[TI] 26 september '09 Reguliere Keuring....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

26 september '09 Reguliere Keuring....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 17:05

+ zomercompetitie + bestgaand rij/menpaard + CK

Ik ga Anouk aanmelden voor het onderdeel bestgaand rijpaard met winia4ever als ruiter (ikzelf durf het niet aan _O- )
Nog meer mensen die hieraan mee gaan/willen doen?

Hoe zit het nou precies met wat je moet rijden.... Iemand enig idee? Ik begreep zelf uit het protocol dat de jury aanwijzingen geeft met wat je nou precies moet doen, klopt dit?

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 19:24

Ik doe mee aan het bestgaand rijpaard. Dit keer gaat Melby mee. :)

Vorig jaar reed je in een groepje van 4 in de bak en er wordt je verteld wat je moet doen. (stap, draf, galop, overgangen, verruimen, wijken en hals strekken.

Competitie doe ik niet aan mee. Ben de enige in mijn klasse :=

JPTinkers

Re: 26 september '09 Reguliere Keuring....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 20:23

als het goed is komt een nakomeling van Bandit daar naar de keuring

JIP

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-09 20:31

Citaat:
Als je paard de stap, draf en galop kent en daarin braaf stuurbaar is komt het goed.

Dit staat er op de site van het stamboek. En dan moet je ook wijken? := (vorig jaar) Dat kent Anouk helemaal niet eens....

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:33

Angeliekje schreef:
Citaat:
Als je paard de stap, draf en galop kent en daarin braaf stuurbaar is komt het goed.

Dit staat er op de site van het stamboek. En dan moet je ook wijken? := (vorig jaar) Dat kent Anouk helemaal niet eens....

Vorig jaar moesten we ook wijken en halstrekken.

Wijken is niet moeilijk hoor ;) . Goed je buitenhand erbij houden, vragen/ spelen met je binnenhand en je binnenbeen wat naar achter leggen.

shar_ianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 10:34

Ohja, waarschijnlijk doen wij met Gryfindor en Melby mee aan de keuring.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:10

Wijken... Het is misschien niet moeilijk, maar als je paard het normaal niet hoeft te doen of nog nooit ohz heeft gedaan.... kan het toch best een flinke domper zijn ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:25

Je hoeft niet (meer) te wijken dit jaar... :n Stap/draf/galop, verruimingen en halsstrekken...

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:35

Ik ben er ook weer
en heb mijn jaarling Zoë ingeschreven

register rubriek
register merrie's
1 jaar

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:22

ik doe mee met de zomercompetitie :j
zat nog te twijfelen over bestgaand, maar euhm.. ben realistisch genoeg om te weten dat Lowara daar geen kans maakt :+
helaas geen auto om 2 paarden mee te nemen, anders had ik met Arwen wel aan bestgaand meegedaan :j

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 14:31

ik vond bestgaand erg tegenvallen kwa jurering. Naar mijn idee werd er niet zo naar gekeken hoe het moet met bestgaand maar meer wedstrijd gericht en dat hoort met bestgaand niet.
Ik kom niet met paard wel met mijn fotocamera en hol dan van de ene ring naar de andere :D nu nog duimen voor droog weer.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:26

Waarom maakt Lowara geen kans, lowara?
Ik snap volgens mij niet wat het verschil is tussen bestgaand en wedstrijdgericht?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:05

Vond het opzich best goed gejureerd vorig jaar.

wij zullen zeker aan wezig zijn, ludie zal wel ergens als ringmeester staan, en ik loop rond met mijn camere om zoveel mogelijk vast te leggen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 22:29

Anouk zal met bestgaand ook zeker niet de allerbeste zijn (vooral niet met Z tinkers erbij ;) :D ), ze wordt door mij puur gebruikt voor recreatie, maar dat maakt me ook helemaal niets uit. Anouk laten meedoen vind ik al erg leuk (ook al rijd ik niet zelf _O- ). Winia4ever is de dressuurruiter, en gaat flink oefenen met haar.

