[SGW] Hoe zijn jullie begonnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rinde

Hoe zijn jullie begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 21:37

Hallo!
Mijn staleigenaar kwam onlangs met een, wat mij betreft, best leuk idee. Hij vroeg me of ik SGW durfde te rijden. Nou, voor zover ik
me daar ooit in heb verdiept lijkt het me geweldig. Hij vertelde dat Tamarinde er het diepe best voor was. Ze kan stevig galloperen,
is goed in dressuur en ook ergens (ookal moet ik dat nog wel gaan vinden) zit er een klein springtalentje in haar (ze vindt het vrijspringen
althans heel leuk en ook de aantal keren op haar gingen goed). Mij lijkt het opzich een mooie uitdaging, al denk ik dat het zwaar zal
worden, gezien mevrouw nogal veel ziet. Ik las hier zo wat door de SGW-wiki en bekeek ook wat fototopic's en dat heeft mij
wel een klein beetje enthousiast gemaakt.

Nu is mijn vraag aan jullie (voor ieder natuurlijk persoonlijk): Hoe zijn jullie begonnen? Hoe kwamen jullie bij SGW en hoeveel heb je
getraint voordat je met jouw paard een cross hebt kunnen uitrijden? Wat voor type is jouw paard en waar liep je tegenop?
Conclusie: hoe is jullie ervaring met SGW? Vork

Het lijkt me leuk om te lezen en misschien krijg ik wat meer 'moed' in het idee Knipoog ..
Groetjes, Janneke.

Apple

Re: Hoe zijn jullie begonnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:45

Ik heb het volkomen omgekeerd aangepakt Haha!

Af en toe had ik losse springlessen of reed een oefenparcours, niet echt vaak. Was eens gaan kijken bij een oefencross en bedacht dat wij dit vast ook leuk vonden. Gewoon ingeschreven en gestart Haha!.

Maar ja, zo vanuit de blauwe lucht gaat dat toch wat aarzelend en weifelend. Jaar daarop dus de regiotrainingen gevolgd (crosslessen). Oefencrossen gingen al een stuk beter Lachen.

Dus toen kwam het plan om officieel te gaan starten, dan heb je het winstpunt B springen nodig. Wel B gestart, maar over het algemeen komen wij tot hindernis 5 en niet rond. Nu dus sinds kort eens per week echte springlessen *LOL*.

Wat ik zou aanraden is eerst af en toe zelf gewoon springen, kijken hoe dat gaat. Als je dan meer springervaring hebt eens een oefenparcours rijden.
Als je dan zo rond kunt komen dan gewoon eens wat crosslessen volgen om te kijken of dit iets is voor je paard Lachen.

Gaan de crosslessen goed dan kun je naar een oefencross en ook eens kijken of je het winstpunt B springen kunt gaan halen.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 21:54

Okee dan Knipoog . Met mijn vorige paard heb ik een flink aantal springlessen gehad en ook heel wat
oefenparcoursjes rondgereden. Met hem had ik waarschijnlijk ook gewoon een oefencross
ingeschreven, maar Tamarinde is wat dat betreft een zeikkonijn (en ik daardoor ook). Dus
vandaar dat ik met haar eerder de kat uit de boom zal kijken. Ben in dit jaartje al veel dieper
tot haar doorgedrongen, maar ze is en blijft een beetje een arrogante merrie.

Okee, back on topic Koe . Jouw voorgeschreven aanpak lijkt mij denk ik het beste te pakken,
de bovenste is een te grote gok Knipoog . Bedankt voor je post!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 21:59

Als je zegt dat het een beetje een echte merrie is dan zijn crosslessen een prima stap Lachen. Ziet ze alvast alles en kan ze netjes achter de andere paarden aan over de enge hindernissen/door de waterbak.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 07:29

Okee. Alles zien zal inderdaad goed voor haar zijn. Bij haar werkt het trouwens andersom. Ze durft enkel langs/door/over iets engs als ze weet dat er iemand achter haar is Vork. Dus met anderen meegaan zal inderdaad goed zijn.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:14

