[TI] Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 20:55

Hoi,
Naja de titel zegt genoeg
Wat vind jij een normale prijs voor een tinker veulen, hengst en merrie
En dan met normaal papier, niet super goed, maar ook niet super slecht zeg maar....

Groetjes

lovemyladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:01

Volgens mij scheeld dat best veel per paardje.. Bedoel je dan een afgespeend veulen of een jaarling? En ik denk wel dat de aftekeningen verschillen maakt. Ik moest meer voor mijn jaarling betalen dan de rest van de 'gewone bonte' tinker veulens die daar stonden.. Want die van mij was natuurlijk weer net wat apparter dan de rest van de jaarlingen. Ligt er natuurlijk maar net aan wat je mooi vind, zijn ook mensen die die van mij bijvoorbeeld niet mooi vinden en daar nooit meer voor zullen betalen dan voor een bonte Tinker. ;)

WinSel

Re: Wat vind jij een normale prijs voor een tinkerveulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:05

Naja ik ben beetje aan het orienteren, beide verzorgpaarden zijn drachtig, en k wil er misschien 1 van kopen....
Dus ben beetje aan het kijken naar de prijzen enzo :)

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:49

Ik vind een hengstveulen tussen de 1750 en de 2000
en merrieveulen tussen de 2250 en de 2500.
(Dit vragen een beetje serieuze fokkers ,voor goede afstamming en een goed veulen)
Voor nog betere bloeddlijnen word er ook wel meer gevraagd.
Maar ik vind dit wel reeële prijzen..

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:56

Giianna schreef:
Ik vind een hengstveulen tussen de 1750 en de 2000
en merrieveulen tussen de 2250 en de 2500.
(Dit vragen een beetje serieuze fokkers ,voor goede afstamming en een goed veulen)
Voor nog betere bloeddlijnen word er ook wel meer gevraagd.
Maar ik vind dit wel reeële prijzen..

ik reageer zelden in zo'n prijzen topic maar
dit vind ik persoonlijk absurde prijzen !!!
we hebben het hier over een dier onder een jaar

en als dit zo is mag de gemiddelde bokker wel een kluis laten bouwen voor zijn paard !!!

damm hoe langer en hoe vaker dat ik dit soort topic's tegen kom voel ik me haast een zware oplichtster als ik kijk naar de prijs die ik voor sil heb betaald

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:03

Dat zijn nog goed kope prijzen tegenover veel fokkers hoor.
Onze veulens gaan echt niet onder die prijs weg.
Dan houden we ze liever tot ze een jaar of 3 zijn dan inrijden en dan verkopen.
Er zijn er natuurlijk die minder vragen, maar een serieuze fokker vraagt er echt wel zon prijs voor.
(vooral voor 1e premie veulens)

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:09

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:14

Er is veel onderscheid tegenwoordig, de prijzen van Giianna zijn zeker veel voorkomend geweest. Door de 'crisis' echter zijn de prijzen wel flink gedaald. Hengstveulens kan je weer kopen voor onder de 1000 euro.

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:21

Ja daar heb je gelijk in..Maar hoe laag de mensen gaan dalen en het verschil tussen de prijzen
word echt groot en dat maakt de tinker ineens goedkoop.
De een vraagt 2000 de ander 1250 ja logsisch dat de veulens van 2000 niet meer verkocht worden.
Terwijl je vorig jaar nog met gemak 5000/6000 voor een volwassen merrie
kreeg.
Ik heb zoiets dan liever wachten tot de 3/4 jaar en dan verkopen.
Het gevoel om een goed veulen weg te doen voor 1000 en meer onkosten gemaakt te hebben,
vind ik een beetje raar.
Maar die prijzen die ik zei komen nog steeds voor trouwens onder de grote fokkers.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:23

ik ken het topic

en je bent genoeg kwijt aan het fokken van een veulen

het lijkt me ook niet slim dat ik ook hier verder op in ga gezien ik eigenlijk niet gerechtigd ben hier wat te zeggen gezien ik zelf nog nooit die kans heb gehad
maar als ik een veulen aan zou schaffen zijn er maar echt heel weinig waar ik die prijs voor zou betalen het zelfde is voor het dekgeld wat sommige hengsten houders vragen

nu ben ik er nu dus niet helemaal meer in maar ik heb vorig jaar prijzen voor bij zien komen waar bij ik spontaan ging janken dat sil zijn ballen niet zijn ingedaald

S_Bellymore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:39

Ja ik snap jou ook wel hoor. :o
Maar paarden hebben is nou eenmaal ook heel duur..
Misschien dat dit jaar de prijzen toch wel iets omlaag moeten.
Maar geen 1250 euro ofzo
Maja.. dat zien we wel tegen de tijd wel als de veulens van dit jaar 5/6 maanden zijn.
Ben trouwens wel benieuwd wat anderen voor prijzen opnoemen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:52

Ik snap rommulus ook zeker, maar de prijzen die hier genoemd worden zijn wel realiteit.... of we ze nu realistisch vinden of niet :D
Maar met een goed oog vind je ze nog hoor, mooie paarden voor een leuk bedrag....