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:25

snowdon schreef:
Waarom maakt Lowara geen kans, lowara?
Ik snap volgens mij niet wat het verschil is tussen bestgaand en wedstrijdgericht?

Uhm hoe moet ik het uitleggen het verschil. Bij bestgaand kijken ze er naar, bijvoorbeeld bij het KWPN, hoe het paard beweegt en willen ze hem in een lagere lijn zien lopen dus meer naar ontspanning toe.
Ze kijken naar de hals, rug, lendenen enz. kwa beweging. Daarom rijden ze bestgaand ook altijd zonder zadeldekje om alles beter te kunnen zien maar dat mocht vorig jaar gewoon onder het zadel gedaan worden. Ze kijken of het paard dus een goed rijpaard is. Wedstrijdgericht is hoe het paard netjes in de krul loopt en op de hulp reageert en of bijvoorbeeld de volte mooi rond is.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb neer gezet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 23:58

zo zie ik het ook :j
Lowara heeft namelijk hele korte gangen, middendraf bezit ze niet, en qua bouw is ze volgens mij elke keuringmeesters nachtmerrie. ( Sabelbenig, dunne nek, zwaar overbouwd etc)

op concoursen geen probleem, je rijdt je figuren netjes en je komt wel aan je winstpunten, ongeacht hoe de gangen zijn en hoe ze gebouwd is.
maar bij een bestgaand paard kijken ze ook naar potentie,gangen en souplesse etc, en DAT bezit ze niet.
vandaar dat ik het volgend jaar met Arwen wil doen, die maakt nog best wel een kans, heeft verder erg leuke gangen en loopt erg soepel.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:08

Tinkerstamboek site schreef:
Het doel is om de aanleg van het paard voor de dressuur te toetsen. Dit doen wij aan de hand van een protocol wat je hier op de site kunt vinden. Het maximaal te behalen aantal punten is 100. De puntentelling geldt als volgt: stap (20), draf (20), galop (20), gedragenheid en souplesse (20) en algemene indruk (20). De wedstrijden worden verreden in een ring van minimaal 20 x 40 meter. De jurering is in de deskundige handen van een ervaren KNHS-jurylid.

Het is dus onzin dat er gekeken wordt naar of de volte rond is. Er wordt gekeken naar de kwaliteit van het gangwerk in het verruimen en sluiten en dan nog het halsstrekken. Bestgaand Rijpaard is een mooie eerste stap als je er over denkt om later te gaan starten.
Overigens ben ik van het weekend bij een demonstratie Bestgaand Rijpaard voor Friezen geweest en behalve het halsstrekken wordt er precies hetzelfde gevraagd, 1 van de paarden daar werd onderaan geplaatst omdat het te weinig buiging en stelling gaf in de wendingen... Dat lijkt me nog meer rijtechnisch dan halsstrekken.. ;) Het idee achter het halsstrekken is ook om te zien of de beweging daarin veranderd, blijft het paard mooi gelijk doorlopen of krijg je balansverlies zonder de ruiterhand...

Berendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:35

ja dat bedoel ik ook. Maar ik vind dus dat er bij het bestgaand vorig jaar er zo niet naar gekeken is. En dat viel mij dus tegen wat ik trouwens ook van meerdere mensen heb gehoord. Maar goed. De pret was er niet minder om. En heb er ook weer zin in om te komen kijken.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:40

Het is mij nu duidelijk :j Thanx!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:46

Ik kom waarschijnlijk ook met Nevi! := Vind het nu al spannend!

Rubriek stamboekmerries 2 jaar :j

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 18:18

2 keer gelezen en kan het niet vinden... waar is deze keuring??

Leuk Renee, met Nevi!!! Spannend!!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:03

Lunteren :D
Nieuwe Heuvel!

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:06

Oooh... lekkel dichtbij!!! ;-)

* schrijft op de kalender *

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:32

Waar is dit en van welk stamboek? :+

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:37

NSvT, in Lunteren.