[SGW] Enkele vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Enkele vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 16:16

Na lang dubben en overleg met mijn instructeur besloten om gek te doen en de cross van Maarsbergen op te geven. Nou heb ik veel gelezen in de bokt Wiki, in topics en in de reglementen, maar heb ik nog een paar vragen. Dus ik hoop dat jullie me daar bij kunnen helpen Lachen

- Ten eerste de beenbescherming. Normaal spring ik gewoon met peeskappen voor en niks achter. Nou heb ik eventueel wel strijklappen liggen voor achter, maar eigenlijk heb ik mijn twijfels erover of dit voldoende is? En raden jullie aan om met springschoenen te rijden?
- Is het verstandig om electrolyten bij te geven? In principe krijgt mijn paard dat rond de endurance wedstrijden ook niet, maar ik heb geen idee of dat nu wel verstandig is?
- Het tempo staat aangegeven, maar moet ik dan denken aan een stevige galop of echt vol gas geven??
- En als laatste over de veterinaire keuring, er wordt gekeken naar de algemene indruk van het paard, de hartslag etc. Maar staat er voor de hartslag en ademhaling een bepaalde frequentie voorgeschreven of is het alleen maar belangrijk dat deze regelmatig zijn?

Alvast bedankt Lachen

Sim

Re: Enkele vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 16:35

Als eerste, leuk dat je gaat crossen. Weet niet of je al ervaring hebt met het crossen? Maarsbergen is nl een pittige cross en imo niet echt geschikt voor een debuut.

Wat betreft je vragen:
1. springschoenen zijn zeer zeker wel aan te raden. Ik zou ook achter bescherming omdoen.
2. In principe is het niet nodig als je paard voldoende drinkt op de dag zelf en als je het met endurance niet nodig hebt, zal het nu ook niet nodig zijn.
3. Denk aan een stevige galop.
4. Nee, geen bepaalde frequentie, maar bij te hoge hartslag en/of ademhaling moet je voor de herkeuring. Dan wordt na 5 minuten gekeken of het wel voldoende zakt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 18:23

Uit de vragen maak ik een klein beetje op dat je niet heel veel ervaring hebt... Je hebt wel trainingen hoop ik? Want Maarsbergen is niet de makkelijkste cross...

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-08 21:06

Heb wel ervaring met crossen Ja Meerdere keren bij Alice Naber-Lozeman (waar ik overigens voor Maarsbergen ook nog een keer heen ga) gereden, tripalon van Gorssel en Laren gereden. Maar dus nooit een echte cross.
Mag ik vragen waarom Maarsbergen pittig is.

Simmie, bedankt. En als achterbescherming strijklappen of liever iets anders? (lijkt me namelijk erg 'mager', maar geen idee wat dan beter is)
Nickeltje, ik heb inderdaad weinig ervaring, wel trainingen gedaan op het terrein van Alice.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:09

In Maarsbergen wordt uitdagend, aan de hoogte en technisch soms wat moeilijker gebouwd. Niet alleen maar rechttoe rechtaan wat bomen een waterbakje en een picknicktafeltje, maar ook lastig bochtwerk, combinaties en onverwachte dingen. Ik start er zelf wel graag hoor, daar niet van.
Goed dat je trainingen volgt, das in elk geval het grootste begin!
Toen ik in het B begon had ik alleen maar simpele beschermers. Ik wou eerst wel eens weten of het echt wat was voordat ik dure beschermers kocht.
Ik had voor gewoon degelijke peesbeschermers, springschoenen en achter niks...
Pas toen ik een jaar bezig was, heb ik echte cross beschermers gekocht met verharde platen er in.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-08 21:10

Goed dat je in ieder geval wat trainingen hebt gedaan/nog gaat doen.
Strijklappen zijn idd wat magertjes als bescherming. Beter is het als het been nog beter beschermd zou zijn (muv bandages!!)

Maarsbergen heeft in de B al moeilijke (in de zin van kijkerig en vreemd voor de paarden) hindernissen. Het staat lekker aan de maat en is echt een goeie B-cross.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 07:40

Wat leuk dat je gaat crossen!

Wij zijn ooit zelf begonnen met 3 in 1 beschermers. Die zijn voor de klasse B prima. Springschoenen vind ik ook wel een aanrader.

Wat betreft de galop vind ik zelf dat je echt stevig moet doorrijden. Alleen maar een stevige galop daarmee ga ja niet binnen de tijd rijden. Aan de andere kant wordt dit je eerste cross, dus misschien moet je dan ook nog niet op tijd willen rijden, en je gewoon lekker bezig houden met de hindernissen Knipoog

Misschien zien we mekaar wel in Maarsbergen. Ik start daar ook B.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 12:11

Voor een eerste B cross, moet je je niet te druk maken over het tempo. Lekker rijden en ritme is belangrijker. Springschoenen zijn aan te raden. Achterbeschermers ook, misschien kan je iets lenen van iemand.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 07:09

Hmmm dit topic had ik niet willen lezen achteraf gezien Clown

Scum, mag ik achter jou aan in MB? Haha!

Splash, heb ook te horen gekregen dat je je niet bezig moet houden met de tijd, ritme en rondkomen is belangrijker. Ik zou voor je peesbeschermers wel tape meenemen voor de extra zekerheid, weet niet precies hoe ze sluiten?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 08:04

Bedankt allemaal nog voor de tips OK dan! Top!
Tijd zal ik me dan maar niet teveel druk om maken! En voor de peesbescherming ga ik nog wat regelen.

Talida, mijn beschermers sluiten met klittenband, dus zal er voor de zekerheid tape omheen doen Ja

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 13:48

Je mag gerust achter mij aan Tal Haha!

En veel success Splash Knipoog