[TI] Zijn Tinkers echt zo duur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lievemeid

Zijn Tinkers echt zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 16:45

Ik ben heel kalm aan op zoek naar een opvolger voor [**].
Omdat ik mijn vorige pony heel wat jaren geleden gratis heb gekregen van de buurman heb ik geen flauw benul van de paardenprijzen op dit moment.

Mijn oog viel op een leuke tinker ruin, behoorlijk groot, ingereden, verkeersmak en heel lief en braaf.
Hij is 5 jaar en zijn afstamming is bekend.

Ik heb gebeld naar de fokkerij en de prijs is een kleine 6000 euro.

Zijn dit normale prijzen? Ik viel op het ras tinker omdat het mij leuke recreatiepaarden leken. Maar ik vind het toch best veel geld (voor een recreatiepaard). Ik heb de zoekfunctie gebruikt en ik lees veel postieve verhalen over deze stal.

Ik heb er zelf ook wel een goed gevoel, mensen klonken betrokken en betrouwbaar aan de telefoon maar ik wil toch graag weten of dit een normale prijs is voordat ik mijn lieveling in mn armen kan sluiten (ehehm...eerst een proefritje maken natuurlijk).
De meneer aan de telefoon zei wel meteen dat de prijs mede zo was door de flinke stokmaat, bij een kleinere maat ging er zo 1000 euro af.
Klopt dit?

Het paardje waarvoor ik heb gebeld is gereserveerd tot zaterdag, mocht het niet doorgaan mag ik komen kijken. Toch heb ik graag antwoord op mijn vraag, al is het maar voor als zich een volgende leukerd aandient.
Misschien een brutale vraag maar wat hebben jullie voor je tinker betaald? :o

Ronne

Re: Zijn Tinkers echt zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:50

Ik heb mijn (onze) tinker zo'n 6-7 jaar geleden gekocht en er toen een slordige 3000 euro voor betaald, zij was toen 4 of 5 jaar oud, stokmaat van iets boven de 1.50m en goed gebouwd, met stamboek. Inmiddels is de tinker een stuk bekender en populairder geworden en zijn de prijzen gestegen. Vooral de grotere tinkers zijn erg gewild en van nature zijn ze dit niet (moet er echt ingefokt worden) echt, dus ik kan me inderdaad goed voorstellen dat dit meteen 1000 euro meer kost.

Ik vind 6000 euro eigenlijk belachelijk voor een recreatiepaard, maar he is wel wat ze kosten momenteel. Een iets goedkopere zul je ook wel vinden, maar dat zal dan waarschijnlijk een kleinere en minder goed gebouwde zijn.

Kijk anders eens op marktplaats op te vergelijken :)

Succes!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 16:53

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:00

Wat is zijn precieze maat? Ik ben ook wel benieuwd naar de stal in kwestie. Als je dat liever niet openbaar zet mag je het natuurlijk ook PB'en :)

Ik vind het zelf, van wat ik zo lees véél te veel geld. Maat of niet, een ruin heeft geen enkele fokwaarde. Als het nou een bewezen merrie was, dan is er nog over te denken. Maar voor een ruin? Nee, hoe lief, mooi, groot hij ook is, €6000 vind ik teveel geld.

Mijn merrie, middelgrote maat (1.55), mooi bont en grof gebouwd kostte me 7 jaar geleden €3200,-. Dan zou een ruin dus bijna het dubbele kosten, dat gaat er bij mij echt niet in, ondanks de gestegen populariteit en prijzen.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:02

mijn tinker kostte verleden jaar 4250 euro, onbeleerd, uit engeland.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:02

Dankje Evelli.
Helaas gaan alle topics over veulens en/of een onbeleerd paard.
Het paardje dat ik op het oog heb ik 5 jaar en ingereden. Ik denk dat je dan sowieso geen prijs kunt vergelijken?
Het laatste topic daar zit zoveel verschil in dat ik dat niet echt een goede indicatie vind.
Ronne ik ga er automatisch van uit dat dit een recreatie paard is, gewoon omdat ik de tinker geen sportpaard vind. :o Ik weet verder nog niets over zijn gangen oid.
Ik zoek gewoon een leuk paardje die rustig is (een bokje mag best hoor, maar ik bedoel rustig in het algemeen, qua omgang, rijden en karakter) en waar ik lekker mee buiten kan rijden.
Berdien ik ga je pb'en. Ik vind het niet zo fijn om de stalnaam hier neer te zetten omdat bokt dit 10 jaar later nog onthoud. Maar het pbtje komt eraan. :)
Wie nog meer nieuwsgierig is en denkt te kunnen helpen mag ook pb'en hoor.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:04

Ze gaan stuk voor stuk over tinkerprijzen :) natuurlijk niet over specefiek beleerde 5 jarige grote ruinen
maar het geef een indicatie waar de prijzen ongeveer liggen.
6000 is een hoop geld voor een paard waar je neit mee kan fokken.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:06

ten eerste kan je de prijzen van vroeger niet vergelijken met prijzen van nu.

