[SGW] Crossen op 'blote voeten'?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseygirl

Crossen op 'blote voeten'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 14:36

Misschien is er hier al een topic over en heb ik het over het hoofd gezien ( Blond )... Maarrehhh: is het echt noodzakelijk om met ijzers en kalkoenen te crossen? Mijn pony loopt op blote voeten en ik wil hem niet op ijzers zetten (iig niet puur voor die paar oefencrossjes die ik wil gaan rijden). Is het dan wel verantwoord om te gaan crossen? Het gaat puur om crossen voor de lol, geen wedstrijden, dus geen tijdsdruk ofzo. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met crossen zonder ijzers? En tips over wat ik wel en juist niet moet doen? Alvast bedankt!

rowo

Re: Crossen op 'blote voeten'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:14

Er crossen wel meerdere mensen zonder ijzers. Ik zelf zou het niet doen, maar heb ze dan zomers ook altijd vierkant op ijzers.

Je moet Andrea16 hier in het SGW topic eens vragen. Die crosste in de L en had ook nooit ijzers.

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 18:29

Ik heb inderdaad met m'n vorige paard altijd zonder ijzers gereden (L-springen en L-SGW). Dit paard glibberde echt nooit en had ijzersterke hoeven, nooit last van scheurtjes o.i.d. Ze had ook nog nooit ijzers onder gehad en we hadden zoiets van, zolang ze zo safe blijft en niet glibbert laten we het zo.

Het kán dus wel, maar ik zou het alleen doen als je pony echt heel safe is zonder ijzers. Ik weet niet in welke klasse je springt en dressuurt?

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 19:58

Ik heb met een pony van 1.51 de B paarden op blote voeten gedaan. Nu in de L heb ik haar rondom staan. Dus het kan wel, maar die van mij liep wel zeker in de B nu in de L kan het niet meer op blote voeten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 07:32

Hier een volkomen leek..
Die doorgaans rondom ijzers heeft..
Alleen net voor de oefen cross van Lunteren.. (dag ervoor)
het er helemaal mee gehad had..
En ze er onder uit heeft laten trekken..

1e bocht.. was soort van haaks.. dus even terug naar
draf genomen..
Rest was geen probleem.. (ruime wendingen op gras.. zand kort door de bocht..)
(moet eerlijk zeggen, dat die van mij.. goede remmen heeft..
doorgaans.. en een fatsoenlijk stuur.. en zelf.. voorzichtig is Bloos )

Ligt aan je paard denk ik..
en jij wilt ook alleen oefen crossen..
Tja.. moet kunnen dan... denk ik..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 08:43

Luuxje crosst ook zonder ijzers Lachen.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 09:07

ik heb vorig jaar ook alles zonder ijzers gedaan. het is echter elke keer afwachten of je uiteindelijk kunt rijden. ik heb er bijv sgw markelo voor moeten laten zitten omdat het daar nat was. met een cross kun je het risico gewoon niet nemen. als het droog was ging het helemaal prima.

het kan dus wel. maar je moet er 1: goed rekening mee houden in hoeverre je pony stabiel is zonder ijzers op de sprong. en 2: hoe de bodem is.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-08 11:15

Hai! Wat fijn om te horen dat het wel kan. We hebben nog niet veel ervaring met springen. Ikzelf wel met mijn vorige pony, en meerdere paarden die ik voor anderen heb gereden. Maar pony nog niet. Volgens mij heeft hij slechte ervaringen met springen, arm ding...

Binnenkort ga ik eens springles nemen bij een manege in de buurt (moet nog 'even' een fijne manege en intructeur m/v vinden). Dan gaat hij zijn zelfvertrouwen wel weer terugvinden, heeft hij ook op andere fronten gedaan.

Weet iemand een crossterrein in Noord(oost) Nederland met veel zand? Daar zouden we dan nl. beter naartoe kunnen dan een terrein met veel gras.

Doeg!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 11:25

Oja, zelfs Markelo (hele cross glibberige modder) heb ik zonder gereden. Geen enkele glibber gehad onderweg.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 12:32

Ik heb het eerste jaar ook op blote voeten gereden in de B, ook op natte ondeergronden.
Nick is best wel bodemvast.
Het was dat haar hoeven heel erg kort en brokkelig werden en dat ze daar gevoelig op liep dat ze ijzers nodig had, anders had ik wellicht het L ook op blote voeten durven doen.
Nu ik M rijd ben ik wel blij met een extra stukje zekerheid hoor...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:33

Ik heb t/m M gereden met alleen voor ijzers, maar dat voelde niet prettig meer. Ik zou zelf wel overwegen om je pony toch op ijzes te zetten, omdat ze toch al onzeker is met springen. Een ongelukkige uitglijer zou nog veel meer kunnen bederven.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 14:58

Tal heeft ook nog nooit met ijzers gecrosst, en tot nu toe zijn we overeind gebleven!

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-08 16:28

Het is heel afhankelijk per paard....

Die van mij heeft in de L ook met blote voeten gelopen, en dat kom best wel. Maar moet ook zeggen dat mijn paard niet zo snel glijdt.

Als jou pony ook niet snel glijdt en jij goed controle over 'm hebt, moet het wel kunnen.

Zelf heb ik mijn paard nu vierkant op ijzers gezet, en het voelt wel prettiger en is mijn paard ook zekerder in de cross.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 13:41

Hangt idd van het paard af. Mijn pony kon het ook prima zonder kalkoenen, staat gewoon erg stevig (alleen oefencrossen). Maar als de ondergrond erg glas is (nat gras) is het toch wel een risico.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 08:13

Lielle schreef:
Ik heb t/m M gereden met alleen voor ijzers, maar dat voelde niet prettig meer. Ik zou zelf wel overwegen om je pony toch op ijzes te zetten, omdat ze toch al onzeker is met springen. Een ongelukkige uitglijer zou nog veel meer kunnen bederven.

Dacht ik inderdaad ook...stel je voor dat je pony op de rem gaat, glijd ie echt wel door.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 18:58

Bdeankt voor alle berichten. Het argument: 'als je paardje al onzeker is zal het (mogelijk) veel schade opleveren als hij gaat glijden' (even heel losjes vertaald) vind ik een doorslaggevend argument. Met buitenrijden hebben we weleens een glibber gemaakt, maar daar maken we ons allebei niet heel druk om (geen angstig gevoel en ook goede beenbescherming), maar gebeurt zoiets bij een rare sprong (uit onzekerheid ofzoiets), dan is het een heel ander verhaal. Had ik zelf nog niet aan gedacht Bloos , maar ik vind het een heel goed argument.

Besluit: we gaan pas crossen als we heel zeker zijn van elkaar. OF we zorgen voor kalkoenen/stiften (is er verschil daartussen?).

Bedankt aan iedereen die me advies heeft gegeven!