[TI] tinker snel mok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

tinker snel mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 16:29

Hey Hey.

mensen die ik ken willen een tinker aan gaan schaffen.
nu was mijn vraag of een tinker snel mok krijgt.
het beestje komt straks lekker 24/7 buiten op de wei.
en kan dus wel eens in de modder/ of in het water staan?
Krijgen ze er dan snel last van, en hoe ontloop je dit?

groetjes Sanne

dobbel

Re: tinker snel mok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:44

bij mij hier geen last van mok, licht voornamelijk aan de voeding mok. is mijn ervaring.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:46

mjah, die van ons krijgt er wel vrij snel last van, vooral wat hoger op het been gelegen. Gewoon de voeten zo veel mogelijk droog houden en veel controleren op mok, zodat je er zo snel mogelijk bij bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:46

Paarden met flink ontwikkelde sokken zijn gevoeliger voor mok dan paarden die dit niet hebben. Met name met Friezen en Tinkers moet je uitkijken als ze bijvoorbeeld in een natte bak of weide staan en zorgdragen voor een schone en droge box.
Het heeft niet alleen met voeding te maken maar dus ook wel degelijk met natte omstandigheden.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:52

tja hier staan ze altijd in de blubber swinters, hoogstens heeft er 1 wat last van rap. maar heeft niets met nattigheid te maken, hoog zomers heeft ze dat ook,

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:07

Mijn tinker staat ook altijd buiten , ook in de winter en heeft nog geen enkel keer mok gehad. Ze heeft wel een droge,propere schuilstal maar ze blijft liever in de modder staan...Toch nooit last gehad(en ik heb ze nu toch al een paar jaar). Het hangt ook van paard tot paard af...

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:29

ja oke, maar wat voor voer geef jij dan dobbel.
ik zat te denken aan gewoon wat hooi en misschien was pulp?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:34

wat voor mij hier werkt hoeft natuurlijk bij een andere tink niet te werken,
het is ook geheel afhankelijk van het werk wat ze moeten doen,

ze krijgen hier nu 3 kilo basis brok per dag, 3 keer kuil per dag, (sinds kort als test) eerder was het onbeperkt hooi. pulp ben ik niet zo`n fan van. verder na het werk nog wat muslie, en verder af en toe eens een appel of zo, in de zomer met het gras wordt het ong 1 kilo bix, en waar nodig bijgevoerd met hooi of volgend jaar waarschijnlijk kuil.

hier worden ze toch wel 4 keer in de week gereden over het algemeen, en dan flink gereden, bij een rustige week wordt gelijk de bix aangepast naar minder.

oja ik doe altijd een flinke scheut slaolie over de bix heen.

Isa_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:36

Beetje uitkijken met de eiwitten en de nattigheid, maar de ene Tinker heeft meer aanleg dan de ander, het is nu eenmaal zo. Sommigen staan vollop in de blub en hebben niets. de ander kun je drooghouden wat je wilt en dan nog kun je er niets tegen beginnen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:42

maar dat geld ook voor kwpners, fjorden enz enz.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:43

De sokken daar doe ik in de winter niets aan. En hij heeft nog nooit mok gehad, alleen een beetje droge rasp aan de binnenkant van de knie. Zorg wel dat er altijd een droge plek in de wei is. Een hoger gelegen schuilstal is ideaal, maar een stukje met tegels is ook al prima.
Verder zijn de sokken een prima manier om nattigheid en rotzooi buiten te houden. De haren zijn vettig, en dus kan het water niet naar binnen lopen. Het is dus ook belangrijk dat je de sokken niet doet wassen in de winter, en al helemaal niet doet scheren.
Ze moeten natuurlijk wel de kans krijgen om te drogen, als het paard dag en nacht tot aan de koten in het water staat dan zullen de sokken uiteindelijk juist het water op gaan zuigen, en dat moet je niet hebben.
Maar de grootste boosdoener bij mok is het verkeerde voer. Tinkers zijn sobere paarden, en als die te veel suikers/eiwit/fructaan/zetmeel/melasse binnenkrijgen dan gaan ze daar soms op reageren door huiduitslag, jeuk, schilfers, vet, dikke manenkam, rasp, mok en ook schurft komt dan soms opzetten. Het is dus belangrijk dat je goed voer geeft. Weinig tot geen brok, met zo weinig mogelijk suiker en melasse, niet te veel jong gras (fructaanindex checken) en heel veel tot onbeperkt oud, stengelig hooi. Dan blijft de weerstand hoog en heb je minder kans op mok en andere kwaaltjes.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:02

