[TI] Tinkers met staart/maneneczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tinkers met staart/maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:01

De veearts is geweest voor entingen vandaag en ik heb hem even naar Flint laten kijken. In twee nachten heeft hij zowat zijn halve manenkam er afgeschuurd Huilen en ook zijn staart begint hij mee.
De dierenarts heeft staart en manen eczeem geconstateerd. Nu las ik in een boek, dat dit zelden bij tinkers voorkomt.
Voorheen heeft hij nooit geschuurd ook afgelopen zomer heeft hij niet geschuurd, alleen 2 nachten en de halve manenkam is foetsie. Ik heb zelf dan ook niet aan dit eczeem gedacht. Hij staat in de nachten sinds 3 weken met een vriendinnetje in een stal met een grote uitloop, maar daar schuurdfe hij eerst niet.
Zijn er nog meer mensen met een tinker met dit probleem, hoe beperken jullie de schade? Ik zou er flink van balen als ook zijn staart helemaal weg gaat. Vlechten jullie, smeren jullie anti jeuk zalf? Ik moest het even aankijken van de DA, als dit blijft, moet ik even weer bellen. Vaccins en medicijnen schijnen in de maak te zijn.

mariska32

Re: Tinkers met staart/maneneczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:08

ja,mijn tinker heeft het ook.
alles is geprobeerd met en bij hem,van medicijnen tot smeerspul.
de mijne is best extreem omdat hij zelfs allergies reageerd op een boettdeken.
het beste tot nu toe is niet te veel troep [suplementen e.d] voeren geen kuilgras.
regelmatig bewegen en schoon houden.
een boettdeken werkt normaal erg goed maar omdat de mijne [zijn echt uitzonderingen hoor] niet tegen die deken kan moet ik in slechte tijden prednisolon geven om het dragelijk te houden.
kijk ook eens in het centrale zomer eczeem topic,staan veel tips in. Knipoog

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:35

Die van mij heeft het ook, of iets wat daar op lijkt in ieder geval. Wat wel een beetje lijkt te werken is sweet itch gel, hooi voeren ipv veel gras. Verder ben ik nu aan de homeopathische poedertjes van de paardendrogist en volgens mij schuurt ze niet meer.
Wel raar dat die van jou nu pas begint. Bij staart- en manenexceem schuren ze toch de hele zomer door?

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:36

Bij ons op stal wordt ook fenonolff gebruikt. Werkt heel erg verzachtend en huidhelend bij de paarden hier op stal. Verder is het altijd even proberen waar jouw paard het beste op reageerd....

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:12

ja hier hebben we ook een tinker die het heeft, voor uitwendig gebruiken wij olie van ivanhoe, wat erg goed werkt, en verder passen we de voeding aan.. Het gaat nu redelijk goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:48

Het schijnt een geluk bij een ongeluk te zijn dat het bij hem laat op gang komt, zo heeft hij er minder last van. Ik had er al sweer itch op gesmeerd en ik heb het idee dat hij zijn manen wat met rust laat.
Ik schrok nogal van de diagnose, omdat hij alleen zijn haren(lang niet alles, maar wel veel) er heeft afgeschuurd en verder geen wondjes of andere open plekjes heeft. Overdag zie je hem ook nooit schuren of iets.
Hij krijgt een handje pavo liga per dag en wat knoflookolie en verder krijgt hij geen kuil, maar hooi. Aan de voeding zal het niet liggen. Hij heeft nog nooit zo geschuurd,tot afgelopen week.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:53

heeft de DA een bloedtest gedaan om het te constateren of zo met het blote oog? Ik meen dat ze kunnen testen of het om dat kleine rotbeestje gaat of niet, zoniet dan is het een reactie ergens anders op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 00:40

Snel bloot oog. Ik was eerlijk gezegd wel verbaasd over de diagnose, omdat paard aan manen en staart schuurt, een paar dagen, is dat toch niet standaard staart en maneneczeem. Ik kijk het even aan, volgens mij heeft ie vannacht niet aan zijn manen gezeten. Als hij doorgaat, moest ik even weer bellen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:12

