[TI] Welke vliegendeken voor Tinker met stevige hals/boeg....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Welke vliegendeken voor Tinker met stevige hals/boeg....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 23:02

Vandaag heb ik mijn merrie van 1.48 een Amigo vliegendeken gepast van 1.85.
Die zat ruim, behalve om haar hals, daar zat het te strak waardoor de hals heel lelijk zat. Ook bij de boeg kon de deken ruimer.
Bij mijn wat ranker gebouwde Tink van 1.54 zit de deken wel goed.

Hebben jullie ervaring met vliegendekens met hals eraan of los bij voor de breedgebouwde Tinker? Welk merk bevalt jullie goed?

HubbaBubba

Re: Welke vliegendeken voor Tinker met stevige hals/boeg....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:06

Beetje prijzig, maar de dekens van Rambo hebben allemaal een goede pasvorm voor paarden met een dikke hlas/brede boeg!

Harry's horse ook prima dekens.

Kijk eens op www.goedkopepaardendekens.nl

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 23:07

Geen ervaring mee, maar ik weet wel dat ik mijn zeer brede Fjordenruin van 1.44m een maat groter moest hebben dan wat werd aangereden. 2.05m onderlengte dus.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:03

hier komen we om in de vliegen dazen, mn paardjes hebben hier dus ook vliegendekens om.

chuck heeft uhm....ook nogal een nekje en past heel weinig, en ik hou ook wel van een beetje kwalitietsdeken met wat comfort.

nu heb ik sinds dit jaar deze deken, heb gewoon de 195 voor hem (wat ook zn normale maat is, en 185 voor Qannick)en past echt super, ook veel ruimte bij de hals, kost ff wat maar dan heb je ook wat, ik heb ook de bijhorende kap erbij, deze is ook erg fijn en comfortabel voor het paard.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=26158

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:07

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 06:42

heb ik ook gehad maar vond de hals zo zakken

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 07:36

Hugo kan ook niet tegen vliegen,gaat aan het rennen,heeft dus ook een vliegendeken om.
Maar hals en boeg is hier ook een groot probleem.
Bucas heeft ie al 1 versleten,maat 1.95 maar deze zat niet helemaal lekker ,zat om de hals en voornamelijk om de boeg eigenlijk nog te strak.Hierna heeft ie een Rambo gekregen. OOk maat 1.95 ,maar deze vind ik veel te dik en boeg zit wederom strak.
Nu heeft ie een geleende harry Horse deken maat 1.95 en deze gaat nog vrij goed,alleen boeg had ook wijder mogen zijn.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 09:40

Voor roos heb ik deze.
Die heeft ook altijd zo,n vervelend pasvormpje.
http://www.agradi.nl/product?sssc=Vlieg ... ssc=Dekens
Prima dekentje,past goed en is niet duur.
Ze heeft,m dag en nacht op.
Ik zie hoe rustgevend zo,n deken is,want als ie even af is voor een poetsbeurt word ze gek van de kriebel van die vliegende huftertjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 13:06

kijk hier even:
[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2
staan fotootjes van een tinker met een pagony om.lijkt prima te passen.
is dus wel een eczeemdeken,maar as het goed past zou dat net zo goed kunnen toch?

tinkermuts:
bij die qhp hebben ze het halsdeel vastgezet aan het halster

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:41

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 14:59

Heb geen tinker, maar wel een brede jongen thuisstaan.
Wij hebben op onze Noriker (oostenrijks trekpaard) een exceemdeken van Everline liggen (vaste hals). Stokmaat 1.63 -> Everline XXL (=ruime 215). Ligt fantastisch: voordeel is dat de stof van eczeemdekens elastisch is en dus niet zo trekt op de boeg. Ook blijft hij supergoed liggen met rollen enzo. Om zijn enorme hals zit ie als gegoten. Nadeel is dat het over het hoofd aangetrokken moet worden, maar gelukkig is hij daar heel makkelijk mee.
Heb er inmiddels ook een voor mijn andere paard (Appaloosa) besteld, die heeft op dit moment een Bucas maar deze valt eigenlijk te smal...

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-09 17:49

Ik heb ook wel last van vliegen en dazen op het land maar mijn grootste etter is een hengstveulen. Hij heeft de manen van zijn moeder mooi afgevreten op wedstrijd lengte. Exceem deken van pagony gekocht 1.85 maar die was net te klein voor mijn merrie van 1.58. Met name de buik paste slecht in de buikflap waardoor met rollen alles overal lag waar ik het niet wou.
Vervolgens heb ik (eerst tweedehands) een Imperial vliegendeken met hals gekocht, deze beviel zo goed dat ik een week later bij deze ruitershop http://www.pirouetteruitersport.nl/cms/publish/content/showpage.asp?themeid=108 een nieuwe erbij heb gehaald. Ligt super en de hals heeft een uitsparing voor de oortjes.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 08:21

sneppie, is de hals ruim daarvan?
heb al eens zoiets van prohorse gehad maar daar was de hals supersmal van, vind die oortjes erop nml zo makkelijk, dus zoek nog zoiets wat wel goed past.

nadeel van die hals vast aan het halster dat ze blijven zakken en dan het halster heel strak aantrekken, lijkt me zo rot zitten voor het paard.