de mok die paarden krijgen van een nat weiland/paddock speelt zelden bij tinkers een rol, juist door de sokken. Verder ga ik met mystic mee dat het voornamelijk een voedingsprobleem is

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:03

niet met mij caira Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:04

tuurlijk, maar dat wist je toch al.

Ik heb zelf een merrie met een leverprobleem en als gevolg hiervan vaak mok. Dus ik weet als geen ander hoe belangrijk voeding is

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:07

Weet ik,

veel mensen alleen niet, beetje jammer dat de blub altijd de boosdoener is bij sommigen,

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:21

roos heeft nooit last van mok.
Ben wel heel proper op haar sokjes.
Die worden 1 keer in de week gewassen met een elke dag shampootje..
Omdat ze s,nachts binnen staat en wel eens over haar sokjes piest vind ik dat niet hygienisch.
En mijn mening is dus je mag ze best wassen,liever schone sok haartjes dan vieze pis sokken met een broeinest van bacterieen.
Voer kan ook een hoop doen.
Nu kan ik bij roosje er een hoop ingooien ze traint het er wel uit,maar kan me nog wel herinneren dat ze op een handje muesli moest
en oud hooi.
Dus kijk naar je paard!!!
Pulp geef je aan de varkens,zou gewoon een goede mueslie geven zonder melasse.

Blub hoeft niet de boosdoener te zijn,wel vind ik dat niet het hele land blub moet zijn.
Als je paard echt 24 uur in de nattigheid tot zijn knieen staat,is in mijn ogen nie echt lekker voor de huid.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:01

keeyzie schreef:
ik zat te denken aan gewoon wat hooi en misschien was pulp?

Pulp vind ik ook niet echt geweldig.
Ik voer zelf sinds kort als lekkertje de equifyt herbs, dat is een grasbrok zonder melasse en met extra weinig suiker, boordevol kruiden en vitamines. En daar doe ik dan twee handjes van in een emmer, en dan een flinke scheut heet water er overheen. Dan zwelt dat helemaal op en heb je een halve emmer vol lekkere prut, met veel vitamines en weinig suiker Haha!

's morgens en 's avonds voer ik sinds kort de safe&sound van dodson&horrell, met minder dan 10% suiker. Mystic blijkt er gewoon erg slecht tegen te kunnen, en zelfs de subli zonder was nog te suikerrijk voor hem. Maar ik ken ook zat tinkers die het prima doen op een kwart schep normale ponybrok, basisbrok of tinkerbrok.
Ik vind wel nog steeds dat een tinker die weinig tot niet hoeft te werken eigenlijk geen extra's nodig heeft. Hooguit iets voor de vitamines.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 23:20

Kijk ook uit met fruit (appels e.d.) en wortels, kunnen ook meer kwaad op den duur dan men vaak beseft.
Het zijn niet alleen de eiwitten, ook de suikers zijn boosdoeners.

Snowdon heeft een behoorlijke eiwitgevoeligheid naar mijn voedingservaringen... dit zie ik vaker terug bij tinkers.
Snowdon is ook de enige bij ons die chronisch mok en rasp heeft. Door verzorging (nat/droog, korsten weghalen) verminder je het aanzicht, maar maakt verder geen verschil.