Paar jaar geleden, andere sobere rassen nog altijd overigens, konden veulens ook voor minder weg....

Wij zijn dit jaar overigens rond de 950 euro kwijt geweest om Chayenne dragend te krijgen en alles er omheen. En dan moet ze dus nog bevallen en het veulen moet nog gezond opgroeien ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 00:35

Bedankt allemaal, zo kan k een beetje rekening houden met de aanschaf prijs :)

eye4cobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:27

we fokken zelf ook hobbymatig goeiekwaliteit irishcob veulens,
maar van een particuliere fokker (op hoog ) niveau verwachten de mensen
dat je wel even een klein prijsje zal vragen.
nou mooi niet.

Alleen al het dekgeld,stalling voor de merrie en of veulen bij de hengsten houder,een paar keer scannen,heen en weer rijden
dierenarts kosten,opnamen stamboek,voer ... noem maar op !!
dan vind ik dat je voor een goed hengstveulen van 5 a 6 maanden echt niet onder de 1500,- kan gaan zitten.
Een merrie veulen voor de verkoop vind ik netjes rond de 2250,-
naarmate de bloedlijnen en e.v.t premie's hoger zijn hoe meer dat de prijs beeinvloed.

Ze worden bij ons verkocht als ze rond de 6 maanden zijn.
En doordat we er elke dag meebezig zijn,zijn dan super in de hand,

De meesten hebben géén idee wat een mens kwijt is tijdens deze maanden als je het goed wilt doen.
Als ze er dit niet voor willen betalen houd het voor ons op..moet wel leuk blijven !!
Ons is het wel opgevallen als ze er 'normaal 'geld voor betalen zorgen ze er ook goed voor ,
de veulens gaan dan ook niet van handelaar naar handelaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:32

Giianna schreef:
]
Wat denk je wat je alleen al aan kosten kwijt bent met een veulen fokken?

Dat weet je van te voren. Fok een haflinger/fjord/welsh/whatever waarbij je meer dan 3 generaties op papier hebt, en een hengst brengt (met geluk) 500 euro op.

Ik blijf de tinkerprijzen niet begrijpen. In principe heb je het over dieren die geen afstamming of maar 1 of 2 generaties hebben, en dan nog gaan ze zo voor 5000 de toonbank over

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:43

hmmm nee een zo'n kwpn dingetje dan die voor 10.000 euro verkocht worden

vind de prijzen echt wel redelijk hoor , en zal je zegge als ik Evolet in de verkoop gedaan had die zou nog niet voor onder de 3000 weg gegaan zijn

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:46

een goed gefokte kwpn, met bewezen sport ouders, met een predikaat stam raak je voor dat geld misschien kwijt, maar als huistuinen keuken fokker raak ik mijn kwpn veulen uit mijn eenvoudige stamboek merrie x willekeurige hengst ook niet voor dat geld kwijt hoor, mag ik in mn handjes klappen als ik er 2 of 3 voor krijg

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:22

Idd fokken kost gewoon veel :$ Ben ook al redelijk wat geld kwijt en mijn merrie is nieteens dragend nu... maar gelukkig is het voor mij liefhebberij en dat mag geld kosten :o

maar Stef heeft idd ook een punt :j
De kosten voor het fokken van een veulen is bij haf/ fjord e.d. niet minder :n en vaak is er idd ook nog veel meer bekend kwa afstamming e.d., maar daar krijg je veel minder voor terug :\
Waarom ligt dat bij tinkers zo anders ?? t is denk ik toch het principe van "wat de gek ervoor geeft"

KWPNveulens gingen afgelopen jaar ook voor weinig weg... terwijl het dekgeld zowat het 3dubbele is ;) als je een niet ál te dure hengst had gekozen dan had je met geluk nog net het kale dekgeld eruit... Bij jaarlingen draai je zowiezo verlies die gaan vaak voor dezelfde prijs als veulens weg, terwijl je ze een jaar langer hebt staan :\
en dan met 3-4jr gaan ze weg voor 3000-5000 zoveel geld ben je minstens ook kwijt geweest aan dekking+opfok en dan moeten ze niet ziek zijn geweest of zo :=
Maar 1 op de 10 of zo gaat voor meer geld weg en als je geluk hebt fok je 1x in je leven een echte topper :)

