[TI] Mag ik even voorstellen + zadel vraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dakota_75

Mag ik even voorstellen + zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:32

Ik meldde het net al even in het andere topic van mij, maar ik heb dus de knoop doorgehakt. Ik heb zondag een tinkerruin gevonden waarvan ik denk dat die helemaal perfect bij mij past.... Crosby van tinkerstal McCloud. Hij is een 5-jarige ruin die in 2008 op de keuring een eerste premie en ster heeft behaald), hij meet 1.48 precies goed voor mij dus. Even wat foto's van hem:

Afbeelding
Afbeelding

Hij wordt vanmiddag gekeurd en als alles goed verloopt wordt hij waarschijnlijk dit weekend nog gebracht! *D Hij is dus superlief, staat heel rustig op stal en tijdens het poetsen enzo, loopt ook achter je aan etc. Tijdens het rijden is hij ook heel rustig en schrikt niet snel ergens van, het enige waar ik nu zelf even aan moet gaan werken is dat hij nogal gevoelig aan het been is, hij reageert snel op je been. En als ik schrik (ik moet altijd goed wennen aan iets anders ben ik in het begin nog wel eens gespannend) dan klem ik met mijn benen en dat is niet echt handig want dan spurt hij gelijk naar voren natuurlijk. :D

Nu had ik gelijk even een zadelvraagje aan jullie tinkerliefhebber.... Ze kan voor mij een (nieuw) veelzijdigheidszadel erbij bestellen. Maar op zich, ik heb laatst op een boomloos zadel gezeten en dat beviel mij eigenlijk ook wel heel erg goed. Ik heb alleen niet heel veel geld meer over dus een heel duur zadel kan het helaas niet worden, mag ook tweedehands zijn....

Wat adviseren jullie (ook qua maten) en waar rijden jullie mee? Ben erg nieuwsgierig!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:36

zal ik dan ook hier maar antwoorden!
hoe lang is zijn rug verder dan?(want dat zou met boomloos wel een "probleem" kunnen worden)
het zadel wat je erbij kan krijgen, is dat een zadel wat je lekker vind zitten, of ken je dat niet?

p.s. poohbeer op bokt heeft misschien wel een geschikt boomloos zadel voor je!!
woont in smilde
edit: Poohbeer @ [EA-TK-AP] Barefoot cheyenne, maat 2
tadaa

Dakota_75

Re: Mag ik even voorstellen + zadel vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:43

Ik heb geen idee hoe lang zijn rug verder is.... Het zadel ken ik niet wat ik er bij kan krijgen maar ik zal haar vanmiddag (als ze belt over de keuring) even vragen wat voor zadels ze eventueel nog meer heeft. Ze kan ze namelijk inkopen begreep ik. Ik begreep van haar dat zo'n VZH zadel een goede zit voor mij heeft.

Enne... thanx voor de link naar de advertentie, heb haar gelijk even ge-PB't. Maar ze woont wel heeeel ver weg hoor haha :p

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:44

ahh oke! dus je "kent" dat zadel niet...
jahh ik weet dat ze ver weg woont :P( ze kan je trouwens met andere dingen ook wel helpen denk ik)

maaruhh op wat voor paard heb je een boomloos geprobeerd?
met een vergelijkbare breedte of een "smalletje"

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:51

Op de tinkermerrie waar ik twee keer op gereden heb ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:52

owww!
als dat ook een barefoot cheyenne was moet dat wel kunnen!
je hebt anders nl. kans dat je ietswat in de split moet om het zo maar te zeggen :P

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:54

Ik zou dat zadel niet meebestellen. Vind dat altijd een beetje vreemd. Zadels moeten gepast worden. Als het niet goed ligt dan krijg je er heel veel problemen mee.

Een boomloos zadel kun je soms ook tweedehands kopen voor rond de 200 euro. Nieuw zijn ze ook niet enorm duur, maar dat ligt natuurlijk aan je budget ;)

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:58

Ja nou, de vrouw is zelf instructrice dus ik ging er een beetje vanuit dat ze wel wist wat voor zadel waar zeg maar op moet en dat ze ook wel even past. Maar ik begin steeds meer te twijfelen of ik het wel moet doen, kan misschien toch beter zelf naar iets op zoek gaan. En dan liever een tweedehands zadel die beter is dan een nieuw zadel wat niet lekker zit/ligt.