8 jaar geleden heb ik mijn merrie gekocht, 7 jaar oud, niet ingereden en zonder papieren voor 1700 euro (omgerekend)

4 jaar geleden heb ik een merrie, niet ingereden en stamboekloos, gekocht van 5 jaar oud, samen met 2 veulens voor 4000 euro, veulens heb ik verkocht voor 2300 euro samen, dus de merrie heeft me 1700 euro gekost.

Dit jaar heb ik in nederland een 3-jarige merrie gekocht, niet ingereden.
Daar heb ik 3000 voor betaald. Ze viel binnen een normale prijsklasse, niet goedkoop, maar zeker ook niet in de hogere prijsklasse.
Ik had verder ook geen enkele zekerheid wat betreft omruilgarantie ed.
Maar je ziet wel duidelijk de sprong die de prijzen de laatste jaren hebben gemaakt.
Ik denk dat je er in het algemeen kan van uitgaan dat prijzen van toen naar nu ongeveer verdubbeld zijn (geldt overigens ook voor mijn veulens).

Voor een kennis van ons hebben we geïnformeerd bij Stoeterij de Ierse Tinker.
Die paarden liggen wat prijskaartje betreft in de hogere categorie, maar je hebt dan ook wel wat voor je geld, zoals een opperbeste service en garantie.

Prijzen zijn bij tinkers natuurlijk van dezelfde dingen afhankelijk als bij andere paarden (geslacht, ingereden of niet, stamboek of niet enz)
maar ook in sterke mate afhankelijk van grootte en kleur.

Datgene wat jij opsomt (ruin, aan de maat, bont, ingereden en verkeersmak), daar is eigenlijk érg veel vraag achter, dus daarvoor liggen de prijzen zeker duurder...

Tis maar net wat je wilt.
Je kan een goedkoper paard kopen en goed zitten, maar je kan ook bedrogen uitkomen... je zou de eerste niet zijn die achteraf gezien beter meteen meer had neergeteld dan eerst maanden/jarenlang lopen te sukkelen en uiteindelijk meer geld (en verdriet) kwijt te zijn.

Tot slot wil ik toch ook nog even kwijt, dat juist een GOED recreatiepaard eigenlijk onbetaalbaar is, want die moet op alle gebieden goed zijn en moet bovendien ook cool in het hoofd zijn enz.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:14

Iessie schreef:
Dankje Evelli.
Helaas gaan alle topics over veulens en/of een onbeleerd paard.
Het paardje dat ik op het oog heb ik 5 jaar en ingereden. Ik denk dat je dan sowieso geen prijs kunt vergelijken?
Het laatste topic daar zit zoveel verschil in dat ik dat niet echt een goede indicatie vind.
Ronne ik ga er automatisch van uit dat dit een recreatie paard is, gewoon omdat ik de tinker geen sportpaard vind. :o Ik weet verder nog niets over zijn gangen oid.
Ik zoek gewoon een leuk paardje die rustig is (een bokje mag best hoor, maar ik bedoel rustig in het algemeen, qua omgang, rijden en karakter) en waar ik lekker mee buiten kan rijden.
Berdien ik ga je pb'en. Ik vind het niet zo fijn om de stalnaam hier neer te zetten omdat bokt dit 10 jaar later nog onthoud. Maar het pbtje komt eraan. :)
Wie nog meer nieuwsgierig is en denkt te kunnen helpen mag ook pb'en hoor.

