[TI] Vraagje over voeding Tinker...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corinne1981

Vraagje over voeding Tinker...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 12:32

Hallo allemaal,
ik denk ik plaats dit maar bij het Tinkertopic, dat lijkt mij het handigste...
Ik heb nu een jaartje een Tinker-x (zie profiel). Ik begin een beetje over zijn voeding te twijfelen.
Hij is de laatste maanden wat afgevallen en hij is niet meer zo mooi rond als in de zomer zeg maar.
Ik moet er wel bijzeggen dat hij van december tot en met half februari stil heeft gestaan ivm de vorst. Zijn bespiering is daardoor ook wat afgenomen.
Laatst is de dierenarts nog geweest voor zijn inentingen en deze zei dat hij er goed uitzag, altijd fijn om te horen.
Toch twijfel ik nog aan zijn voeding (mede doordat een ander (met meer verstand en ervaring met paarden) meerdere malen tips heeft gegeven om ander voer te geven, omdat ie zo is afgevallen).
Wat krijgt hij nu?
- Hij staat van 's morgens tot 's avonds in de weide.
- 's avonds en 's nachts krijgt hij hooi.
- per dag krijgt hij 1 pavo summerfit koek met lijnzaadolie en foenegriek erbij.

Dit voer krijgt hij nu ruim een jaar en hij doet het er eigenlijk erg goed op, behalve dat hij dus zo is afgevallen.

Wat voor arbeid verricht hij:
we rijden 4 x per week, meestal 3 x per week gewoon basisdressuur en 1 x per week een bosrit van een paar uur. Met zijn energie is niets mis, hij is altijd goed fit.
Verder heeft Harley last van een pollen- en zonlichtallergie.

Wie heeft tips? Ik heb al ergens gelezen dat een eiwitarm en suikerarm voer goed voor ze is. Welk voer bevalt jullie goed?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mvg Corinne.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 15:45

Die van mij heeft er ook wel een beetje last van. Denk dat het ook aan de winter ligt en dat ze in de zomer wel weer aankomt als het gras weer groeit. Staat jouw tinkerx in een wei met gras of in een schrale wei?
Misschien dat je hem gewone brokken kan bijvoeren ipv die koeken? Die van mij krijgt 1 schep brokken en ik geef haar af en toe slobber en ponybrok. Maar ik denk dat onbeperkt hooi het belangrijkste is, dat vult en geeft geen energie.

Tinkerlady

Re: Vraagje over voeding Tinker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:59

Ik zou gewoon eens wat basisbrok bij voeren. Dat mag hij best hebben gezien het aantal keren dat hij werkt per week.
Eiwit arm en suikerarm zou ik alleen overwegen als er noodzakelijkerwijs aandacht voor moet zijn bij je tinker. Hou het anders vooral simpel ;-)

De basisbrok van Pavo eens proberen?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:03

Ik zou hem helemaal van de eiwitten afhebben en van de suikers.
Dus geen basisbrok, muesli zonder melasse, géén summerfit (vol van de suikers).
Je kunt Marstall of Cavalor proberen :)

sophiatinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 20:12

mijn tinker krijgt onbeperkt hooi.
daarnaast staat zij overdag in de wei en ´s nachts op stal
in de wei staat weinig gras en deze tijd van het jaar zit er weinig voeding, vooral als ze de hele winter in hebben gestaan.

ik rijd intensief met mijn tinker. 5 dagen een half uurtje dressuur. af en toe springen
1 dag 1 uur want dan heb ik les.
we rijden wedstrijden, dus is de training best intensief.

mijn tinker krijgt dus onbeperkt hooi
1/2 schep (gele maatbeker) slobber van havens in de ochtend
en in de avond een 1/2 tot 2/3 derde basis-sport brok ook van Havens.
dit bevalt me goed

verder krijgt ze af en toe wortels of brood of appel enz.

om even op dat van jouw te komen.
ik denk datje best brok of slobber kunt voeren.
slobber van subli is ook goed en worden ze ook wel dikker van.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 20:36

