[TI] Stampende Tinkers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Stampende Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 20:32

Mijn stampertjes stampen niet meer. *\o/* *\o/* *\o/*

Na diverse malen microscopisch onderzoek van huidschilvers en haren gedaan geen mijten kunnen vinden in de stalen. (DA en ik)
Ik had er zelfs een microscoop voor aangeschaft, met maximale vergroting van 1024.
De sebacil werkte niet, was een oude voorraad.
Iets anders verzinnen, wassen met betadine, werkte ook niet.
Totdat ik het zo zat was, geen mijt te vinden en dan ineens stond het paard vreselijk te stampen.

Ik heb nog een restje Cydectin pour on staan uit de recept vrije tijd van de ontwormings middelen.
Dit is het wondermiddel.
Baat het niet, het schaadt ook niet.
Verdund met water in de plantenspuit.
Ongeveer 1 deel pour on en 5 delen water.
Dit spuiten tussen de haren van de sokken.
Nu al een maand mee bezig en het om de 10 dagen herhalen.

En nu staat mijn huis niet meer te schudden van die twee (ex stampende) Tinkers.
Heerlijk voor de dieren en ook voor mij.

Maar een vraagje,
Kan de mijt ergens anders ook overleven, bijvoorbeeld in de wei, stalbodem, hout, enz ??

Dames mod, mag dit bij Tinkers blijven staan, het is een typische Tinker kwaal.

rudolph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:06

oh wat heerlijk dat ze niet meer stampen.
hier heb ik er ook 2 en die doen het altijd in de stal/winter periode.
maar volgens mijn veearts overleeft mijt idd in de boxen, hout ,kieren en kieren van de hokken.
bij mij zijn het wel de dieren met een iets verminderde weerstand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:08

Hier ook twee die niet meer stampen *\o/*

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:00

Mindim schreef:
Hier ook twee die niet meer stampen *\o/*

En wat voor middel gebruikt en hoe vaak ??

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:05

Pasgeleden van een DA van de Uithof gehoord dat als je je paard mijtvrij wil krijgen je ook de stal mee moet nemen met de behandeling.
Ik kreeg het advies om de stal helemaal leeg te trekken (we hebben potstallen) en dan de stalvloer en wanden (tot een hoogte van min. 60 cm) met een drukspuit schoon te spuiten met anti-mijt middel. Ik heb Bye-mite gekregen, dat is Sebacil met een andere naam.
Verder belangrijk om borstels, eventuele beenbescherming, dekens etc etc. gewoon alles dus, te behandelen.

Ariebren

Re: Stampende Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:07

En dan de wei en de paddocks ??
Stalgang, verzin nog maar meer.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:13

Ik weet niet tot hoe ver je moet gaan. Dit is wat de DA mij verteld heeft.
Wat ik wel weet is dat paarden elkaar kunnen besmetten, dus ik denk dat een besmetting via de wei inderdaad mogelijk is.
Maar ja... hoe je een wei helemaal schoon kan krijgen? Geen idee...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:19

Ja, dat is dus het probleem.
Geldt eigenlijk ook voor de spoelworm, die is dus ook niet uit te roeien.
Maar door er even over te schrijven weet ik nu waar de belangrijkste besmetting zit.
Eén merrie met weinig sok die altijd samen loopt met die twee "ex" stampers.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:42

Wij gebruiken mud guard ter voorkoming van mok en dat lijkt heel goed te helpen. Ook staan onze Tinkers niet meer op stalstrooisel, maar op rubber staltegels van Bos Rubber (als ze al binnen staan, want wij hebben een inloopstal). Sindsdien wordt er nauwelijks meer gestampt. Gijs doet t eigenlijk alleen nog als hij zich verveelt, dwz als er niets te eten is :-) en Talisha stampt helemaal niet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:45

ElsB, Ik heb het echt niet over mok, dus ??

Mijn vraag is, waar kan de mijt overleven buiten een sokken paarden been om.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:54

Mok en mijt gaan in mijn ervaring vaak samen. Gijs had t in het verleden bijna altijd mok als gevolg van mijt. Vandaar mijn tip dat mud guard kan helpen. En aangezien mijt kan overleven in stalstrooisel (stro ed), helpen de rubber tegels wellicht ook.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:59

Idd mijt zoeken donkere hoekjes/ kieren op :j en ze schijnen ook in het stro te kunnen zitten -O- en kunnen idd ook makkelijk van paard naar paard gaan :\

Bij kippen (bloedluis, wat ook een mijt is :+) wordt in het hok vaak witkalk of finecto gebruikt :) weet niet of dat voor alle mijtsoorten werkt? maar hier in het kippenhok hielp finecto ontzettend goed :j en is gewoon verkrijgbaar bij BB/ welkoop :) http://www.finectoplus.nl/

en zat ineens ook te bedenken dat het bij kippen ook helpt om de poten in te smeren met vaseline dan klimmen die beessies niet omhoog, misschien dat daarom de olie (met zwavelbloem) bij tinkers ook wel zo goed helpt :)* is alleen zo'n kliederboel :o
Laatst bijgewerkt door grid op 24-02-12 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Flynneman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:01

Mijn tinker stampt momenteel ook echt heel erg. Weet niet goed wat ik er aan moet doen. Ik controleer zijn sokken dagelijks en hier en daar kom ik precies enkele "knobbeltjes" tegen en slechts 1 "schilferig" plekje. Is dit echt mijt? Mok? Of is het iets dat "eigen" is aan paarden met sokken?
Om de 3 à 4 dagen, was ik z'n sokken, in het bijzonder de bultjes en plekjes met ontsmettende betadine shampoo... Maar of het echt helpt, pff, ik weet het niet.
Ik volg dit topic, en kan dus echt wel tips gebruiken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:08

Mok is de bloederige vorm van huidbeschadiging onder de sokken van Tinkers, of de blote benen van vooral de witte koten van paarden zonder sok.
Waar ik op doel is de overmatige huidschilfers, vettige (talk) in de sokken bij tinkers.
Betadine helpt niet tegen jeuk, of stampen.
Betadine werkt wel tegen een bacteriele besmetting in de huid, zoals rainrot.

