. Nu ben ik gisteren bij twee Tinkers gaan kijken, een ruin van 6 en een merrie van 9 jaar oud. Zal per paard even wat voor en nadelen opnoemen die ik voor mezelf vind:
Merrie 9 jaar
Voordelen:
Mooie hoogte voor mij (1.52 ongeveer) ik ben zelf namelijk maar 1.65

Mooi paard (zwart/wit) met mooie gangen
Geen pubertrekken e.d. meer i.v.m. leeftijd
Eigenaren komen erg betrouwbaar over (brengen het paard, klikt het na een maand niet dan mag ze weer terug) hebben ook wel een naam in de mensport
Nadelen
Ze heeft in de winter een paar maanden stilgestaan, is een week geleden naar deze weide weer verhuisd (nieuwe kudde) en er staan in de buurt twee hengsten waar ze heel heftig op reageerd (toen ze in de bak reed stond aan de andere kant van de bakrand een hengst te paraderen) en ze swiepte er over met haar staart af en toe een klein bokje met de achterbenen. Omdat ik dus niet heel veel kracht heb en een niet al te moeilijk paard wil hebben vind ik dit spannend. Verder ben ik merries niet echt gewend en hoor ik wel eens dat ze behoorlijk wisselvallig kunnen zijn met hun 'moodswings'
.Paardje is niets verder van afstamming bekend, is naar nederland gehaald op 'zesde' jaar maar later bleek dat ze toen waarschijnlijk twee en een half was. Ze heeft al twee veulentjes gehad.
Dan de ruin van 6 jaar
Voordelen
Ook echt een heel mooi paardje (bruin/wit/zwart)
Was erg relaxed en knuffelig
Ook mooie gangen
De eigenaresse kon veel met hem doen op stem en benen (met losse teugels)
Afkomst bekend (Naam is: Mc Stanley Vegelin van Claerbergen, moeder is meagan) ze heeft ook foto's van hem als veulen en gegevens van vorige eigenaren, hij is gechipt heeft paspoort e.d.
Nadelen
Hij is erg groot (zeker 1.60 nu) en ze heeft het idee dat hij nog steeds groeit, dus ik kan er zonder krukje niet opstappen, maar volgens haar kan ie vanaf nu ook alleen nog in de breedte gaan groeien. Hij is momenteel ook wat slungelig zeg maar, echt een puber lijkt wel.
Hij schudde heel veel met zijn hoofd, volgens haar kwam dit omdat haar buurmeisje het paard sinds een aantal weken gebruikt voor dressuurlessen en nu ook aan de teugel enzo moet lopen en nu is hij daar een beetje van in de war en weet hij niet goed wat hij met zijn hoofd moet doen.... Maar kon ook wat pubergedrag zijn volgens haar. Dus afstraffen.
Hij had een bult op zijn onderlip, dit is een litteken van een val als veulen. Dit viel goed op omdat hij echt een beetje een 'centenbakje' heeft, van die hanglipjes waardoor ze zo'n ouwe-mannen-snoetje krijgen.
Verder ben ik niet zo heel erg thuis in de hoeven van paarden, ik vond ze vrij groot en breed, zij zei dat de hoefsmid had gezegd dat hij hele sterke hoeven heeft. Vorig jaar is hij wel rondom beslagen geweest in de zomer omdat ze heel veel buitengereden heeft maar van het najaar is dat er weer afgegaan. Volgens mij wordt hij niet heel vaak bekapt.
Dit paardje staat in Duitsland, weet eigenlijk niet of er daardoor nog vreemde dingen bij komen kijken?
Dussss.... een heleboel om over na te denken.... Graag hoor ik van jullie tips, adviezen etc.... ben erg benieuwd!