We voeren een andere pony nu ook een slobber van Subli (priores seniores of zo iets heet het), maar deze is eigenlijk voor oudere paarden bedoeld.
Deze pony is er wel heel goed van aangekomen.
Misschien moet ik dat eens proberen.
In ieder geval bedankt voor jullie tips!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:17

Ik voer al tijden muesli zonder van subli, doen ze het ook goed op, ongeveer 1,5 kilo verdeeld over 2 keer p/d

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:25

corinne1981 schreef:
We voeren een andere pony nu ook een slobber van Subli (priores seniores of zo iets heet het), maar deze is eigenlijk voor oudere paarden bedoeld.
Deze pony is er wel heel goed van aangekomen.
Misschien moet ik dat eens proberen.
In ieder geval bedankt voor jullie tips!

Is niet alleen voor oudere paarden hoor... Ook voor paarden die verzwakt zijn door koliek oid. In de kliniek in Utrecht gebruiken ze het veel.

Zou stoppen met die koeken. Daar zit veel suikers in. Ben zelf erg tevreden over de basis sportbrok van subli. Ik let altijd wel op de suikers en eiwitten bij onze tinks. Mijn eigen merrie loopt nu weer vaker voor de kar en haar geef ik een granenmix van subli.
Maar het is en blijft per paard verschillend en je kan altijd wel wat proberen, maar moet toch ook op je gevoel afgaan...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:34

Veel tinkers hebben last van overgewicht. Wees blij dat jouw tinker slank is. Dat is veel gezonder. Zolang je tinker lekker voorwaarts is, zou ik er niets aan veranderen.
Straks gaat het gras weer goed groeien en komen ze weer behoorlijk aan.

Wil je toch iets bijvoeren, dan zou ik een krachtvoer nemen met weinig suiker en vooral ook weinig zetmeel (Subli ponybrok, Marstall, Dodson en Horrel). Dan zou ik de pavo koeken niet meer geven. Daar zit best veel melasse in.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 21:54

Oké, bedankt voor de tips, ik ga eens overleggen met een vriendin van me. Zij heeft de Has gedaan en weet er wat meer over dan ik.

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:36

Even off-topic:
Ben toch even benieuwd waar dat verhaal vandaan komt dat er in vitamine koeken zo heeeel veel suikers zitten, ik lees dat namelijk wel vaker..
Volgens mij is het zo dat in Pavo koeken per kilo (dat zijn 6 koeken) 31% suiker en zetmeel zit. Aangezien je maar maximaal 1 koek per dag hoeft te geven en van bix en muesli heel wat meer (als je tenminste verhoudingsgewijs evenveel vitaminen en mineralen wil voeren) ben je volgens mij met pavo koeken veel beter af. In de gemiddelde muesli of brok zit volgens mij ook tussen de 20 en 30 % zetmeel en suikers. ;)

On-topic:
Staat je paardje in de winter ook de hele dag in de wei? (Dat begrijp ik tenminste uit je verhaal); dan zou ik hem overdag ook zeker hooi bijvoeren. In de winter staat er natuurlijk niet echt veel gras op het land en bovendien moet je dan heel goed uitkijken met fructaan (suiker) wat in het gras zit. Dat is pas gevaarlijk suiker ;)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:39

Ja ze krijgen wel hooi bijgevoerd, maar naar mijn idee nog veel te weinig. (misschien dat daarom Subli Seniores Priores dan juist goed is, dit vervangt voor een groot deel het ruwvoer)
En inderdaad, ik denk dat er in die koeken veel minder suiker zit dan dat iedereen denkt, je geeft in verhouding natuurlijk minder omdat je maar een koek geeft.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 22:49

Ruwvoer kun je niet vervangen door meer krachtvoer te geven!
Gewoon meer hooi voeren dan zal hij minder invallen in de winter.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:50

Subli Seniores Priores is ook geen krachtvoer maar een speciaalvoer voor bijvoorbeeld paarden die ruwvoer niet meer goed op kunnen nemen. Lees maar eens op de site van Subli wat er allemaal inzit.

Tinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:15

Als paarden in de winter de hele dag op een graswei staan moeten ze absoluut onbeperkt hooi hebben
(met name Tinkers die hebben altijd honger). Als het hooi op is gaan ze namelijk die toch al veel te korte grassprietjes op knabbelen en dan krijgen ze toch wel heel erg veel zand van binnen. Hier kunnen ze zeer serieuse koliek van krijgen!

Het duurd nog slecht enkele weekjes voordat het pittige gras weer begint te groeien.... En dan is hij weer dik voor je er erg in hebt. :D

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 22:22

Ik zie meer tinkers die te dik zijn dan te dun!

Blizz was deze winter ook vreselijk schraal en verloor veel gewicht. Het is dan zoeken naar de juiste balans. Een wintervacht aanmaken kost veel energie!!

Je paard is op gewicht als je de ribben kunt voelen en niet kunt zien!

In de winter in een weiland klinkt ideaal, het is natuurlijk heel lekker dat ze vrij rond kunnen lopen en grazen, aar in het wintergras zit onvodoende voeding!!! Zeker nu si het oppassen geblazen met het fructaan gehalte, dit kan oa. hoefbevangenheid veroorzaken. Dat is hierboven al gezegd, ook is al gewaarschuwd voor de gevaren van zandkoliek. Maar ik wil het toch nog even aanhalen.

Eén keer per dag hooi is dan veel te weinig! Ruwvoer vervangen door wat dan ook is nooit een aanrader!! Dat soort producten zijn ontwikkeld voor bijvoorbeeld oude paarden die niet goed meer kunnen kauwen en dergelijke. GOED RUWVOER is het beste wat er is! Een paard moet lang en vrijwel continu iets te knabbelen hebben, hooi is het beste voor een tink die niet teveel arbeid verricht. En geloof me, arbeid is pas arbeid als je op een redelijk niveau traint en echt war vraagt van je paard qua buiging en rug-achterhand gebruik. Een uur galopperen is geen arbeid voor een paard, dat is (slechte) conditie training.

Als je paard fit is en er goed uitziet hoef je je geen erge zorgen te maken. Als je tink ook in de zomer blijft afvallen zou het erger zijn. Hou hem goed in de gaten en overvoer niet te snel.

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 21:11

Hoi,

Bij ons op de stoeterij krijgen de merries s morgens zemelen.
Dan gaan ze de winter wei op (staat geen gras op).
En daar krijgen ze 3 keer per dag hooi. Ongeveer om 8 uur, 12 uur en 3uur.
Als het op is beginnen ze toch te hinniken :P
Dan hebben ze dus ook de hele dag door onbeperkt.
Als ze rond 5/6 uur naar binnen gaan weer een plak hooi.
En dan s'avonds een halve beker tinkerbrok en hooi.
(sommige wat meer andere wat minder, dat bepaal je op het oog)
En als ze die dag gereden hebben wat meer tinkerbrok.
Daar doen ze het heel goed op en is er geen een te mager of te dik.
Alleen de hengst krijgt s avonds muslie en een summerfit blok.
En na het direct werken een halve beker haver.
En ook hij doet het er perfect op.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:31

hoihoi,

op het moment train ik mijn tinker wat minder
omdat ik wat probleempjes had
maar hij krijgt nu 3/4 muesli 3/4 basis sport brok en 24/7 weidegang met inloopstal
smorgens 2 plakkenhooi om 6 uur
om 12 uur 1 plak hooi
om 3 uur een plak hooi
en tussen 5&7 krijgt hij brok
en om 10 uur krijgt hij nog een plak hooi

wij hebben kleine plakjes maar dit is op advies van voedings gevalles;)

over een maand hoop ik weer goed te kunnen door trainen dan krijgt hij naar het werk een flinke schep zemelen met lekker veel water

als we trainen krijgt hij inplaats van basissportbrok
sportbrok met weining suikers daar krijgt hij dan een hele schep van

en hier doet hij het super op
hij heeft aanleg om snel dun te worden helaas vooral nu in de wintermaanden nu de weide schraal is

verder krijgt hij de nodige suplementen

groetjes

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:44

Ik vind als ik dit zo lees, echt dat je tinker te weinig ruwvoer krijgt. is het niet mogelijk dat hij ook smorgens een flinke bult hooi krijgt in de wei??

verder qua voer, er zij zoveel soorten enz.

