[TI] Dressuur met een tinker, welke RT problemen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Dressuur met een tinker, welke RT problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 17:18

N.a.v. het topic over rijtechnische problemen bij westernrijden met een tinker, tegen welke problemen lopen de bokkers die dressuur rijden met hun tinker aan?

Lastige punten bij Jordy zijn de uitgestrekte draf en galop, middendraf- en galop gaan goed, maar echt uitstrekken heeft hij het moeilijk mee. In de draf gaat hij dan al gauw over op zijn beste tuiger-imitatie na een paar goede passen, met enorm veel knieactie dus. Ook in de galop gaat hij dan snel meer 'omhoog' galoperen dan echt uitstrekken.
Zijgangen hebben we ook de nodige problemen mee gehad, hij had weleens moeite om goed te overkruisen, met name doordat hij hele dikke en korte borstspieren heeft, hij ging dan wel braaf zijwaarts maar kwam niet verder dan de hoef van het overkruisende voorbeen voor het andere been te zetten, in plaats van er voorbij. Achterhand ging wel weer goed. Schouderbinnenwaarts en travers ging beter dan simpel wijken overigens.
Met heel veel en niet forcerend oefenen kan hij nu de zijgangen ook correct doen en ook een stuk makkelijker overkruisen, maar het zal altijd een lastig punt blijven. Hij krijgt er wel meer plezier in nu ze makkelijker gaan, we kunnen nu zelfs al kleine stukjes appuyeren Haha!
Korte overgangen terug zijn ook lastig, maar daar weet ik van mezelf van dat ik er daarbij veel te weinig aan rij en te weinig ondersteun.

roosa

Re: Dressuur met een tinker, welke RT problemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:39

Minpuntjes zijn idd de gestrekte of middendraf.
Middengalop wil ze nog wel eens te hard gaan inplaats van veruimen.
Wijken kan ze weer heel goed,schouder binnen is ook geen probleem.
Verder zijn we nu heel hard aan het werk,om haar meer te laten zitten in galop.
Galop stap overgang is nog niet goed bevestigd.
Om verzameld te galoperen en een klein beetje traver in te zetten en dan aan de grond te zetten in stap is voor ons nog even een lastig oefeningetje.
Ze pikt dan 2 draf pasjes Haha!
Tja daar komt toch haar bouw een beetje om de hoek kijken.
tis en blijft een dik proppie met een grote overbouwde kont Clown
Maar verder zijn er tot dus ver (nog)geen problemen die ons de weg belemmeren.

En idd niet forceren,maar met stapje voor stapje trainen kom je een heeeeel eind.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:02

Middengalop is soms wel moeilijk, dan gaat ze soms echt scheuren, dus dat is gewoon trainen en nog eens trainen.

Verder heb ik soms wel eens probleempjes met de nageeflijkheid.

Haar sterkste punt is de middendraf. Lachen

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:40

Ik kwam dit topic net tegen, en het lijkt mij wel leuk om er weer nieuw leven in te blazen. Ik denk dat ik en natuurlijk ook andere Tinkereigenaren hier zeker wat aan hebben, hierbij mijn toevoeging:

Met Dublin heb ik op dit moment veel moeite met tempocontrole en om hem nageeflijk te houden, meestal is hij even nageeflijk, komt weer omhoog of schud een keer en gaat dan weer nageeflijk. Ook het stilstaan heeft hij altijd moeite mee, maar zoals jullie lezen ben ik nog een beetje met de basis bezig. Hij pakt het verder wel heel goed op!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 19:46

Ipv middendraf gaan we versnellen.
Pasje wijken is nog vaak over de schouder wegvallen, maar komt goed.
Galop was eerst vierkant door de bochten zonder buiging, maar dat gaat steeds beter, tempo wordt steeds mooier en hij draagt zich beter, en daarom ook nettere stelling.
Nageeflijk is hij netjes. Voorheen was hij regelmatig sterk met buitenrijden ,maar de afgelopen keren ook niet meer.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:30

Wij rijden vooral veel buiten, maar met een paard minder kom ik vaker toe aan het oefenen in de bak. Probeer nu 1 maal per week dressuurmatig met Cesair aan het werk te gaan aan de basis. Wel pakken we wat extra dingetjes mee als de zijgangen, achterwaarts, wendingen om voor en achterhand en schouder binnen, gewoon lekker gymnastiek.

Cesair heeft vooral veel moeite met de galop. Ze valt dan helemaal uit elkaar. Kwestie van veel trainen op die gang.

Nageeflijkheid komt langzaam in stap en draf, maar ze heeft snel de neiging om diep te gaan lopen.