Maar hé da's fokken ;) men zegt ook niet voor niks: Mensen met paarden hebben de hemel op aarde, maar komen ze te sterven dan valt er niks te erven :P

Tinkerfokkers hebben denk ik gewoon nog steeds geluk dat er (nog steeds) zoveel vraag naar is en zo in de smaak vallen :)

en ben blij dat ik Say 7 jr geleden gekocht heb :o :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:54

Anders ik wel Grid, bijna 8 jaar geleden lagen de prijzen nog net even wat anders :)) Toen kocht je een grote, zware, ingereden en verkeersmakke zwartbonte merrie van 7 voor... 3250 :wow: :=

Ik vind de prijzen voor Tinkers absurd, ook al zijn ze nou dalende. No way dat ik meer dan 2000 euro voor een paard (want dat is het, gewoon een paard) van nog geen jaar neerleg. Fokken kost geld, dat is nou eenmaal zo. Dat moet je imo ook niet terug willen verdienen, dat is niet realistisch als je maar op kleine schaal fokt.

Een Tinkerveulen kan net zo leuk, gezond, ziek, vervelend of wat dan ook zijn als een Haflingerveulen. En toch gaan ze voor 2, soms 3 keer zoveel weg. Hype? De 'markt'? Wat de gek er voor geeft?

Mensen laten de prijzen zo hysterisch hoog worden, snap niet dat er nog mensen zijn die erin trappen. Heb ruinen, niet eens heel bijzonder voor een kleine 5000 voorbij zien komen. Gaat toch nergens meer over? Dat is meer dan 10.000 gulden voor een bonte pony met haar die foktechnisch niet eens interessant is. Gekkenwerk.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:29

Heb mijn veulens van vorig jaar nog te koop staan.... En ik vraag niet eens zo'n belachelijk hoog bedrag, terwijl er prima ouders achter zitten. Waarom raak ik ze dan niet kwijt?

Zit gelukkig niet op de schopstoel met het jonge spul en ik geniet er nog elke dag van. Maakt mij niet uit al staan ze hier totdat ze 3 zijn. Maar die hoofdprijzen die men nog vraagt, daar gaan ze echt niet altijd meer voor weg hoor... Daar geloof ik geen bal van...

mdr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:36

Ja, moet zeggen dat ik ook de indruk heb dat de prijzen wat in elkaar gezakt zijn, maar toch, voor een goed produkt, betaal je nog altijd de prijs hoor! Dus ja, ik zou toch ook rekenen op een goeie 1250-1500 euro voor een goed hengstveulen en een 1750-2000 euro voor een merrieveulen. Meer kan ook, maar dan moet het het waard zijn natuurlijk. Denk dat dit de prijzen zijn voor de normale veulens.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:32

De prijzen zijn inderdaad enorm gezakt... Ik zie volwassen dieren op mp staan voor een prijsje waar je een aantal jaar geleden nog geen veulen voor kon kopen! Je kan er veel voor vragen, maar of je het krijgt is een tweede....

Zo heb ik mijn tinkerhengstje Rino van nu bijna 1,5, maar is dan bijna 2 als hij naar een nieuw baasje mag, te koop staan op mp. Ik vraag ook echt totaal geen hoog bedrag (nog onder de 2500 :P ), maar heb al drie reacties terug gekregen van nee dank je dat is me te duur :o? Wel al een bod gehad van jawel 300 euro 8)7

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 20:35

Ik weet nu iig wat een redelijk normaale prijs is :D
Waarschijnlijk ga k dus een veulen kopen van of Jill of Kayleigh, zie profiel :D

jamejozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:08

een ding scheelt, het zijn niet alleen de prijzen van de tinkers die dalend zijn, alle paarden, behalve dan de creme de la creme, mijn pensionstal heeft 7 warmbloedjes op mp staan, totaal geen intresse te minste niet voor de vraagprijsen,

wij hebben ook ons veulen van vorig jaar nog staan, hij staat niet in de weg, alleen wel jammer, zolang hij niet verkocht is, kunnen we geen nieuw veulen fokken.....

Morhwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:31

Heb ik 6 jaar geleden dan een 'koopje' gehad? Er worden prijzen hier prijzen voor veulens genoemd waarvan ik de helft voor mijn (toen 12 jarige) merrie heb betaald. Ze moet nog maar even meegaan... :o