valt het jullie ook op?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DeesVH83
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 09:42

Het valt me op dat er vooral veulens of mini tinkers aangeboden worden en bijna geen bereden grotere tinkers.
Jaren geleden een paard (fjord) gekocht en je had keuze genoeg, nu bij iedere advertentie in de bekende facebook zoek groepen zijn er in no time 20 reacties op een bereden paard met mensen die op zoek zijn.
Al contact gehad met wat goede tinkerfokkers, ook die hebben alleen veulens te koop staan of kleine tinkers van 1.40.
De vraag naar een bereden brave wat grotere tinker is enorm, en niet alleen de tinkers maar bijna alle koudbloeden.
Wat valt jullie op nu in de verkoop wereld van de koudbloeden?

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 09:56

Grappig dit topic. Leuk dat je dit gestart hebt. Ja, dat valt mij ook op. Ik denk dat áls je een brave stinker hebt, dat je hem niet weg doet. Zijn goud waard, écht brave dan hè, want ze hebben de naam cool te zijn, maar ik weet uit ervaring dat niet iedere tinker zo'n coole dappere is.

Ik zie ook de trend dat de kleinere tinkers steeds meer in de mode komen. Die van mij de moeder was gewoon over de 150 maar de vader was 1.35 en die van mij is dan 1.42. Maar de grote tinkers van over de 1.50 zie je maar zelden.

En ook inderdaad is het erg moeilijk om aan goed doorgereden koudbloeden te kopen, of dan voor heel hoge bedragen. Ik woon in Frankrijk en heb me vorig jaar een bult gezocht naar goed doorgereden koudbloeden. Behalve merens, die worden veel aangeboden en dan denk ik, tja dat zegt dan misschien ook weer wat als er zo weinig doorgereden tinkers, maar wel merensen worden aangeboden.

Ik wilde overigens naar een ander ras, de comtois, en ook daar was het (koud)bloedje moeilijk om aan een goed volwassen braaf paard te komen. Aangespannen wel iets meer.

Dus ja ik deel je mening. Het is erg moeilijk om aan een goed doorgereden superbrave tinker of andere koudbloed te komen. De prijzen ervan zijn hoog, makkelijk 6000 euro. En ik denk dat dat komt omdat de vraag ernaar enorm is, maar het aanbod erg klein is. En ik denk dat het aanbod zo klein is omdat áls je eenmaal een gouwe tinker hebt, je hem niet wegdoet.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:11

Mij valt het op dat ze allemaal zo duur zijn geworden..maar goed dat is natuurlijk bij alle paarden zo. Maar een brave goed gereden koudbloed, Tinker, Fjord, Haflinger oid die ook nog betuigd is zijn niet meer te vinden onder de e5000,-.

Nu zijn die prijzen waarschijnlijk wel terecht, maar ik weet nog dat zulke makkelijk te vinden waren voor E2000,-/2500,- dus ik moet even schakelen.

DeesVH83
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 10:56

Inderdaad de prijzen zijn ook enorm gestegen, maar dat is eigenlijk niet eens zozeer het probleem.
Ze worden gewoon niet aangeboden helaas.
En staat er een keer een koudbloed op dan 9 van de 10x is er iets valt me op.
Ik weet in ieder geval wel dat als je geld wil verdienen moet je grotere tinkers/koudbloeden gaan verkopen de vraag is enorm.
Gister toevallig bij een leuke grote gaan kijken in België maar die vond het niks om in de bak te rijden en een stal zou hij afbreken.
Nu zou onze koudbloed echt niet lang op stal hoeven hoor maar bij echt noodweer zal hij toch effe de stal in moeten kunnen toch?

Daniquebyoux

Berichten: 1393
Geregistreerd: 21-12-13
Woonplaats: Purmerend

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:02

Ik vind de paardenmarkt op het moment sowieso lastig! Veel onbeleerd en onwijs prijzig… maar ik zie precies wat je bedoeld. Ik heb 2 vriendinnen die beide paarden hebben gekocht met tinkerbloed. Eentje een kruising en de andere een volle dacht ik. De kruising is misschien 1.50 en de volle is toch wel 1.60. Echt joekel van een paard maar ze zijn er toevallig allebei via via aangekomen want op de markt werden ze niet aangeboden.
Ik denk dat er dus ook veel niet eens online komt..

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:02

Tja dat is een kwestie van training vaak ook, paarden die het niet leuk vinden in de bak hebben vaak baasjes die het niet leuk vinden in de bak.

Zo op stal gaan is makkelijk te trainen met de staldeur open laten, mini paddockje ervoor maken en consquent voeren in de stal. (naast een ander paard)

Er worden er inderdaad heel weinig aangeboden, misschien is er minder import? Zie nu meer import van Spanjaarden, Connemara's, Ierse paarden en Volbloeden.

