[TI] hoeveel waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

hoeveel waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:46

ik zit met een dilemma....

ik was zaterdag bij een man die wil stoppen met zijn tinkers.
hij had 2 drachtige merries,een hengst,en nog de beide veulens van die merries van vorig jaar.beiden hengsten.

nu,de hengst vind ik niet eerlijk,wou me slaan(door die man omdat hij aan het eten was,maar eten of niets maakt niets uit,je hoort niet 'zomaar' te slaan als paard)

de merries ga ik normaal vrijdag halen(ik heb enkel zijn woord,dus ik hoop ook dat hij ze niet aan iemand anders verkoopt in de tussentijd)

maar de bijna jaarlingen heb ik een enorm dubbel gevoel over....

Ze zijn compleet niet in de hand,hebben van hun hele leven nog geen halster gezien,en naar mijn idee amper al aangeraakt geweest door een mens.je kan niet in de buurt van hen komen of ze lopen echt de poten van onder hun lijf....
ze staan met hoeven die veeel te lang zijn...alleen voetjes geven,laat staan hoefsmid gaat nu niet iets zijn wat ze kennen....
ze zijn niet gevaccineerd,niet ontwormd,...
wel gechipt omdat dit wettelijk verplicht is.

normaal verkocht deze man zijn veulens elk jaar aan een handelaar,maar blijkbaar is die handelaar niet echt meer geïnteresseerd omdat het beiden hengstjes zijn...

naast dit alles zijn het mooie tinkers(al moet je dan wel door een aantal factoren heenkijken)

Eerst had ik iets van 'ik koop ze niet'
want hier lopen de paardjes gewoon op de wei...laat 2 zo'n 'rakkers' op de wei,en je kan ze van je leven niet meer vangen....

Nu heb ik wel 2 ongebruikte stalletjes waar nu stro in gestapeld ligt...en ik twijfel enorm omdat ik me afvraag wat er met de dieren gaat gebeuren....

Maar die man weet dat men tegenwoordig best veel geld vraagt voor tinkers....alleen zijn het tinkers met manieren en een opvoeding meestal....

Dus bij deze de vraag wat jullie zouden of niet zouden geven voor 2 zo'n 'veulens'?
Foto's heb ik niet,ze zijn zwart-bont,en ik denk dat ze nu zo'n 1.40m zijn
ze hebben geen papieren

Ook weet ik dat het enorm veel tijd en moeite zou vragen,want zo'n 'kastaars' kunnen ook nog niet aan de hand lopen...krijg die dan bv maar in hun stalletje als ze geen zin hebben de eerste dagen....

Dus bij deze wil ik ergens wel een bod doen,maar ik vroeg me af of iemand van jullie ooit zo'n paardje gekocht heeft,en zoja,wat je ervoor gaf?

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:52

Pff, heb daar weinig verstand van. Leuk en goed dat je het wil doen, maar weet waar je aan begint he (gewoon lief bedoeld ;)).

2 bijna jaarling hengsten zonder papier, slechte hoeven, geen mensen gewend en niet geent of gechipt..

Ik heb er weinig verstand van, maar 1200 voor beiden samen zou in mijn ogen toch wel max zijn, maar daar kan ik compleet fout in zitten hoor!

Succes iig! :)

tengeltje11

Re: hoeveel waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 11:55

@ bellarose.
ja,dat is het net,ik wil heel goed nadenken eer ik eraan begin...en wil er daarom ook zeker niet te veel aan uitgeven net omdat het best veel risico's inhoudt...

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:27

Heel simpel, puur de vlees waarde. Er is geen meer waarde toe te voegen want dat geef je zelf al aan. Je zoekt de huidige vlees prijs (voor paarden) op en doe een gewicht schatting. Dat zou namelijk elke handelaar nu ook doen. Ik denk dat je ze best nog wel eens snel mak kan hebben. Een goede stal en lekker eten doet vaak wonderen en je hebt/krijgt, denk ik, de moeders ook dus kunnen ze de "kunst" ook afkijken de hele dag. Ze zijn jong en, ik denk, redelijk onbeschadigd. Dus ook geen negatieve referentie en dan leren ze best wel snel. Lijkt me een leuk project :D
Ik wens je veel suc6 en ben erg benieuwd naar ze.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:35

ja,idd leuk project....alleen heb ik al 4 tinkers,2 rijpaardjes(heb ik nog niet lang,moeten ook dringend wat meer tijd krijgen,een van de tinkers moet nog zadelmak gemaakt worden,een andere moet herschoold worden),dan nog een b-pony die een goeie 2 is en ook dringend wat manieren mag leren...
en nu komen die 2 merries ook...allebei drachtig,de ene best hoogdrachtig....en een van die 2 merries(een 7-jarige) is niet geleerd,dus ook dat wil ik doen...
en klein detail,ik doe echt alles alleen...verzorgen,voeren,opleren,rijden,....