Wat mij ook al langer opvalt is dat geïmporteerde tinkers eerder last hebben van deze kwaal.
Laatst bijgewerkt door snowdon op 13-10-08 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 23:22

ja ik heb dus 2 fjorden raad je het me dan ook aan dat voer.
waar is het verkrijgbaar en hoe duur is dat voer dan?
want mijn fjorden zijn ook koudbloeden dus daar geld den ik het zelfde voor.
ik heb de vraag gesteld voor kennisen van me, die willen graag een tinker aanschaffen.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:02

de snowdons kunnen elkaar een handje geven, mijn snowdon is ook heel voedings gevoelig... niet alleen met mok maar met alle jeuk.
ik ben het helemaal met mystic eens (en de rest) het zit voornamelijk in de voeding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:17

De sokken hebben er inderdaad vrij weinig mee te maken, en ook het buiten staan is niet altijd de trigger. Natuurlijk moet je je paard niet tot z'n knieën in de blub hebben staan, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al Knipoog

Jessie staat 24/7 buiten, en het weiland is 's winters best eens nat. Nooit mok gehad. Mijt daarentegen.. Rolleyes

Voeding speelt inderdaad een rol, vooral suikers en eiwitten. Ik heb Jessie op eiwitarm voer staan, en in de winter voordroog van eigen land.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:20

vreemd dat steeds suikers en eiwitten in 1 adem genoemd worden. Ik sta open voor het idee dat voeding een rol speelt, maar wat dan? Suikers of eiwitten? Dat zijn zulke verscillende stoffen! Wat gebeurt er dan?

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:29

Babet en Coral hebben bijna nooit last van mok, die hebben ook niet dat hele dikke behang. Babet krijgt 1x daags 1 koek summer fit (gelijk aan 1 kilo bix) en Coral 2 kilo nature's best. Muddy heeft wel dat hele dikke, dunne behang en die heeft altijd mok & rasp. Soms wat meer, soms wat minder, maar wel altijd. Moeilijk hoor, met dat voer. Een merrie met veulen krijgt wel meer eiwitten gevoerd, maar eigenlijk is het dus niet goed voor ze. Wat moet je anders?

Welke invloed suikers en eiwitten precies hebben weet ik niet, het heeft iets te maken met afvolstoffen in de haarvaten van de benen, maar hoe of wat...?!

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:31

Mijn Tinker had voorgaande jaren regelmatig mok,
laatste 2 jaar heb ik het gelukkig niet meer gezien/gehad!

Sinds een jaar of 2 ben ik ook over op ander voer &
zijn de weides/paddocks beter, dus of het met het voer
te maken had weet ik niet.. Lachen

Ik laat wel mijn Tinker als het echt een natte winter wordt,
inspuiten met een prik door de DA tegen ; mok-schurft-mijt-schimmel en dergelijke! Dit zal ook grotendeels schelen..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:18

suleilitha schreef:
Paarden met flink ontwikkelde sokken zijn gevoeliger voor mok dan paarden die dit niet hebben. Met name met Friezen en Tinkers moet je uitkijken als ze bijvoorbeeld in een natte bak of weide staan en zorgdragen voor een schone en droge box.
Het heeft niet alleen met voeding te maken maar dus ook wel degelijk met natte omstandigheden.

sorry maar tinkers met flink ontwikkelde sokken hebben juist altijd een droge huid en dringt er geen vocht door de vetlaag heen. Ik heb hier 3 tinkers met verschillende diktes van sok maar geen enkele van hun heeft mok door vocht etc. gekregen.

eentje heeft het chronisch en heeft te maken met het lymfesysteem, die hou ik zo schoon mogelijk met mokthee, de ander is super gevoelig voor voer (hooi, brok) en zelfs slootwater en de jaarling heeft mok van mijt gehad. dus ik ga totaal niet met bovenstaande mee. Lachen