[TI] Extra ledenvergadering NSvT op 18 april 2009

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeva

Extra ledenvergadering NSvT op 18 april 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 17:50

Op 18 april is er een extra ledenvergadering van de Vereniging Het Nederlands Stamboek voor Tinkers. Tijdens deze vergadering zullen artikel 14 en 15 (vaststellen/aanpassen van de rasbeschrijvingen van de verschillende tinker-types, en het invoeren van zgn. predikaten, zie onderstaande link) besproken worden. Wie gaat ?

Zoals reeds aangekondigd in de Algemene Ledenvergadering wordt een extra ledenvergadering ingelast om de artikel 14 en artikel 15 van het Stamboekreglement/registratiereglement vast te stellen.

Deze extra ledenvergadering wordt gehouden op:

18 april 2009
Tijdstip: 13.00-15.00u

Het Bestuur nodigt alle leden dan ook van harte uit om hierbij aanwezig te zijn. De concepten worden gepubliceerd in de Battie.
Zie ook : http://www.tinkerstamboek.nl/page3/file ... dering.pdf

Muds

Re: Extra ledenvergadering NSvT op 18 april 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 18:08

Aan de ene kant lijkt het me, net als de vorige vergadering, zeer interessant, aan de andere kant laat ik dit liever over aan de dames en heren die er verstand van hebben. Ik denk dus dat ik niet kom.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:04

Ik ben bang dat ik het (ivm een druk wedstrijdweekend) niet ga redden deze keer....

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:34

hellaas weer op de zterdag dus ik moet weer verstek laten gaan, maar met wat ik zo lees is het een goede regeleling met die predikaten. heb je wat om voor naar de keuring te gaan.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:58

Heb dat weekend nog niets op de planning staan, dus ga absoluut pogen om te komen!

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 20:23

Ik weet ook nog niet of ik het ga redden, heb ook een beetje hetzelfde gevoel als Muds, laat het liever over aan de dames en heren die er verstand van hebben ... maarja, als iedereen zo redeneert .. ;) .

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:23

Dat is ook wel weer zo natuurlijk ;) , maar ik ben bang dat iedereen dusdanig een eigen mening heeft over het exterieur dat het heel moeilijk wordt om hierover gezamenlijk een lijn te trekken. Vandaar dat ik het persoonlijk aan de profs/experts over wil laten. Zoals de types nu zijn ingedeeld vind ik het denk ik wel goed. Op de vorige vergadering liet men duidelijk doorschemeren vast te willen houden aan de oorspronkelijke indeling en dat is, vind ik, een prima insteek.
Wat betreft het invoeren van de (sport)predikaten ben ik 200% voor, dus daar wil ik wel iemand voor machtigen als dat weer kan ;)

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 00:50

Het lijkt me wel interessant want predikaten is eigenlijk nog het enige wat voor mijn meiden nog haalbaar zou zijn. Maar zoals het er staat ben ik het er wel mee eens.

Of ik het haal weet ik echt nog niet. Het is best een stuk rijden en ben toch een stuk minder "strijdlustig" dan vroeger :)

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:54

Ik zou graag willen gaan maar of ik sta op knappen dan of ik ben dan net aan het bijkomen en genieten van ons klein wondertje.

Sportpredikaten ben ik in principe een voorstander van maar ik vind de eisen ervoor (of de 1e opzet daarvan) te hoog, voor alle types.
Dus als er iemand gaat wil ik best wel een machtiging van mijn kant afgeven :)

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-09 09:55

Machtiging heeft volgens mij niet zoveel effect, Flet :=

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 09:56

Keeva schreef:
Machtiging heeft volgens mij niet zoveel effect, Flet :=

Nou ja, kan die persoon voor mij stemmen, mits diegene ongeveer hetzelfde idee heeft over die predikaten als ik heb :D
Of wordt er dan niet gestemd? :?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 10:21

De sportpredikaten vindt ik niet te hoog. Als je ze wilt halen moet je wel echt wat behalen in de sport. Ik heb ook z'n vermoeden dat bijvoorbeeld bijna ieder paard wel door de L kan komen dus ook vanners. Mischien kan cobjes wat lager omdat die vaak toch wat korter zijn en minder elastisch. Voor de Grai moet het haalbaar zijn om in de Z te belanden.