Horsepride
Berichten: 226
Geregistreerd: 16-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:05

Ik denk dat vooral men probeert om veel geld te vragen voor de paarden. De koudbloeden waar men zeer veel voor vraagt zie ik dat ze niet verkocht worden op markplaats maar heel lang te koop blijven staan. Ook zie ik dat de afgelopen maanden de prijs langzaam weer aan het zakken is.
Veel mensen proberen daarom nu nog snel hun paard te verkopen voor veel geld.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:07

Elisa2 schreef:
Mij valt het op dat ze allemaal zo duur zijn geworden..maar goed dat is natuurlijk bij alle paarden zo. Maar een brave goed gereden koudbloed, Tinker, Fjord, Haflinger oid die ook nog betuigd is zijn niet meer te vinden onder de e5000,-.

Nu zijn die prijzen waarschijnlijk wel terecht, maar ik weet nog dat zulke makkelijk te vinden waren voor E2000,-/2500,- dus ik moet even schakelen.


Ja precies dit. Toen ik in 2015 mijn tinker kocht, was ze zgn goed doorgereden, not, en moest ze 4000 euro kosten, maar omdat ik voor een andere tinker kwam die 3000 moest kosten, en ik geen budget vrij wilde maken voor meer, en zij toch wel erg graag iets wilde verkopen, kon ik haar ook meenemen voor 3000.

En inderdaad lijkt er altijd wel iets mee te zijn als ze weggaan. Die andere tinker waar ik voor kwam was goed in trec maar in de hand met poetsen een draak met vies trappen. Maar goed, het is dan in ieder geval nog iets als men het zegt dat er iets is. Meest wordt dat verborgen gezegd.

En dat deed mij realiseren dat als er een perfecte tinker te koop staat dat het dan te mooi is om waar te zijn. Ze worden gewoon niet weggedaan als ze zo goed zijn is mijn ervaring.


DeesVH83 schreef:
Inderdaad de prijzen zijn ook enorm gestegen, maar dat is eigenlijk niet eens zozeer het probleem.
Ze worden gewoon niet aangeboden helaas.
En staat er een keer een koudbloed op dan 9 van de 10x is er iets valt me op.
Ik weet in ieder geval wel dat als je geld wil verdienen moet je grotere tinkers/koudbloeden gaan verkopen de vraag is enorm.
Gister toevallig bij een leuke grote gaan kijken in België maar die vond het niks om in de bak te rijden en een stal zou hij afbreken.
Nu zou onze koudbloed echt niet lang op stal hoeven hoor maar bij echt noodweer zal hij toch effe de stal in moeten kunnen toch?


Maar dan alleen goed doorgereden tinkers gaan verkopen dan.
En alles kan wennen, dus die Belgische Tinker zou ook kunnen wennen. Maar goed, als je de perfecte zoekt, moet je ver doorkijken ja.

Daniquebyoux schreef:
Ik vind de paardenmarkt op het moment sowieso lastig! Veel onbeleerd en onwijs prijzig… maar ik zie precies wat je bedoeld. Ik heb 2 vriendinnen die beide paarden hebben gekocht met tinkerbloed. Eentje een kruising en de andere een volle dacht ik. De kruising is misschien 1.50 en de volle is toch wel 1.60. Echt joekel van een paard maar ze zijn er toevallig allebei via via aangekomen want op de markt werden ze niet aangeboden.
Ik denk dat er dus ook veel niet eens online komt..


Ik zit nu ineens te denken zouden er ook weinig online komen omdat er veel gedoe met pssm is?

veranadautje
Berichten: 1288
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:24

Ja het valt mij ook op.
Er wordt maar weinig aangeboden.
Mijn broer heeft een grote Tinker van 1,56 iedereen die ik spreek wist niet dat ze zo groot kunnen worden omdat ze tegenwoordig allemaal maar 1,35 zijnAfbeelding

Aan de andere kant vinden mensen met haflingers die van mij weer klein bijna 25 en 1,46 hoog. In die tijd was dat al groot

Murphje

Berichten: 142
Geregistreerd: 16-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 12:05

Citaat:
Ik zit nu ineens te denken zouden er ook weinig online komen omdat er veel gedoe met pssm is?


Ik denk ook als ik de reacties lees dat het tegenwoordig een misdaad is om een paard dat pssm drager is (en die er totaal geen last heeft) te willen verkopen. Terwijl vroeger er veel waren waar men het niet van wist en die ook geen last hadden waar men jaren lang met plezier heeft gereden.

belle_boef

Berichten: 10740
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 13:02

Murphje schreef:
Citaat:
Ik zit nu ineens te denken zouden er ook weinig online komen omdat er veel gedoe met pssm is?


Ik denk ook als ik de reacties lees dat het tegenwoordig een misdaad is om een paard dat pssm drager is (en die er totaal geen last heeft) te willen verkopen. Terwijl vroeger er veel waren waar men het niet van wist en die ook geen last hadden waar men jaren lang met plezier heeft gereden.


