele jaar uitgerekend kom ik elke keer weer uit op 50kg kuil of hooi per paard per week.

Er gaan al zo veel fabels, onzin verhalen enz rond over het voeren van Tinkers.
Idem quarter horses, die voer ik het zelfde.

heidi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:31

die van mij krijgt ook in de winter kuil af gewisselt met hooi
ook ik heb niet gemerkt dat hij er minder van eet dan hooi
en heb voor de rest ook geen evaring er mee dat ie er anders op reageerd

Caira

Re: Tinkers en kuilgras.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:41

Je hebt kuilgras en kuilgras en kuilgras. Voordat ik weet wat voor spul het is kan ik geen zinnig antwoord geven of het wel of niet geschikt is voor je paard

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:56

Ik wissel het af, beetje hooi, beetje kuil.. maar zoals jij ook al aangeeft, hebben die van mij er ook niet zoveel zin in, duurd echt een paar dagen voordat ze elke keer alles opeten.
Ik zelf ben er ook niet zo weg van in de omgang, vind het stinken en we moeten echt opleten dat de baal optijd op is.
(ok zal dit jaar geen probleem zijn, maar ik ga voornamenlijk voor hooi)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:03

stinkende kuilgras? Dat is absoluut geen goed teken, stoppen met voeren en terugbrengen. Buiten dat de paarden het dan niet graag eten kan het ook schadelijk zijn voor hun gezondheid, denk aan schimmels of zelfs botulisme.

Kuil, ik praat liever van voordroog want kuil is voor koeien, hoort niet te nat te zijn, en lichtzoet te ruiken. Wij hebben zelf een loonbedrijf en maken zowel kleine als grote balen. Goede voordroog is lichtvochtig en geloof mij, mijn paarden doen er een moord voor.

Goede voordroog komt van grof gras, minstens 2-3 dagen gedroogd en het liefst van onbemest land. Wij gebruiken zogenaamd 'vogeltjesland' en dat bevalt echt super.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:15

ok niet stnken, maar vind dat luchtje vies, snap je t nu??

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:17

Als jouw paarden het niet graag eten, en jij het niet lekker vindt ruiken is dat voor mij een indicatie dat het geen goede kwaliteit is.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 09:33

Hier doen mijn paarden een moord voor voordroog!
Ze krijgen met zn tweeen (anderhalf :') ) maar een kwart plak per avond aangevuld met goed grof hooi, anders worden ze té vet en gaan ze aan de dunne. Ik vind het heerlijk ruiken. Kan niet wachten tot het weer winter is, dan voer ik voordroog bij :D

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:04

Ik hou ook niet van de geur van kuil/voordroog... maar goed voordroog ruikt nog 'lekker' naast de geur van 'bedorven' voordroog, dat ruik je echt van ver....
Mijn paarden kregen in de winter op het vorige adres ook voordroog, nu alleen gemengd met oud hooi als er niet genoeg hooi meer voorradig is bij de boer. Ze doen het er nu goed op.

jacky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 10:37

Macho kreeg op zijn eerste manege altijd 's middags "natte kui"l,in verhouding met het hooi
was het maar een klein beetje.
Hij vond het heerlijk en kon er goed tegen maar dat is per paard/tinker verschillend.

Op de manege waar hij 3 jaar gestaan heeft zat het tussen kuil en hooi in,
dat kreeg hij 2 keer per dag.

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 11:38

dat voordroog vinden ze hier lekker, maar dat echte natte kuil, nee dat vinden ze niet zo lekker als ons kruiden hooi..
(als die 2 naast elkaar liggen zou ik zelf ook wel weten waarbij ik zou gaan staan)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:30

Dat echt natte kuil is ook absoluut niet geschikt voor paarden. Voor koudbloeden is het helemaal funest!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:17

Anouk heeft afgelopen winter ook kuil/voordroog gehad. Ze vind dat echt heerlijk. Zelfs toen we 1 dagje grof hooi moesten voeren omdat de balen op waren at ze het wel, maar je merkte het aan haar dat ze het toch niet zo lekker vond. Toen het kuil weer kwam trok ze het me zowat uit de handen :D In het begin krijgt ze er wel een beetje diarree van, maar dat is maar 1 a 2 dagen en dan is de mest weer normaal.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 00:36