Ik zie mezelf ook geen L2 starten met die van mij maar dat komt ook een deel door mij als ruiter (kan me er niet genoeg voor motiveren)

Heb de rasstandaarts niet echt doorgelezen maar de vanner wel even en volgensmij is daar niet veel in veranderd.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:49

Het stamboek blijft bij haar standpunt dat de Tinker een recreatie-paard is waar ik het 100% mee eens ben.

Maar Z1 dressuur (ohz en mennen) voor de Grai noem ik geen recreatie meer :n
Om dat niveau te halen moet je dermate veel en fanatiek trainen dat dat voor mij niet meer onder recreatie valt.
De Tinker is niet gebouwd als dressuurpaard. Die paar die het wel halen hebben een dermate goede bouw, gangwerk en karakter dat dit met veel trainen gaat. En ook moet de ruiter hier toe in staat zijn.
KWPN-ers worden wel gericht al jaren als dressuurpaarden (en spring- natuurlijk) gefokt. Maar procentueel gezien hoeveel van de KWPN-ers behaalt uiteindelijk de Z?
Ik ben er van overtuigd dat ieder paard mits goed gebouwd en met een werkwillig karakter Z oefeningen kan rijden maar dat wil nog niet zeggen dat ze dit op wedstrijdniveau ook allemaal kunnen.

Ik vrees dat er met de huidige eisen de komende 5-10 jaar maar bar weinig Tinkers (Grai, Cob en Vanner) in aanmerking zullen komen voor het sportpredikaten.
Stel de doelen dan in het begin wat lager om na een evaluatieperiode ze of zo te behouden of bij te stellen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:55

Ik persoonlijk vind de doelen prima, elk gezond paard kan naar mijn mening de Z halen, tuurlijk de een is fanatieker als de ander, maar voor een Grai vind ik het een prima doel.

maar dat is mijn persoonlijke mening. ik heb met de predicaten verder niets te maken, qua indeling.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:20

Waarom wordt het westernriding niet genoemd ??
De WRAN kent nu sinds een twee jaar ook een goed level en punten systeem.

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 18:58

De sportraad heeft een start gemaakt en de uitbreiding van de disciplines volgen stap voor stap.

Ariebren schreef:
Waarom wordt het westernriding niet genoemd ??
De WRAN kent nu sinds een twee jaar ook een goed level en punten systeem.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:36

Wat zou het nut zijn van een sportpredikaat bij een tinker als je de eisen naar beneden bij zou stellen?
Sowieso ben ik geen voorstander van sportpredikaten bij een dergelijk ras als de tinker, maar als het er dan toch komt.... laten we het dan wel op een vergelijkbaar niveau houden en niet teveel aanpassen omdat het teveel training voor onze koudbloedjes en hun eigenaren vergt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:10

snowdon schreef:
Wat zou het nut zijn van een sportpredikaat bij een tinker als je de eisen naar beneden bij zou stellen?
Sowieso ben ik geen voorstander van sportpredikaten bij een dergelijk ras als de tinker, maar als het er dan toch komt.... laten we het dan wel op een vergelijkbaar niveau houden en niet teveel aanpassen omdat het teveel training voor onze koudbloedjes en hun eigenaren vergt.

Sluit ik me eigenlijk wel bij aan. Zou mooi zijn als de eisen van een sportpredikaat vergelijkbaar zijn met hoe het gangbaar in de rassenwereld is, ongeacht stamboek.

Ik kom zelf trouwens niet, vier dan mijn verjaardag :+

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:19

Helemaal mee eens, snowdon.
De tinker / cob is van oorsprong een karrepaard.

En het gros van de tinker / cob eigenaren is of een recreatie ruiter, of heeft deze bonte paarden als weide stoffering en fokt een veulentje.