Ik zelf voor mijn tinks en shet van het met equifirst. de fiber en de linamix, tevens ook lucerne er door heen.
en dan zeker (licht aan de dikte van de plakken) 6 plakken hooi per dag voor de volwassen tinks, en onze 1,5 jarige krijgt onbeperkt hooi, als het bijna op is vul ik het weer aan.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 10:30

dobbel schreef:
Ik vind als ik dit zo lees, echt dat je tinker te weinig ruwvoer krijgt. is het niet mogelijk dat hij ook smorgens een flinke bult hooi krijgt in de wei??

verder qua voer, er zij zoveel soorten enz.

Ik zelf voor mijn tinks en shet van het met equifirst. de fiber en de linamix, tevens ook lucerne er door heen.
en dan zeker (licht aan de dikte van de plakken) 6 plakken hooi per dag voor de volwassen tinks, en onze 1,5 jarige krijgt onbeperkt hooi, als het bijna op is vul ik het weer aan.

mijn tink?
hij krijgt meer als genoeg het zijn gewoonen mooie dikke plakken die goed op elkaar geperst zijn die ik uit elkaar schud
en dan heb ik toch wel zeker een mooie berg van 80 cm of iets hoger en mooi breed van 1 plak dusja

het is net hoegroot de plakken zijn;)
groetjes

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 11:03

Ik denk dat ze mij bedoelt ;) .
Ze krijgen nu ook 's morgens hooi. Dat ligt er al wel een nacht, omdat ik ze 's avons binnenzet en een oudere vrouw (eigenaresse van de plak zeg maar) zet ze 's morgens buiten.
Wat ook lastig is, is dat zij niet 'gelooft' dat de pony's de hele dag door hooi moeten hebben in de winter wanneer het gras zo schraal is.
Ze is nogal van de oude stempel...
Ze zegt er verder (nog) niks van dat ik ze bijvoer, hopelijk blijft dat zo.
In ieder geval, hartstikke bedankt voor al jullie tips!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:23

Jeesje, ik had het tegen de TS, die heeft dit topic toch geopend,

Oke dus smorgens ook hooi, in je begin tekst staat dat nl niet duidelijk.

kick1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:07

Mijn kruising Tinker x Fjord is een echte vreetschuur en heb inmiddels ook begrepen dat Tinkers altijd honger hebben. Mijn schatje krijgt naast ruwvoer een halve liter biks en een halve liter kruidenmusli en ze doet het daar prima op. Wij rijden haar recreatief elke dag maar trainen haar niet heel intensief.

Ik zou wel wat gaan bijvoeren corinne, in ieder geval om te kijken of je het afvallen kunt stoppen. Misschien een idee om smorgens ruwvoer en na het trainen of rijden kruidenmusli geven??

groetjes van kick

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:20

Het eerste wat ik denk, is onbeperkt hooi gaan voeren. Voor een gezonde tink lijkt het me niet nodig om hooi te vervangen door seniores priores.
Mag je niet zelf bepalen hoeveel hooi je paard krijgt? Zo niet, dan zou ik dat toch bespreekbaar maken, een ander hoeft niet de conditie van jouw paard te bepalen, lijkt me. Das mij ook gebeurt en ik ben zo gauw het kon van stal veranderd. Mevrouw is nu zo'n 60 kilo of meer aangekomen.
Mijn tinkerruin wordt nog niet bereden, is 4 jaar, krijgt alleen maar goede kwaliteit hooi.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 07:15

Hoi allemaal,
ze krijgen 's morgens nu ook hooi. Hij blijft niet afvallen gelukkig.
Ik geef ze nu ook flink meer hooi dan voorheen.
Dat Seniores Priores vindt hij erg lekker dus dat blijf ik voorlopig even geven.
Ik kan nog niet zeggen of dat ik al verschil zie, daar is de tijd nog te kort voor geweest. Ik ben in ieder geval blij dat hij niet meer afvalt.
Bedankt voor al jullie tips!