Mindim schreef:
Snel bloot oog. Ik was eerlijk gezegd wel verbaasd over de diagnose, omdat paard aan manen en staart schuurt, een paar dagen, is dat toch niet standaard staart en maneneczeem. Ik kijk het even aan, volgens mij heeft ie vannacht niet aan zijn manen gezeten. Als hij doorgaat, moest ik even weer bellen.

die van mij is ook zo begonnen hoor,het kan dus wel Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:14

PB Josefien eens, zij kan je helpen, daarbij wordt er niet aan symptoombestrijding gedaan maar aan bestrijding van de problematiek (ipv dekens en zalfjes e.d.)
Onze pony heeft weer een volle bos manen!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:07

Wel raar dat ie het ineens doet, toen ik Cheveyo's reactie las dacht ik...heeft ie geen luizen?? Je ziet ze niet zo op het eerste gezicht maar als je goed zoekt zie je soms 1 lopen.
De paarden komen nu weer in hun dikke vacht en het is nog wel lekker weer dus zal me niks verbazen....

Als ze wel luis hebben moet je hem wassen en het liefst alle paarden of alleen Sophia waar ie bij in staat....en dat na een week weer herhalen

Shathu van Annemarie die heeft ook zomerexceem maar die heeft gelijk in voorjaar en de hele zomer een boettdeken op en dat gaat goed, maar je kunt hem niet een dagje eraf halen want dan schuurt ie zich ook helemaal lam.
Shathu heeft ook nooit wondjes of rare plekken wat je wel eens ziet bij zomerexceem.

Hopelijk kom je er snel achter wat het precies is

GCofOz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:03

Een van mijn Arabische merries heeft vorig jaar eind oktober ook opeens last van Zomerexceem gekregen. Ze was toen 5 jaar.
Nooit last gehad, mooie lange manen en opeens stond ze te krabben en weg alle manen.
Nu loopt ze onder een deken en dat gaat prima. Maar het blijft balen.

Ik heb net 2 boekjes gekocht over ZE en hoe het te 'bestrijden'.

- "Zomereczeem onder controle" van Marielle de Vries-Behrens
- "Zomereczeem opgelost met voeding" van Nicolette-Visser

Beide boekjes zijn te bestellen via De Olde Hietmoat.

IngridHar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:46

Mijn tinker heeft het ook. hij loopt vanaf april met een deken op, nu had het laatst gevroren en heb ik hem af gedaan maar ik was te enthousiast wat resulteerde in een schurend paard met grote wonden op zijn schoft.

Mijn tinker heeft het vanaf dat hij 2 jaar was wat volgens de geleerden ook heel zeldzaam is want het komt nooit voor bij jonge paarden

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:50

Zomereczeem is een bijzonder gecompliceerde aandoening waarvan de geleerden er nog steeds niet over uit zijn wat de oorzaak is, behalve dan dat deze paarden een allergische reaktie vertonen op de beet van de knut, maar wat die allergische reaktie veroorzaakt en hoe deze dan ook kan worden voorkomen is helaas nog steeds onduidelijk.
Onze tinker Mike heeft enorm veel last van eczeem niks helpt eigenlijk behalve van april tot november onder een deken staan.
Veel paarden hebben baat bij speciaal voer, wat in allerlei soorten en maten op de markt is gebracht inmiddels, bij Mike helpt dat niet, hij heeft van alles gehad, van speciaal voer en aangepaste voeding tot voedingssupplementen. Ook allerhande smeersels hebben we op hem uitgeprobeerd, niks werkt, zelfs niet een beetje.
Met een deken gaat het redelijk, maar zelfs dan heeft hij op kleine niet bedekte stukken nog jeuk en schuurt die echt kapot, ook op z'n hoofd heeft hij plekjes en van die jeuk wordt hij niet vrolijker, dat kan ik je wel zeggen....
Volgend jaar dan ook maar eens een hoofdkap proberen, maar we kijken wat dat betreft nu al uit naar de winter.....
Dat zomereczeem zelden voor komt bij tinkers is een fabeltje, je ziet steeds meer tinkers met eczeem opduiken. Dat fabeltje is waarschijnlijk ontstaan doordat het een relatief nieuw ras in Nederland is, hoe meer er komen en hoe langer ze in Nederland zijn hoe meer eczeem gevallen juist ook bij tinkers. (een van de grootste oplossingen blijft i.m.o. het niet fokken met eczeempaarden om zodoende de aanleg voor eczeem niet door te geven, denk dat we dan een stuk minder eczeem paarden zouden hebben, maar dat is vooralsnog niet het geval als ik zie hoeveel merries met zomereczeem een veulen aan de voet hebben....)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:04

