Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

. Chubby schreef:Je zult misschien wat meer moeite hebben om haar te overtuigen. Ze heeft al een behoorlijk ontwikkeld karakter en een eigen mening natuurlijk. Waar je een jonger paard wellicht kan overdonderen, zal een ouder paard wellicht wat onafhankelijker zijn.
Maar karakter verschilt per paard; ik vermoed dat als je een soort win/win situatie creeert, ze graag met je meegaat!
Wendy15 schreef:Ijslanders worden zowiezo pas met 5 ingereden, zouden meer mensen moeten doen, ipv al met 'veulens' aan het werk te gaan. Lekker mee beginnen joh, kan prima! En alleen maar goed voor je paard dat ie wat later aan het werk gaat, is ie lekker uitgegroeid en gaat ie ook langer mee
Ninx schreef:Wendy15 schreef:Ijslanders worden zowiezo pas met 5 ingereden, zouden meer mensen moeten doen, ipv al met 'veulens' aan het werk te gaan. Lekker mee beginnen joh, kan prima! En alleen maar goed voor je paard dat ie wat later aan het werk gaat, is ie lekker uitgegroeid en gaat ie ook langer mee
Fijn dat er toch nog mensen zijn, zoals de meesten in dit topic, die er hetzelfde over denken als ik.
Soms denk ik dat iedereen gek geworden is, ze beginnen steeds jonger en vrijwel iedereen praat dat op dit forum goed.
Fijn dat er ook berichten 'uit het andere kamp' komen!
tengeltje11 schreef:@ spetter,heeft dat paardje toevallig een veulen aan de voet?
ik ben vorige week gaan zien naar een 8-jarige niet-geleerde tinkermerrie die een veulen aan de voet had...mss gaat het over dezelfde merrie?
en kan zeker hoor,ik heb hier thuis(sinds het voorjaar is ze van mij) een 7-jarige met een veulen nu,veulen vertrekt binnen een maandje,daarna wordt merrie lief ook zadelmak gemaakt
Caira schreef:Helaas is het probleem bij zulke gevallen is altijd dat ze 'professioneel' (lees zo snel mogelijk) ingereden worden. Er wordt dan geen enkele rekening gehouden met het individu, de gewenningsperiode en de snelheid waarmee een paard leert.
rainbow8 schreef:Met inrijden op latere leeftijd ben ik het wel mee eens. De opmerking van Wendy15 over "met veulens aan het werk", dat ligt eraan hoe en wat je onder werk verstaat. Verkeersmak maken of voetjes optillen met poetsen zie ik niet echt als werk, maar wel als voorbereiding op ............. En met verkeersmak bedoel ik dus gewoon wandelen langs de weg, zodat het paardje kan wennen aan auto's of vrachtwagens en dergelijke die langs komen scheuren.
10 minuutjes spelenderwijs wandelen langs de weg, prima!
Voor de grap een keer een dekje op een veulen leggen om 'm te laten wennen en dat soort dingen allemaal helemaal prima!
Tuurlijk, de uitzonderingen bevestigen de regel, maar als je de tijd en ruimte hebt kun je veel voor elkaar krijgen hoor