[SGW] Lengte stijgbeugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Talida

Lengte stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 08:13

Hebben jullie je stijgbeugels met crossen op dezelfde lengte als met springen?
En heb je met een af te leggen cross dezelfde lengte als met een training?

Ik blijf echt zitten hannesen ermee.

Sim

Re: Lengte stijgbeugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:17

In de cross zit ik 1 a 2 gaten korter dan met gewoon springen.
Toen ik begon had ik ze gewoon op springmaat, maar ik kreeg van Rob en van de stijljury's in de cross het commentaar dat mijn beugels te lang waren. Sindsdien heb ik ze al 2 gaten opgeschroefd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:32

ik ben ook steeds korter gaan zitten idd Ja Met springen trouwens ook daardoor.

sfranken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 08:47

In de cross is het erg belangrijk om een goede balans te hebben. Die balans krijg je niet als je beugels te lang zijn. Je moet eigenlijk constant met je bips uit het zadel kunnen in de galop, terwijl je met een uitgedrukte hak 'staat'. Als je beugels te lang zijn val je snel terug in het zadel en kun je niet lekker meekomen in galop en tijdens de sprong waardoor je het paard kan storen.
Ik zou ze langzaamaan wat korter maken en niet meteen een paar gaten. Het is vooral wennen om ze korter te hebben en als je dat dan ineens doet kan je juist uit balans raken of er voorover afduikelen.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 08:50

sfranken schreef:
I
Ik zou ze langzaamaan wat korter maken en niet meteen een paar gaten. Het is vooral wennen om ze korter te hebben en als je dat dan ineens doet kan je juist uit balans raken of er voorover afduikelen.

zie hier een beschrijving van mn springles afgelopen week Haha! Terwijl ik met die lengte de week ervoor de indoor cross had gedaan en toen had ik minder last

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:10

ik heb ze met de cross (verlichte zit, dus ook met oefenen) 2 gaten korter als met springen.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 09:51

Ik heb ze nu met de jonge paarden nog even lang als met springen, omdat ze nog weleens alle kanten op schieten en met kortere beugels lig je er dan eerder naast. Gister ging ik met Gin galopperen door het bos (had ze nog nooit gedaan Bloos ) en toen merkte ik wel dat springmaat net iets te lang was. Je moet echt wel boven je paard kunnen staan. Voelt even eng, maar anders ben je echt kapot na de cross!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 10:01

Maar is dan de hele tijd staan juist niet vermoeiender?
Ben toch wel dood na een cross Clown

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:26

Ik begon met de beugels net zo lang als bij het springen, maar van mijn instructrice moest ik ze 1 of 2 gaten korter doen.

Moet zeggen dat beviel me goed, in het begin spierpijn in de kuiten. Maar wil nu niet meer anders.
Ik train ook gewoon met die lengte anders heb je kans dat je in de cross vermoeid raakt en zere benen krijgt.

Talida: Na een paar keer wat trainen buiten, houd je het makkelijk vol Haha! tenminste ik wel, en ik rook, fiets bijna nooit en ben ook nog hartpatient Clown

Altos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:31

Ik sprong met langere beugels dan dat ik crosste maar na een tijdje kwam ik er achter dat ik de crosslengte eigenlijk voor het springen ook prettiger vind. Ik rijd nu dus eigenlijk altijd met de crosslengte.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:53

Talida schreef:
Maar is dan de hele tijd staan juist niet vermoeiender?
Ben toch wel dood na een cross Clown

Kijk, je móet in verlichte zit om je paard te ontlasten. Dat kost veel minder moeite met korte beugels dan met lange, want dan val je steeds terug en ga je als je moe bent weer in het zadel zitten en dat is niet fijn voor je paard!