Mijn budget is zo rond de 300 euro voor zadel/hoofdstel compleet zeg maar (incl. dekje, beugels).

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:59

Ik had het idee dat dat ook een barefoot cheyenne was ja.... ;) en ja je zit wat breder ja haha.

Maar vraagje, Crosby reageert dus heel erg op je been, maakt het dan nog verschil wanneer je op zo'n boomloos zadel rijdt? Reageert hij dan niet nog gevoeliger?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:03

hoe kan iemand van afstand zeggen of het zadel op het paard past?(en of jij het lekker vind zitten)
vind ik uhhh een beetje raar...

en idd liever een goede 2e hands, dan een dure niet passende!
en een nieuw zadel veranderd natuurlijk ook van vorm!

naja, hoofdstel hoeft niet veel te kosten natuurlijk!
en ik denk dat een zadel ook wel moet lukken(al is een BF voor die prijs nog wel moeilijk)

edit: mmmm ik weet niet of hij er gevoeliger op rijd, heb ik geen ervaring mee...
misschien dat hij eerst wel gevoeliger reageerd, maar dat zal ook wel wennen.(en je weet ook niet waarom hij gevoellig reageerd)
het beste zou je dan een testzadel kunnen vragen, of als je poohbeers zadel wel wat vind aan haar vragen of je het op proef mag hebben.

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:26

Dat zadel heeft ze daar dan wel hè? Dus ik neem aan dat ze hem dan gaat passen..... Maar inderdaad hoe ik hem vind zitten kan ik niet testen, moet ik even weer naar Gouda crossen. ;)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:31

Even heel eerlijk en direct? Ik begrijp niet waarom mensen denken van internet een zadel te kunnen kopen. Het vereist heel veel inzicht en kunde om te weten of een zadel past. Dat heeft niet alleen met boommaat te maken, dressuur/vzh/spring etc, dat heeft te maken met de opvulling van je zadel, met de bespiering van je paard en met jouw eigen lichaamsbouw.

Hij is pas 5, ik weet niet of hij al lang onder het zadel is, maar jonge paarden veranderen heel snel in bespiering. Voor jonge paarden zou ik toch kijken naar een Wow, met goede begeleiding, dus dat je regelmatig laat controleren of het goed ligt.

De rug van je paard is zo stuk en voor je het weer goed hebt ben je maanden en heel veel euro's verder. 300 euro voor een zadel, compleet is heel moeilijk. Hoe dan ook, koop alsjeblieft bij een goede zadelmaker. Een passend zadel is nu misschien even "duur", maar een rugblessure is nog veel duurder (en zuurder)...

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:35

Snap heel goed hoor wat je zegt, misschien heb ik het ook onduidelijk opgeschreven maar volgens mij begrijpen jullie me verkeerd. De vrouw waar ik Crosby nu gekocht heb heeft een eigen pensionstalling, ze geeft rijles en ze verkoopt Crosby voor een kennis van haar. Verder handelt ze zelf ook in paardenspulletjes vandaar dat ze het goedkoop voor me kan inkopen. Ik ga er dus vanuit dat zij voor hem (hij staat daar nog hè, wordt vandaag gekeurd) een passend zadel besteld en dat ze dat ook echt past. Maar ik ben er eigenlijk al uit dat ik het niet doe en dat ik zelf op zadeljacht ga.

En ik snap ook best dat je beter een duurder zadel kan kopen maar als je de centjes daar nu net even niet voor hebt..... Dan ga ik dus liever op zoek naar een goed tweedehands zadel en probeer ik me wel goed te laten informeren ondertussen.

Hij is trouwens zo'n twee jaar onder het zadel nu.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:36

niet banketstaaf bedoeld hoor, maar een ECHT goed passend zadel bestel je niet zo even.
Dit bedoel ik niet banketstaaf hoor.
Ws kopen ze "gewoon" een goedkoop zadel, waar bij genoemd wordt "veel geschikt voor brede paarden, bijv Haflingers".

Bij een zadelmarkt ofzo kun je dat soort zadels vrij goedkoop kopen.

