Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pippaa

Berichten: 1617
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:54

Geodeo schreef:
Al denk ik dat als je "iets" vindt wat ook tegen teken werkt, er wel kans is dat het ook tegen mijten werkt. Vlooien zijn nl insekten. Mijten en teken zijn ascariden (spinachtigen) en hebben een iets ander metabolisme dan de eerste.


+:)+ Duidelijk verhaal!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:03

Maar de meeste vlooienshampoos zijn ook tegen teken (en luizen) :o?
Er was hier iemand die wist welke werkzame stof je moet hebben, en dat zou ik graag willen weten.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:44

Ik meld me ook weer..
Voorheen heb ik mijn friese merrie altijd gewassen met neocidol. Helaas was dit over de datum en heb ik nu bye mite gekregen van de DA.
Dit heeft tot nu toe goed gewerkt.

Nu heeft ze weer mijt.. dus weer gewassen maar het is ook vechten tegen de bierkaai. Ze staat 24/7 buiten en sokken knippen of scheren vind de eigenaar niet goed. Ze staat nu dus volop in dr dikke wintervacht. Wassen jullie met dit weer nog steeds je hele paard met bye mite zoals mij door de DA geadviseerd werd?
Ik vind dat in de winter echt te koud en was nu dus alleen haar benen.

(is officieel nog geen eigen paard maar ik betaal wel alle kosten voor dr. Zodra ze weg moet in verband met verkoop huis en stallen neem ik haar officieel over dus geen standaard verzorg constructie.)

Geodeo
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-11

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:10

Ohh foutje dan, dacht dat de shampoo's die ik in handen had gehad alleen tegen vlooien waren :o .

Je moet iig sowieso iets hebben met foxim (sarnacuran, byemite, sebacil enz.) of fipronil (frontline).
Van overige middelen is niet bewezen dat ze niet werken volgens mij, maar ook niet bewezen dat ze wel werken tegen paardenmijten.

Zou ook niet te veel producten proberen, omdat niets is geregistreerd bij het paard -> geen bijwerkingen bekend. Wat veilig is bij een hond kan dit niet zijn bij het paard. Het gaat dan niet enkel om de werkzame stof, maar ook om de hulpstoffen.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 14:55

Ik heb wel gewassen met vlooienshampoo, daar moet dan iets van pere...pere... permetrhin :)* in zitten. Shampoo van Beaphar heeft dit.

Dat werkt overigens prima. Je moet het wel echt goed tot op de huid wassen, maar dat is met elk product wat je uitwendig gebruikt.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:07

Annem84 schreef:
Ik meld me ook weer..
Voorheen heb ik mijn friese merrie altijd gewassen met neocidol. Helaas was dit over de datum en heb ik nu bye mite gekregen van de DA.
Dit heeft tot nu toe goed gewerkt.

Nu heeft ze weer mijt.. dus weer gewassen maar het is ook vechten tegen de bierkaai. Ze staat 24/7 buiten en sokken knippen of scheren vind de eigenaar niet goed. Ze staat nu dus volop in dr dikke wintervacht. Wassen jullie met dit weer nog steeds je hele paard met bye mite zoals mij door de DA geadviseerd werd?
Ik vind dat in de winter echt te koud en was nu dus alleen haar benen.

(is officieel nog geen eigen paard maar ik betaal wel alle kosten voor dr. Zodra ze weg moet in verband met verkoop huis en stallen neem ik haar officieel over dus geen standaard verzorg constructie.)

Mijn tinker is geschoren dus ik hoefde alleen de benen te behandelen met bye mite.

Op stal hebben we ook warm water als we dat vragen en een sollarium dus kou zou hier niet echt een probleem zijn . Wij staan ook niet in de nacht buiten.
Als da jou aangeeft dat ze helemaal gewassen moet worden lijkt het zinloos alleen de benen te doen?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:51

Het wassen stond in de bijgevoegde bijlage die op paarden gericht was. Aangezien bye mite eigenlijk voor kippen is dus is niet specifiek door de DA gericht op mijn paard.