Uiteraard is staan vermoeiender dan zitten, maar voor je paard is het veel fijner. Als je trouwens hard gaat, kán ik niet eens blijven zitten Bloos

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 10:55

Nou Tal, dat wordt dus vaker langs komen om op het strand even goed je verlichte zit te testen Whoosh!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 11:02

SGWuppie schreef:
Als je trouwens hard gaat, kán ik niet eens blijven zitten Bloos

ik krijg met de springles al op mn kop dat ik tussendoor moet zitten, maar eigenlijk blijf ik automatisch al staan. Dus nu die spieren nog even trainen en klaar is klara Clown

@apple: is toch makkelijker als je vanuit je stal direct op strand zit Haha!

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 11:05

Ik zit momenteel 1 gaatje korter dan met springen.
Twee gaten korter voelt eigenllijk onstabiel momenteel. Ik heb het eens geprobeerd maar bij een rare sprong zat ik dan verschrikkelijk slecht... Dus nu momenteel 1 gaatje korter dan springmaat.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 12:42

Toen ik pas begon kon kon ik met springen de beugels 1 gat korter dan met dressuur. Langer zat gewoon niet makkelijk. En in de verlichte zit kon ik geen balans houden.
4 jaar geleden oefencross in Ede gereden met beugels 1 gat korter dan dressuur dus.

Daarna serieus springles gaan nemen en zo zijn ze 2 gaten korter geworden. Mijn balans is ook enorm verbeterd. Tijdens crosstrainingen gaan ze nog 1 gat korter als bij springen. Vorig jaar in Princenhage met de cross heb ik ze na het springen eerst 1 korter gemaakt. Ik ging losrijden voor de cross en merkte dat ik nog niet goed in de beugels kon staan (was erg vermoeiend). Dus NOG een gat korter gemaakt (4 korter dan dressuur dus).

Nu merk ik dat ik zelfs met dressuur ook korter aan het rijden ben. Uiteindelijk wordt ik wel heel moe in de cross omdat ik de houding niet gewend ben. Ik wil na een bepaald aantal meters graag gaan zitten maar dan stoor je het paard.
Met te lange beugels ben je gewoon nog sneller moe.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 12:53

Te kort is ook niet altijd alles Haha! Maar zal even wat gaten bijprikeen zodat ik het in ieder geval aan kan passen. Nu heb ik met een slag erin gereden dat was het ook niet

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:52

Ik heb de beugels met de cross een gaatje korter dan met het springen Lachen.

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 13:52

ik jas altijd gezellig me beugels korter..

bij veelzijdigheid:
dressuur - standaard maat
springen - 4 gaten korter
crossen - nog een gaatje korter, 5 gaten korter dan dressuur

heb tegenwoordig dressuur zadel dus hoef alleen maar af te wisselen tussen springen en cross.. dat scheelt me een gaatje.. zit met springen ook al redelijk kort.. vind ik zelf fijn.

je moet zelf weten wat fijn is.. maar kort vind ik zelf fijn, als je paard dan galopeerd ga je al mee veren doordoor en kom je automatisch uit het zadel.. kost je minimale inspanning.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 17:28

Ik kan echt niet te kort zitten. Nu komt het ook wel omdat ik dan gelijk last krijg van mijn knieen.
Maar ik heb ook echt geen balans. Nu probeer ik wel vaak korter te zitten als ik galop ga oefenen. Dat valt nog niet mee zeg Nagelbijten / Gniffelen En met springen heb ik helemaal geen grip.

Momenteel zit ik 2 gaatjes korter dan met dressuur. En dat is nog aardig lang.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:52

Zouden GPG beugels bij jou niet helpen Amber?
Ik heb zelf ook rotte knieen, maar die GPG's zijn echt geweldig!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 18:59

die veren ook toch? Had dinsdag naast mn kortere riemen ook beugels met veren maar daar werd ik ook niet gebalanceerder van Clown

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:03

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 19:10

waarom de middelste van die 3 soorten?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:13

Die heb ik en omdat die aan de zijkant van de beugel (buitenkant) nog een uitsparing hebben in S-vorm, die er voor zorgt dat je bij een val snel met je voet uit de beugels kunt.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:27

Mijn springmaat is 5 gaatjes korter dan dressuur en mijn crossmaat 6. Ik heb vrij slechte knieën, maar ik vind lang zitten verschrikkelijk met springen.