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 14:59

Voor mijn merrie vindt ik de hals ruim genoeg maar of dat voor jou Chuck bijv. ook ruim genoeg is durf ik niet te zeggen.
Ik zal vanavond eens foto`s maken dan krijg je een indruk.
Oortjes blijven heel goed zitten met een halster er overheen maar ik gebruik een andere kap en dan gaan de oortjes eruit omdat het te dik wordt. Maar ondanks dat schuift de hals niet terug en blijft netjes op z`n plaats liggen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-09 16:12

Bedankt voor jullie tips!
Een exceemdeken doe ik Fenore liever niet op, vind ik toch te heet en ze heeft tenslotte ook geen exceem, maar gewoon last van vliegen.

Die van Agradi is mooi, maar heeft geen hals en dat wil ik juist wel. Rambo is me gewoon te prijzig. Ik weet wel dat de flink goedkopere dekens van Weatherbeeta altijd goed zaten bij Vasthi en die was ook breed, maar daar hebben ze geen vliegendekens van......

Die Imperial bij Pirouette ziet er goed uit en dat voor die prijs! Ik wil liever geen halster omhouden, maar de hals blijft dus ook prima liggen zonder dat je de gaten over de oren doet???

HH en Pagony ga ik ook eens naar kijken.

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:00

Harry horse blijft bij Hugo goed liggen,heeft een hals,en is niet zo heel duur.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:23

de vliegendekens hier koop ik extreem groot hoor, zit altijd vreselijk strak op de boeg.
Indy heeft nu een vliegendeken (zonder hals dat wel!!) maat 215. Zit prima.
Hij heeft ook nog een 205 en die wil ook wel.

Shathu heeft denk ik 185, maar de boeg zit altijd vrij strak. Ik heb een Rambo Sweet Itch voor hem, best een grote wijde...echter boeg veel te strak. En z'n oren passen niet in de hoofdkap, veel te krapjes en te dicht bij elkaar.

Reilly en de Shets staan hier nu thuis en het wemelt hier van de vliegjes, ze zijn er de hele dag onrustig van. Dus besloten een oude/kleinere (185) Pagony eczeemdeken bij Reilly om te doen, zonder kap. Zit m wel aardig strak moet ik zeggen (whahahaa) maar gaat goed. En rekt lekker mee! En ook voor de Shetjes heb ik 2 kleine eczeemdekentjes gekocht.

Ik heb onderhand ook dat ik denk "als ze nou zo'n last hebben van de vliegen, heb ik het idee dat die stretchie eczeemdekens ws nog lekkerder voor ze zitten dan de vliegendekens die niet meegeven en vaak zo krap op de boeg zitten".
Dus hier allemaal een jurkje aan! :D

Shathu heeft een maat 195 Pagony Eczema.
185 kan ook nog wel, maar zit strakker om hem heen. Heeft overigens NOOIT kale slijtplekken van de deken! (en binnen paar dagen wel op de boeg/schouders van de Rambo SI )

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 18:12

Ik heb Tirzah (stokmaat 1.48) een pagony Ecxema maat 2.05 om en die zit bij haar hals en boeg goed ,maar mocht nog wel wat ruimer vallen van mij ,hij is wel wat te lang maar een maat kleiner zit gewoon te krap .Hij rekt wel lekker mee.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 08:37

Nou, Cesair staat inmiddels met de Amigo van Fenore op en die zit haar dus prima. Voor Noor is een 1.85 besteld van Imperial. Ben benieuwd!

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:15

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 06:31

thanks sneppie voor de fotoos, die hals gaat chuckie voor zeker niet passen :D , best wel eens lastig z;on speknek haha

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:31

Daar was ik al bang voor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 13:02

De dekens an sich passen wel goed en als ze staan te kijken is alles prima. Maar ik vind deken om de boeg erg strak trekken.
De tinker in de link van ellepel is van mij, hij past de deken prima, alleen met het grazen, wordt het op de boeg wel heel erg strak getrokken (de elastieken verbinding tussen hals en romp). Maar hij heeft nog geen schuurplekken, dus misschien lijkt het erger dan het is.

Zelf ben ik helemaal bucasfan, helaas hebben ze geen eczeemdekens, maar ze hebben wel een big neck serie, is daar geen vliegendeken in die serie? Speciaal voor koudbloeden met dikke nekken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 05:34

ik heb de bucas vliegendeken, deze past erg goed, maar vind van die oortjes ook wel handig :D

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 08:24

ow en die past wel goed om Chuckies dikke hals en boeg??? :D
Die Rambo SI vind ik zelf echt mega krap bij Shathu (die echt niet zo'n mega hals en boeg heeft) op de boeg hoor. Schuurt en zit strak.