De neocidol heb ik ook altijd alleen op haar benen gebruikt. Dit is ook de enige plek waar ze mijt plekken heeft. De rest van haar lichaam is niets te zien.

Van de zomer heb ik haar inderdaad helemaal gewassen maar nu ga ik daar niet aan beginnen. Ze staat 24/7 buiten zonder deken. Helaas heb ik geen warm water en al helemaal geen solarium. Dus het is roeien met de riemen die ik heb.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 01:52

Mag je haar niet elders op een stal wassen en drogen?

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 02:05

We staan helaas nogal in het buitengebied en zijn trailerloos..

Maar jullie wassen dus ook in de winter je paard helemaal?
Voor de dekenloze paarden, zijn jullie niet bang om de vet/beschermlaag uit de huid te wassen?

Ik zal morgen eens bij de DA informeren of het zo wel nut heeft anders moet ik toch echt een andere oplossing vinden..
Als jullie helemaal wassen, was je dan ook elke keer je deken? Daar gaat het dan toch ook in zitten?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 02:13

Ik was paarden in de winter niet helemaal, heb ze ook 24/7 buiten staan en al kan ik haar op stal zetten en beetje creatief zijn met warm water wassen, durf het echt niet aan, veel te bang dat ze kou vat. Ze staat met deken omdat haar vacht helaas niet goed genoeg is om zonder te kunnen. Mijn andere paarden staan dekenloos 24/7 buiten en durf ik dus ook niet helemaal te wassen. Benen geen probleem.

Ik weet overigens nog niet wat ik met mijn merrie ga doen. Ja, DA bellen voor advies. Ze heeft al langere tijd last van jeuk, frontline heeft niet geholpen, maar jeuk zit niet alleen in de sokken, ook in dr manen en staart. Zolang ze buiten loopt heeft ze niks om haar manen en staart te schuren (met dr hoef over de manenkam doet ze gelukkig niet), haar sokken schuurt ze aan de hooibak. Zodra ik haar eens binnen haal schuurt ze wel aan alles was los en vast zit, en ze is extreem gericht op een kroel rond de manenkam van mij. Echter is ze drachtig en vorig jaar was dit tijdens de dracht een hormonaal probleem. Ik twijfel momenteel over de oorzaak, hormonaal, mijten (huid is niet onrustig oid), of gevolg van ziek zijn geweest.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:33

Annem84 schreef:
Het wassen stond in de bijgevoegde bijlage die op paarden gericht was. Aangezien bye mite eigenlijk voor kippen is dus is niet specifiek door de DA gericht op mijn paard.

De neocidol heb ik ook altijd alleen op haar benen gebruikt. Dit is ook de enige plek waar ze mijt plekken heeft. De rest van haar lichaam is niets te zien.

Van de zomer heb ik haar inderdaad helemaal gewassen maar nu ga ik daar niet aan beginnen. Ze staat 24/7 buiten zonder deken. Helaas heb ik geen warm water en al helemaal geen solarium. Dus het is roeien met de riemen die ik heb.

Ik heb gewoon het advies van de paardenarts gevolgd. Die gaf aan alleen de benen.nu moet ik wel zeggen dat ons paard niet heeft gestampt, geen jeuk leek te hebben ....toch moeten behandelen nadat de paardenarts de plek had bekeken. Ik kan me voorstellen dat je advies da inwint
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 19-12-14 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:36

Caily schreef:
Ik was paarden in de winter niet helemaal, heb ze ook 24/7 buiten staan en al kan ik haar op stal zetten en beetje creatief zijn met warm water wassen, durf het echt niet aan, veel te bang dat ze kou vat. Ze staat met deken omdat haar vacht helaas niet goed genoeg is om zonder te kunnen. Mijn andere paarden staan dekenloos 24/7 buiten en durf ik dus ook niet helemaal te wassen. Benen geen probleem.