Volgens mij heb je me verkeerd begrepen.. ik snap dat je geen tinker als sportpaard wil, dat lijkt mij ook niet de beste stap :P Maar ik bedoel dat ik 6000,- erg veel geld vind voor een recreatiepaard! Maar elk paard is dat waard wat de hoogste bieder ervoor wil geven! Is dit jouw droompaard, krijg je garantie, wordt ie goedgekeurd en heb je het geld, zeg ik doen! Maar het is wel heel veel geld, dus misschien is het een goed idee om eens op wat meer stallen rond te kijken, misschien word je ineens verliefd! ;)

Maar ik denk dat tinkers tegenwoordig echt veel duurder zijn dan in de tijd dat de meesten hier hun tinker kochten! Als je een beleerde tinker wil met stamboek en alles zal je niet veel vinden voor minder dan 4000 euro! Bij de tinkers die minder kosten kun je gerust je vraagtekens zetten!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:16

Voor een truttebedragje koop je er een in de UK met transport kosten van zo'n 250 euro naar nederland, dan heb je wel een echte originele uit de UK natuurlijk, ook leuk.

Dus als je er echt een wilt, maar ze zijn je hier te duur, dan is het mijn tip om wat fokkers in de UK te benaderen ;)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:17

Ronne je hebt gelijk, ik denk er even over na. Misschien is hij zaterdag wel verkocht en is het sowieso van de baan. Maar dit topic is dan toch wel fijn. :)

frenia als ik zeker weet dat dit een normale prijs is wil ik het zeker betalen. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang.
De service van de stal is zeker goed. :)
Ik ben heel vreselijke leek op het gebied van paardenprijzen ze kunnen mij vanalles wijs maken. Daarom vind ik het fijn om het hier ook even te vragen.

Maar in mijn ogen is een tinker een recreatie paard (sorry als ik mensen beledig die er ook verdienstelijk mee in de sport rijden).
Ik zoek gewoon een gezonde grote brave ruin/merrie waar ik lekker mee buiten kan rijden. Verder niets. Dan vind ik het eerlijk gezegd best veel. Want daar heb je ook een leuke kwpn'er (oid voor). :) Maar daar was ik niet naar op zoek, ik had nu een vlekkenmonster op het oog. ;)
Misschien heb ik mij idd wel vergist en tellen de tinkers nu meer mee (om het maar even zo te zeggen) dan een paar jaar terug.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:18

Jaimyliefje dat gaat hem niet worden..
Heb al eens gehad dat een pony aan de telefoon en op de foto geweldig leek, eenmaal irl was ik compleet afgeknapt...Ik wil zeker een paar keer gaan kijken voordat ik beslis.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:28

Gelijk heb je, en je móet ook zeker (een paar keer) kijken voor je de knoop doorhakt. En hoe dan ook laten keuren!!!

Een leuk, gezond, beleerd en verkeersmak paard heb je echt wel voor 2000-3000 euro. Maar tel er een bont kleurtje, een boel haar en populariteit bij en je zou ineens het dubbele moeten betalen? Laat ik het zo zeggen, ik zou het er nooit voor neertellen :)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:20

Als je een beetje goed zoekt, geduld hebt en kritisch blijft, dan lukt het je uiteindelijk best om voor een 'normalere' prijs een leuke tinker te vinden. Ik vind dit echt een prijs voor een super dekhengst of een topmerrie met goede verwachtingen voor super nakomelingen, gekeurd én niet meer heel groen.

Voor een beetje tinker is dit gewoon echt veel. Dan zou ik kijken naar alternatieve rassen ja die zijn er...;-) versus je eisen en wensen.

Heel veel succes!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:38

6000 euro is momenteel teveel voor een ruin naar mijn mening. Weet wel welke stal je hebt benaderd denk ik.
Met de huidige markt zou ik het absoluut niet doen. Als je iets verder zoekt vind je ook wat je wilt en dan voor de helft van het geld.
Voor 6000 euro zou ik mijn 6 jarige fokmerrie verkopen, ster en NL Kampioen uit bewezen foklijn. Dus een 5 jarige ruin zou ik voor dat geld echt laten staan.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:41

Wijzelf hebben ook een tinker en we hebben zeker niet zoveel betaald! Tinkers zijn best duur maar €6000,-? Dat is wel veel hoor.. Natuurlijk verschilt het per tinker enzo, maar wij hebben onze tinker gekocht: Ongeveer €4000,- ;)

wisky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:53

Mijn mening is dat een goed gereden jonge,grote ruin zo rond de E3500,00 mag kosten.
Goede merries als recreatie paardje,mogen rond de E4000,00 kosten.
Goede fokmerries mogen rond de E4500,00/E5000,00 kosten en goedgekeurde dekhengsten rond de E6000,00 en hoger.

