[TI] Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:00

Hey hallo,

Ik ben even benieuwd naar wat nou een redelijke prijs is voor een 'simpele' recreatie-tinker, een vriendin van mij zit erover te denken om er een paardje bij te kopen. Ze is zelf helemaal into de barokke rassen en een tinker lijkt haar wel wat, vooral ook omdat ze zo'n rustig karakter hebben. Het paardje is bedoeld voor haar man, zodat ze samen kunnen rijden, maar hij is een beginnende ruiter.

Ik zat dus zelf ook al een beetje in de richting tinker te denken (ze hebben nu een fjord staan, maar die is niet geschikt voor beginners), ze willen namelijk een paard wat niet te groot is, goed te rijden is en geen rare fratsen uithaalt. Ik dacht aan een beestje van een jaar of 10 (of iets ouder), die gewoon netjes beleerd is etc. verder hoeft ie geen papieren te hebben, alleen maar braaf te zijn. Het beestje zal alleen recreatief gereden worden, dus hoeft geen toppaard te zijn.

Wat is dan een redelijke prijs, ik dacht zelf zo rond de 2000 euro, maar na wat rondzoeken zie ik alleen maar paarden ertussen staan die daar flink boven komen, is dat uitzondering of regel?

*edit* Hij zal wel een beetje aan de maat moeten zijn, degene die erop gaat rijden is niet zo zwaar (70 kg), maar wel zo'n 1.80 lang, dus het zal toch wel boven de 1.50 moeten zitten lijkt me.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 30-01-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Re: Wat is de gemiddelde VP voor een recreatie-tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:04

Eigenlijk zijn bijna alle tinkers 'simpele' recreatie paarden. Er zijn er maar weinig die hoog in de sport mee lopen.
En een tinker kost gemiddeld tussen de 3000 en 5000 euro.
Als je geluk hebt kun je bij particulieren wel een leuke tinker vinden voor 3000 euro :) Bij handelsstallen betaal je altijd meer dan 4000 voor een goed ingereden tink.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:06

De gemiddelde prijs is inderdaad 3000 euro maar veel vaker is het hoger. Bij handelsstallen begint het rond de 4500 voor een ruin. Merries zijn rustig 6000 euro.

Bij een particulier kun je meer geluk hebben, maar voor minder dan 2500 vind je eigenlijk geen leuke tinker zonder dat er iets aan de hand is (exceem, leeftijd, jonger dan 3 of iets anders)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:07

als je een echte tinker wilt( dus stamboek) betaal je idd ongeveer de prijs die mystictinket aangeeft.

maar voor een kruizing betaal je over het algemeen wel wat minder.
denk aan tinklinger bijv. ik heb er zelf ook een, alleen is dat niet zo'n goed voorbeeld omdat hij best klein is, maar je kunt best goede en leuke kruizingen krijgen!

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:08

Ik rijd op een Tinker die óók niet geschikt is voor beginners. Niet alle Tinkers zijn koel in de kop.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:10

@IceMam: daar geef ik je 100% gelijk ik!!!
ik denk ook niet dat een tinker persee geschikt is voor wat TS zoekt...(net zo als vele fjorden, haflingers enz.)
misschien eerder een quarter/paint?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:10

Die van mij is inderdaad ook niet geschikt voor beginners, zelfs gevorderden hebben er moeite mee :+
Veel tinkers zijn nogal eigenwijs en slim ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:11

nee volgens mij zijn tinker e.d. geen beginnerbeestjes.
maar als je eenmaal een band heeft laat hij je niet zo snel meer in de steek... alleen moet je wel consequent blijven!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:11

poeh, daar had ik me dus aardig in vergist! Ik had dat eigenlijk niet zo verwacht, ik dacht dat ze ook wel goedkoper zouden zijn dan bijv. een fries ofzo. Een kwpn-er zit vaak al onder die prijs, zelfs met papier soms. thanx voor de info, toch handig zo, dat bokt :D

*edit*
@ Icemam, nee natuurlijk niet, dat snap ik ook, maar het is wel een ras wat bekend staat als koel in de kop, en ik bedoel er ook niet mee te zeggen dat ze altijd geschikt zijn voor beginners, maar dat is wel waar we naar op zoek moeten.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:13

Snap ik, maar de 3 Tinkers die mij op stal staan, zijn géén van alle beginnerspaarden. De Tinkers die bij ons op de manege gestald zijn, zijn óók al geen beginnerspaarden.

Wél goede ervaringen met een Merens.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:13

Mijn Tinker-x is ook zeker geen beginnerspaardje, hoewel hij wel heel erg braaf is.
Voor een kruising betaal je inderdaad vaak minder, en daar zitten vaak ook erg leuke paardjes tussen (zie profiel ;) ).
Ik denk dat je het beste gewoon rond kan gaan kijken naar een leuk recreatiepaard(je), en niet zozeer naar een Tinker.
Succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:14

mmm ik zou een tinker niet als koel in de kop beschrijven eigenlijk.
koel in de kop is IMO u vragen wij draaien....no nonsense paardje zal maar zeggen..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:15

[]quote]misschien eerder een quarter/paint?[/quote]

Had ik inderdaad al voorgesteld, maar zoals ik al zei, ze is nogal fan van de barokke rassen, ze hebben nu ook een fries staan (die trouwens ook superbraaf is), ik heb een schimmeltic, zij heeft een barokke rassen tic ;). Vandaar dat we in eerste instantie een beetje in die richting aan het kijken zijn. Maar we gaan niet over 1 nacht ijs, en als blijkt dat het toch geen geschikte paarden zijn, dan gaan we de zoektocht uitbreiden.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:16