Ik weet overigens nog niet wat ik met mijn merrie ga doen. Ja, DA bellen voor advies. Ze heeft al langere tijd last van jeuk, frontline heeft niet geholpen, maar jeuk zit niet alleen in de sokken, ook in dr manen en staart. Zolang ze buiten loopt heeft ze niks om haar manen en staart te schuren (met dr hoef over de manenkam doet ze gelukkig niet), haar sokken schuurt ze aan de hooibak. Zodra ik haar eens binnen haal schuurt ze wel aan alles was los en vast zit, en ze is extreem gericht op een kroel rond de manenkam van mij. Echter is ze drachtig en vorig jaar was dit tijdens de dracht een hormonaal probleem. Ik twijfel momenteel over de oorzaak, hormonaal, mijten (huid is niet onrustig oid), of gevolg van ziek zijn geweest.

Ik zou zelf een da laten komen in dit geval.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 08:38

Annem84 schreef:
We staan helaas nogal in het buitengebied en zijn trailerloos..

Maar jullie wassen dus ook in de winter je paard helemaal?
Voor de dekenloze paarden, zijn jullie niet bang om de vet/beschermlaag uit de huid te wassen?

Ik zal morgen eens bij de DA informeren of het zo wel nut heeft anders moet ik toch echt een andere oplossing vinden..
Als jullie helemaal wassen, was je dan ook elke keer je deken? Daar gaat het dan toch ook in zitten?

Nee ik was niet helemaal in winter, niet nodig. Dekens worden wel regelmatig gewassen.

SulJinty

Berichten: 340
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Sint Philipsland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:25

Annem84, probeer anders eens aan Noromectin pour on o.i.d. te komen. Daar hoef je je paard niet voor te wassen en je leest er goede resultaten over ;). Die van mij ook na 1 x behandelen mijtvrij!

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 17:28

Noromectin zo heet hier de ontworming. Cydectin pour On is idd spul dat je gewoon op het paard kan doen en niet hoeft af te spoelen. Het is eigenlijk voor koeien en ook gelijk een ontworming. Ik doe het niet op de rug maar rechtstreeks op de benen.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:57

Ik heb Eprinex pour on, super spul

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:35

Als deze middelen zijn zeer agressief en vele gebruiken het erg vaak en jaren lang. Is al deze middelen op den duur niet schadelijk voor binnenuit?
Ik heb een tinker en vroeger ook maandlijks agressieve middelen gebruikt . Was altijd een strijd met der tot ik het zo zat was en nadacht. Heb ik liever een paard met sok met vaak jeuk en pijnlijke plekjes. Of een tinker zonder sok zonder jeuk en pijnlijke plekjes. Ik heb voor laatste gekozen. Je hoort vaak : ga de sokken niet eraf halen want hoort bij het ras.
Is mijn ogen vindt ik dat niet eerlijk. Je zegt eigenlijks. Ik heb een ras waar sokken bijhoren en gebruik liever veel vergif zodat het even over is. jeuk en pijnlijke plekjes komen wel weer terug .
Ontstoken lymfeklieren is niet anders en Jeuk is het ergste wat er is maar ga de sokken niet eraf halen.

Ik heb gekozen voor sokloze tinker. De lymfeklieren zijn mooi rustig.geen jeuk en plekjes. En geen agressieve middelen meer.
In mijn ogen gezonder en beter voor je paard.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 21:44

Nou niet om het een of ander maar die sokken zijn er niet om het paardje te pesten, die hebben een functie en zijn evolutionair ontwikkelt, dat ze dus alleen maar voor last zorgen is dikke flauwekul. Op moment dat paard zoveel last krijgt en je herhaaldelijk moet behandelen moet je toch echt eens naar het totaalplaatje van paarden houden gaan kijken en dan praten we daarna verder.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:06

Caily schreef:
Nou niet om het een of ander maar die sokken zijn er niet om het paardje te pesten, die hebben een functie en zijn evolutionair ontwikkelt, dat ze dus alleen maar voor last zorgen is dikke flauwekul. Op moment dat paard zoveel last krijgt en je herhaaldelijk moet behandelen moet je toch echt eens naar het totaalplaatje van paarden houden gaan kijken en dan praten we daarna verder.

