Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

daar heb ik toen ook op zitten letten
maar is ook een beetje afhankelijk van of je lange ritten wilt maken of alleen vrij langzame korte ritten in omgeving
We gaan er wel altijd het hooi mee halen (dan weegt de trailer met hooi zo'n 1000 kilo) maar dan voel je de auto toch echt heen en weer bewegen. Lijkt me doodeng als daar een paard in staat te bewegen! Onze andere wagen, toyota avensis station, weegt rond de 1400 kilo, en dat is een wereld van verschil, veel stabieler.
Wat wegen jullie 1,5 paards allemaal zwaar!
).

sophiatinker schreef:je kijken aldoor naar het gewicht van de trailer en paard
maar op het kenteken van de trailer staat een maximum gewicht. dit is gewicht van de trailer inclusief laadvermogen.
hier zou je naar moeten kijken als je naar een auto kijkt.
de meeste 1 1/2 paardentrailer weegt tussen de 1150 en 1650kg.
een 2 paards trailer weegt gauw 2000kg
Charaz schreef:sophiatinker schreef:je kijken aldoor naar het gewicht van de trailer en paard
maar op het kenteken van de trailer staat een maximum gewicht. dit is gewicht van de trailer inclusief laadvermogen.
hier zou je naar moeten kijken als je naar een auto kijkt.
de meeste 1 1/2 paardentrailer weegt tussen de 1150 en 1650kg.
een 2 paards trailer weegt gauw 2000kg
Waarom zou je daar naar MOETEN kijken? Ik weet zelf prima wat ik laad. De maximum toegestane massa is misschien rond de gewichten die jij noemt, het gewicht zeker niet.
. (sorry Charaz)bokt wiki schreef:BE-rijbewijs
Je mag rijden met het aanhangergewicht dat de auto mag trekken. Kijk hiervoor niet alleen naar de auto maar ook naar het typeplaatje van de trekhaak!
Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!
JosineS schreef:Net even gevraagd aan mijn collega de politie agent.
Er wordt door de politie alleen gekeken naar wat er op papier staat, niet naar het echte gewicht. Je moet dus altijd een auto hebben die het maximale gewicht van de beladen trailer kan/mag trekken. Een trailer die maximaal beladen mag worden tot 2000kg (incl. het eigen gewicht van de trailer), moet dus een auto ervoor hebben staan die 2000kg mag trekken, ook al zet ik mijn kleine shetje in de trailer. Voorbeeld: Een auto die 1250 mag trekken en mijn trailer weegt (incl. paard) daadwerkelijk 1200, maar mag tot 1850 worden beladen, mag dus niet. (sorry Charaz)
Voor je E geldt dat de aanhanger niet zwaarder mag zijn dan de auto, met een maximum van 3500. Ze gaan pas wegen op het moment dat ze denken dat de trailer te zwaar beladen is voor het gewicht dat de trailer mag hebben.
Citaat:Als ik jou was zou ik toch naar een auto kijken die 1300 kg mag trekken.
Een 1 1/2 paards trailer is daar meestal op gekeurd en het scheelt een hoop discussie (en evt een trip naar de weegbrug) als je een keer word gecontroleerd door de politie.