Maar de tip van Grid is interessant.

Maar wat is de werkzame stof in finecto ??
De site is daar niet duidelijk in.

Ik wil van die mijten af, die de jeuk veroorzaken.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:25

Dat weet ik zo niet meer :o maar fles staat nog op stal dus kan morgen ff kijken :)

O wacht hier staat meer uitleg (wat verder naar beneden scrollen) ;)
http://www.kippenhuis.nl/finecto-plus

De bloederige huidbeschadigingen kunnen trouwens ook door de mijt veroorzaakt worden :j tinkertje die ik ken heeft dat gehad :\ :(:) waarschijnlijk door langdurige mijtbesmetting en/ of gevoelige huid en lage weerstand ;) :(:)

Flynneman zoveel wassen heeft denk ik geen zin :o idd het werkt ontsmettend en volgens mij ook wel beetje verzorgend, maar als het mijt is zul je ander middel moeten proberen bv sebacil/ bye mite of een pour on en/ of hier op bokt ff zoeken op mijt dan vind je vast nog meer topics met info/ tips mbt mijt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:36

Hier staan de tinkers in de zomer buiten. Komen in de zomermaanden niet in de stal. Deze wordt geleegd en met de hogedrukspuit gespoten.
We hebben in de zomermaanden de tinkers behandeld met Foxim. Na de eerste keer na twee weken herhalen, nooit geen gestamp weer gehad. Beide niet, ook geen last van mok hier trouwens.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 23:43

grid,
dus de ouderwetse methode van verlopen olie was nog niet zo slecht.
Net zoals de vaseline op kippen poten tegen kalkpoten.
Nog een 2 maand en het paardenspul gaat de wei weer op.
Ga alle stallen behandelen met een afgewerkte olie produkt.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:47

Haha ja oude middeltjes zijn vaak zo gek nog niet :D Vast veel succes met grote schoonmaak en het insmeren :7

@mindim da's de werkzame stof van sbacil toch :)

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:59

Even een reactie op wat Grid zei : ik weet dat ze in kippenhokken ook vaak volierezand gebruiken tegen bloedluis, die mijt dus. Op de grond en ook goed op alle randjes strooien. De mijten kruipen, en door het zand schuren ze zich kapot en gaan ze dood. In feite kun je dit natuurlijk ook net zo goed op een schone stalbodem strooien, onder het stro. Ik neem aan dat dit hetzelfde effect heeft ! Verder heb ik dit probleem niet, heb ook geen Tinker maar een Haflinger. Hij heeft wel eens mok en beenschurft gehad, maar nog nooit mijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:27

grid schreef:
Haha ja oude middeltjes zijn vaak zo gek nog niet :D Vast veel succes met grote schoonmaak en het insmeren :7

@mindim da's de werkzame stof van sbacil toch :)

Oh, heel eerlijk, geen idee. Op de fles staat foxim, misschien is dat idd sebacil. Het is geen standaardfles van Bayer iig :D

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 11:45

Werkzame stof is Moxidectine, er zijn wel meer mensen die de Pour On gebruikt hebben. In verband met uitkomende eitjes evt (dus afhankelijk van wat de bijsluiter zegt hoelang het nawerkt) evt na 10-14 dagen herhalen.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:37

Ik zit eigenlijk op dit moment met hetzelfde probleem. Paarden staan al jaren op hetzelfde stuk (zo'n 1,75 hectare) en ik moest in 't verleden ongeveer 2 keer per jaar met sebacil wassen, dan was 't weer over. Nu merk ik dat het niet meer helpt. Moest het eerst wat vaker doen en nu blijven ze gewoon stampen. Moet dus iets anders gaan verzinnen. Het moet wel ergens in het gras/zand zitten, want het komt steeds toch weer terug...

Ariebren, die Pour on kan toch ook gewoon over de rug heb ik weleens begrepen? Want het tussen dikke sokken spuiten wordt een hele klus denk ik...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:44

Ik weet dat een vrouw op stal waar ik stond dit probleem ook had met haar fries en zij wist dat meer paarden met sokken er last van hebben.
Zij liet ieder jaar een injectie zetten rond een bepaalde tijd.
Vraag me niet hoe of wat het voor spul was dat ze spuiten, maar misschien dat je da meer weet.
Maar goed, zo te lezen heb je een prima oplossing.
En zijn het wel echt mijten waar je paarden last van hebben??

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:45

Ik denk dat 9 van de 10 keer paarden die flink stampen idd mijten hebben, maar dat zou je idd moeten laten controleren. Ik heb dat in 't verleden ooit 1 keer laten doen, daarna nooit meer. Ga er gewoon van uit dat ze jeuk hebben door mijt, zeker als ik verder niets zie.

Ik denk dat jij dectomax bedoel jesito... :j

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 20:48

Ik heb echt geen idee, maar bij die fries werkte het wel.
Maar volgens mij deed zij het altijd rond het voorjaar laten spuiten, maar ik laat het even in het midden.