De enkeling die in de sport verder komt, zal al heel gauw tegen de tekortkomingen van het paardje aanlopen.

Wil je echt in de sport presteren, neem dan een geschikt paard daarvoor.
Dressuur, KWPN
Western, Quarter.
Aangespannen, Tinker / Cob

Wanneer een stamboek richting rijpaard gaat dan krijg je hetzelfde wat bij de Fries, Haflinger, enz gebeurd is.
Het oorspronkelijke type verdwijnt door de commerciële fokkerij.
En wat overblijft is een rijpaard.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:33

Ik denk dat het stamboek er echt op moet wijzen (en dus op moet letten) dat het sportpredikaat ook door de leden als beloning wordt gezien en niet als een 'streven naar'. Het is ervoor bedoeld het gebruik te stimuleren en dat vind ik een goed streven.
Misschien is het te naïef gedacht, maar ik denk niet dat veel Tinkereigenaren hun paarden teveel gaan 'pushen', dat past niet helemaal bij het, toch voor een groot deel, aanwezige recreatieruitermentaliteit. Nog afgezien van het feit dat ik niet veel Tinkers ken die zich láten pushen

Ik snap heel goed wat je bedoelt, bij de andere rassen vind ik het ook héél jammer dat die paarden zo sportgericht worden gefokt, het strookt absoluut niet met de oorsprong van het ras. Maar daar ligt voor het stamboek dus een uitdaging.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 23:31

Muds schreef:
Ik denk dat het stamboek er echt op moet wijzen (en dus op moet letten) dat het sportpredikaat ook door de leden als beloning wordt gezien en niet als een 'streven naar'. Het is ervoor bedoeld het gebruik te stimuleren en dat vind ik een goed streven.
Misschien is het te naïef gedacht, maar ik denk niet dat veel Tinkereigenaren hun paarden teveel gaan 'pushen', dat past niet helemaal bij het, toch voor een groot deel, aanwezige recreatieruitermentaliteit. Nog afgezien van het feit dat ik niet veel Tinkers ken die zich láten pushen

Ik snap heel goed wat je bedoelt, bij de andere rassen vind ik het ook héél jammer dat die paarden zo sportgericht worden gefokt, het strookt absoluut niet met de oorsprong van het ras. Maar daar ligt voor het stamboek dus een uitdaging.

Ik verwoordt het misschien net wat anders maar wij hebben wel dezelfde gedachtenlijn :D

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:27

Ik vind het sport predikaat eigenlijk wel realistisch hoewel ik het verschil tussen Vanner (L2+1) en de Grai (Z1+1) wel groot vind. Dan zou ik de Grai op M2+1 zien. Tussen L2 en Z1 vind ik het verschil erg groot terwijl er niet altijd een heel duidelijk type verschil is.
Ik vind vooral dat er wel degelijk gepresteerd moet zijn voor een SPORT predikaat

Het predikaat Model vind ik nog een beetje vaag. Deze kan door de keurmeesters op het CK opgelegd worden bij een kinimale 7,5. Dus eigenlijk een veredelde Ster in mijn ogen.

Ik zie liever naast deze mogelijkheden ook een verrichtingspredikaat, zoals bij de fjorden. Waarbij extra op het karakter wordt gelet. En het niveau dusdanig is dat het vooral als gebruiks/recreatiepaard gezien kan worden. Dit is bij fjorden wel in combinatie met een eerdere premiekeuring waarop het exterieur is beoordeeld.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 12:40

Ik vind Model ook wat vaag.
Wat ik me ook afvraag is hoe ik dan ooit nog een model predikaat kan halen met Maddox. Want die mag geen keuringen meer meedoen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:08

Nuage schreef:
Wat ik me ook afvraag is hoe ik dan ooit nog een model predikaat kan halen met Maddox. Want die mag geen keuringen meer meedoen.

Dat wordt dan misschien ook anders?

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 13:26

Nuage schreef:

Jawel 5 jaar na de kampioenstitel mogen ze terug deelnemen aan keuringen!