Dus het is idd een leuk project....maar ergens moet ik er ook tijd voor hebben....en daarom net dat ik zo twijfel.het is gek om zo'n dieren te kopen en dan tot de constatatie te komen dat je er gewoon geen tijd voor hebt....dat wil ik niet tegenkomen en ergens in mijn achterhoofd houden dat stel ik het doe,en ik tot de constatatie kom dat alles toch niet zo vlot als ik gedacht had,dat er nog andere oplossingen zijn ook....

(en iemand een idee wat de slachtprijs is?want ik heb daar eigenlijk in de verste verte geen idee van....)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:38

Ik zou 750 voor allebei bieden maximaal.
Voordat je ze opgeknapt hebt ben je aardig wat geld verder namelijk. Mocht je ze dan willen verkopen dan draai je zeker weten verlies als je er nu meer voor betaald

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:43

ik had ook iets van een 800 euro voor beiden in mijn hoofd....
alleen vrees ik dat hij ze daarvoor niet gaat willen verkopen....
nu,kan hij op terugkomen nog....want naar mijn idee verkoop je zo'n jaarlingen nu niet zo makkelijk....(maar uiteindelijk weet je nooit...je vindt altijd mensen die denken de koop van hun leven te doen en een tinker voor weinig geld kopen zonder te weten waar ze aan beginnen....)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 12:52

Aan een handelaar gaat hij er iig niet meer aan verdienen dus dan moet hij al particulieren vinden. Die kans is denk ik iets kleiner als ik het zo hoor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 12:55

das waar,maar veel 'naieve jonge pubers'(sorry voor de benaming) dromen vaak van een tinker(maar willen dan een spotgoedkope tinker omdat ze niet meer geld hebben)
en zo iemand zie ik dat wel nog kopen....alleen is de vraag wat er dan van hen gaat worden....want wat voor ervaring hebben zo'n mensen dan he om met zo'n dieren om te gaan en hen alles te leren vanaf nul?

nu,heel veel 'reclame' maakt hij nu ook niet met zijn tinkers,en iedereen die tot nu toe bij hem was om ernaar te kijken had interesse in de merries....maar gingen dan nog wat laten weten...tot nu toe heeft niemand al enige interesse getoond in de jaarlingen....en ergens hoop ik een beetje dat het zo blijft,dan kunnen ze hier uiteindelijk mss toch nog terecht

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:08

Ik zou ook niet meer als 800 euro bieden voor de twee.

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:14

Forrest hebben wij gekocht toen hij 10 maanden was,je kon nog niet eens in de buurt van 40 meter komen en liep met zijn moeder samen ook niet de makste , hij was dus nog nooit in de vingers geweest 600 euro hebben voor hem betaald(6 jaar geleden),mager en onder de wormen zat hij , nog nooit een halster of hoefsmid gezien ,maar dan moesten we hem zelf te pakken zien te krijgen.Nog een ochtend vangwerk ,doodsbang de trailer in en thuis direct in een box en na 2 dagen kon ik er al veel mee ,ik wil niet zeggen dat het met elk dier in die toestand zo zou gaan ,maar in zijn geval gelukkig wel ,het voordeel van paarden die nog nooit in de hand zijn geweest is dat er vrijwel niets aan verpest is en ze nog blanco zijn zeg maar .Buiten zeten hebben we in het begin aan de stik gedaan ,lekker in het gras ,maar niet weg kunnen lopen ,naar mij toe laten komen en wat brokjes geven ,(kende hij eerst niet)en na een week kon hij los . Nu denk ik wel dat het mak maken met 1 sneller zou gaan dan 2 want dan bestaat de kans dat ze elkaar opjutten ,onder het motto jij bang ,ik dan ook. ;)
ik hoop dat ze toch nog goed terecht komen.