IK had een tijdje terug bijna 10 ton voordroog liggen, daar is inmiddels al heelw at van opgegeten, de paarden vinden het heerlijk!
Klein probleem is de houdbaarheid dus met dit mooie weer drogen we het, op zich al vrij droge grove hooi van onbemest land uit de buurt van Amsterdam (misschien wel van Caira) nog een paar dagen na.
Op die manier, dus zonder verlies door beschimmelen doen we en dag of 18 met een pak van 400 kilo.
De 2 volwassen paarden en het 4 maands veulen eten dus zo'n 22 kilo per dag op met zijn allen.
Pa en ma krijgen daarnaast alleen een pavokoek voor de vitamientjes, veulenlief krijgt nog 2 kilo Probeed per dag.
Avril poept best dun en dat komt van de voordroog maar pa en ma hebben nergens last van...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 11:56

Ariebren schreef:
Ik voer altijd kuilgras in de winter afgewisseld met hooi.
Of ze minder van kuil eten geloof ik niet.
Over het hele jaar uitgerekend kom ik elke keer weer uit op 50kg kuil of hooi per paard per week.

Er gaan al zo veel fabels, onzin verhalen enz rond over het voeren van Tinkers.
Idem quarter horses, die voer ik het zelfde.

misschien is het gemakkelijker als je ze even opnoemt :j

gam kreeg op zijn pensionstal ook voordroog tot soms wel erg natte voordroog. dit gecombineerd met brok en stalling gaf mij een nerveus, druk en bijna onhandelbaar paard. ik vond zijn gedrag en humeur een te groot contrast hebben met zijn weidegang seizoen dat ik hem o.a. hooi ben gaan voeren. dit had resultaat, gam werd weer de rust zelve :j

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 12:02

Groot nadeel van kuil vond ik het natte poepen. Altijd die smerige staarten!!! Verder werden ze er te dik van, ze vonden het wel heel lekker, maar wij hebben ook liever een bord patat dan een bord groenten :P
Ze krijgen nu lekker droog hooi en dat bevalt prima.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:15

Ik heb vorige winter voordroog gevoerd. Ze vonden het erg lekker. Alleen de houdbaarheid is een probleem. Ziggy en Dundee krijgen nooit op tijd zon pak op. Dus het gaat snel schimmelen.
Dit jaar voeren we daarom geen voordroog meer. Want vorigjaar konden we ook veel weggooien.
Laatst bijgewerkt door _janet_ op 28-08-09 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:19

:= vee weggooien?

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:20

Mijn L hapert heel vaak :+

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 16:38

Normaal was ik al het hooi en breng dat met kruiwagens naar de wei, nou is het echt zwaar werk en je moet het elke avond weer doen. En dan moet je in de stal ook zorgen voor gewassen hooi. Vandaar dat ze in de wei straks kuil krijgen in de winter, en op stal gewoon hooi maar dan gewassen.

Als ik hooi voer in de wei komen ze met ronde buikjes op stal en als er kuil ligt dan zijn die buikjes lang niet zo rond... De kwaliteit van het voer is wel goed, weet namelijk uit ervaring wel hoe het ruiken moet en hoe het eruit ziet. Die buikjes geven mij het idee dat ze van kuil minder eten.

Pris_Odes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 13:31

Mijne eet beide en het is erg goed. Maar ze staat ook elke dag op de wei

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:05

Die van mij krijgen op het moment ook goed kuilgras.
Ze krijgen 2 keer per dag een flinke berg.
Tom kan er niet zo goed tegen en gaat aan de sch*t de andere 3 hebben nergens last van.
Moet het voor Tom even aankijken anders helaas voor hem gaat hij op gewoon hooi.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:09

Schepje droge zemels door zijn krachtvoer, vermits hij die krijgt.

TinkerTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:11

oh die heb ik nog staan toevallig, zal het eens proberen, hij krijgt 1 keer per dag wat muslie