Ik reed Fjordy net een klein jaartje, gewoon alleen maar buiten en af en toe een springles op de manege. Ik had 1 crossles gehad bij Ede en toen heb ik gelijk de Oefencross daar meegereden (met succes Haha! ). Ik heb geluk dat die van mij gewoon zo koel in zijn hoofd is dat hij toch wel springt. Nu heb ik meer lesjes gehad en meer oefencrossen goed uit gereden, dat we dit jaar officieel B gaan starten *LOL*

Loes_Joery

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 12:55

Ik ben 2 jaar geleden in aanraking gekomen met het crossen. Door een vriendin die het deed en mij een keertje een training heeft gegeven. Een half jaar later reed ik mn 1e cross in belgië, foutloos! Het was op het terrein waar we al een aantal keren getraind hadden dus dat was wel een voordeel.

Toen ik vorig jaar maart in Chaam mee reed kwam ik er wel achter dat we nog flink moesten trainen (had toen pas 2x een crosstraining gehad maar wel steeds op hetzelfde terrein..), dat we nog flink moesten trainen was ook nog het geval in Etten maar daar ging het al beter. Uiteindelijk reed ik, na 1 (toch wel serieuze) crossles van Jan van Beek, in Hooge Mierde mn 1e cross uit. En sindsdien zijn we alleen maar vooruit gegaan en blijven trainen!!

Mijn pony is een welsh x arabier, die af en toe nogal spoken ziet. Maar door het crossen is hij veel zelfverzekerder geworden, en durft hij veel meer! Lachen

Met mn paard heb ik in Chaam dit jaar mn 1e cross gereden, die had pas 3x getraind en nog nooit echt een cross gelopen. Als ik erop terug kijk deed ze het net alsof ze het al jaren doet. Zo'n zeikerd dat mijn pony eigenlijk is, zo cool was zij. Het is op stal wel een echte merrie, maar in het springen en met de cross trekt ze echt aan!

Ik denk dat je, net zoals Apple al zegt, eerst gewoon moet beginnen met wat springen. En als dat goed gaat en jullie hebben allebei vertrouwen en wat meer ervaring eens kijken om een keer een crosstraining te doen. Wie weet is het wel een talentje! Haha!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 15:35

Nu is mijn vraag aan jullie (voor ieder natuurlijk persoonlijk):
Hoe zijn jullie begonnen? Met wat crosslessen
Hoe kwamen jullie bij SGW? Een vriendin van mij met haar Tinker crosste altijd, en via haar begon ik ook enthausiast te worden.
en hoeveel heb je getraint voordat je met jouw paard een cross hebt kunnen uitrijden? Ik ben nog steeds niet gestart, maar heb 1 crosscursus (6 lessen)
Wat voor type is jouw paard en waar liep je tegenop? Ik heb een Tinker (zie profiel, foto's) ik loop tot nu toe nog niet echt ergens tegenop, alleen dat de dressuur wat moeilijk is.

Ga gewoon lekker trainen, succes! Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-08 20:40

Ik ben ooit in 1991 begonnen zoals bijna iedereen toen. Wat crosshindernissen geoefend zonder begeleiding (in Helvoirt) en gewoon ingeschreven (was M spr en Z dr), ter afwisseling. Ging allemaal prima behalve het water (iedere keer uitgesloten), dus ik ben ook snel weer gestopt.

Ik heb wel toen gezegd dat als ik ooit weer een geschikt paard, ik weer zou beginnen en dat heb ik ruim 10 jaar later gedaan. Toen was ik L spr en M dressuur en ben begonnen met een crossles bij Rob Jansen en een sgwkamp in Ermelo. Daarna een oefencross (Ede) en officieel gestart, dus na 2 trainingen en een oefencross reed ik mijn 1e echte cross met 1 weigering uit. Daarna heb ik met Raimaer ongeveer hetzelfde gedaan, 1 crosstraining, oefencross en officieel starten. Maar die was ook L2 en L spr.
Ze verschillen enorm qua type, Pablo is een bloedpaard om te zien en Raimaer niet echt, maar ze zijn beide wel heel heet om te rijden.
Ik loop vooral tegen pech aan, het crossen gaat echt super met alle twee.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-08 21:42

Lielle schreef:
Ik ben ooit in 1991 begonnen zoals bijna iedereen toen.