_/-\o_ _/-\o_

Het is bij onze tinker meer voor dan nadeel. Het is pas sinds eenpaar weken dat ze. Aan eenbeen( niet eens haar sokken) een plek heeft die na twee keer bijt me en antie bio al bijna helemaal weg is. Onze mok, die later als mijt is behandeld na paardendokter bezoek, blijkt trouwens last van een schimmel gehad te. Hebben.
Bovendien gebruik je agressieve middelen nooit achter elkaar. Daar zijn voorschriften voor.

Ik zou ook nooit jaren door sukkelen. Ik was na een aantal behandelingen sudocreme/ uienzalf en mokzalf het zat en heb de paardenarts erbij gehaald. Ik ga geen benen/ sokken scheren als dat niet echt noodzakelijk is.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:25

Toch blijft mok.mijt. rasp veel voorkomend probleem en actief onderwerp bij sokken paarden. Kan ook met verkeerde voeding te maken hebben maar vaak ontstaan deze problemen in herfst periode en is het is ons klimaat dan erg vochtig. Dan weer warm dan weer koud.
Ik weet zeker dat dit onderwerp elk najaar weer zeer actief wordt en zeer zeker bij sokkenpaarden.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:35

Die sokken zitten er juist door de de afkomst uit landen met vochtig klimaat :')
In het najaar verandert voor het grootste gedeelte van de paarden nog veel meer dan alleen het weer, dus beetje simpel om dat als oorzaak te gaan noemen. Het woord voeding heb ik niet genoemd, paarden houden is veel meer dan alleen voeding, wat dus slechts een onderdeel van is.

Paardenartsen weten helaas ook niet altijd waar ze over praten op dit gebied, maar kunnen wellicht adviseren. Op het moment dat je in het stadium belandt dat wordt gedacht/gesproken over de boel afscheren loop je naar mijn inziens wel tien stappen achter en zou ik een eigenaar dringend verzoeken zijn/haar paard wat beter in het oog te houden en kritischer te zijn op de leefomgeving/-omstandigheden.

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:47

Caily schreef:
Die sokken zitten er juist door de de afkomst uit landen met vochtig klimaat :')
In het najaar verandert voor het grootste gedeelte van de paarden nog veel meer dan alleen het weer, dus beetje simpel om dat als oorzaak te gaan noemen. Het woord voeding heb ik niet genoemd, paarden houden is veel meer dan alleen voeding, wat dus slechts een onderdeel van is.

Paardenartsen weten helaas ook niet altijd waar ze over praten op dit gebied, maar kunnen wellicht adviseren. Op het moment dat je in het stadium belandt dat wordt gedacht/gesproken over de boel afscheren loop je naar mijn inziens wel tien stappen achter en zou ik een eigenaar dringend verzoeken zijn/haar paard wat beter in het oog te houden en kritischer te zijn op de leefomgeving/-omstandigheden.

Ik ben het he-le-maal met je eens *\o/*
Onze paarden dokter vond het, zelfs toen ze aan mijt dacht, ook geen toegevoegde waarde hebben te scheren.
Laatst bijgewerkt door Willl65 op 20-12-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Willl65
Berichten: 2197
Geregistreerd: 27-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:51

Dribbelkont schreef:
Toch blijft mok.mijt. rasp veel voorkomend probleem en actief onderwerp bij sokken paarden. Kan ook met verkeerde voeding te maken hebben maar vaak ontstaan deze problemen in herfst periode en is het is ons klimaat dan erg vochtig. Dan weer warm dan weer koud.
Ik weet zeker dat dit onderwerp elk najaar weer zeer actief wordt en zeer zeker bij sokkenpaarden.

En bij NIET sokken paarden net zo veel.

Ik heb in ieder geval geen problemen in de SOKKEN
Edit; toevoeging

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 22:58

Jullie blij met jullie sokken paarden ik blij met mijn sokloze.
En eigen meningen hou je altijd en mag ook.

jeaninedow

Berichten: 284
Geregistreerd: 22-11-12
Woonplaats: Utrecht

Re: Centraal Mijt/mok/rasp/huidproblemen topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:27

Goh Caily, zou je eens een uitgebreidere uitleg willen geven van het totaalplaatje waar je het over hebt. Mijns inziens is dit op orde bij Nova, maar zou graag horen wat hier jouw ideeën over zijn ...