[SGW] training naar cross toe / weekschema??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

training naar cross toe / weekschema??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 13:01

hey iedereen!

Ik heb nu al 2 keer crosstraining gehad (vanmorgen en vorige zaterdag) en volgende week nog eens.

Nu had ik vorige week wat meer gesprongen en buiten gereden, en toen was ze met de crosstraining ook braaf en sprong goed.
Maar deze week was ze erg lastig met dressuur (aan 1 kant vasthouden en gewoon weigeren nageeflijk te zijn), waardoor ik niet aan springen ben toegekomen.
Vanmorgen was ze dan ook vrij lastig. Ze sprong geregeld zonder rug en veel te hoog. Er zat gewoon geen ritme in, wat vorige week wel erg goed ging. Er waren wel wat sprongen goed (dus netjes over de rug en met controle) , maar soms ging ze weigeren op dingen die ze maar al te makkelijk kon.

Ik wil daarom iets meer springen, maar ze moet ook dressuurmatig gewerkt worden en buiten gereden worden.
Daar ben ik benieuwd hoe jullie een week indelen? Dus hoe vaak dressuur / springen enz.

alvast bedankt Lachen

voor de nieuwsgierigen, straks heb ik weer foto's. Hoop dat er iets tussenzit waar ik niet te raar opsta Clown

broertje

Re: training naar cross toe / weekschema??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:49

Nou ben ik niet de ervaren crosser hier Vork maar ik denk dat het per paard verschilt. Ik zelf spring thuis zo min mogelijk omdat ik teveel ga zitten mutsen. Wel doe ik lijntjes, balken en in-uit werk. Meestal spring ik de week voor een cross/training 1 keertje en verder dressuur en eventueel een keer longeren en naar buiten als het kan.
Het kan ook zijn dat je paardje juist vervelend was omdat ie die hele week al niet fijn liep en dus vandaag ook niet. Ik kan je alleen aanraden, ook al is ie vervelend dan nog kun je beter wat afwisseling in het werk brengen. Hoeft niet hoog en veel te zijn, maar als je teveel focust op dat dressuurmatige werkt het misschien averechts. Als je in dit geval wat (dressuurmatig) springwerk doet loopt ie de volgende dag soms veel fijner, tenminste dat is mijn ervaring. Ik denk dat je gewoon wat moet uitproberen wat het fijnste werkt, nogmaals ik denk dat het per paard verschilt.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:42

Ik val er natuurlijk een beetje buiten natuurlijk.

Maar ik rij Fjordy 2 tot 3x in de week een uur tot 2 uur buiten, en dan intensief. Draf en veel galop Ja. En daarnaast longeer ik hem 4x in de week (vanwege mijn knie probleem). 3 kwartier tot een uurtje, vooral om zijn conditie op te krikken.

Ik heb 1x per 2 weken springles op de club Ja.
Dit jaar heb ik 2 crosstrainingen gehad, maar meer ook niet.

Dus echt veel speciaals doen wij niet Nagelbijten / Gniffelen

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 19:03

Mijn schema:

1 x per week springles
1 x per week longeren
3 x per week dressuur
2 x buitenrijden

Als er in die week een crosstraining is, vervalt 1 keer buitenrijden.
Het longeren wordt soms afgewisseld met een dag vrij (dan loopt ze wel de hele dag buiten) of met een dag extra dressuur mocht het die week een keer nodig zijn om door te pakken of als het nodig is.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:42

Ik rij 5 a 6 keer in de week. Als het nodig is 2 x springen en anders 1 keer. De rest dressuur en tussendoor doe ik wat stapritjes, maar dat is meestal eerst dressuur en dan door het bos een half uurtje relaxen. Buitenritten hou ik niet zo van, terwijl ik midden in het bos woon Bloos

Ginny heb ik geprobeerd in 3 maanden van zadelmak en alleen maar op de achterbenen staan naar een B cross te rijden en dat is aardig gelukt. Afgezien van een maand opbouwen qua trainingstijd, is ze behoorlijk intensief getraind, maar dat kwam vooral omdat ze zo lastig was. Hield ze de hele week helemaal vast op links, kon echt geen volte rijden....en dan ging ik woensdagavond een oefenrondje springen en dan had mevrouw nergens last van! Dan reed ik dus na het oefenspringen thuis om 22.00 uur nog rustig een half uur dressuur!

Nu is die wedstrijd geweest en heb ik heel goed kunnen zien waar de pijnpunten liggen. Nu dus weer een stap terug gedaan en nu zijn we veel aan het dressuren, zodat ze ronder en meer over de rug gaat springen. Nu rij ik dus ook geen parcoursen, maar alleen maar dressuurmatige springtraining met balkjes en lijntjes.

Kortom: schema aanpassen per week! Als die van jou nu slechter springt, zou ik niet zo zeer parcoursen gaan oefenen, maar dressuurmatig verder doorwerken. Soms kom je dan bijna tijd tekort, maar je kunt na 3 kwartier intensief dressuren best nog wat springen, sla je 2 vliegen in 1 klap. Of je rijdt dressuur en springt tussendoor lijntjes. Gaan ze beter van springen dan dat je een parcours gaat springen waarbij hij weer zijn rug wegdrukt. En buitenrijden doe ik dus na een flinke training om ze weer helemaal relaxed te krijgen en om goed uit te stappen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 10:57

bedankt voor de tips tot nu toe!

Heb net gehoord dat ze deze ochtend al steigerend naar de wei ging, dus denk niet dat ze moe was van de training gisteren Clown