Kwam het hele SGW gebeuren toen pas in nederland echt op? (Deze vraag gezien ik toen -1 jaar oud was Vork ).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 06:41

Nee, dat bedoel ik niet Bloos!

Het slaat op de tekste erna, dat iedereen toen zomaar begon, zonder les of begeleiding Knipoog

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-08 07:38

Lielle schreef:
Nee, dat bedoel ik niet Bloos!

Het slaat op de tekste erna, dat iedereen toen zomaar begon, zonder les of begeleiding Knipoog

Ohhh okee Vork .

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 08:06

Ik ben in aanraking gekomen met sgw door de eigenaresse van het paard wat ik toen reed. Ze reed toen een aantal crosstrainingen en het jaar erop ben ik ook mee gegaan (onder het motto, paard was M springen geweest en springt alles, dus jij hoeft alleen erop te blijven zitten Bloos . Dat laatste was zo makkelijk nog niet....). Na een jaar crosstrainingen (een stuk of 6) en een foutloze oefencross begon officieel starten te kriebelen. Vorige winter heb ik toen mijn winstpunt in het B springen gehaald en 2 maanden erna mijn eerste cross. Voor mijn officiele debuut heb ik ook weer een aantal crosstrainingen gevolgd.

Hercules is een KWPNer met 25% volbloed en een tikje heet bij het rijden. Hij is niet heel ruim in zijn gangen, maar kan wel ontzettend snel zijn. Helaas is hij inmiddels met pensioen, maar als ik ooit weer de kans krijg om te crossen dan pak ik die met 2 handen aan! Pling

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:03

Ik las er wel eens over en het kriebelde met mijn pony wel. Toen zonder ook maar te oefenen de tripalon in Laren opgegeven (in 2005) Die goed volbracht en ik vond het hartstikke leuk. Maar voor mijn pony was het te zwaar.
Inmiddels is een goede vriend van mij bij Alice Naber-Lozeman gaan werken en zo kwam ik weer in aanraking met de sgw. En weer begon het te kriebelen. Daar dus een keer gereden, tripalon van Gorssel opgegeven en goed uitgereden. Dus maar besloten om de sgw van Maarsbergen op te geven. Bodyprotector gekocht vandaag en het komt nou toch wel dichtbij. Spannend Bloos

Death_Squad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 15:16

Ik heb heel diep moeten graven in mn geheugen en zou ook echt geen jaartal meer weten Haha! Ik zal een jaar of 12/13 geweest zijn... Ik wist niet wat ik leuker vond, dressuur of springen dus besloot mn moeder dat ik maar moest gaan crossen.. dan had ik t allebei en dat leek haar wel wat voor mij Haha! (Hoe ik ooit dressuur leuk heb gevonden is me een raadsel maar goed)

Eerst op KNF kamp (ja dat wast nog toen nog Clown ) achter wat op t oefenterrein gereden en toen met mijn toenmalige instructrice wat geoefend her en der en toen mn eerste terreinrit in Maarsbergen Lachen Daarna Doorn (is geloof ik niet meer) en toen de povinciale kampioenschappen in Diepenheim.

*nostalgie* Lachen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 18:40

hey
leuk topic! Dit ga ik even volgen.

8 jaar geleden had ik een e-pony die goed sprong. In het bos sprongen we over boomstammen en greppels en gingen door het water. Maar hij wou nooit alleen weg en was dus uiteindelijk er niet geschikt voor. Maar sindsdien wou ik eigenlijk gaan crossen.
in tussentijd had ik geen geschikt paard, geen vervoer en ook absoluut geen idee waar ik zulke crosslessen kon volgen.