idd 800 euro lijkt me fatsoenlijke prijs

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:16

Pfoeh, dat is moeilijk. Ik ben niet genoeg thuis in de tinkerwereld om een goed bod te verzinnen, maar ik weet wel dat het een hoop centen kost om jonge paarden die niet zijn bijgehouden een beetje op te lappen. Toch wel wat vaker de hoefsmid op je erf, waarschijnlijk een aantal keer extra ontwormen, misschien zijn ze nog niet gechipt etc. Biedt zo laag mogelijk, wat hierboven staat, rond de 800, zou niet verkeerd zijn.

Ik wil er voor die prijs zelfs wel eentje haha ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:21

@ aricia,ja,dat vrees ik ook....een jaarling alleen heeft niets of niemand meer om op terug te vallen he....terwijl als ze met 2 zijn zijn ze sterker...de stalletjes zijn open,ze kunnen gewoon nog in elkaar net kroezen als ze willen,maar aan de andere kant kunnen ze zelfs in stal elkaar zenuwachtig maken....en ook dan de weide,net zoals je zegt,ze kunnen er samen vandoor gaan....
appart op de wei zetten is ook een optie,maar ben ik niet zo voor...ze moeten uiteindelijk ook paard blijven...ik heb wel 1 'schootpony' waar ze wel bij kunnen,maar dan nog....
nu,eerst zien of hij ze wil verkopen voor een 'slachtbod' en dan pas de rest bekijken

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:13

Ik vind het wel heel goed dat je het overweegt om ze te nemen. Een kans op een fijn tehuis.
Ik heb vroeger een haflingerhengstveulen gehad. Die kon ik ook niet aanraken toen hij bij zijn moeder stond. Toen hij (gespeend) bij mij stond heb ik hem eerst op stal gezet. De dag erna was hij nog erg bang, maar na een lekkere kriebel en poetsbeurt was hij helemaal om! Wil natuurlijk niet zeggen dat dat bij ieder paard is, maar een veulen is natuurlijk veel te leren. Sindsdien is hij naar buiten gegaan en liep me overal achterna.

Succes ermee, ik ben erg benieuwd wat nou je uiteindelijke besluit is en natuurlijk foto's! :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 09:32

ff update...
de jaarlingen en de hengst heeft de man ondertussen blijkbaar al aan een handelaar verkocht.

de merries ga ik deze avond halen...alleen heeft de hoogdrachtige merrie deze nacht haar veulen gekregen...dus ga ik nu 2 merries en een veulen ophalen!spannend!

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:34

heel veel succes vanavond! en foto's he ;)

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 10:01

spannend. Succes met het ophalen, ben erg benieuwd naar foto's.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:26

Oh ik ben ook erg benieud naar foto's, leuk joh! Ishet een merrietje of hengstveulentje? :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 11:32

een merrietje :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:37

o wat leuk! ik ben ook benieuwd naar de foto`s :)

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 11:43

succes vanavon en ben ook benieuwd naar de foto's

julian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:33

Heel veel succes vanavond.

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:32

en? hoe is het gegaan?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:49

tengeltje11 schreef:
ja,idd leuk project....alleen heb ik al 4 tinkers,2 rijpaardjes(heb ik nog niet lang,moeten ook dringend wat meer tijd krijgen,een van de tinkers moet nog zadelmak gemaakt worden,een andere moet herschoold worden),dan nog een b-pony die een goeie 2 is en ook dringend wat manieren mag leren...
en nu komen die 2 merries ook...allebei drachtig,de ene best hoogdrachtig....en een van die 2 merries(een 7-jarige) is niet geleerd,dus ook dat wil ik doen...
en klein detail,ik doe echt alles alleen...verzorgen,voeren,opleren,rijden,....

Haal je je dan niet iets TE veel hooi op je vork?

De hengstjes zijn dus al verkocht. Ben benieuwd hoe het de 2 merries en het veulen op hun nieuwe adres bevalt?

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 20:45

hoi

ben benieuwd hoor gefeliciteer met het merrietje lijk me echt geweldig om te zien zo'n klein hummeltje heel leuk ben ook erg benieuwd naar de foto's