En vergeet CPL niet. Mijne hebben het allebei. Nu ik ze zelf heb en het hier tot uiting is gekomen red ik mij er goed mee het blijft het binnen de perken maar ik zou er nooit 1 kopen die het al heeft. Het zijn toch extra zorgen altijd rekening er mee houden los van dat de ene nu al bijna 1 jaar geen behandeling meer heeft gehad.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:08

De reden daarvoor is vrij simpel. Er wordt in NL al jaren minder hobby gefokt met tinkers waardoor er simpelweg minder aanbod is en daarbij, voor brexit en de enorme brandstof prijsstijgingen kwamen er vrachtwagens volgens handelspaarden vanuit Engeland en Ierland. Dat is behoorlijk minder nu. En ook daar zijn grote maten schaarser omdat 1.40-45 nu eenmaal de gemiddelde maat is voor een tinker daar.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 09:51

Idd, een tinker hoe die vroeger gefokt werd, is helemaal geen 1.50+, dus logisch dat die niet met hopen aangeboden worden.

Ik zie er in België toch wel regelmatig voorbij komen op bv Facebook groepen, dus ze zijn er wel, volgens mij gewoon niet veel minder dan vroeger, maar idd, wel veel duurder dan vroeger.

Wat zoek je juist TS?

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:19

tengeltje11 schreef:
Idd, een tinker hoe die vroeger gefokt werd, is helemaal geen 1.50+, dus logisch dat die niet met hopen aangeboden worden.

Ik zie er in België toch wel regelmatig voorbij komen op bv Facebook groepen, dus ze zijn er wel, volgens mij gewoon niet veel minder dan vroeger, maar idd, wel veel duurder dan vroeger.

Wat zoek je juist TS?

Er zijn diverse types bij Tinkers. Die grote zijn "Vanners". Werden oorspronkelijk aangespannen gebruikt.

Tinkermuts

Berichten: 9388
Geregistreerd: 08-03-03
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 10:27

Er worden indd enorm veel van die kleintjes aangeboden, vraag me altijd af wat je er mee moet.
Vind ze vaak te sterk voor kinderen en ik zou er met mijn lengte echt niet op gaan zitten, zou ik zo sneu vinden en geen porum.

Toen ik mn eerste tinkers had was de gemiddelde maat zo rond de 1.50, je kwam maar weinig kleintjes tegen.
Dit was zo,n jaar of 25 geleden.
Ik heb er nu 1 van 1.58, en ik krijg continu de vraag, is het wel een tinker want hij is zo groot.....nou dat is ie echt door en door.
Ik denk dat het veel te veel gehypet is met die mini tinkers, weinig groot meer gefokt of geïmporteerd dus nu heel lastig aan te komen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 11:04

anjali schreef:
tengeltje11 schreef:
Idd, een tinker hoe die vroeger gefokt werd, is helemaal geen 1.50+, dus logisch dat die niet met hopen aangeboden worden.

Ik zie er in België toch wel regelmatig voorbij komen op bv Facebook groepen, dus ze zijn er wel, volgens mij gewoon niet veel minder dan vroeger, maar idd, wel veel duurder dan vroeger.

Wat zoek je juist TS?

Er zijn diverse types bij Tinkers. Die grote zijn "Vanners". Werden oorspronkelijk aangespannen gebruikt.


Alle tinkers waren oorspronkelijk trekpaarden, en oorspronkelijk waren de tinkers breed gefokt, sterk, klein en compact, ideaal om te trekken.
Veel later fokten sommige mensen ze meer sportief omdat dit meer aansprak als rijpaard(idem met groter), en dan heeft 1 stamboek de vanner in het leven geroepen, en neen, die was niet perse groter.

DeesVH83
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 14:57

tengeltje11 schreef:
Idd, een tinker hoe die vroeger gefokt werd, is helemaal geen 1.50+, dus logisch dat die niet met hopen aangeboden worden.

Ik zie er in België toch wel regelmatig voorbij komen op bv Facebook groepen, dus ze zijn er wel, volgens mij gewoon niet veel minder dan vroeger, maar idd, wel veel duurder dan vroeger.

Wat zoek je juist TS?