Sinds 2 jaar heb ik mijn huidige paard. We reden al vooral dressuur en beetje springen tussendoor. Ze gaat ook erg graag wandelen en wordt steeds koeler in haar hoofd. Het vervoer heb ik uiteindelijk ook. En crosslessen heb ik ook gevonden. Over 8 dagen (op zaterdag 10 mei) hebben we onze eerste crossles. Haha!
Ik heb nu een planning opgesteld, waarbij zowel dressuurwerk zit, galoptraining, gymnastiekoefeningetjes springen en de crosslessen komende 3 zaterdagen. Thuis heb ik ook al enkele "vreemde" sprongen neergezet en dat doe ik vanaf nu geregeld. Scheelt waarschijnlijk een hoop.
Ze gaat op buitenrit ook erg makkelijk door het water, dus dat zit ook goed Lachen

veel succes!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:54

In Belgie waar ik opgroeide, hoorde crossen er in de winter gewoon bij. Onze vereniging moest regelmatig mensen leveren als hinderniscontroleurs en zo heb ik verschillende keren op het EK voor ponyruiters in Kiewit en Zonhoven (bij Hasselt) bij de hindernissen gestaan. Vond het altijd een mooie sport maar mocht van mijn vader niet springen dus dat was geen optie.

5 jaar geleden hoorde ik dat hier in Ysselsteyn voor het eerst crosstrainingen gegeven zouden worden en heb me er meteen voor opgegeven met het motto dat ik wel zou zien hoe het liep. Dit was het beste wat ik kon doen, heb een hele zomer lang lessen gevolgd op het terrein in Ysselsteyn en was toen klaar voor de cross in oktober. B en L gingen perfect en nu volg ik overal waar ik maar kan trainingen en heb al een paar keer M gecrosst.
Ik zou zonder die trainingen nooit uit mezelf ingeschreven hebben (ben wel 5x in Ysselsteyn gaan kijken en dacht iedere keer "dit moet ik kunnen" maar inschrijven voor een wedstrijd was een te grote stap) maar nu zou ik niet meer zonder willen.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 08:41

Wat een leuke verhalen om te lezen. Het valt me op dat er een paar bij zijn die maar gewoon hebben ingeschreven, daar moet je denk ik best wat moed voor hebben Haha!.

Iflair

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:09

Ik spring al jaren met verschillende paarden en dacht dat ik crossen eng zou vinden, die vaste hindernissen. Eindelijk genoeg moed verzameld 1jaar geleden om het toch te proberen. En nu ben ik verslaafd!
We hebben 2 prive lessen gehad en zijn toen gewoon gestart in de B. Ging best goed, alleen vindt mijn paardje water best eng. Dit is ook best lastig te oefenen.
Nu zijn we L gestart en gaat het steeds beter.

_San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 08:46

Ik ben bij SGW gekomen, door Bokt.nl Haha!
En ik ben jullie dankbaar!

Ik had toen geen eigen paard, maar wou toen eigenlijk meteen een paardje die dat goed zou kunnen. Toen ik met mijn paardje een winstpunt voor het springen had, was ik ook al klaar voor mijn eerste cross. Dus kon ik meteen van start in Nijeberkoop. Ik voor mijn crossdebuut: de oefencross in Wieringerwerf gereden en heb ik 1x in Westerbork getraind.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-08 15:48

Okee dan Knipoog . Leuk om alle verhalen te lezen!

Heb vandaag trouwens wat gesprongen. We zijn niet hoog gegaan, maar hebben een flink aantal keer wat lage sprongetjes genomen. De eerste 2 tot 3 sprongen waren wat onwennig voor haar, maar opeens ging ze los Vork . Oortjes erop en wanneer de hindernis in zich kwam werden haar galopsprongen gelijk krachtiger. Na de sprong té vrolijk briesen enzo Haha!. Daarna nog maar een paar sprongen genomen, voordat ze té enthousiast zou worden...

Daarna liep ze overigens wel banketstaaf te doen om haar eigen schaduw op de stenen voor de stal Koe ...

We komen er vast wel... ooit Clown .

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 19:37

Ik ben ooit als klein meisje met iemand van de manege meegeweest naar de cross bij Ton Monhemius. Meteen besloten als ik ooit een paard zou kopen da ik dat ook wilde doen. Het paard werd een pony en die heb ik meegenomen naar de trainingen. Mijn eerste cross was Gorssel.

Vanwege een blessure van mijn pony een paard gekocht, om te kijken of ze kon crossen 3 weken later de oefencross gereden in Dijkgatsbos en 2 weken later B pony's (HC) gereden. Het jaar erna serieus gaan trainen en gaan starten.