Toch is dat het eerste waar veel mensen aan denken bij een Tinker (of een koudbloed in het algemeen). Dat ze koel in de kop zijn.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:16

Ik versta onder 'koel in de kop' dat ze niet vlug schrikken en niet vlug ergens van opkijken, niet zenuwachtig zijn enzo.
Wat dat betreft vind ik ze wel koel in de kop.
Ze zijn verder ooit, nouja vaak, erg eigenwijs en erg slim wat ze ooit wat lastig/moeilijk maakt.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:18

Nou ja, het spook in de bak niet meegerekend, zijn ze redelijk bomproof volgens mij.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:22

tja dat is het verschil dat de een aan de term koel in de kop geven!
wat jij omschrijft zou ik meer omschrijven als bomproof!
koel in de kop is gewoon dat ze niet moeilijk gaan lopen doen als je iets van hun vraagt, dus niet al te koppig, uitprobeerderig(geen goed woord weet ik)

ik kan me heeel goed voorstellen dat ze een barok paard wil!
en er zijn best wel paardjes te vinden die aan die eisen voldoen.
nu denk trouwens dat friesen ook minder koppig zijn als tinkers om het zo maar te omschrijven( maar dat durf ik eigenlijk niet te zeggen, want ik vind ze allemaal aardig)
alleen zullen ze misschien iets minder bomproof zijn.
maar dat is mijn ervaring

maar daarvoor zou ik ook weer even bokt gaan raadplegen :+

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:23

Met koel in de kop bedoel ik gewoon braaf, geen dagelijkse kletterpartijen etc. Die fjord die ze hebben staan doet dat bijvoorbeeld wel, die gaat op de gekste momenten in de crossmodus, dus daar valt geen veilige buitenrit mee te maken als beginner zijnde. Ik ben haar ook maar een beetje gaan bijrijden en nu gaat het wel stukken beter, maar je kunt nog steeds niet met haar op pad als beginner.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:25

Je zou het misschien niet meteen verwachtten, maar wat jij zoekt is heel veel vraag naar.. En dus zeer prijzig!

Zou je je eisen bijstellen d.w.z. een kleinere Tinker (van zeg rond de 1.40) of de leeftijd (2 jaar i.p.v. volwassen en/of nof niet zadelmak) of idd met bijv. zomerexceem, dan is er nog wel wat te halen onder de 2500 euro.

Maar wat je nu vraagt, pffff schrik niet maar de prijzen hierboven kloppen dan echt wel! Helaas voor jou, maar wel fijn voor fokkers zoals ik :D

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:25

@corinne, dat bedoelde ik dus ook een beetje, dat ze niet zo gauw ergens van onder de indruk zijn. Die fries is trouwens een vreselijke schijtbak wat dat betreft, maar wel een echte goedzak.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:28

mijn ervaring met hafjes en ijslanders is ook dat ze dat wel eens kunnen hebben( als jij voor hun gevoel geen goede leider kunt zijn)

maar zijn het buitenritten in je uppie dan of met een groter groepje.
en gaat hij op de kletter omdat hij ergens van schrikt(duidelijk) of min of meer dat hij iets in zn kop heeft wat er niet meer uit wil...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:30

Nee dat had ik inderdaad niet verwacht :n. Die eisen bijstellen is in ons geval niet handig, ik vind zelf die maat vrij belangrijk, omdat hij 1.80 is en dan kun je niet op een paardje van 1.40 gaan zitten i.m.o. jonger is ook geen optie, we hebben geen van allen ervaring met paarden inrijden (heb zelf wel eens jonge paardjes gereden, maar die waren al wel ingereden). En bovendien willen ze er gewoon mee kunnen rijden, een jonkie is dus geen optie. Die fries staat ook al ruim een jaar met een banketstaaf blessure, dus daar kunnen ze ook al niet veel mee.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 16:34

Citaat:
mijn ervaring met hafjes en ijslanders is ook dat ze dat wel eens kunnen hebben( als jij voor hun gevoel geen goede leider kunt zijn)

maar zijn het buitenritten in je uppie dan of met een groter groepje.
en gaat hij op de kletter omdat hij ergens van schrikt(duidelijk) of min of meer dat hij iets in zn kop heeft wat er niet meer uit wil...

Dat laatste :+ :D, zo heeft ze ook een trucje dat ze ineens uit het niets 180 graden draait en dan de andere kant op wegklettert. Kijk als ze echt ergens van schrikt vind ik het een ander verhaal, ,maar dat is vrijwel nooit het geval. Ze heeft het bij mij tijden de eerste rit een paar keer geprobeerd, maar het werd al gauw duidelijk dat ze dat niet meer hoeft te doen. Dat doet ze nu bij mij dus ook niet meer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:37

tja dan is ie dus wel bomproof maar niet koel in de kop om het zo maar te zeggen!( zie vorige berichtjes voor uitleg van de termen IMO)
dan zou ik een tinker ook niet zo 123 aanraden! fjorden zijn misschien iets koppiger daarin, maar tinkers zijn dan nog niet echt het tegenovergestelde om het zo maar te zeggen!

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 16:38

Oh, hoe herkenbaar. June wil niet graag alleen naar buiten. Dan gaat ze staken en ze draait zich inderdaad om. Van aansporen gaat ze alleen maar bokken.
Het is een kwestie van een lange adem op die momenten.

In groepen is er overigens nooit wat aan de hand. Héél erg braaf.