Ik vind E6000,00 voor "jouw" Tinkerruin erg veel geld.
Voor die E2500,00 die "jouw" te kopen ruin meer kost kun je een andere leuke ruin door de beste mensen laten keuren,uitproberen en op de foto laten zetten.

Stel dat je na een half jaar toch er achter komt dat "je ruin" toch niet echt bij je past dan krijg je er nooit meer E6000,00 voor terug.
Dan mag je al in je handen knijpen als je er E3500,00 voor terug krijgt.
Kijk maar op MP.
Daar ligt de gemiddelde VRAAGPRIJS nog lager als mijn rijtje bedragen.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:54

Ik zou ook geen 6000 euro voor een tinkerruin betalen, een bewezen fokmerrie wel, maar gewoon een ruin, mij niet gezien.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:57

Iessie schreef:
Jaimyliefje dat gaat hem niet worden..
Heb al eens gehad dat een pony aan de telefoon en op de foto geweldig leek, eenmaal irl was ik compleet afgeknapt...Ik wil zeker een paar keer gaan kijken voordat ik beslis.

nouja, mocht je toch geïnteresseerd zijn, ik heb op een stal gewerkt in Wales en ken heel wat adressen daar die erg mooie gypsie cobs fokken en verkopen, dus je kunt altijd nog contact met me zoeken daarover.

Hier in NL vind ik ze erg duur in elk geval, en ook vaak geen topkwaliteit.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 20:00

Dankjulliewel voor de reacties. Ik heb even getwijfeld of dat ik dit topic zou plaatsen maar gelukkig heb ik het wel gedaan, mijn gevoel word bevestigd dat het inderdaad een pittig prijsje is. :)
Ondanks dat ik geen naam heb vermeld zijn sommige hier toch nog zo gehaaid dat ze het meteen raden over welke stal het gaat. :D

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:02

Hahaha, ik heb ook wel mijn vermoedens ja, en als het degene is die ik in gedachte heb, het zijn daar wel echte tinkermensen, dat wel, maar soms durven ze het ervoor te vragen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:03

wisky schreef:
Stel dat je na een half jaar toch er achter komt dat "je ruin" toch niet echt bij je past dan krijg je er nooit meer E6000,00 voor terug.
Kijk maar op MP.

Moet wel zeggen dat je bij deze stal volgens mij wel je geld terugkrijgt of iig je paard mag ruilen zonder gedoe.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:16

6000 is veel te veel. In mijn zoektocht naar een 2e tinker ben ik ook belachelijke prijzen tegen gekomen. Zelfs een keer 10.000 euro voor een merrie. Ik heb er wat meer tijd voor uitgetrokken en heb nu een weliswaar onbeleerde merrie voor een leuke prijs kunnen kopen. Als je een paard particulier koopt en je ze een goed tehuis kan bieden dan kun je rond de 3500,- best een leuke tinker kopen. Alleen is het goed zoeken en geduld hebben. Zou zeker geen 6000 euro neertellen, ws kun je hem niet eens voor dat bedrag verzekeren, ja misschien als hij rontgenlogisch gekeurd is.
Maar met de tinkerprijzen is het momenteel, wat de gek er voor geeft.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:18

Nuage schreef:
wisky schreef:
Kijk maar op MP.

Moet wel zeggen dat je bij deze stal volgens mij wel je geld terugkrijgt of iig je paard mag ruilen zonder gedoe.

Megan mag ook terug als het niet gaat. Krijg dan ook geld terug, en ik heb geen 6000 betaald, maar gewoon particuliere mensen die echt een heel goed huisje voor hun lieveling zocht. Dus geld terug en proefperiode kun je evt ook bij een particulier vragen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:24

Nederlands gefokte tinkers zijn duurder dan import.
Stokmaat is erg bepalend,
een alleskunner die en braaf in de bak, en buiten en liefst ook nog betuigd is, is duurder.
Merrie is duurder dan ruin.
Sommige handelaren zijn echt 'over the top' het verschil met particulier wordt dan wel erg groot.
Maar in deze tijd van het jaar is alles wat goedkoper.
Kijk maar eens op marktplaats!

vorig jaar heb ik mijn zeer aansprekende zwarte tinker van 1.45 6 jaar oud, geen problemen, goed onder het zadel binnen en buiten, verkocht voor iets van 3300 euro (ik kan het niet precies zeggen omdat er een zadel bijzat)

Een grote goed doorgereden tinker moet voor 4000 echt wel lukken.