Het liefst hadden mijn dochter en ik een koudbloed (beginnerspaard) omdat die vaak wat nuchterder zijn.
Maar hoe meer we aan het zoeken zijn hoe meer we denken zijn ze er wel?
Als ik rondlijk zijn er meer dan genoeg koudbloeden die te koop aangeboden worden die wat mankeren.
Niet alleen lichamelijk maar ook gewoon zeker geen nuchter karakter.
Kijk je dan bij de warmbloeden daar heb je genoeg beginnerspaarden die aangeboden worden.
Ik heb vroeger een fjord gehad ze was 5 toen ik haar kocht.
Helaas was ik gewoon te onervaren dus bang geworden en de paardensport gedag gezegd.
Door mijn dochter die een lease haflinger had toch weer verknocht aan het hele paarden gebeuren, het lijkt me daarom geweldig om met haar een paard te kopen waar we lekker recreatief mee aan de gang kunnen.
Maar het zoeken naar een match blijkt moeilijker dan gedacht.
Gister stond er een super leuke fjord te koop op Facebook maar die kon ik niet eerst onder het zadel zien, ook weer zo'n vreemd verhaal.
Ze wilde hem overhevelen met trailers maar kon dus niet eerst langskomen.
Sorry maar dat gaan we dus niet doen.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:04

Er zijn inderdaad ook een hoop brave warmbloeden. Koudbloeden hebben de reputatie bomproof te zijn, maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Daarnaast zijn ze vaak lomper en hebben daardoor een duidelijke leider nodig. Misschien is een leuke warmbloed dan een beter plan. :) Het is per paard erg verschillend, maar blijf je niet focussen op 1 ras.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:09

Captain schreef:
Koudbloeden hebben de reputatie bomproof te zijn, maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Daarnaast zijn ze vaak lomper en hebben daardoor een duidelijke leider nodig.


Daar sluit ik me helemaal bij aan, zo'n Tinker heb ik. Een andere koudbloed die ik heb, comtois, heeft minder die eigenschappen en is wel bomproover ;-)

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:09

Ik heb kwpn paarden zadelmak gemaakt die rustiger en braver waren dan mijn tinker merrie.
Dus alleen op ras focussen zou ik niet doen als je niet perse een fan er van bent.

En ik denk wel dat als mensen een koudbloed hebben voor het braaf en die dat ook is. Dat deze ook niet snel te koop komt te staan dan.
Het zijn niet de paarden die maximale van wedstrijd hebben behaald en dan ingeruild worden voor een jonger exemplaar en zo.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:17

Mensen zijn raar in die dingen. 1.40 - 1.45 is een doodnormale maat voor een Tinker.

DeesVH83
Berichten: 22
Geregistreerd: 04-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-23 15:50

Captain schreef:
Er zijn inderdaad ook een hoop brave warmbloeden. Koudbloeden hebben de reputatie bomproof te zijn, maar dat hoeft echt niet zo te zijn. Daarnaast zijn ze vaak lomper en hebben daardoor een duidelijke leider nodig. Misschien is een leuke warmbloed dan een beter plan. :) Het is per paard erg verschillend, maar blijf je niet focussen op 1 ras.


Juist, dat beginnen we dus ook steeds meer in te zien dat een brave warmbloed het misschien ook weleens zou kunnen zijn.
Karakter is sowieso het belangrijkst ras iets minder.
Het is ook meer dat koudbloeden vaak wat kleiner zijn en dat trekt ons meer dan een paard van 1.70.

Captain

Berichten: 21376
Geregistreerd: 15-10-08

Re: valt het jullie ook op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:56

Ik heb zelf een warmbloed van 1.58, en zo zijn er heel veel warmbloeden die niet groot zijn. D-Ponys zijn ook niet altijd koudbloed. :) Daarnaast lijkt een koudbloed ook groter omdat ze vaak breder zijn.

Supertje

Berichten: 7091
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:02

tengeltje11 schreef:
Idd, een tinker hoe die vroeger gefokt werd, is helemaal geen 1.50+, dus logisch dat die niet met hopen aangeboden worden.

Ik zie er in België toch wel regelmatig voorbij komen op bv Facebook groepen, dus ze zijn er wel, volgens mij gewoon niet veel minder dan vroeger, maar idd, wel veel duurder dan vroeger.

Wat zoek je juist TS?


Als ik juist kijk naar de maten van tinkers die in de ‘eerste import generatie’ naar Nederland kwamen in de jaren 90 en begin 2000, dan zaten die gemiddeld zo rond de 1.50. Rond de 1.45 was een kleintje.
Traditioneel gezien is een cob (traditioneel Brits type paard, niet per sé een tinker hoewel ze er wel onder vallen) grofweg tussen de 14.2 en 15.3 hands (1.47 en 1.60).

Wat mij juist opvalt is dat het in GB de laatste jaren meer en meer ‘mode’ is geworden om hele kleine compacte paardjes te fokken met extreem veel behang. Ik vind ze vaak behoorlijk extreem qua type, en zie ook veel dat ze meer als statussymbool gebruikt worden dan als gebruikspaard.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 16:08

Valt mij ook op idd.
Alleen maar klein grut wat te koop staat.
Vroeger waren het er toch echt veel meer van rond de 1.50 ook de bootvluchtelingen.
Heb dus zelf maar een groter maatje gefokt <<)