Ik zou voor eerst voor een boomlooszadel gaan, en als je dat niet bevalt OF je wilt toch graag een ander zadel, dan eens goed rondkijken.
Goede zadelmaker (niet gek ver van je vandaan, bijv Feike Bruinsma) zoeken en dan kijken naar wat voor zadel er echt goed ligt op jouw Tinkie! ;)

Feike heeft niet een bepaald merk ofzo wat hij je zelf zal aansmeren. Heeft ons wel verteld dat hij erg "gek" is van bijv de oude Stubben/Kieffer zadels (dit in tegenstelling tot de nieuwere modellen). En die maakt hij vrij eenvoudig en voor niet gek veel erg goed passend op je paardje!!!
Na een 20 rij-uren ofzo komt hij dan weer checken of het nog helemaal goed ligt.

Al met al kun je op zo'n manier op een niet al te dure manier toch aan een goed passend zadel komen!!!

Mijn advies zou dus ook zijn....eerst maar boomloze op de kop tikken, die raak je als je hem weer verkopen wilt ook altijd makkelijk wel weer kwijt! ;)

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:41

hoi hoi
ik heb op mijn tinker (bijna 7 jaar) al vanaf het moment dat hij ingereden is (nu bijna 2 jaar) een barefoot zadel liggen en ik moet zeggen dat het mij heel goed bevalt. Ik zou echt niet anders meer willen! Ik heb mijne trouwens ook van marktplaats (bijna nieuw, maar paar keer gebruikt). Je kan trouwens ook bij boomloosrijden.nl een zadel lenen en uitproberen!

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:44

He hoi, (bijna) gefeliciteerd met je nieuwe paard! Het is een plaatje hoor.

Ik heb op mijn tinker Black (4 jaar) een barefoot London liggen en dat bevalt prima. Lekker veel vrijheid en hij zit heerlijk.
Heb het zadel vorig jaar ook 2e hands gekocht via Marktplaats, was bijna niet gebruikt.

groeten en succes!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:54

Dank je Suusje! ;) Had daar nog maar weinig reactie op gehad hahahaha....

Maar ik had haar zojuist aan de telefoon en heb gezegd dat ik hem 'kaal' overneem. Dus ik ga inderdaad op zoek naar een boomloos zadel voor niet al teveel geld eerst. Ik zal eens rondkijken dus, heeft die Feike ook een website?

En uitproberen kan natuurlijk altijd, maar dan moet je natuurlijk bij diegene ook het zadel kopen hè als die bevalt.....

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 13:57

O ja, vergeet ik nog het belangrijkste, hij is net gekeurd (uitgebreid met bloedonderzoek) en alles is goed, ze wil hem op hemelvaartsdag wel komen brengen.....

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:58

in ieder geval van harte en veel plezier natuurlijk straks met je "kale" paard :D ;)

Feike heeft wel een website, maar alleen eigenlijk voor het adres, verder weinig info ;)
http://www.deverenigdezadelmakerij.nl/

Ik zie nu net op de website van boomloosrijden dat ze een goedkoper model barefoot hebben nu!!! Kunstleer ipv Nubeck, lichter EN voor 299,- euro. Las dat die nieuwere Barefoots de drukverdeling ook beter hebben!!
Ga zelf ook nog even weer geinteresseerd lezen! ;)

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:01

o leuk dan komt ie overmorgen dus al! Veel plezier alvast!

En nee hoor als je testzadel uit wil proberen ben je daarna niks verplicht hoor!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:05

Oké.... maar wel een beetje l*llig natuurlijk hè wel proefrijden en dan ergens anders gaan kopen....

Ik ga ook even kijken. En die 299 euro komt al meer in de richting....

marjolein__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:10

nou ze hebben daar gewoon aantal testzadels die per post worden opgestuurd en na een proefweek (dacht dat het een week is dat je uit mag proberen) moet je hem dan weer doorsturen naar de volgende............heel handig systeem dus :)
Nou ja, wat je ook doet...........succes ermee in ieder geval en je loopt vast tegen een goed/lekker zadel aan!

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:12

IndianaJones schreef:
Ik zie nu net op de website van boomloosrijden dat ze een goedkoper model barefoot hebben nu!!! Kunstleer ipv Nubeck, lichter EN voor 299,- euro. Las dat die nieuwere Barefoots de drukverdeling ook beter hebben!!

Ehm... ik zit te kijken op de site maar waar vind ik hem precies? (zal wel weer kippig zijn :D ).

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:13

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:28

Ah helemaal geweldig, dank je wel! ;)