Verder is ze erg fijn om mee te werken. Ze doet ontzettend haar best.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 11:33

We zijn pas sinds kort echt aan de bak in het werk. Waar wij tegenaan lopen is een mooi constant tempo in alle drie de gangen. En de galop is erg moeilijk. Nu heeft hij zo`n grote sprong dat het voor mij ook ontzettend moeilijk is om hem uit te zitten.In het bos ging ik gewoon verlichte zit en vanuit daar galopperen. Nu komt het er op neer dat ik moet leren zitten..

Maar hij is ontzettend werkwillig en leert snel.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 14:34

Tinker x Fries kruising van 9 jaar hiero: is niet echt heel zwaar of gedrongen, en heeft ook niet een korte hals of steile schouder.
Ik rijd er dressuur mee (geen wedstrijd, maar wel serieus), dan merk je (afhankelijk van bouw en het opleidingsniveau) dat je vrij snel tegen een punt als tempocontrole aanloopt. Dat had ik ook: maar dat is een kwestie van balans/op eigen benen leren lopen, zo'n barok type wil al gauw harder om aan het zwakste punt te ontkomen: namelijk het leren buigen en gymnastiseren van de doorgaans volumineuze body en hals.
Vaak komen Tinkers ook niet zo best "uit het voorbeen" waardoor verruiming (vooral in draf) nogal lastig kan zijn. Ze gaan dan in eerste instantie vaak sneller, niet ruimer. Dat los je niet "voor" op, maar "achter", hoewel tempocontrole vaak een allereerste vereiste is om het paard enigzins gecontroleerd door de baan te laten gaan, ben ik er toch voor om juist met Tinkers niet te veel te gaan tegenhouden of opkroppen, maar juist veel gebogen lijnen in te bouwen, en balkjes lopen, dan maar even wat te overijld (leren ze met balkjescircuits al gauw af).

Aan de kracht zal het niet liggen, het zijn gespierde paarden, maar die kracht moet wel opgebouwd en in banen geleid worden, wat ook weer heel goed lukt door heel gymnastiserend te rijden (je "remt" dan toch ook enigzins de neiging tot overijld gaan zonder zelf op de rem te hoeven staan).
En vooral niet aan die teugels gaan prutsen, laat Tink dat zelf uitvinden.

Een nadeel: ze zitten vaak niet zo soepeltjes in mekaar (dus vooral gymnastiseren!!!!)
Een voordeel: er zit vaak een hele hoop kracht in de achterhand. Dat hoef je niet te trainen door stukken recht vooruit, maar kun je heel goed inzetten in grotere kleinere en NOG kleinere voltes, slangenvoltes, 8-jes, balkjescircuits, noem maar op.

Tenslotte: om het leuk te houden: buitenritten, minstens 1 of 2 keer per week, eens even wat anders dan die baktraining.

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:42

Probleem waar ik altijd tegenaan liep met Sjim was zijn buitenschouder. Ze zijn toch wat breder van voor dus minder wendbaar. En als ik dan een zijgang of volte in moest zetten viel hij altijd weg over zijn buitenschouder. Hij zwaaide altijd uit met zijn buitenbeen. Zag ik weer een sok voorbij wapperen waar hij niet hoort te wapperen hahaha. Heb ik er echt nooit uit gekregen. Ik had ook altijd eieren geen voltes daardoor hihi.
En nog een probleem. Als hij iets moeilijk vond ging hij keihard scheuren op standjes uitschuifharmonica. Weer overnieuw naar stap, en dan weer rustig oppakken anders scheurde hij weer onder me vandaan.

Schimpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 13:02

Enige puntje waar ik echt tegenaan loop bij Benson is dat hij weinig zweefmoment heeeft en daardoor de uitgestrekte draf minder tot zijn recht komt. Op foto's zie ik namelijk wel dat hij ruim bodem pakt en over zijn hele benen strekt, maar door het gebrek aan zweefmoment is dat lastig te zien. Snuggles is nog niet zo ver qua niveau dat het uitstrekken van toepassing is.

Verder zijn de pluspunten (bij Benson) vooral zijn souplesse en mogelijkheid tot verzamelen, hij kan echt gaan zitten, vooral in galop, en kan dan heel klein galopperen met behoudt van de sprong en tact. Verder valt het mee hoe simpel hij de changementen doet, hij is vlug genoeg in zijn benen. Enige waar ik thuis op train is de losgelatenheid en dat hij scherp aan mijn hulpen blijft, als dat voor elkaar is kan ik ongeveer elke oefening rijden die ik wil. (hoewel dat makkelijker klinkt als gedaan, vooral in die Z2 proeven van tegenwoordig..) :=