vooral die kleine lettertjes...zo mee eens! ...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:07

jammer dat niemand hier even Josefien mailt, het heeft soms echt zin!
Kennis fokt Shires, ze heeft er al een aantal af geholpen..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:35

PB Kiara eens op bokt. Zij heeft ook een tinker gehad met zomerexceem en volgens mij heeft ze zich er behoorlijk in verdiept toen

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:47

Hier ook een tinker met eczeem. Het is 3 jaar geleden begonnen, toen ze 12 jaar was. toen schuurde ze alleen haar manen, nu inmiddels bijna alles helaas... Met een deken gaat het prima, maar die kleine stukjes huid die nog bloot zijn, schuurt ze nog wel. (Hoofd, 1e stukje van de manenkam, uiers, buik voor de buikflap)
Ook ik kijk uit naar de winter!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:54

Staat er echt daadwerkelijk ergens vermeld dat zomerexceem weinig voorkomt bij tinkers?
Ik ken er echt véélsteveel die de kenmerken vertonen en/of ook daadwerkelijk gediagnosticeerd zijn.... dat weinig voorkomen kan men echt wel vergeten.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:00

Helemaal mee eens, ken er inmiddels ook wel wat.

Mijn eigen ruin Banbay heeft het deze zomer ook gekregen. Pas sinds een paar weken, dikke manenkam, schoppen naar buik van de jeuk, en schuren. Het gaat nu redelijk, hij staat op speciaal voer, volgend voorjaar gaat hij sowieso onder een deken. Baalde er heel erg van, maar goed, er valt mee te leven, dus so be it...

Succes met je tinker!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:46

Zijn jullie bereid een poging te wagen je dier er vanaf te helpen? Ze hebben nl enorme last! Kost niks, enkel een berichtje sturen via pb.

Ik snap dit echt niet. Sorry.
Als ik zag hoe ons dier leed, was erg sneu.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:07

detour schreef:
Zijn jullie bereid een poging te wagen je dier er vanaf te helpen? Ze hebben nl enorme last! Kost niks, enkel een berichtje sturen via pb.

Ik snap dit echt niet. Sorry.
Als ik zag hoe ons dier leed, was erg sneu.

detour,heb je enig idee hoeveel pogingen er al gedaan zijn om dit dier ervanaf te helpen?
hoeveel geld en energie er in is gestoken?
noem iets en het is gebrobeerd,ik denk dat ik voor de meeste hier praat als ik zeg geen polonaise meer aan mijn paard.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:09

Geen idee.
Wat heb je zoal gedaan? Hetgeen ik deed was met voorbedachte rade en kennis, uit eigen opleindg en die van een ander. Geen polonaise.
Vele paarden zijne r mee geholpen. Ik was 70 euro kwijt.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:09

Freek (van het tinkerforum) is ook bezig met nieuwe ontwikkelingen voor ZE bij paarden.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 10:12

detour schreef:
Geen idee.
Wat heb je zoal gedaan? Hetgeen ik deed was met voorbedachte rade en kennis, uit eigen opleindg en die van een ander. Geen polonaise.
Vele paarden zijne r mee geholpen. Ik was 70 euro kwijt.

uhh,reinigingskeuren,bloedonderzoeken,injectie kuren,homeophatie speciale smeersels,dekens enz enz enz.